-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Peak experience and its varieties: Response to challenge as a valuable perspective of peak experience and its varieties [Reakce na výzvu jako hodnotná perspektiva pohledu na vrcholnou zkušenost a její variace]
Peter Tavel, Vladimír Chrz, Iva Poláčková Šolcová, Eva Dubovská, Michal Kalman
Status minimální Jazyk angličtina Země Česko
NLK
ProQuest Central
od 2006-01-01
Psychology Database (ProQuest)
od 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2009
Cílem této studie bylo lépe porozumět vrcholným zážitkům a jejich variacím (PEV), jakožto klíčovému konceptu pro pochopení pozitivních lidských prožitků, v kontextu specifického dobrodružného rekreačního vyžití. Rozhovory se 14 členy posádky historické plachetnice Oesterschelde se uskutečnily na konci 38denní plavby přes Indický oceán a k jejich analýze autoři využili kvalitativní hermeneuticko-narativní přístup. Výsledky vycházely z kvalitativně odlišného průřezu PEV, který lze považovat za směs již tematizovaných variací vrcholného zážitku. PEV byly prezentovány ve třech rovinách: v rovině jednání, v rovině pocitů a v rovině reflexe; jako takové se skládaly ze souhry konkrétních výzev (situací) a reakcí (odpovědí). Kromě originální metodiky a analýzy autoři zdůrazňují význam studování odpovědí účastníků na PEV. Reakci na PEV považují za klíčovou složku této studie i PEV samotné. Studie má řadu omezení běžně spojených s kvalitativním přístupem: malý počet účastníků, jazykové zkreslení (všechny rozhovory probíhaly v angličtině), zkreslení dané strukturou otázek rozhovoru a také faktem, že tazatel se také účastnil plavby.
Objectives. This study aims to better understand peak experience and their varieties (PEV), as a key concept in understanding positive human experience, in the context of a specific adventurous recreational pursuit. Sample and settings. Interviews with the 14 crew members of the historical sailing vessel Oesterschelde were held at the end of a 38- day crossing of the Indian Ocean. A rigorous qualitative hermeneutical – narrative approach in analysing interviews was utilised. Results. The results were based on a qualitatively different cross-section of PEV that could be seen as a mixture of already thematised varieties of peak experience. The PEV were presented on three levels: the level of action, the level of feeling, and the level of reflection; as such, they consisted of the interplay between specific challenges (situations) and responses (reactions). Alongside original methodology and analysis, the authors suggested the importance of studying the participant’s response to PEV. The response to PEV is seen as a crucial component in this study and to PEV itself. Finally, it was suggested that PEV could be projected into the future as a private and useful model of participation in life. Limitations. The study has a number of limitations commonly connected to the qualitative approach: a small number of participants, language bias (all interviews were held in English), the bias of question structure (“what did you feel?”), the participation of a researcher on the voyage, and the professionalism of the main crew that could bias the interviews.
Institute of Active Lifestyle Faculty of Physical Culture Palacky University Olomouc
Institute of Psychology Academy of Sciences of the Czech Republic Prague
Olomouc University Social Health Institute Palacky University Olomouc
Reakce na výzvu jako hodnotná perspektiva pohledu na vrcholnou zkušenost a její variace
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23002569
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20230413115630.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 230412s2022 xr fs 000 0|eng||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.51561/cspsych.66.2.95 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Tavel, Peter, $d 1966- $7 mzk2007381874 $u Olomouc University Social Health Institute, Palacky University, Olomouc
- 245 10
- $a Peak experience and its varieties: Response to challenge as a valuable perspective of peak experience and its varieties / $c Peter Tavel, Vladimír Chrz, Iva Poláčková Šolcová, Eva Dubovská, Michal Kalman
- 246 31
- $a Reakce na výzvu jako hodnotná perspektiva pohledu na vrcholnou zkušenost a její variace
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cílem této studie bylo lépe porozumět vrcholným zážitkům a jejich variacím (PEV), jakožto klíčovému konceptu pro pochopení pozitivních lidských prožitků, v kontextu specifického dobrodružného rekreačního vyžití. Rozhovory se 14 členy posádky historické plachetnice Oesterschelde se uskutečnily na konci 38denní plavby přes Indický oceán a k jejich analýze autoři využili kvalitativní hermeneuticko-narativní přístup. Výsledky vycházely z kvalitativně odlišného průřezu PEV, který lze považovat za směs již tematizovaných variací vrcholného zážitku. PEV byly prezentovány ve třech rovinách: v rovině jednání, v rovině pocitů a v rovině reflexe; jako takové se skládaly ze souhry konkrétních výzev (situací) a reakcí (odpovědí). Kromě originální metodiky a analýzy autoři zdůrazňují význam studování odpovědí účastníků na PEV. Reakci na PEV považují za klíčovou složku této studie i PEV samotné. Studie má řadu omezení běžně spojených s kvalitativním přístupem: malý počet účastníků, jazykové zkreslení (všechny rozhovory probíhaly v angličtině), zkreslení dané strukturou otázek rozhovoru a také faktem, že tazatel se také účastnil plavby.
- 520 9_
- $a Objectives. This study aims to better understand peak experience and their varieties (PEV), as a key concept in understanding positive human experience, in the context of a specific adventurous recreational pursuit. Sample and settings. Interviews with the 14 crew members of the historical sailing vessel Oesterschelde were held at the end of a 38- day crossing of the Indian Ocean. A rigorous qualitative hermeneutical – narrative approach in analysing interviews was utilised. Results. The results were based on a qualitatively different cross-section of PEV that could be seen as a mixture of already thematised varieties of peak experience. The PEV were presented on three levels: the level of action, the level of feeling, and the level of reflection; as such, they consisted of the interplay between specific challenges (situations) and responses (reactions). Alongside original methodology and analysis, the authors suggested the importance of studying the participant’s response to PEV. The response to PEV is seen as a crucial component in this study and to PEV itself. Finally, it was suggested that PEV could be projected into the future as a private and useful model of participation in life. Limitations. The study has a number of limitations commonly connected to the qualitative approach: a small number of participants, language bias (all interviews were held in English), the bias of question structure (“what did you feel?”), the participation of a researcher on the voyage, and the professionalism of the main crew that could bias the interviews.
- 700 1_
- $a Chrz, Vladimír, $d 1960- $7 xx0040869 $u Institute of Psychology, Academy of Sciences of the Czech Republic, Prague
- 700 1_
- $a Poláčková Šolcová, Iva $7 xx0173644 $u Institute of Psychology, Academy of Sciences of the Czech Republic, Prague
- 700 1_
- $a Dubovská, Eva $7 jo2015863698 $u Olomouc University Social Health Institute, Palacky University, Olomouc $u Institute of Psychology, Academy of Sciences of the Czech Republic, Prague
- 700 1_
- $a Kalman, Michal, $d 1980- $7 xx0112569 $u Institute of Active Lifestyle, Faculty of Physical Culture, Palacky University, Olomouc
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 66, č. 2 (2022), s. 95-110 $w MED00010994
- 856 41
- $u https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/issue/archive $y stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b online $c 618 $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20230412142958 $b ABA008
- 991 __
- $a 20230413121005 $b ABA008
- 999 __
- $a min $b bmc $g 1918906 $s 1188776
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2022 $b 66 $c 2 $d 95-110 $i 0009-062X $m Československá psychologie $x MED00010994
- LZP __
- $a NLK 2023-12/dk