-
Something wrong with this record ?
Odhad hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro hluk ze silniční dopravy v podmínkách České republiky
[Estimation of noise indicator Lden based on indicator Ldn for road traffic noise in the Czech Republic]
Zdeňka Vandasová, Tomáš Hellmuth, Alena Fialová
Language Czech Country Czech Republic
Document type Review
- MeSH
- Noise, Transportation * prevention & control adverse effects statistics & numerical data MeSH
- Noise prevention & control MeSH
- Risk Assessment methods MeSH
- Health Impact Assessment methods statistics & numerical data MeSH
- Evaluation Studies as Topic MeSH
- Humans MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Publication type
- Review MeSH
- Geographicals
- Czech Republic MeSH
Cíl: Hlukový ukazatel Ldvn je používán v hodnocení zdravotních rizik (HRA) pro odhad účinků hluku pomocí vztahů dávka - účinek. Stanovení jeho hodnoty často není možné kvůli nedostupnosti údajů o hluku ve večerní době. Cílem práce je navrhnout metody odhadu hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro silniční dopravu v podmínkách ČR a stanovit nejistoty vyplývající z tohoto odhadu. Metodika: Bylo analyzováno celkem 217 jednotlivých 24hodinových měření hluku ze silniční dopravy, které byly získány v rámci činnosti Státního zdravotního ústavu a Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě. Medián z vypočtených hodnot rozdílu mezi hlukovými ukazateli Ldvn a Ldn pro jednotlivá měření (koeficient k) slouží k odhadu ukazatele Ldvn podle vzorce: Ldvn ≅ Ldn + k. Výsledky: Byl vypočten koeficient pro celý soubor k = 0,6 a dále dílčí koeficienty k1, k2 a k3 v závislosti na rozdílu ukazatelů LAeq,16h - LAeq,8h. Nejistoty odhadů jsou vyjádřeny pomocí 95% intervalů spolehlivosti. Závěr: Odhad hlukového ukazatele Ldvn pro silniční dopravu doporučujeme provádět přičtením koeficientu k = 0,6 k hodnotám ukazatele Ldn, případně lze použít též koeficienty k1 = 0,5 (pro LAeq,16h - LAeq,8h < 5 dB), nebo k3 = 0,7 (pro LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB). Koeficient k2 (pro LAeq,16h - LAeq,8h mezi 5 a 7,9 dB) je totožný s koeficientem k pro celý soubor. Odhad lze použít pouze po posouzení lokální situace, pokud je očekáván plynulý průběh hladin akustického tlaku během 24 hodin s poklesem denních hodnot směrem k hodnotám nočním a bez výkyvů způsobených lokálními vlivy.
Objective: Noise indicator Lden is used in Health Risk Assessment (HRA) to estimate noise effects using dose-effect relationships. Determination of its value is often impossible due to the unavailability of noise data in the evening. The aim of this paper is to propose estimation methods for noise indicator Lden based on Ldn indicator for road traffic in the conditions of the Czech Republic and to determine the uncertainties of this estimation. Methodology: A total of 217 individual 24-hour road traffic noise measurements were analysed. They were obtained within the framework of the activities of Czech National Institute of Public Health and Public Health Institute Ostrava. The median of calculated values of the difference between noise indicators Lden and Ldn for individual measuring (the coefficient k) is used to estimate indicator Lden according to the formula: Lden ≅ Ldn + k. Results: The coefficient for the whole data set k = 0.6 and subcoefficients k1, k2 and k3 depending on the difference LAeq,16h - LAeq,8h were calculated. The uncertainties of the estimates are expressed by 95% confidence intervals. Conclusion: It is recommended to estimate noise indicator Lden for road traffic by adding coefficient k = 0.6 to the values of indicator Ldn, or alternatively coefficients k1 = 0.5 (for LAeq,16h - LAeq,8h < 5 dB), or k3 = 0.7 (for LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB) can also be used. Coefficient k2 (for LAeq,16h - LAeq,8h between 5 and 7,9 dB) is identical to coefficient k for the whole data set. The estimate can only be used after an evaluation of the local situation if a smooth pattern of sound pressure levels is expected during 24 hours with the decrease of daytime values towards night-time values and without fluctuations due to local impacts.
Státní zdravotní ústav Oddělení biostatistiky Praha
Státní zdravotní ústav Ústředí monitoringu zdravotního stavu obyvatelstva Praha
Univerzita Karlova 3 lékařská fakulta Ústav epidemiologie a biostatistiky Praha
Estimation of noise indicator Lden based on indicator Ldn for road traffic noise in the Czech Republic
References provided by Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23012475
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20230923132229.0
- 007
- ta
- 008
- 230809s2023 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.21101/hygiena.a1837 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vandasová, Zdeňka $7 xx0128111 $u Státní zdravotní ústav, Ústředí monitoringu zdravotního stavu obyvatelstva, Praha
- 245 10
- $a Odhad hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro hluk ze silniční dopravy v podmínkách České republiky / $c Zdeňka Vandasová, Tomáš Hellmuth, Alena Fialová
- 246 31
- $a Estimation of noise indicator Lden based on indicator Ldn for road traffic noise in the Czech Republic
- 520 3_
- $a Cíl: Hlukový ukazatel Ldvn je používán v hodnocení zdravotních rizik (HRA) pro odhad účinků hluku pomocí vztahů dávka - účinek. Stanovení jeho hodnoty často není možné kvůli nedostupnosti údajů o hluku ve večerní době. Cílem práce je navrhnout metody odhadu hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro silniční dopravu v podmínkách ČR a stanovit nejistoty vyplývající z tohoto odhadu. Metodika: Bylo analyzováno celkem 217 jednotlivých 24hodinových měření hluku ze silniční dopravy, které byly získány v rámci činnosti Státního zdravotního ústavu a Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě. Medián z vypočtených hodnot rozdílu mezi hlukovými ukazateli Ldvn a Ldn pro jednotlivá měření (koeficient k) slouží k odhadu ukazatele Ldvn podle vzorce: Ldvn ≅ Ldn + k. Výsledky: Byl vypočten koeficient pro celý soubor k = 0,6 a dále dílčí koeficienty k1, k2 a k3 v závislosti na rozdílu ukazatelů LAeq,16h - LAeq,8h. Nejistoty odhadů jsou vyjádřeny pomocí 95% intervalů spolehlivosti. Závěr: Odhad hlukového ukazatele Ldvn pro silniční dopravu doporučujeme provádět přičtením koeficientu k = 0,6 k hodnotám ukazatele Ldn, případně lze použít též koeficienty k1 = 0,5 (pro LAeq,16h - LAeq,8h < 5 dB), nebo k3 = 0,7 (pro LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB). Koeficient k2 (pro LAeq,16h - LAeq,8h mezi 5 a 7,9 dB) je totožný s koeficientem k pro celý soubor. Odhad lze použít pouze po posouzení lokální situace, pokud je očekáván plynulý průběh hladin akustického tlaku během 24 hodin s poklesem denních hodnot směrem k hodnotám nočním a bez výkyvů způsobených lokálními vlivy.
- 520 9_
- $a Objective: Noise indicator Lden is used in Health Risk Assessment (HRA) to estimate noise effects using dose-effect relationships. Determination of its value is often impossible due to the unavailability of noise data in the evening. The aim of this paper is to propose estimation methods for noise indicator Lden based on Ldn indicator for road traffic in the conditions of the Czech Republic and to determine the uncertainties of this estimation. Methodology: A total of 217 individual 24-hour road traffic noise measurements were analysed. They were obtained within the framework of the activities of Czech National Institute of Public Health and Public Health Institute Ostrava. The median of calculated values of the difference between noise indicators Lden and Ldn for individual measuring (the coefficient k) is used to estimate indicator Lden according to the formula: Lden ≅ Ldn + k. Results: The coefficient for the whole data set k = 0.6 and subcoefficients k1, k2 and k3 depending on the difference LAeq,16h - LAeq,8h were calculated. The uncertainties of the estimates are expressed by 95% confidence intervals. Conclusion: It is recommended to estimate noise indicator Lden for road traffic by adding coefficient k = 0.6 to the values of indicator Ldn, or alternatively coefficients k1 = 0.5 (for LAeq,16h - LAeq,8h < 5 dB), or k3 = 0.7 (for LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB) can also be used. Coefficient k2 (for LAeq,16h - LAeq,8h between 5 and 7,9 dB) is identical to coefficient k for the whole data set. The estimate can only be used after an evaluation of the local situation if a smooth pattern of sound pressure levels is expected during 24 hours with the decrease of daytime values towards night-time values and without fluctuations due to local impacts.
- 650 17
- $a hluk dopravní $x prevence a kontrola $x škodlivé účinky $x statistika a číselné údaje $7 D009624 $2 czmesh
- 650 _7
- $a hodnocení vlivů na zdraví $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D062489 $2 czmesh
- 650 _7
- $a hluk $x prevence a kontrola $7 D009622 $2 czmesh
- 650 _7
- $a hodnocení rizik $x metody $7 D018570 $2 czmesh
- 650 _7
- $a hodnotící studie jako téma $7 D005069 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 651 _7
- $a Česká republika $7 D018153 $2 czmesh
- 655 _7
- $a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Hellmuth, Tomáš $7 xx0182336 $u Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, Ostrava
- 700 1_
- $a Fialová, Alena $u Státní zdravotní ústav, Oddělení biostatistiky, Praha $u Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, Ústav epidemiologie a biostatistiky, Praha $7 stk2008461869
- 773 0_
- $t Hygiena $x 1802-6281 $g Roč. 68, č. 2 (2023), s. 45-49 $w MED00011019
- 856 41
- $u https://hygiena.szu.cz/artkey/hyg-202302-0002_odhad-hlukoveho-ukazatele-ldvn-na-zaklade-ukazatele-ldn-pro-hluk-ze-silnicni-dopravy-v-podminkach-ceske-republi.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2003 $c 342 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20230804 $b ABA008
- 991 __
- $a 20230923132222 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1973351 $s 1198744
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2023 $b 68 $c 2 $d 45-49 $e 20230630 $i 1802-6281 $m Hygiena (Státní zdravotní ústav, Print) $x MED00011019
- LZP __
- $c NLK193 $d 20230923 $b NLK111 $a Actavia-MED00011019-20230804