Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Odhad hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro hluk ze silniční dopravy v podmínkách České republiky
[Estimation of noise indicator Lden based on indicator Ldn for road traffic noise in the Czech Republic]

Zdeňka Vandasová, Tomáš Hellmuth, Alena Fialová

. 2023 ; 68 (2) : 45-49. [pub] 20230630

Language Czech Country Czech Republic

Document type Review

Cíl: Hlukový ukazatel Ldvn je používán v hodnocení zdravotních rizik (HRA) pro odhad účinků hluku pomocí vztahů dávka - účinek. Stanovení jeho hodnoty často není možné kvůli nedostupnosti údajů o hluku ve večerní době. Cílem práce je navrhnout metody odhadu hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro silniční dopravu v podmínkách ČR a stanovit nejistoty vyplývající z tohoto odhadu. Metodika: Bylo analyzováno celkem 217 jednotlivých 24hodinových měření hluku ze silniční dopravy, které byly získány v rámci činnosti Státního zdravotního ústavu a Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě. Medián z vypočtených hodnot rozdílu mezi hlukovými ukazateli Ldvn a Ldn pro jednotlivá měření (koeficient k) slouží k odhadu ukazatele Ldvn podle vzorce: Ldvn ≅ Ldn + k. Výsledky: Byl vypočten koeficient pro celý soubor k = 0,6 a dále dílčí koeficienty k1, k2 a k3 v závislosti na rozdílu ukazatelů LAeq,16h - LAeq,8h. Nejistoty odhadů jsou vyjádřeny pomocí 95% intervalů spolehlivosti. Závěr: Odhad hlukového ukazatele Ldvn pro silniční dopravu doporučujeme provádět přičtením koeficientu k = 0,6 k hodnotám ukazatele Ldn, případně lze použít též koeficienty k1 = 0,5 (pro LAeq,16h - LAeq,8h < 5 dB), nebo k3 = 0,7 (pro LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB). Koeficient k2 (pro LAeq,16h - LAeq,8h mezi 5 a 7,9 dB) je totožný s koeficientem k pro celý soubor. Odhad lze použít pouze po posouzení lokální situace, pokud je očekáván plynulý průběh hladin akustického tlaku během 24 hodin s poklesem denních hodnot směrem k hodnotám nočním a bez výkyvů způsobených lokálními vlivy.

Objective: Noise indicator Lden is used in Health Risk Assessment (HRA) to estimate noise effects using dose-effect relationships. Determination of its value is often impossible due to the unavailability of noise data in the evening. The aim of this paper is to propose estimation methods for noise indicator Lden based on Ldn indicator for road traffic in the conditions of the Czech Republic and to determine the uncertainties of this estimation. Methodology: A total of 217 individual 24-hour road traffic noise measurements were analysed. They were obtained within the framework of the activities of Czech National Institute of Public Health and Public Health Institute Ostrava. The median of calculated values of the difference between noise indicators Lden and Ldn for individual measuring (the coefficient k) is used to estimate indicator Lden according to the formula: Lden ≅ Ldn + k. Results: The coefficient for the whole data set k = 0.6 and subcoefficients k1, k2 and k3 depending on the difference LAeq,16h - LAeq,8h were calculated. The uncertainties of the estimates are expressed by 95% confidence intervals. Conclusion: It is recommended to estimate noise indicator Lden for road traffic by adding coefficient k = 0.6 to the values of indicator Ldn, or alternatively coefficients k1 = 0.5 (for LAeq,16h - LAeq,8h < 5 dB), or k3 = 0.7 (for LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB) can also be used. Coefficient k2 (for LAeq,16h - LAeq,8h between 5 and 7,9 dB) is identical to coefficient k for the whole data set. The estimate can only be used after an evaluation of the local situation if a smooth pattern of sound pressure levels is expected during 24 hours with the decrease of daytime values towards night-time values and without fluctuations due to local impacts.

Estimation of noise indicator Lden based on indicator Ldn for road traffic noise in the Czech Republic

References provided by Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23012475
003      
CZ-PrNML
005      
20230923132229.0
007      
ta
008      
230809s2023 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.21101/hygiena.a1837 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Vandasová, Zdeňka $7 xx0128111 $u Státní zdravotní ústav, Ústředí monitoringu zdravotního stavu obyvatelstva, Praha
245    10
$a Odhad hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro hluk ze silniční dopravy v podmínkách České republiky / $c Zdeňka Vandasová, Tomáš Hellmuth, Alena Fialová
246    31
$a Estimation of noise indicator Lden based on indicator Ldn for road traffic noise in the Czech Republic
520    3_
$a Cíl: Hlukový ukazatel Ldvn je používán v hodnocení zdravotních rizik (HRA) pro odhad účinků hluku pomocí vztahů dávka - účinek. Stanovení jeho hodnoty často není možné kvůli nedostupnosti údajů o hluku ve večerní době. Cílem práce je navrhnout metody odhadu hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro silniční dopravu v podmínkách ČR a stanovit nejistoty vyplývající z tohoto odhadu. Metodika: Bylo analyzováno celkem 217 jednotlivých 24hodinových měření hluku ze silniční dopravy, které byly získány v rámci činnosti Státního zdravotního ústavu a Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě. Medián z vypočtených hodnot rozdílu mezi hlukovými ukazateli Ldvn a Ldn pro jednotlivá měření (koeficient k) slouží k odhadu ukazatele Ldvn podle vzorce: Ldvn ≅ Ldn + k. Výsledky: Byl vypočten koeficient pro celý soubor k = 0,6 a dále dílčí koeficienty k1, k2 a k3 v závislosti na rozdílu ukazatelů LAeq,16h - LAeq,8h. Nejistoty odhadů jsou vyjádřeny pomocí 95% intervalů spolehlivosti. Závěr: Odhad hlukového ukazatele Ldvn pro silniční dopravu doporučujeme provádět přičtením koeficientu k = 0,6 k hodnotám ukazatele Ldn, případně lze použít též koeficienty k1 = 0,5 (pro LAeq,16h - LAeq,8h < 5 dB), nebo k3 = 0,7 (pro LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB). Koeficient k2 (pro LAeq,16h - LAeq,8h mezi 5 a 7,9 dB) je totožný s koeficientem k pro celý soubor. Odhad lze použít pouze po posouzení lokální situace, pokud je očekáván plynulý průběh hladin akustického tlaku během 24 hodin s poklesem denních hodnot směrem k hodnotám nočním a bez výkyvů způsobených lokálními vlivy.
520    9_
$a Objective: Noise indicator Lden is used in Health Risk Assessment (HRA) to estimate noise effects using dose-effect relationships. Determination of its value is often impossible due to the unavailability of noise data in the evening. The aim of this paper is to propose estimation methods for noise indicator Lden based on Ldn indicator for road traffic in the conditions of the Czech Republic and to determine the uncertainties of this estimation. Methodology: A total of 217 individual 24-hour road traffic noise measurements were analysed. They were obtained within the framework of the activities of Czech National Institute of Public Health and Public Health Institute Ostrava. The median of calculated values of the difference between noise indicators Lden and Ldn for individual measuring (the coefficient k) is used to estimate indicator Lden according to the formula: Lden ≅ Ldn + k. Results: The coefficient for the whole data set k = 0.6 and subcoefficients k1, k2 and k3 depending on the difference LAeq,16h - LAeq,8h were calculated. The uncertainties of the estimates are expressed by 95% confidence intervals. Conclusion: It is recommended to estimate noise indicator Lden for road traffic by adding coefficient k = 0.6 to the values of indicator Ldn, or alternatively coefficients k1 = 0.5 (for LAeq,16h - LAeq,8h &lt; 5 dB), or k3 = 0.7 (for LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB) can also be used. Coefficient k2 (for LAeq,16h - LAeq,8h between 5 and 7,9 dB) is identical to coefficient k for the whole data set. The estimate can only be used after an evaluation of the local situation if a smooth pattern of sound pressure levels is expected during 24 hours with the decrease of daytime values towards night-time values and without fluctuations due to local impacts.
650    17
$a hluk dopravní $x prevence a kontrola $x škodlivé účinky $x statistika a číselné údaje $7 D009624 $2 czmesh
650    _7
$a hodnocení vlivů na zdraví $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D062489 $2 czmesh
650    _7
$a hluk $x prevence a kontrola $7 D009622 $2 czmesh
650    _7
$a hodnocení rizik $x metody $7 D018570 $2 czmesh
650    _7
$a hodnotící studie jako téma $7 D005069 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
651    _7
$a Česká republika $7 D018153 $2 czmesh
655    _7
$a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
700    1_
$a Hellmuth, Tomáš $7 xx0182336 $u Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, Ostrava
700    1_
$a Fialová, Alena $u Státní zdravotní ústav, Oddělení biostatistiky, Praha $u Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, Ústav epidemiologie a biostatistiky, Praha $7 stk2008461869
773    0_
$t Hygiena $x 1802-6281 $g Roč. 68, č. 2 (2023), s. 45-49 $w MED00011019
856    41
$u https://hygiena.szu.cz/artkey/hyg-202302-0002_odhad-hlukoveho-ukazatele-ldvn-na-zaklade-ukazatele-ldn-pro-hluk-ze-silnicni-dopravy-v-podminkach-ceske-republi.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 2003 $c 342 a $y p $z 0
990    __
$a 20230804 $b ABA008
991    __
$a 20230923132222 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1973351 $s 1198744
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2023 $b 68 $c 2 $d 45-49 $e 20230630 $i 1802-6281 $m Hygiena (Státní zdravotní ústav, Print) $x MED00011019
LZP    __
$c NLK193 $d 20230923 $b NLK111 $a Actavia-MED00011019-20230804

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...