-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Využití videopřenosů z mobilních aplikací pro přivolání pomoci zdravotnickými operačními středisky v České republice
[Use of video transmissions via mobile applications to call for help to medical dispatch centers in the Czech Republic – Gabriela Divišková, Jan Mužík]
Gabriela Divišková, Jan Mužík
Status minimální Jazyk čeština Země Česko
Videopřenosy jsou relativně novou funkcí umožňující operátorům zdravotnických operačních středisek (ZOS) získání nových informací prostřednictvím přenosu obrazu z místa mimořádné události (MU). Pomocí strukturovaných rozhovorů s operátory ZOS jsme zjišťovali úroveň využití a případné překážky vyšší míry využívání videopřenosů. Osloveno bylo všech 14 ZOS v České republice (ČR) a i několik zahraničních. Získáno bylo celkem 7 rozhovorů z ČR a 4 ze zahraničí. V ČR je funkce zavedena na většině ZOS, avšak četnost jejího využití dosahuje velmi nízkých čísel. Jedná se o méně něž 10 aktivovaných videopřenosů za celý rok v rámci jednotlivých ZOS, ve srovnání se zahraničními středisky je to zcela nedostatečné. Například Norsko uvádí, že až 10 % z celkového počtu tísňových volání jsou převedeny na videopřenosy. Operátoři na technologickou novinku do jisté míry nahlíží negativně, neboť neočekávají nové informace získané prostřednictvím videa, a také i vzhledem k celkovému prodloužení času daného hovoru. Videopřenosy přínosné zcela jistě jsou, avšak ve specifických případech. Před samotnou aktivací je třeba zvážit celkový benefit, technické možnosti volajícího, jeho schopnost spolupráce a schopnost ovládat technologii, časovou dotaci a další rizikové faktory.
Video calls are a relatively new function that enables dispatchers of medical dispatch centers to obtain new information through the transmission of images from the scene. We examined the level of use and potential barriers to the increased use of video calls using structured interviews with dispatchers. All 14 centers in the Czech Republic and several foreign ones were contacted. A total of 7 interviews were obtained from the Czech Republic and 4 from abroad. In the Czech Republic, the function is implemented in most of the dispatch centers, but the frequency of its use is very low. It is less than 10 activated video calls in the whole year within each center. Compared to foreign centres, this is quite insufficient. For example, Norway reports up to 10 % of the total number of emergency calls which are converted to video calls. Technological innovation is also often viewed negatively by dispatchers due to the lack of expectation of new information obtained through video and the overall increase of time for a given call. Video calls are certainly beneficial, but in specific cases. The overall benefit, the technical capabilities of the caller, their ability to collaborate and to control the technology, the time commitment and other risk factors need to be considered before the actual activation.
Use of video transmissions via mobile applications to call for help to medical dispatch centers in the Czech Republic – Gabriela Divišková, Jan Mužík
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23015983
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20231012111410.0
- 007
- ta
- 008
- 231012s2023 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Divišková, Gabriela $7 _AN118172 $u Katedra informačních technologií, Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT, Hradec Králové
- 245 10
- $a Využití videopřenosů z mobilních aplikací pro přivolání pomoci zdravotnickými operačními středisky v České republice / $c Gabriela Divišková, Jan Mužík
- 246 31
- $a Use of video transmissions via mobile applications to call for help to medical dispatch centers in the Czech Republic – Gabriela Divišková, Jan Mužík
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Videopřenosy jsou relativně novou funkcí umožňující operátorům zdravotnických operačních středisek (ZOS) získání nových informací prostřednictvím přenosu obrazu z místa mimořádné události (MU). Pomocí strukturovaných rozhovorů s operátory ZOS jsme zjišťovali úroveň využití a případné překážky vyšší míry využívání videopřenosů. Osloveno bylo všech 14 ZOS v České republice (ČR) a i několik zahraničních. Získáno bylo celkem 7 rozhovorů z ČR a 4 ze zahraničí. V ČR je funkce zavedena na většině ZOS, avšak četnost jejího využití dosahuje velmi nízkých čísel. Jedná se o méně něž 10 aktivovaných videopřenosů za celý rok v rámci jednotlivých ZOS, ve srovnání se zahraničními středisky je to zcela nedostatečné. Například Norsko uvádí, že až 10 % z celkového počtu tísňových volání jsou převedeny na videopřenosy. Operátoři na technologickou novinku do jisté míry nahlíží negativně, neboť neočekávají nové informace získané prostřednictvím videa, a také i vzhledem k celkovému prodloužení času daného hovoru. Videopřenosy přínosné zcela jistě jsou, avšak ve specifických případech. Před samotnou aktivací je třeba zvážit celkový benefit, technické možnosti volajícího, jeho schopnost spolupráce a schopnost ovládat technologii, časovou dotaci a další rizikové faktory.
- 520 9_
- $a Video calls are a relatively new function that enables dispatchers of medical dispatch centers to obtain new information through the transmission of images from the scene. We examined the level of use and potential barriers to the increased use of video calls using structured interviews with dispatchers. All 14 centers in the Czech Republic and several foreign ones were contacted. A total of 7 interviews were obtained from the Czech Republic and 4 from abroad. In the Czech Republic, the function is implemented in most of the dispatch centers, but the frequency of its use is very low. It is less than 10 activated video calls in the whole year within each center. Compared to foreign centres, this is quite insufficient. For example, Norway reports up to 10 % of the total number of emergency calls which are converted to video calls. Technological innovation is also often viewed negatively by dispatchers due to the lack of expectation of new information obtained through video and the overall increase of time for a given call. Video calls are certainly beneficial, but in specific cases. The overall benefit, the technical capabilities of the caller, their ability to collaborate and to control the technology, the time commitment and other risk factors need to be considered before the actual activation.
- 700 1_
- $a Mužík, Jan $7 xx0107487 $u Katedra informačních technologií, Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT, Hradec Králové
- 773 0_
- $t Urgentní medicína $x 1212-1924 $g Roč. 26, č. 2 (2023), s. 19-24 $w MED00011107
- 856 41
- $u https://urgentnimedicina.cz/?page_id=102 $y stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2059 $c 4720 d $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20231011112653 $b ABA008
- 991 __
- $a 20231012112939 $b ABA008
- 999 __
- $a min $b bmc $g 1993427 $s 1202345
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2023 $b 26 $c 2 $d 19-24 $i 1212-1924 $m Urgentní medicína $x MED00011107
- LZP __
- $a NLK 2023-30/dk