-
Something wrong with this record ?
Využití 3D modelů v chirurgii - iniciální zkušenost klinického pracoviště
[Using of 3D model in surgery - first experience on clinical workplace]
Zbořil P., Řezáč T., Starý L., Klementa I., Nováková K., Kovář R., Klimas T.
Status minimal Language Czech Country Slovakia
Úvod: 3D tisk ve zdravotnictví je inovativní technologie, která má obrovský potenciál. Spektrum využití je široké, od tvorby náhrad tkání a nástrojů přes detailní plánovaní složitých operaci až po využití ve výuce mediků nebo mladších kolegů. Využití ve výuce bylo primárním cílem naší studie, kdy jsme srovnávali výuku s a bez 3D modelů a hodnotili její přínos ve smyslu vědomostí a zpětné vazby studentů. Výsledky: Studenti využívající 3D modely po celu dobu výuky, měli z obecné chirurgie 8.5 bodů (85%), z anatomie 8.4 bodů (84%) a ze znalosti chirurgických postupů 7.2 bodů (72%). Naopak studenti klasické výuky dosahovali průměrné znalosti z obecné chirurgie 7.8 bodů (78%), z anatomie 6.6 bodů (66%) a z chirurgických postupů jen 4.5 bodů (45%). V první uvedené skupině je významné zlepšení. Závěr: Celkově lze říct, že 3D modely obohacují výukový proces, podporují kreativitu, aktivní učení a přibližují abstraktní koncepty studentům. Tato technologie je stále více dostupná a stává se důležitým nástrojem v pedagogickém prostředí.
Introduction: 3D printing in healthcare is an innovative technology that has enormous potential. The spectrum of applications is wide, from the creation of tissue and instrument replacements to the detailed planning of complex surgeries to the use in teaching medical students or junior colleagues. The use in teaching was also the primary aim of our study, where we compared teaching with and without 3D models and evaluated its benefits in terms of knowledge and also feedback from students. Results: Students with 3D models available throughout the entire course had 8.5 points (85%) in general surgery, 8.4 points (84%) in anatomy, and 7.2 points (72%) in knowledge of surgical procedures. On the other hand, students in regular lessons had the average knowledge score 7.8 points (78%) in general surgery, 6.6 points (66%) in anatomy, and only 4.5 points (45%) in surgical procedures. We can observe a significant improvement compared to students with 3D models available throughout the entire course. Conclusion: This technology is becoming increasingly available and is becoming an important tool in the pedagogical environment.
1 chirurgická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
2 interní klinika gastroenterologická a geriatrická FNOL a LFUP v Olomouci
Using of 3D model in surgery - first experience on clinical workplace
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc24000039
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250424104236.0
- 007
- ta
- 008
- 240111s2023 xo d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xo
- 100 1_
- $a Zbořil, Pavel, $d 1973- $7 xx0159604 $u I. chirurgická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
- 245 10
- $a Využití 3D modelů v chirurgii - iniciální zkušenost klinického pracoviště / $c Zbořil P., Řezáč T., Starý L., Klementa I., Nováková K., Kovář R., Klimas T.
- 246 31
- $a Using of 3D model in surgery - first experience on clinical workplace
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Úvod: 3D tisk ve zdravotnictví je inovativní technologie, která má obrovský potenciál. Spektrum využití je široké, od tvorby náhrad tkání a nástrojů přes detailní plánovaní složitých operaci až po využití ve výuce mediků nebo mladších kolegů. Využití ve výuce bylo primárním cílem naší studie, kdy jsme srovnávali výuku s a bez 3D modelů a hodnotili její přínos ve smyslu vědomostí a zpětné vazby studentů. Výsledky: Studenti využívající 3D modely po celu dobu výuky, měli z obecné chirurgie 8.5 bodů (85%), z anatomie 8.4 bodů (84%) a ze znalosti chirurgických postupů 7.2 bodů (72%). Naopak studenti klasické výuky dosahovali průměrné znalosti z obecné chirurgie 7.8 bodů (78%), z anatomie 6.6 bodů (66%) a z chirurgických postupů jen 4.5 bodů (45%). V první uvedené skupině je významné zlepšení. Závěr: Celkově lze říct, že 3D modely obohacují výukový proces, podporují kreativitu, aktivní učení a přibližují abstraktní koncepty studentům. Tato technologie je stále více dostupná a stává se důležitým nástrojem v pedagogickém prostředí.
- 520 9_
- $a Introduction: 3D printing in healthcare is an innovative technology that has enormous potential. The spectrum of applications is wide, from the creation of tissue and instrument replacements to the detailed planning of complex surgeries to the use in teaching medical students or junior colleagues. The use in teaching was also the primary aim of our study, where we compared teaching with and without 3D models and evaluated its benefits in terms of knowledge and also feedback from students. Results: Students with 3D models available throughout the entire course had 8.5 points (85%) in general surgery, 8.4 points (84%) in anatomy, and 7.2 points (72%) in knowledge of surgical procedures. On the other hand, students in regular lessons had the average knowledge score 7.8 points (78%) in general surgery, 6.6 points (66%) in anatomy, and only 4.5 points (45%) in surgical procedures. We can observe a significant improvement compared to students with 3D models available throughout the entire course. Conclusion: This technology is becoming increasingly available and is becoming an important tool in the pedagogical environment.
- 700 1_
- $a Řezáč, Tomáš $7 xx0169140 $u I. chirurgická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
- 700 1_
- $a Starý, Lubomír $7 xx0091238 $u I. chirurgická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
- 700 1_
- $a Klementa, Ivo, $d 1964- $7 xx0081729 $u I. chirurgická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
- 700 1_
- $a Nováková, Karolína $7 xx0256336 $u II. interní klinika gastroenterologická a geriatrická FNOL a LFUP v Olomouci
- 700 1_
- $a Kovář, Radim $7 xx0258441 $u Radiologická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
- 700 1_
- $a Klimas, Tomáš $7 xx0331466 $u Radiologická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
- 773 0_
- $t Miniinvazívna chirurgia a endoskopia, chirurgia súčasnosti $x 1336-6572 $g Roč. 27, č. 4 (2023), s. 16-20 $w MED00008516
- 856 41
- $u http://laparo.laparoskopia.info/?cat=5 $y stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2144 $c 445 a $z 0 $y 0
- 990 __
- $a 20240110162139 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250424104235 $b ABA008
- 999 __
- $a min $b bmc $g 2034188 $s 1209732
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2023 $b 27 $c 4 $d 16-20 $i 1336-6572 $m Miniinvazívna chirurgia a endoskopia, chirurgia súčasnosti $x MED00008516
- LZP __
- $a NLK 2024-02/kv