• Something wrong with this record ?

Využití 3D modelů v chirurgii - iniciální zkušenost klinického pracoviště
[Using of 3D model in surgery - first experience on clinical workplace]

Zbořil P., Řezáč T., Starý L., Klementa I., Nováková K., Kovář R., Klimas T.

Status minimal Language Czech Country Slovakia

Úvod: 3D tisk ve zdravotnictví je inovativní technologie, která má obrovský potenciál. Spektrum využití je široké, od tvorby náhrad tkání a nástrojů přes detailní plánovaní složitých operaci až po využití ve výuce mediků nebo mladších kolegů. Využití ve výuce bylo primárním cílem naší studie, kdy jsme srovnávali výuku s a bez 3D modelů a hodnotili její přínos ve smyslu vědomostí a zpětné vazby studentů. Výsledky: Studenti využívající 3D modely po celu dobu výuky, měli z obecné chirurgie 8.5 bodů (85%), z anatomie 8.4 bodů (84%) a ze znalosti chirurgických postupů 7.2 bodů (72%). Naopak studenti klasické výuky dosahovali průměrné znalosti z obecné chirurgie 7.8 bodů (78%), z anatomie 6.6 bodů (66%) a z chirurgických postupů jen 4.5 bodů (45%). V první uvedené skupině je významné zlepšení. Závěr: Celkově lze říct, že 3D modely obohacují výukový proces, podporují kreativitu, aktivní učení a přibližují abstraktní koncepty studentům. Tato technologie je stále více dostupná a stává se důležitým nástrojem v pedagogickém prostředí.

Introduction: 3D printing in healthcare is an innovative technology that has enormous potential. The spectrum of applications is wide, from the creation of tissue and instrument replacements to the detailed planning of complex surgeries to the use in teaching medical students or junior colleagues. The use in teaching was also the primary aim of our study, where we compared teaching with and without 3D models and evaluated its benefits in terms of knowledge and also feedback from students. Results: Students with 3D models available throughout the entire course had 8.5 points (85%) in general surgery, 8.4 points (84%) in anatomy, and 7.2 points (72%) in knowledge of surgical procedures. On the other hand, students in regular lessons had the average knowledge score 7.8 points (78%) in general surgery, 6.6 points (66%) in anatomy, and only 4.5 points (45%) in surgical procedures. We can observe a significant improvement compared to students with 3D models available throughout the entire course. Conclusion: This technology is becoming increasingly available and is becoming an important tool in the pedagogical environment.

Using of 3D model in surgery - first experience on clinical workplace

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc24000039
003      
CZ-PrNML
005      
20250424104236.0
007      
ta
008      
240111s2023 xo d f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xo
100    1_
$a Zbořil, Pavel, $d 1973- $7 xx0159604 $u I. chirurgická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
245    10
$a Využití 3D modelů v chirurgii - iniciální zkušenost klinického pracoviště / $c Zbořil P., Řezáč T., Starý L., Klementa I., Nováková K., Kovář R., Klimas T.
246    31
$a Using of 3D model in surgery - first experience on clinical workplace
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Úvod: 3D tisk ve zdravotnictví je inovativní technologie, která má obrovský potenciál. Spektrum využití je široké, od tvorby náhrad tkání a nástrojů přes detailní plánovaní složitých operaci až po využití ve výuce mediků nebo mladších kolegů. Využití ve výuce bylo primárním cílem naší studie, kdy jsme srovnávali výuku s a bez 3D modelů a hodnotili její přínos ve smyslu vědomostí a zpětné vazby studentů. Výsledky: Studenti využívající 3D modely po celu dobu výuky, měli z obecné chirurgie 8.5 bodů (85%), z anatomie 8.4 bodů (84%) a ze znalosti chirurgických postupů 7.2 bodů (72%). Naopak studenti klasické výuky dosahovali průměrné znalosti z obecné chirurgie 7.8 bodů (78%), z anatomie 6.6 bodů (66%) a z chirurgických postupů jen 4.5 bodů (45%). V první uvedené skupině je významné zlepšení. Závěr: Celkově lze říct, že 3D modely obohacují výukový proces, podporují kreativitu, aktivní učení a přibližují abstraktní koncepty studentům. Tato technologie je stále více dostupná a stává se důležitým nástrojem v pedagogickém prostředí.
520    9_
$a Introduction: 3D printing in healthcare is an innovative technology that has enormous potential. The spectrum of applications is wide, from the creation of tissue and instrument replacements to the detailed planning of complex surgeries to the use in teaching medical students or junior colleagues. The use in teaching was also the primary aim of our study, where we compared teaching with and without 3D models and evaluated its benefits in terms of knowledge and also feedback from students. Results: Students with 3D models available throughout the entire course had 8.5 points (85%) in general surgery, 8.4 points (84%) in anatomy, and 7.2 points (72%) in knowledge of surgical procedures. On the other hand, students in regular lessons had the average knowledge score 7.8 points (78%) in general surgery, 6.6 points (66%) in anatomy, and only 4.5 points (45%) in surgical procedures. We can observe a significant improvement compared to students with 3D models available throughout the entire course. Conclusion: This technology is becoming increasingly available and is becoming an important tool in the pedagogical environment.
700    1_
$a Řezáč, Tomáš $7 xx0169140 $u I. chirurgická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
700    1_
$a Starý, Lubomír $7 xx0091238 $u I. chirurgická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
700    1_
$a Klementa, Ivo, $d 1964- $7 xx0081729 $u I. chirurgická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
700    1_
$a Nováková, Karolína $7 xx0256336 $u II. interní klinika gastroenterologická a geriatrická FNOL a LFUP v Olomouci
700    1_
$a Kovář, Radim $7 xx0258441 $u Radiologická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
700    1_
$a Klimas, Tomáš $7 xx0331466 $u Radiologická klinika FNOL a LFUP v Olomouci
773    0_
$t Miniinvazívna chirurgia a endoskopia, chirurgia súčasnosti $x 1336-6572 $g Roč. 27, č. 4 (2023), s. 16-20 $w MED00008516
856    41
$u http://laparo.laparoskopia.info/?cat=5 $y stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b B 2144 $c 445 a $z 0 $y 0
990    __
$a 20240110162139 $b ABA008
991    __
$a 20250424104235 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 2034188 $s 1209732
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2023 $b 27 $c 4 $d 16-20 $i 1336-6572 $m Miniinvazívna chirurgia a endoskopia, chirurgia súčasnosti $x MED00008516
LZP    __
$a NLK 2024-02/kv

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...