Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Vzdělávání seniorů v informačních a komunikačních technologiích ve vybraném regionu České republiky
[Senior citizen education in information and communication technology (ICT) in a selected region of the Czech Republic]

Zdenka Telnarová, Pavla Kudlová, Jana Kutnohorská

. 2023 ; 6 (2) : 107-117. [pub] 20240226

Language Czech Country Czech Republic

Východiska: Pro seniory je zdraví hlavní prioritou a je potřeba ho vnímat v širším kontextu, patří sem také celoživotní učení a znalost informačních digitálních technologii (ICT), jejichž prostřednictvím senioři mohou získat mnoho důležitých informací a případně komunikovat i se svým ošetřujícím lékařem. Cíl: zmapovat sociální a digitální inkluzi seniorů v ICT. Na základě identifikovaných problémů připravit koncepci metodiky vzdělávání seniorů v ICT. Metody: smíšený výzkum - kombinace technik obsahové analýzy vybraných dokumentů, expertní polostrukturované rozhovory, 2 focus groups, příklady dobré praxe. Výzkumný vzorek tvořili zástupci šesti seniorských organizací v geografickém prostoru Magistrátu města Ostravy a lektoři seniorů v ICT. Výsledky: Sociální a digitální inkluze seniorů za pomoci ICT je v plánu všech šesti seniorských organizací. Lektoři se v ICT kurzech zaměřují na vyhledávání užitečných informací pro život: e-bankovnictví, e-zdraví, e-knihovny, nákupy po internetu aj. Chybí však lektoři, metodika vzdělávání, technické vybavení učeben. Závěr: Doporučujeme připravit a realizovat koncepci vzdělávání seniorů v oblasti ICT. Jen tak může dojít k rozvoji digitální i zdravotní gramotnosti.

Background: Health is the main priority for senior citizens and it is necessary to perceive it in a broader context. Lifelong learning and the knowledge of information and communication technology (ICT), thanks to which senior citizens can acquire a lot of important information and also communicate with their physicians are part of this. Aim: to map social and digital inclusion of senior citizens in ICT, and to prepare a conception of methodology to educate senior citizens in ICT. Methods: mixed research - a combination of techniques of content analysis of selected documents, expert semi-structured interviews, 2 focus groups, and examples of good practice. The research sample was formed by representatives of six senior citizen organizations within the region of Ostrava, and ICT lecturers. Results: Social and digital inclusion of senior citizens by means of senior citizen education in ICT is planned by all the six senior citizen organizations. Lecturers in ICT courses focus on searching for information useful for life: e-banking, e-health, e-libraries, online shopping, etc. However, there is a lack of suitable lecturers, methodology, and technical equipment in the classrooms. Conclusion: We recommend preparing and implementing a conception of senior citizen education in the area of ICT. Only this way can we achieve a development in digital and health literacy.

Senior citizen education in information and communication technology (ICT) in a selected region of the Czech Republic

References provided by Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc24004065
003      
CZ-PrNML
005      
20240530153448.0
007      
ta
008      
240423s2023 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.25142/osp.2023.008 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Telnarová, Zdeňka $u Katedra informatiky a počítačů, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita $7 mzk2003201924
245    10
$a Vzdělávání seniorů v informačních a komunikačních technologiích ve vybraném regionu České republiky / $c Zdenka Telnarová, Pavla Kudlová, Jana Kutnohorská
246    31
$a Senior citizen education in information and communication technology (ICT) in a selected region of the Czech Republic
520    3_
$a Východiska: Pro seniory je zdraví hlavní prioritou a je potřeba ho vnímat v širším kontextu, patří sem také celoživotní učení a znalost informačních digitálních technologii (ICT), jejichž prostřednictvím senioři mohou získat mnoho důležitých informací a případně komunikovat i se svým ošetřujícím lékařem. Cíl: zmapovat sociální a digitální inkluzi seniorů v ICT. Na základě identifikovaných problémů připravit koncepci metodiky vzdělávání seniorů v ICT. Metody: smíšený výzkum - kombinace technik obsahové analýzy vybraných dokumentů, expertní polostrukturované rozhovory, 2 focus groups, příklady dobré praxe. Výzkumný vzorek tvořili zástupci šesti seniorských organizací v geografickém prostoru Magistrátu města Ostravy a lektoři seniorů v ICT. Výsledky: Sociální a digitální inkluze seniorů za pomoci ICT je v plánu všech šesti seniorských organizací. Lektoři se v ICT kurzech zaměřují na vyhledávání užitečných informací pro život: e-bankovnictví, e-zdraví, e-knihovny, nákupy po internetu aj. Chybí však lektoři, metodika vzdělávání, technické vybavení učeben. Závěr: Doporučujeme připravit a realizovat koncepci vzdělávání seniorů v oblasti ICT. Jen tak může dojít k rozvoji digitální i zdravotní gramotnosti.
520    9_
$a Background: Health is the main priority for senior citizens and it is necessary to perceive it in a broader context. Lifelong learning and the knowledge of information and communication technology (ICT), thanks to which senior citizens can acquire a lot of important information and also communicate with their physicians are part of this. Aim: to map social and digital inclusion of senior citizens in ICT, and to prepare a conception of methodology to educate senior citizens in ICT. Methods: mixed research - a combination of techniques of content analysis of selected documents, expert semi-structured interviews, 2 focus groups, and examples of good practice. The research sample was formed by representatives of six senior citizen organizations within the region of Ostrava, and ICT lecturers. Results: Social and digital inclusion of senior citizens by means of senior citizen education in ICT is planned by all the six senior citizen organizations. Lecturers in ICT courses focus on searching for information useful for life: e-banking, e-health, e-libraries, online shopping, etc. However, there is a lack of suitable lecturers, methodology, and technical equipment in the classrooms. Conclusion: We recommend preparing and implementing a conception of senior citizen education in the area of ICT. Only this way can we achieve a development in digital and health literacy.
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
650    _7
$a senioři $7 D000368 $2 czmesh
650    17
$a počítačová gramotnost $7 D003197 $2 czmesh
650    _7
$a zdraví $7 D006262 $2 czmesh
650    _7
$a kvalita života $7 D011788 $2 czmesh
650    _7
$a výzkum $7 D012106 $2 czmesh
700    1_
$a Kudlová, Pavla, $d 1973- $7 mzk2006363617 $u Ústav zdravotnických věd, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
700    1_
$a Kutnohorská, Jana, $u Ústav nelékařských studií, Lékařská fakulta v Hradci Králové, Univerzita Karlova $d 1949- $7 mzk2005312646
773    0_
$t Ošetřovatelské perspektivy $x 2570-785X $g Roč. 6, č. 2 (2023), s. 107-117 $w MED00202597
856    41
$u https://osp.slu.cz/artkey/osp-202302-0008_vzdelavani-senioru-v-informacnich-a-komunikacnich-technologiich-ve-vybranem-regionu-ceske-republiky.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2862 $c 670b $y p $z 0
990    __
$a 20240307 $b ABA008
991    __
$a 20240530153813 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2085737 $s 1213817
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2023 $b 6 $c 2 $d 107-117 $e 20240226 $i 2570-785X $m Ošetřovatelské perspektivy $x MED00202597
LZP    __
$c NLK109 $d 20240530 $b NLK111 $a Actavia-MED00202597-20240307

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...