Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Virtuální realita v neurochirurgii: vývoj vzdělávacího modulu zaměřeného na zavádění intrakraniálního tlaku
[Virtual reality in neurosurgery: development of an educational module focused on intracranial pressure sensor insertion]

M. Filip, J. Doležel, A. Kozlovskaya, M. Kender, P. S. Novák, J. Filipová

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc25000454

Virtuální realita představuje interaktivní uměle vytvořené prostředí izolované od reálného světa. Tato jedinečná technologie za využití imerzivity a gamifikace v posledním desetiletí vhodně doplňuje edukaci léčebných postupů a operačních technik. Náš tým se na základě pozitivních zkušeností s využitím virtuální reality v rehabilitaci rozhodl vyvinout vzdělávací model relativně nenáročné neurochirurgické operace, a to zavedení čidla intrakraniálního tlaku. Obsahem sdělení je vývoj modulu a první zkušenosti s jeho testováním ve výuce. Modul kombinuje realisticky navržené prostředí s virtuální asistencí a možností online kontroly vyučujícím. Za využití jednoduchého ovládání umožňuje bezpečný a libovolně opakovaný nácvik operace. Zdá se, že imerzivita a gamifi kace jsou klíčovým rozdílovým prvkem pro lepší zapamatování informací při nácviku, a tím zkvalitnění učebního procesu oproti jiným technikám. To nám potvrdili při testování modulu zdravotničtí pracovníci vývojového týmu a studenti lékařské fakulty a vyšší odborné zdravotnické školy. Předpokládáme, že aplikace tohoto modulu do nácviku operačních postupů by v budoucnu mohla efektivně doplnit stávající výukové metody a potenciálně urychlit vzdělávací křivku při nácviku daného výkonu.

Virtual reality represents an interactive, artificially created environment isolated from the real world. This unique technology, through immersion and gamification, has effectively complemented the education of therapeutic procedures and surgical techniques over the past decade. Based on positive experiences with the use of virtual reality in rehabilitation, our team decided to develop an educational model for a relatively straightforward neurosurgical procedure: the insertion of an intracranial pressure sensor. This report discusses the development of the module and the initial experiences with its testing in education. The module combines a realistically designed environment with virtual assistance and the possibility of online supervision by instructor. Its simple controls allow for safe and freely repeatedly practiced operations. Immersion and gamification appear to be key diff erentiators for better retention of information during training, thereby improving the educational process compared to other techniques. This has been confi rmed during module testing by healthcare professionals from the development team and students from the faculty of medicine and higher medical school. We anticipate that the application of this module in surgical training could effectively complement existing teaching methods and potentially accelerate the learning curve for the given procedure in the future.

Virtual reality in neurosurgery: development of an educational module focused on intracranial pressure sensor insertion

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc25000454
003      
CZ-PrNML
005      
20250225210709.0
007      
ta
008      
250117s2024 xr a f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.48095/cccsnn2024423 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Filip, Michal, $d 1959- $7 xx0037837 $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita 2 3 Centrum telemedicínských služeb, FN Ostrava $u Neurochirurgické oddělení, Krajská, nemocnice T. Bati, a. s.
245    10
$a Virtuální realita v neurochirurgii: vývoj vzdělávacího modulu zaměřeného na zavádění intrakraniálního tlaku / $c M. Filip, J. Doležel, A. Kozlovskaya, M. Kender, P. S. Novák, J. Filipová
246    31
$a Virtual reality in neurosurgery: development of an educational module focused on intracranial pressure sensor insertion
520    3_
$a Virtuální realita představuje interaktivní uměle vytvořené prostředí izolované od reálného světa. Tato jedinečná technologie za využití imerzivity a gamifikace v posledním desetiletí vhodně doplňuje edukaci léčebných postupů a operačních technik. Náš tým se na základě pozitivních zkušeností s využitím virtuální reality v rehabilitaci rozhodl vyvinout vzdělávací model relativně nenáročné neurochirurgické operace, a to zavedení čidla intrakraniálního tlaku. Obsahem sdělení je vývoj modulu a první zkušenosti s jeho testováním ve výuce. Modul kombinuje realisticky navržené prostředí s virtuální asistencí a možností online kontroly vyučujícím. Za využití jednoduchého ovládání umožňuje bezpečný a libovolně opakovaný nácvik operace. Zdá se, že imerzivita a gamifi kace jsou klíčovým rozdílovým prvkem pro lepší zapamatování informací při nácviku, a tím zkvalitnění učebního procesu oproti jiným technikám. To nám potvrdili při testování modulu zdravotničtí pracovníci vývojového týmu a studenti lékařské fakulty a vyšší odborné zdravotnické školy. Předpokládáme, že aplikace tohoto modulu do nácviku operačních postupů by v budoucnu mohla efektivně doplnit stávající výukové metody a potenciálně urychlit vzdělávací křivku při nácviku daného výkonu.
520    9_
$a Virtual reality represents an interactive, artificially created environment isolated from the real world. This unique technology, through immersion and gamification, has effectively complemented the education of therapeutic procedures and surgical techniques over the past decade. Based on positive experiences with the use of virtual reality in rehabilitation, our team decided to develop an educational model for a relatively straightforward neurosurgical procedure: the insertion of an intracranial pressure sensor. This report discusses the development of the module and the initial experiences with its testing in education. The module combines a realistically designed environment with virtual assistance and the possibility of online supervision by instructor. Its simple controls allow for safe and freely repeatedly practiced operations. Immersion and gamification appear to be key diff erentiators for better retention of information during training, thereby improving the educational process compared to other techniques. This has been confi rmed during module testing by healthcare professionals from the development team and students from the faculty of medicine and higher medical school. We anticipate that the application of this module in surgical training could effectively complement existing teaching methods and potentially accelerate the learning curve for the given procedure in the future.
650    17
$a virtuální realita $7 D000076142 $2 czmesh
650    07
$a neurochirurgické výkony $x metody $7 D019635 $2 czmesh
650    07
$a tréninková simulace $7 D000066908 $2 czmesh
650    07
$a studium lékařství $7 D004501 $2 czmesh
650    07
$a intrakraniální tlak $7 D007427 $2 czmesh
650    07
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
700    1_
$a Doležel, Jakub $7 _AN121520 $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita $u Centrum telemedicínských služeb, FN Ostrava
700    1_
$a Kozlovskaya, Anastassiya $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita $u Neurochirurgické oddělení, Krajská, nemocnice T. Bati, a. s. $7 xx0328134
700    1_
$a Kender, Martin. $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita $u Neurochirurgické oddělení, Krajská, nemocnice T. Bati, a. s. $7 xx0328144
700    1_
$a Novák, Petr Sebastián $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita $7 xx0328156
700    1_
$a Filipová, Jitka. $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita $u Neurochirurgické oddělení, Krajská, nemocnice T. Bati, a. s. $7 xx0328153
773    0_
$w MED00010979 $t Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x 1210-7859 $g Roč. 87, č. 6 (2024), s. 423-426
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2024-6-7/virtualni-realita-v-neurochirurgii-vyvoj-vzdelavaciho-modulu-zamereneho-na-zavadeni-intrakranialniho-tlaku-139535 $y Meditorial
910    __
$a ABA008 $b A 4085 $c 616 $y p $z 0
990    __
$a 20250109 $b ABA008
991    __
$a 20250225210657 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2254352 $s 1236454
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2024 $b 87 $c 6 $d 423-426 $i 1210-7859 $m Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x MED00010979 $y 139535
LZP    __
$c NLK183 $d 20250225 $b NLK111 $a Meditorial-20250109

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...