-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Virtuální realita v neurochirurgii: vývoj vzdělávacího modulu zaměřeného na zavádění intrakraniálního tlaku
[Virtual reality in neurosurgery: development of an educational module focused on intracranial pressure sensor insertion]
M. Filip, J. Doležel, A. Kozlovskaya, M. Kender, P. S. Novák, J. Filipová
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- intrakraniální tlak MeSH
- lidé MeSH
- neurochirurgické výkony metody MeSH
- studium lékařství MeSH
- tréninková simulace MeSH
- virtuální realita * MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Virtuální realita představuje interaktivní uměle vytvořené prostředí izolované od reálného světa. Tato jedinečná technologie za využití imerzivity a gamifikace v posledním desetiletí vhodně doplňuje edukaci léčebných postupů a operačních technik. Náš tým se na základě pozitivních zkušeností s využitím virtuální reality v rehabilitaci rozhodl vyvinout vzdělávací model relativně nenáročné neurochirurgické operace, a to zavedení čidla intrakraniálního tlaku. Obsahem sdělení je vývoj modulu a první zkušenosti s jeho testováním ve výuce. Modul kombinuje realisticky navržené prostředí s virtuální asistencí a možností online kontroly vyučujícím. Za využití jednoduchého ovládání umožňuje bezpečný a libovolně opakovaný nácvik operace. Zdá se, že imerzivita a gamifi kace jsou klíčovým rozdílovým prvkem pro lepší zapamatování informací při nácviku, a tím zkvalitnění učebního procesu oproti jiným technikám. To nám potvrdili při testování modulu zdravotničtí pracovníci vývojového týmu a studenti lékařské fakulty a vyšší odborné zdravotnické školy. Předpokládáme, že aplikace tohoto modulu do nácviku operačních postupů by v budoucnu mohla efektivně doplnit stávající výukové metody a potenciálně urychlit vzdělávací křivku při nácviku daného výkonu.
Virtual reality represents an interactive, artificially created environment isolated from the real world. This unique technology, through immersion and gamification, has effectively complemented the education of therapeutic procedures and surgical techniques over the past decade. Based on positive experiences with the use of virtual reality in rehabilitation, our team decided to develop an educational model for a relatively straightforward neurosurgical procedure: the insertion of an intracranial pressure sensor. This report discusses the development of the module and the initial experiences with its testing in education. The module combines a realistically designed environment with virtual assistance and the possibility of online supervision by instructor. Its simple controls allow for safe and freely repeatedly practiced operations. Immersion and gamification appear to be key diff erentiators for better retention of information during training, thereby improving the educational process compared to other techniques. This has been confi rmed during module testing by healthcare professionals from the development team and students from the faculty of medicine and higher medical school. We anticipate that the application of this module in surgical training could effectively complement existing teaching methods and potentially accelerate the learning curve for the given procedure in the future.
Centrum telemedicínských služeb FN Ostrava
Lékařská fakulta Ostravská univerzita
Lékařská fakulta Ostravská univerzita 2 3 Centrum telemedicínských služeb FN Ostrava
Virtual reality in neurosurgery: development of an educational module focused on intracranial pressure sensor insertion
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc25000454
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250225210709.0
- 007
- ta
- 008
- 250117s2024 xr a f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.48095/cccsnn2024423 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Filip, Michal, $d 1959- $7 xx0037837 $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita 2 3 Centrum telemedicínských služeb, FN Ostrava $u Neurochirurgické oddělení, Krajská, nemocnice T. Bati, a. s.
- 245 10
- $a Virtuální realita v neurochirurgii: vývoj vzdělávacího modulu zaměřeného na zavádění intrakraniálního tlaku / $c M. Filip, J. Doležel, A. Kozlovskaya, M. Kender, P. S. Novák, J. Filipová
- 246 31
- $a Virtual reality in neurosurgery: development of an educational module focused on intracranial pressure sensor insertion
- 520 3_
- $a Virtuální realita představuje interaktivní uměle vytvořené prostředí izolované od reálného světa. Tato jedinečná technologie za využití imerzivity a gamifikace v posledním desetiletí vhodně doplňuje edukaci léčebných postupů a operačních technik. Náš tým se na základě pozitivních zkušeností s využitím virtuální reality v rehabilitaci rozhodl vyvinout vzdělávací model relativně nenáročné neurochirurgické operace, a to zavedení čidla intrakraniálního tlaku. Obsahem sdělení je vývoj modulu a první zkušenosti s jeho testováním ve výuce. Modul kombinuje realisticky navržené prostředí s virtuální asistencí a možností online kontroly vyučujícím. Za využití jednoduchého ovládání umožňuje bezpečný a libovolně opakovaný nácvik operace. Zdá se, že imerzivita a gamifi kace jsou klíčovým rozdílovým prvkem pro lepší zapamatování informací při nácviku, a tím zkvalitnění učebního procesu oproti jiným technikám. To nám potvrdili při testování modulu zdravotničtí pracovníci vývojového týmu a studenti lékařské fakulty a vyšší odborné zdravotnické školy. Předpokládáme, že aplikace tohoto modulu do nácviku operačních postupů by v budoucnu mohla efektivně doplnit stávající výukové metody a potenciálně urychlit vzdělávací křivku při nácviku daného výkonu.
- 520 9_
- $a Virtual reality represents an interactive, artificially created environment isolated from the real world. This unique technology, through immersion and gamification, has effectively complemented the education of therapeutic procedures and surgical techniques over the past decade. Based on positive experiences with the use of virtual reality in rehabilitation, our team decided to develop an educational model for a relatively straightforward neurosurgical procedure: the insertion of an intracranial pressure sensor. This report discusses the development of the module and the initial experiences with its testing in education. The module combines a realistically designed environment with virtual assistance and the possibility of online supervision by instructor. Its simple controls allow for safe and freely repeatedly practiced operations. Immersion and gamification appear to be key diff erentiators for better retention of information during training, thereby improving the educational process compared to other techniques. This has been confi rmed during module testing by healthcare professionals from the development team and students from the faculty of medicine and higher medical school. We anticipate that the application of this module in surgical training could effectively complement existing teaching methods and potentially accelerate the learning curve for the given procedure in the future.
- 650 17
- $a virtuální realita $7 D000076142 $2 czmesh
- 650 07
- $a neurochirurgické výkony $x metody $7 D019635 $2 czmesh
- 650 07
- $a tréninková simulace $7 D000066908 $2 czmesh
- 650 07
- $a studium lékařství $7 D004501 $2 czmesh
- 650 07
- $a intrakraniální tlak $7 D007427 $2 czmesh
- 650 07
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Doležel, Jakub $7 _AN121520 $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita $u Centrum telemedicínských služeb, FN Ostrava
- 700 1_
- $a Kozlovskaya, Anastassiya $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita $u Neurochirurgické oddělení, Krajská, nemocnice T. Bati, a. s. $7 xx0328134
- 700 1_
- $a Kender, Martin. $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita $u Neurochirurgické oddělení, Krajská, nemocnice T. Bati, a. s. $7 xx0328144
- 700 1_
- $a Novák, Petr Sebastián $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita $7 xx0328156
- 700 1_
- $a Filipová, Jitka. $u Lékařská fakulta, Ostravská univerzita $u Neurochirurgické oddělení, Krajská, nemocnice T. Bati, a. s. $7 xx0328153
- 773 0_
- $w MED00010979 $t Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x 1210-7859 $g Roč. 87, č. 6 (2024), s. 423-426
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2024-6-7/virtualni-realita-v-neurochirurgii-vyvoj-vzdelavaciho-modulu-zamereneho-na-zavadeni-intrakranialniho-tlaku-139535 $y Meditorial
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4085 $c 616 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20250109 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250225210657 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2254352 $s 1236454
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2024 $b 87 $c 6 $d 423-426 $i 1210-7859 $m Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x MED00010979 $y 139535
- LZP __
- $c NLK183 $d 20250225 $b NLK111 $a Meditorial-20250109