Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Testové nástroje pro diagnostiku cizojazyčných schopností u dětí mladšího školního věku: přehledová studie
[Test tools for the diagnostics of foreign language aptitude in children of younger school age: a literature review]

Kateřina Dvořáková, Klára Špačková

. 2024 ; 18 (4) : 44-61.

Status minimal Language Czech Country Czech Republic

Přehledová studie seznamuje čtenáře s testovými nástroji určenými k diagnostice cizojazyčných schopností u žáků mladšího školního věku. Cílem je představit a porovnat existující testy, zároveň ale také shrnout aktuální stav poznání o tom, jaké schopnosti jsou pro učební pokrok klíčové. Nejprve se studie věnuje vymezení základní terminologie a proměnám v přístupu k testování cizojazyčných schopností. V druhé části popisuje a následně srovnává pět standardizovaných diagnostických nástrojů určených pro testování cizojazyčných schopností u dětí mladšího školního věku. Společně s psychometrickými údaji o testových nástrojích, které v zahraničí i u nás vznikly od roku 1967 do současnosti, sleduje studie výzkumná zjištění ve vztahu k jazykovým kompetencím žáků v cizím jazyce. S oporou získaných údajů autorky v diskuzi srovnávají lingvistický a kognitivní přístup k testování cizojazyčných schopností v dětském věku. V závěru studie předkládají návrhy pro implikaci zjištění do školní a poradenské praxe.

The review study introduces the reader to test tools designed to diagnose foreign language abilities in younger school-age students. The goal is to present and compare existing tests, but also to summarize the current state of knowledge about what skills are key for learning progress. First, the study focuses on the definition of basic terminology and changes in the approach to testing foreign language abilities. In the second part, the study describes and subsequently compares five standardized diagnostic tools intended for testing foreign language abilities in children of younger school age. Together with psychometric data on test instruments that were created abroad and in our country from 1967 to the present, the study tracks research findings in relation to the language competencies of pupils in a foreign language. Based on the data obtained, the authors in the discussion compare linguistic and cognitive approaches to testing foreign language abilities in childhood. At the end of the study, they present proposals for the implication of the findings in school and counselling practice.

Test tools for the diagnostics of foreign language aptitude in children of younger school age: a literature review

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc25006500
003      
CZ-PrNML
005      
20250305111031.0
007      
cr|cn|
008      
250305s2024 xr fs 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.29364/epsy.509 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Dvořáková, Kateřina $u Katedra psychologie, Pedagogická fakulta UK $7 _AN121957
245    1_
$a Testové nástroje pro diagnostiku cizojazyčných schopností u dětí mladšího školního věku: přehledová studie / $c Kateřina Dvořáková, Klára Špačková
246    31
$a Test tools for the diagnostics of foreign language aptitude in children of younger school age: a literature review
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Přehledová studie seznamuje čtenáře s testovými nástroji určenými k diagnostice cizojazyčných schopností u žáků mladšího školního věku. Cílem je představit a porovnat existující testy, zároveň ale také shrnout aktuální stav poznání o tom, jaké schopnosti jsou pro učební pokrok klíčové. Nejprve se studie věnuje vymezení základní terminologie a proměnám v přístupu k testování cizojazyčných schopností. V druhé části popisuje a následně srovnává pět standardizovaných diagnostických nástrojů určených pro testování cizojazyčných schopností u dětí mladšího školního věku. Společně s psychometrickými údaji o testových nástrojích, které v zahraničí i u nás vznikly od roku 1967 do současnosti, sleduje studie výzkumná zjištění ve vztahu k jazykovým kompetencím žáků v cizím jazyce. S oporou získaných údajů autorky v diskuzi srovnávají lingvistický a kognitivní přístup k testování cizojazyčných schopností v dětském věku. V závěru studie předkládají návrhy pro implikaci zjištění do školní a poradenské praxe.
520    9_
$a The review study introduces the reader to test tools designed to diagnose foreign language abilities in younger school-age students. The goal is to present and compare existing tests, but also to summarize the current state of knowledge about what skills are key for learning progress. First, the study focuses on the definition of basic terminology and changes in the approach to testing foreign language abilities. In the second part, the study describes and subsequently compares five standardized diagnostic tools intended for testing foreign language abilities in children of younger school age. Together with psychometric data on test instruments that were created abroad and in our country from 1967 to the present, the study tracks research findings in relation to the language competencies of pupils in a foreign language. Based on the data obtained, the authors in the discussion compare linguistic and cognitive approaches to testing foreign language abilities in childhood. At the end of the study, they present proposals for the implication of the findings in school and counselling practice.
700    1_
$a Špačková, Klára, $d 1978- $7 jo2013745127 $u Katedra psychologie, Pedagogická fakulta UK
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 18, č. 4 (2024), s. 44-61 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/Dvorakova_Spackova.pdf $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y 0 $z 0
990    __
$a 20250227135225 $b ABA008
991    __
$a 20250305113137 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 2279133 $s 1243560
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2024 $b 18 $c 4 $d 44-61 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$a NLK 2025-09/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...