-
Something wrong with this record ?
Zvaní žen do screeningového programu karcinomu prsu jednotlivými centry - dotazníkové šetření a analýza registru screeningového programu v ČR
[Inviting women to breast cancer screening programme by screening centers – questionnaire survey and analysis of the registry of the screening programme in the Czech Republic]
Lucia Veverková, Veronika Maráčková, Monika Ambrožová, Kateřina Hortová, Renata Chloupková, Ondřej Ngo, Ondřej Májek, Jan Daneš, Miroslava Skovajsová, Markéta Urbánková
Status minimal Language Czech Country Czech Republic
Cíl: Analýza vlivu zvaní žen ke screeningové mamografii a formy tohoto zvaní na efektivitu zavedeného screeningového programu karcinomu prsu v České republice. Metodika: Dotazníkové šetření provedené v rámci všech 73 akreditovaných screeningových center v České republice. Zhodnocení odpovědí na otázky týkající se vlastní iniciativy jednotlivých pracovišť ve zvaní klientek a zvolené strategie zvaní, časové periodicity a metody selekce plošného vyhledávání cílové populace žen. Srovnání indikátoru „návratu žen do screeningu“ mezi centry aktivně vyhledávající své klientky a centry, které své pacientky neoslovují. Výsledky: Z celkového počtu oslovených screeningových center činila návratnost zaslaného dotazníku 97 % (71 respondentů). Aktivní vyhledávání cílové populace žen ke screeningové mamografii s využitím různých forem a informačních systémů praktikuje zhruba polovina center, ve většině případů po uplynutí dvouletého intervalu od předchozího vyšetření. Většina center se rovněž setkala s příznivou odezvou ze strany pacientek. Zhodnocením indikátoru „návratu žen do screeningu“ byl potvrzen jednoznačně pozitivní dopad na účast cílové populace žen ve screeningovém programu. U center, která zvou své klientky, sledujeme vyšší účast žen na dalším screenin- govém vyšetření, a to zhruba o 10 p. b. Závěr: Využití osvěty a aktivního vyhledávání pacientek vede k dalšímu zvýšení efektivity zavedeného screeningového programu karcinomu prsu.
Aim: Impact analysis of the invitation women to screening mammography and strategies of the invitation on the effectiveness of breast cancer screening programme in the Czech Republic. Methods: Questionnaire survey including 73 certified breast cancer screening centers in the Czech Republic. Evaluation of the answers to the questions focused on the specific form of established invitation strategy, time periodicity and the method of selection of the target female population. Comparison of „the return of women to screening programme indicator“ between the centers using active invitation strategy and those that do not. Results: Out of the total number of participated screening centers, the return rate of the sent questionnaire surveys was 97% (71 respondents). Active invitation strategy of the target female population for screening mammography using various forms and information systems is practiced by about half of the certfied screening centers, in most cases after a two-year time period since the previous examination. Most centers also accepted a favorable response from the patients. The analysis of „the return of women to screening programme indicator“ confirmed a clearly positive impact of the active invitation strategy on the female participation in breast cancer screening programme. Centers, that invite their clients, achieve a higher participation of women in the next screening examination, by about 10 p.p. Conclusions: The use of education and active search of patients leads to further increase the effectiveness of established breast cancer screening programme.
Fakultní nemocnice Olomouc 2LF Univerzita Palackého Olomouc
Institut biostatistiky a analýz LF MU Brno
LF Univerzita Palackého Olomouc
Mamodiagnostické centrum Beroun a Waltrovka Praha
Národní screeningové centrum Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR Praha
Inviting women to breast cancer screening programme by screening centers – questionnaire survey and analysis of the registry of the screening programme in the Czech Republic
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc25014907
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250716141125.0
- 007
- ta
- 008
- 250703s2024 xr ad f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.55095/CesRadiol2024/015 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Veverková, Lucia $7 xx0238149 $u Fakultní nemocnice Olomouc 2LF Univerzita Palackého, Olomouc
- 245 10
- $a Zvaní žen do screeningového programu karcinomu prsu jednotlivými centry - dotazníkové šetření a analýza registru screeningového programu v ČR / $c Lucia Veverková, Veronika Maráčková, Monika Ambrožová, Kateřina Hortová, Renata Chloupková, Ondřej Ngo, Ondřej Májek, Jan Daneš, Miroslava Skovajsová, Markéta Urbánková
- 246 31
- $a Inviting women to breast cancer screening programme by screening centers – questionnaire survey and analysis of the registry of the screening programme in the Czech Republic
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cíl: Analýza vlivu zvaní žen ke screeningové mamografii a formy tohoto zvaní na efektivitu zavedeného screeningového programu karcinomu prsu v České republice. Metodika: Dotazníkové šetření provedené v rámci všech 73 akreditovaných screeningových center v České republice. Zhodnocení odpovědí na otázky týkající se vlastní iniciativy jednotlivých pracovišť ve zvaní klientek a zvolené strategie zvaní, časové periodicity a metody selekce plošného vyhledávání cílové populace žen. Srovnání indikátoru „návratu žen do screeningu“ mezi centry aktivně vyhledávající své klientky a centry, které své pacientky neoslovují. Výsledky: Z celkového počtu oslovených screeningových center činila návratnost zaslaného dotazníku 97 % (71 respondentů). Aktivní vyhledávání cílové populace žen ke screeningové mamografii s využitím různých forem a informačních systémů praktikuje zhruba polovina center, ve většině případů po uplynutí dvouletého intervalu od předchozího vyšetření. Většina center se rovněž setkala s příznivou odezvou ze strany pacientek. Zhodnocením indikátoru „návratu žen do screeningu“ byl potvrzen jednoznačně pozitivní dopad na účast cílové populace žen ve screeningovém programu. U center, která zvou své klientky, sledujeme vyšší účast žen na dalším screenin- govém vyšetření, a to zhruba o 10 p. b. Závěr: Využití osvěty a aktivního vyhledávání pacientek vede k dalšímu zvýšení efektivity zavedeného screeningového programu karcinomu prsu.
- 520 9_
- $a Aim: Impact analysis of the invitation women to screening mammography and strategies of the invitation on the effectiveness of breast cancer screening programme in the Czech Republic. Methods: Questionnaire survey including 73 certified breast cancer screening centers in the Czech Republic. Evaluation of the answers to the questions focused on the specific form of established invitation strategy, time periodicity and the method of selection of the target female population. Comparison of „the return of women to screening programme indicator“ between the centers using active invitation strategy and those that do not. Results: Out of the total number of participated screening centers, the return rate of the sent questionnaire surveys was 97% (71 respondents). Active invitation strategy of the target female population for screening mammography using various forms and information systems is practiced by about half of the certfied screening centers, in most cases after a two-year time period since the previous examination. Most centers also accepted a favorable response from the patients. The analysis of „the return of women to screening programme indicator“ confirmed a clearly positive impact of the active invitation strategy on the female participation in breast cancer screening programme. Centers, that invite their clients, achieve a higher participation of women in the next screening examination, by about 10 p.p. Conclusions: The use of education and active search of patients leads to further increase the effectiveness of established breast cancer screening programme.
- 700 1_
- $a Maráčková, Veronika $7 xx0334076 $u Fakultní nemocnice Olomouc 2LF Univerzita Palackého, Olomouc $u LF Univerzita Palackého, Olomouc
- 700 1_
- $a Ambrožová, Monika $7 xx0256025 $u 3Národní screeningové centrum, Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, Praha $u 4Institut biostatistiky a analýz LF MU, Brno
- 700 1_
- $a Komrsková, Kateřina, $d 1974- $7 jx20100128015 $u Národní screeningové centrum, Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, Praha
- 700 1_
- $a Ngo, Ondřej $7 xx0229112 $u Národní screeningové centrum, Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, Praha $u Institut biostatistiky a analýz LF MU, Brno
- 700 1_
- $a Májek, Ondřej, $d 1985- $7 xx0156444 $u Národní screeningové centrum, Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, Praha $u Institut biostatistiky a analýz LF MU, Brno
- 700 1_
- $a Daneš, Jan, $d 1955- $7 jn20000400440 $u Radiodiagnostická klinika 1. LF UK a VFN, Praha $u Mamodiagnostické centrum Beroun a Waltrovka Praha
- 700 1_
- $a Skovajsová, Miroslava, $d 1957- $7 xx0010763 $u reast Unit Prague, Mammacentrum Opatov, Praha
- 700 1_
- $a Urbánková, Markéta $7 xx0334077 $u Fakultní nemocnice Olomouc $u LF Univerzita Palackého, Olomouc
- 773 0_
- $t Česká radiologie $x 1210-7883 $g Roč. 78, č. 2 (2024), s. 115-119 $w MED00010984
- 856 41
- $u https://cesradiol.cz/vydanacisla.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 111 $c 796 $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20250701121224 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250716141108 $b ABA008
- 999 __
- $a min $b bmc $g 2349711 $s 1252028
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2024 $b 78 $c 2 $d 115-119 $i 1210-7883 $m Česká radiologie $n Čes. radiol. $x MED00010984
- LZP __
- $a NLK 2025-22/dk