• Something wrong with this record ?

Zdravotní rizika znečištění ovzduší nejvýznamnějšími automobilovými emisemi. 2. Těkavé organické látky
[Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds]

Miroslav Šuta, V. Bencko

. 1998 ; Roč. 78 (č. 10) : s. 531-535.

Language Czech Country Czech Republic

Digital library NLK
Source
Source

E-resources Online

Výfukové plyny motorových vozidel jsou komplexní směsí, jejíž složení závisí na vlastnostech paliva, typu a funkčním stavu motoru a případném použití katalytických konventorů. Vznikající emise a jejich deriváty, tedy emise sekundární, mohou nepříznivě působit na transportní Činnost mukociliámí výstelky dýchacích cest. Po vstřebání mohou nepříznivě ovlivňovat i činnost některých orgánů a systémů. Nepříznivé důsledky expozice těmto imisím se liší u různých populačních skupin. Zejména děti a staří hdé mohou být ke škodlivým vlivům zvláště citliví. Osoby s astmatem nebo jinými preexistujícími respiračními nebo kardiovaskulárními chorobami představují v tomto směru zvlášť významnou rizikovou část populace. v souvislosti s minimalizací obsahu olova došlo k obohacení automobilových paliv o jiné problematické složky. Emise těkavých organických látek (dále VOC), například benzenu, představují v této souvislosti významný příspěvek ke znečištění prostředí. Některé z těchto látek byly identifikovány jednak jako zdravotní rizika, jednak jako významné podpůrné faktory pro vznik fotochemického smogu. Zavedení bezolovnatých paliv významně zvýšilo koncentrace aromatických látek v benzinu a vedlo ke změnám ve složení paliv, pokud jde o olefiny a o okysličovadla (oxygenátory). Vzestup obsahu aromátů, olefinů a dalších složek paliva užívaných automobily bez katalyzátorů se projevil vzestupem emisí benzenu, 1,3-butadienu a dalších VOC, právě tak i prekurzorů fotochemického smogu. Zvýšení koncentrace VOC v zevmm prostředí přispívá následně k vzestupu znečištění vnitřního prostředí, zejména v budovách větraných přirozeným způsobem, jichž je v našich podmínkách drtivá většina.

Exhaust fumes of motor vehicles are a complex mixture, the composition of which depends on the properties of the fuel, type and functional state of the engine and possibly the use of catalytic convertors. The emissions which are formed and their derivatives, i.e. secondary emissions, can have an adverse effect on the transport activity of the mucociliary lining of the airways. After absorption they can also have an adverse impact on the activity of some organs and systems. The adverse consequences of exposure to these emissions differ in different population groups. In particular children and old people may be particularly sensitive to the noxious effects. Subjects suffering from asthma or other preexisting respiratory or cardiovascular diseases are in this respect a population group under special risk. In conjunction with minimalization of the lead content motor car fuels contain larger amounts of some other problematic constituents. Emissions of volatile organic compoimds (VOC) e.g. benzene, thus contribute in an important way to the contamination of the atmosphere. Some of these substances were identified as health risks and as important supplementary factors forthe formation of photochemical smog. The introduction of lead-fi-ee fuels increased significantly the levels of aromatic substances in petrol and led to changes in the composition of fuels as far as olefins and oxygenators are concerned. The increase of the aromates and olefines content as well as of other constituents of fuels used in cars without catalysts is manifested by a rise of emissions of benzene, 1.3-butadiene and other VOC as welľas precursors of photochemical smog. The increased level of VOC in the environment contributes subsequently to a greater contamination of the indoor atmosphere, in particular in buildings with natural ventilation, which are in the majority in our coimtry.

Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds

Zdravotní rizika znečištění ovzduší nejvýznamnějšími automobilovými emisemi. 2. Těkavé organické látky = Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds /

Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds /

Bibliography, etc.

Lit: 47

Bibliography, etc.

Souhrn: eng

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc99003329
003      
CZ-PrNML
005      
20160125111353.0
008      
981200s1998 xr u cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Šuta, Miroslav $4 aut
245    10
$a Zdravotní rizika znečištění ovzduší nejvýznamnějšími automobilovými emisemi. 2. Těkavé organické látky = $b Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds / $c Miroslav Šuta, V. Bencko
246    11
$a Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds
314    __
$a UK. 1. LF. Ústav hygieny a epidemioplogie, Praha, CZ
504    __
$a Lit: 47
504    __
$a Souhrn: eng
520    3_
$a Výfukové plyny motorových vozidel jsou komplexní směsí, jejíž složení závisí na vlastnostech paliva, typu a funkčním stavu motoru a případném použití katalytických konventorů. Vznikající emise a jejich deriváty, tedy emise sekundární, mohou nepříznivě působit na transportní Činnost mukociliámí výstelky dýchacích cest. Po vstřebání mohou nepříznivě ovlivňovat i činnost některých orgánů a systémů. Nepříznivé důsledky expozice těmto imisím se liší u různých populačních skupin. Zejména děti a staří hdé mohou být ke škodlivým vlivům zvláště citliví. Osoby s astmatem nebo jinými preexistujícími respiračními nebo kardiovaskulárními chorobami představují v tomto směru zvlášť významnou rizikovou část populace. v souvislosti s minimalizací obsahu olova došlo k obohacení automobilových paliv o jiné problematické složky. Emise těkavých organických látek (dále VOC), například benzenu, představují v této souvislosti významný příspěvek ke znečištění prostředí. Některé z těchto látek byly identifikovány jednak jako zdravotní rizika, jednak jako významné podpůrné faktory pro vznik fotochemického smogu. Zavedení bezolovnatých paliv významně zvýšilo koncentrace aromatických látek v benzinu a vedlo ke změnám ve složení paliv, pokud jde o olefiny a o okysličovadla (oxygenátory). Vzestup obsahu aromátů, olefinů a dalších složek paliva užívaných automobily bez katalyzátorů se projevil vzestupem emisí benzenu, 1,3-butadienu a dalších VOC, právě tak i prekurzorů fotochemického smogu. Zvýšení koncentrace VOC v zevmm prostředí přispívá následně k vzestupu znečištění vnitřního prostředí, zejména v budovách větraných přirozeným způsobem, jichž je v našich podmínkách drtivá většina.
520    9_
$a Exhaust fumes of motor vehicles are a complex mixture, the composition of which depends on the properties of the fuel, type and functional state of the engine and possibly the use of catalytic convertors. The emissions which are formed and their derivatives, i.e. secondary emissions, can have an adverse effect on the transport activity of the mucociliary lining of the airways. After absorption they can also have an adverse impact on the activity of some organs and systems. The adverse consequences of exposure to these emissions differ in different population groups. In particular children and old people may be particularly sensitive to the noxious effects. Subjects suffering from asthma or other preexisting respiratory or cardiovascular diseases are in this respect a population group under special risk. In conjunction with minimalization of the lead content motor car fuels contain larger amounts of some other problematic constituents. Emissions of volatile organic compoimds (VOC) e.g. benzene, thus contribute in an important way to the contamination of the atmosphere. Some of these substances were identified as health risks and as important supplementary factors forthe formation of photochemical smog. The introduction of lead-fi-ee fuels increased significantly the levels of aromatic substances in petrol and led to changes in the composition of fuels as far as olefins and oxygenators are concerned. The increase of the aromates and olefines content as well as of other constituents of fuels used in cars without catalysts is manifested by a rise of emissions of benzene, 1.3-butadiene and other VOC as welľas precursors of photochemical smog. The increased level of VOC in the environment contributes subsequently to a greater contamination of the indoor atmosphere, in particular in buildings with natural ventilation, which are in the majority in our coimtry.
650    _2
$a znečištění životního prostředí $7 D004787
650    _2
$a látky znečišťující vzduch $7 D000393
650    _2
$a výfukové emise vozidel $x ANALÝZA $7 D001335
650    _2
$a benzen $x škodlivé účinky $7 D001554
650    _2
$a polycyklické aromatické uhlovodíky $x škodlivé účinky $7 D011084
650    _2
$a hodnocení rizik $7 D018570
650    _2
$a formaldehyd $x škodlivé účinky $7 D005557
700    1_
$a Bencko, Vladimír, $d 1938- $4 aut $7 jn19990218004
773    0_
$w MED00011074 $t Praktický lékař $g Roč. 78, č. 10 (1998), s. 531-535 $x 0032-6739
910    __
$a ABA008 $b B 3 $c 1070 $y 0 $z 0
990    __
$a 20000413 $b ABA008
991    __
$a 20160125111515 $b ABA008
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 1998 $b Roč. 78 $c č. 10 $d s. 531-535 $i 0032-6739 $m Praktický lékař $x MED00011074
LZP    __
$b přidání abstraktu

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...