-
Something wrong with this record ?
Zdravotní rizika znečištění ovzduší nejvýznamnějšími automobilovými emisemi. 2. Těkavé organické látky
[Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds]
Miroslav Šuta, V. Bencko
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Benzene adverse effects MeSH
- Formaldehyde adverse effects MeSH
- Risk Assessment MeSH
- Air Pollutants MeSH
- Polycyclic Aromatic Hydrocarbons adverse effects MeSH
- Vehicle Emissions analysis MeSH
- Environmental Pollution MeSH
Výfukové plyny motorových vozidel jsou komplexní směsí, jejíž složení závisí na vlastnostech paliva, typu a funkčním stavu motoru a případném použití katalytických konventorů. Vznikající emise a jejich deriváty, tedy emise sekundární, mohou nepříznivě působit na transportní Činnost mukociliámí výstelky dýchacích cest. Po vstřebání mohou nepříznivě ovlivňovat i činnost některých orgánů a systémů. Nepříznivé důsledky expozice těmto imisím se liší u různých populačních skupin. Zejména děti a staří hdé mohou být ke škodlivým vlivům zvláště citliví. Osoby s astmatem nebo jinými preexistujícími respiračními nebo kardiovaskulárními chorobami představují v tomto směru zvlášť významnou rizikovou část populace. v souvislosti s minimalizací obsahu olova došlo k obohacení automobilových paliv o jiné problematické složky. Emise těkavých organických látek (dále VOC), například benzenu, představují v této souvislosti významný příspěvek ke znečištění prostředí. Některé z těchto látek byly identifikovány jednak jako zdravotní rizika, jednak jako významné podpůrné faktory pro vznik fotochemického smogu. Zavedení bezolovnatých paliv významně zvýšilo koncentrace aromatických látek v benzinu a vedlo ke změnám ve složení paliv, pokud jde o olefiny a o okysličovadla (oxygenátory). Vzestup obsahu aromátů, olefinů a dalších složek paliva užívaných automobily bez katalyzátorů se projevil vzestupem emisí benzenu, 1,3-butadienu a dalších VOC, právě tak i prekurzorů fotochemického smogu. Zvýšení koncentrace VOC v zevmm prostředí přispívá následně k vzestupu znečištění vnitřního prostředí, zejména v budovách větraných přirozeným způsobem, jichž je v našich podmínkách drtivá většina.
Exhaust fumes of motor vehicles are a complex mixture, the composition of which depends on the properties of the fuel, type and functional state of the engine and possibly the use of catalytic convertors. The emissions which are formed and their derivatives, i.e. secondary emissions, can have an adverse effect on the transport activity of the mucociliary lining of the airways. After absorption they can also have an adverse impact on the activity of some organs and systems. The adverse consequences of exposure to these emissions differ in different population groups. In particular children and old people may be particularly sensitive to the noxious effects. Subjects suffering from asthma or other preexisting respiratory or cardiovascular diseases are in this respect a population group under special risk. In conjunction with minimalization of the lead content motor car fuels contain larger amounts of some other problematic constituents. Emissions of volatile organic compoimds (VOC) e.g. benzene, thus contribute in an important way to the contamination of the atmosphere. Some of these substances were identified as health risks and as important supplementary factors forthe formation of photochemical smog. The introduction of lead-fi-ee fuels increased significantly the levels of aromatic substances in petrol and led to changes in the composition of fuels as far as olefins and oxygenators are concerned. The increase of the aromates and olefines content as well as of other constituents of fuels used in cars without catalysts is manifested by a rise of emissions of benzene, 1.3-butadiene and other VOC as welľas precursors of photochemical smog. The increased level of VOC in the environment contributes subsequently to a greater contamination of the indoor atmosphere, in particular in buildings with natural ventilation, which are in the majority in our coimtry.
Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds
Zdravotní rizika znečištění ovzduší nejvýznamnějšími automobilovými emisemi. 2. Těkavé organické látky = Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds /
Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds /
Lit: 47
Bibliography, etc.Souhrn: eng
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc99003329
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20160125111353.0
- 008
- 981200s1998 xr u cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Šuta, Miroslav $4 aut
- 245 10
- $a Zdravotní rizika znečištění ovzduší nejvýznamnějšími automobilovými emisemi. 2. Těkavé organické látky = $b Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds / $c Miroslav Šuta, V. Bencko
- 246 11
- $a Health risks of contamination of the atmosphere by major motor car emissions. 2. Volatile organic compounds
- 314 __
- $a UK. 1. LF. Ústav hygieny a epidemioplogie, Praha, CZ
- 504 __
- $a Lit: 47
- 504 __
- $a Souhrn: eng
- 520 3_
- $a Výfukové plyny motorových vozidel jsou komplexní směsí, jejíž složení závisí na vlastnostech paliva, typu a funkčním stavu motoru a případném použití katalytických konventorů. Vznikající emise a jejich deriváty, tedy emise sekundární, mohou nepříznivě působit na transportní Činnost mukociliámí výstelky dýchacích cest. Po vstřebání mohou nepříznivě ovlivňovat i činnost některých orgánů a systémů. Nepříznivé důsledky expozice těmto imisím se liší u různých populačních skupin. Zejména děti a staří hdé mohou být ke škodlivým vlivům zvláště citliví. Osoby s astmatem nebo jinými preexistujícími respiračními nebo kardiovaskulárními chorobami představují v tomto směru zvlášť významnou rizikovou část populace. v souvislosti s minimalizací obsahu olova došlo k obohacení automobilových paliv o jiné problematické složky. Emise těkavých organických látek (dále VOC), například benzenu, představují v této souvislosti významný příspěvek ke znečištění prostředí. Některé z těchto látek byly identifikovány jednak jako zdravotní rizika, jednak jako významné podpůrné faktory pro vznik fotochemického smogu. Zavedení bezolovnatých paliv významně zvýšilo koncentrace aromatických látek v benzinu a vedlo ke změnám ve složení paliv, pokud jde o olefiny a o okysličovadla (oxygenátory). Vzestup obsahu aromátů, olefinů a dalších složek paliva užívaných automobily bez katalyzátorů se projevil vzestupem emisí benzenu, 1,3-butadienu a dalších VOC, právě tak i prekurzorů fotochemického smogu. Zvýšení koncentrace VOC v zevmm prostředí přispívá následně k vzestupu znečištění vnitřního prostředí, zejména v budovách větraných přirozeným způsobem, jichž je v našich podmínkách drtivá většina.
- 520 9_
- $a Exhaust fumes of motor vehicles are a complex mixture, the composition of which depends on the properties of the fuel, type and functional state of the engine and possibly the use of catalytic convertors. The emissions which are formed and their derivatives, i.e. secondary emissions, can have an adverse effect on the transport activity of the mucociliary lining of the airways. After absorption they can also have an adverse impact on the activity of some organs and systems. The adverse consequences of exposure to these emissions differ in different population groups. In particular children and old people may be particularly sensitive to the noxious effects. Subjects suffering from asthma or other preexisting respiratory or cardiovascular diseases are in this respect a population group under special risk. In conjunction with minimalization of the lead content motor car fuels contain larger amounts of some other problematic constituents. Emissions of volatile organic compoimds (VOC) e.g. benzene, thus contribute in an important way to the contamination of the atmosphere. Some of these substances were identified as health risks and as important supplementary factors forthe formation of photochemical smog. The introduction of lead-fi-ee fuels increased significantly the levels of aromatic substances in petrol and led to changes in the composition of fuels as far as olefins and oxygenators are concerned. The increase of the aromates and olefines content as well as of other constituents of fuels used in cars without catalysts is manifested by a rise of emissions of benzene, 1.3-butadiene and other VOC as welľas precursors of photochemical smog. The increased level of VOC in the environment contributes subsequently to a greater contamination of the indoor atmosphere, in particular in buildings with natural ventilation, which are in the majority in our coimtry.
- 650 _2
- $a znečištění životního prostředí $7 D004787
- 650 _2
- $a látky znečišťující vzduch $7 D000393
- 650 _2
- $a výfukové emise vozidel $x ANALÝZA $7 D001335
- 650 _2
- $a benzen $x škodlivé účinky $7 D001554
- 650 _2
- $a polycyklické aromatické uhlovodíky $x škodlivé účinky $7 D011084
- 650 _2
- $a hodnocení rizik $7 D018570
- 650 _2
- $a formaldehyd $x škodlivé účinky $7 D005557
- 700 1_
- $a Bencko, Vladimír, $d 1938- $4 aut $7 jn19990218004
- 773 0_
- $w MED00011074 $t Praktický lékař $g Roč. 78, č. 10 (1998), s. 531-535 $x 0032-6739
- 910 __
- $a ABA008 $b B 3 $c 1070 $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20000413 $b ABA008
- 991 __
- $a 20160125111515 $b ABA008
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 1998 $b Roč. 78 $c č. 10 $d s. 531-535 $i 0032-6739 $m Praktický lékař $x MED00011074
- LZP __
- $b přidání abstraktu