Psychopharmacologic facilitation of psychosocial therapy of violence and hyperkinesis
Jazyk angličtina Země Česko Médium print
Typ dokumentu srovnávací studie, časopisecké články, práce podpořená grantem, Research Support, U.S. Gov't, P.H.S.
Grantová podpora
HL-20861
NHLBI NIH HHS - United States
MH-12089
NIMH NIH HHS - United States
MH-18098
NIMH NIH HHS - United States
PubMed
2898193
Knihovny.cz E-zdroje
- MeSH
- amfetamin terapeutické užití MeSH
- antipsychotika terapeutické užití MeSH
- anxiolytika terapeutické užití MeSH
- behaviorální terapie * MeSH
- chování zvířat účinky léků MeSH
- emoce fyziologie MeSH
- hyperkineze farmakoterapie psychologie MeSH
- isomerie MeSH
- methylfenidát terapeutické užití MeSH
- násilí * MeSH
- podmiňování (psychologie) účinky léků MeSH
- psychotropní léky terapeutické užití MeSH
- zvířata MeSH
- Check Tag
- zvířata MeSH
- Publikační typ
- časopisecké články MeSH
- práce podpořená grantem MeSH
- Research Support, U.S. Gov't, P.H.S. MeSH
- srovnávací studie MeSH
- Názvy látek
- amfetamin MeSH
- antipsychotika MeSH
- anxiolytika MeSH
- methylfenidát MeSH
- psychotropní léky MeSH
Experiments on naturally occurring hyperkinetic and violent dogs and cats demonstrated the usefulness of low dosages of amphetamine (0,2-1,0 mg/kg per os) in inhibiting these nonadaptive forms of behavior, permitting the development of discriminated Pavlovian and operant conditional responses. When amphetamine therapy was combined systematically with conditioning experiments and psychosocial therapy, for long enough periods of time (many weeks), the beneficial effects of this drug persisted in the nodrug state, i.e. the learning was not state-dependent. Amphetamine also ameliorated significantly conditional emotional visceral responses in dogs with low adaptation to psychologically stressful situations. The same low dosage of amphetamine which improved the behavior and learning of hyperkinetic and violent dogs disrupted the behavior and produced disorientation in normal dogs with previously stable conditional responses.