• Something wrong with this record ?

Zdravotní gramotnost dětí a adolescentů [Health literacy of children and adolescents]

Alena Machová, Iva Brabcová

. 2018 ; 20 (4) : 353-360.

Language Czech Country Czech Republic

Zdravotní gramotnost je schopnost člověka vyhledat relevantní zdroje týkající se zdraví, tyto informace pochopit a adekvátně využít ke zlepšení chování zaměřeného na podporu svého zdraví. Cílem tohoto příspěvku je analyzovat odborné publikace zaměřené na hodnocení zdravotní gramotnosti u dětí školního věku a adolescentů. Pro zpracování předložené studie byla využita metoda obsahové analýzy dokumentů. Zdroje byly vyhledávány v databázích EBSCO, ProQuest, ScienceDirect, Scopus, Web of Science a Willey v období dubna a května roku 2018. Na základě analýzy nalezených zdrojů je možno konstatovat, že převážná většina nalezených výzkumných prací byla realizována mimo Evropu. S výjimkou jedné kvalitativní a jedné kvalitativně-kvantitativní studie byly všechny ostatní kvantitativní, kdy byly k hodnocení zdravotní gramotnosti ve většině případů využity standardizované hodnoticí škály, nejčastěji TOFHLA, REALM-Teens a NVS. Respondenti byli ve školním a adolescentním věku. Některé studie byly zaměřené na obecnou populaci dětí a adolescentů, jiné směřovaly k dětem a adolescentům se specifickými zdravotními či sociálními problémy.

Health literacy is a person's ability to search for relevant sources regarding health, understand the information, and use it adequately to improve their behaviour in order to support their own health. The goal of this article is to analyze academic publications which are focused on the assessment of the health literacy of children and adolescents. We used the method of content analysis. The sources were searched for in the databases EBSCO, ProQuest, ScienceDirect, Scopus, Web of Science and Willey between April and May 2018. Based on the analysis of the sources, it is possible to say that most of the studies were carried out outside of Europe. Aside from one qualitative and one quantitative-qualitative study, all studies were quantitative. They mostly use the standardized assessment scales TOFHLA, REALM-Teens and NVS. The respondents were children and adolescents. Some studies were focused on children and adolescents with specific needs or social problems.

Health literacy of children and adolescents

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
nco031894
003      
CZ-PrNML
005      
20190409144856.0
007      
ta
008      
190225s2018 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $d BOE205 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Machová, Alena $7 _na14761 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav ošetřovatelství, porodní asistence a neodkladné péče, České Budějovice, Česká republika
245    10
$a Zdravotní gramotnost dětí a adolescentů / $c Alena Machová, Iva Brabcová
246    31
$a Health literacy of children and adolescents
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Zdravotní gramotnost je schopnost člověka vyhledat relevantní zdroje týkající se zdraví, tyto informace pochopit a adekvátně využít ke zlepšení chování zaměřeného na podporu svého zdraví. Cílem tohoto příspěvku je analyzovat odborné publikace zaměřené na hodnocení zdravotní gramotnosti u dětí školního věku a adolescentů. Pro zpracování předložené studie byla využita metoda obsahové analýzy dokumentů. Zdroje byly vyhledávány v databázích EBSCO, ProQuest, ScienceDirect, Scopus, Web of Science a Willey v období dubna a května roku 2018. Na základě analýzy nalezených zdrojů je možno konstatovat, že převážná většina nalezených výzkumných prací byla realizována mimo Evropu. S výjimkou jedné kvalitativní a jedné kvalitativně-kvantitativní studie byly všechny ostatní kvantitativní, kdy byly k hodnocení zdravotní gramotnosti ve většině případů využity standardizované hodnoticí škály, nejčastěji TOFHLA, REALM-Teens a NVS. Respondenti byli ve školním a adolescentním věku. Některé studie byly zaměřené na obecnou populaci dětí a adolescentů, jiné směřovaly k dětem a adolescentům se specifickými zdravotními či sociálními problémy.
520    9_
$a Health literacy is a person's ability to search for relevant sources regarding health, understand the information, and use it adequately to improve their behaviour in order to support their own health. The goal of this article is to analyze academic publications which are focused on the assessment of the health literacy of children and adolescents. We used the method of content analysis. The sources were searched for in the databases EBSCO, ProQuest, ScienceDirect, Scopus, Web of Science and Willey between April and May 2018. Based on the analysis of the sources, it is possible to say that most of the studies were carried out outside of Europe. Aside from one qualitative and one quantitative-qualitative study, all studies were quantitative. They mostly use the standardized assessment scales TOFHLA, REALM-Teens and NVS. The respondents were children and adolescents. Some studies were focused on children and adolescents with specific needs or social problems.
650    _7
$a zdravotní gramotnost $7 D057220 $2 czmesh
650    _7
$a dítě $7 D002648 $2 czmesh
650    _7
$a mladiství $7 D000293 $2 czmesh
700    1_
$a Brabcová, Iva $7 mzk2006343264 $u Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav ošetřovatelství, porodní asistence a neodkladné péče, České Budějovice, Česká republika
773    0_
$t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 20, č. 4 (2018), s. 353-360 $w MED00011467
856    41
$u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/ $y domovská stránka časopisu
910    __
$a BOE205 $y 0
990    __
$a 20190409144910 $b BOE205
991    __
$a 20190409144910 $b BOE205
999    __
$a kom $b nconzo1 $g 1394092 $s 24335
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2018 $b 20 $c 4 $d 353-360 $x MED00011467 $i 1212-4117 $m Kontakt $n Kontakt (Čes. Budějovice Print)

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...