-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Vzdělávání seniorů v informačních a komunikačních technologiích ve vybraném regionu České republiky [Senior citizen education in information and communication technology (ICT) in a selected region of the Czech Republic]
Zdenka Telnarová, Pavla Kudlová, Jana Kutnohorská
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu výzkumné zprávy
- MeSH
- kvalita života MeSH
- počítačová gramotnost MeSH
- senioři MeSH
- ukládání a vyhledávání informací MeSH
- výchova a vzdělávání MeSH
- Check Tag
- senioři MeSH
- NLK Publikační typ
- výzkumné zprávy
Východiska: Pro seniory je zdraví hlavní prioritou a je potřeba ho vnímat v širším kontextu, patří sem také celoživotní učení a znalost informačních digitálních technologii (ICT), jejichž prostřednictvím senioři mohou získat mnoho důležitých informací a případně komunikovat i se svým ošetřujícím lékařem. Cíl: zmapovat sociální a digitální inkluzi seniorů v ICT. Na základě identifikovaných problémů připravit koncepci metodiky vzdělávání seniorů v ICT. Metody: smíšený výzkum - kombinace technik obsahové analýzy vybraných dokumentů, expertní polostrukturované rozhovory, 2 focus groups, příklady dobré praxe. Výzkumný vzorek tvořili zástupci šesti seniorských organizací v geografickém prostoru Magistrátu města Ostravy a lektoři seniorů v ICT. Výsledky: Sociální a digitální inkluze seniorů za pomoci ICT je v plánu všech šesti seniorských organizací. Lektoři se v ICT kurzech zaměřují na vyhledávání užitečných informací pro život: e-bankovnictví, e-zdraví, e-knihovny, nákupy po internetu aj. Chybí však lektoři, metodika vzdělávání, technické vybavení učeben. Závěr: Doporučujeme připravit a realizovat koncepci vzdělávání seniorů v oblasti ICT. Jen tak může dojít k rozvoji digitální i zdravotní gramotnosti.
Background: Health is the main priority for senior citizens and it is necessary to perceive it in a broader context. Lifelong learning and the knowledge of information and communication technology (ICT), thanks to which senior citizens can acquire a lot of important information and also communicate with their physicians are part of this. Aim: to map social and digital inclusion of senior citizens in ICT, and to prepare a conception of methodology to educate senior citizens in ICT. Methods: mixed research - a combination of techniques of content analysis of selected documents, expert semi-structured interviews, 2 focus groups, and examples of good practice. The research sample was formed by representatives of six senior citizen organizations within the region of Ostrava, and ICT lecturers. Results: Social and digital inclusion of senior citizens by means of senior citizen education in ICT is planned by all the six senior citizen organizations. Lecturers in ICT courses focus on searching for information useful for life: e-banking, e-health, e-libraries, online shopping, etc. However, there is a lack of suitable lecturers, methodology, and technical equipment in the classrooms. Conclusion: We recommend preparing and implementing a conception of senior citizen education in the area of ICT. Only this way can we achieve a development in digital and health literacy.
Katedra informatiky a počítačů Přírodovědecká fakulta Ostravská univerzita
Ústav nelékařských studií Lékařská fakulta v Hradci Králové Univerzita Karlova
Ústav zdravotnických věd Fakulta humanitních studií Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Senior citizen education in information and communication technology (ICT) in a selected region of the Czech Republic
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- nco034314
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20240527095922.0
- 007
- ta
- 008
- 240423s2023 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.25142/osp.2023.008 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d BOE205 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Telnarová, Zdenka $7 _AN119779 $u Katedra informatiky a počítačů, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita
- 245 10
- $a Vzdělávání seniorů v informačních a komunikačních technologiích ve vybraném regionu České republiky / $c Zdenka Telnarová, Pavla Kudlová, Jana Kutnohorská
- 246 31
- $a Senior citizen education in information and communication technology (ICT) in a selected region of the Czech Republic
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Východiska: Pro seniory je zdraví hlavní prioritou a je potřeba ho vnímat v širším kontextu, patří sem také celoživotní učení a znalost informačních digitálních technologii (ICT), jejichž prostřednictvím senioři mohou získat mnoho důležitých informací a případně komunikovat i se svým ošetřujícím lékařem. Cíl: zmapovat sociální a digitální inkluzi seniorů v ICT. Na základě identifikovaných problémů připravit koncepci metodiky vzdělávání seniorů v ICT. Metody: smíšený výzkum - kombinace technik obsahové analýzy vybraných dokumentů, expertní polostrukturované rozhovory, 2 focus groups, příklady dobré praxe. Výzkumný vzorek tvořili zástupci šesti seniorských organizací v geografickém prostoru Magistrátu města Ostravy a lektoři seniorů v ICT. Výsledky: Sociální a digitální inkluze seniorů za pomoci ICT je v plánu všech šesti seniorských organizací. Lektoři se v ICT kurzech zaměřují na vyhledávání užitečných informací pro život: e-bankovnictví, e-zdraví, e-knihovny, nákupy po internetu aj. Chybí však lektoři, metodika vzdělávání, technické vybavení učeben. Závěr: Doporučujeme připravit a realizovat koncepci vzdělávání seniorů v oblasti ICT. Jen tak může dojít k rozvoji digitální i zdravotní gramotnosti.
- 520 9_
- $a Background: Health is the main priority for senior citizens and it is necessary to perceive it in a broader context. Lifelong learning and the knowledge of information and communication technology (ICT), thanks to which senior citizens can acquire a lot of important information and also communicate with their physicians are part of this. Aim: to map social and digital inclusion of senior citizens in ICT, and to prepare a conception of methodology to educate senior citizens in ICT. Methods: mixed research - a combination of techniques of content analysis of selected documents, expert semi-structured interviews, 2 focus groups, and examples of good practice. The research sample was formed by representatives of six senior citizen organizations within the region of Ostrava, and ICT lecturers. Results: Social and digital inclusion of senior citizens by means of senior citizen education in ICT is planned by all the six senior citizen organizations. Lecturers in ICT courses focus on searching for information useful for life: e-banking, e-health, e-libraries, online shopping, etc. However, there is a lack of suitable lecturers, methodology, and technical equipment in the classrooms. Conclusion: We recommend preparing and implementing a conception of senior citizen education in the area of ICT. Only this way can we achieve a development in digital and health literacy.
- 650 _7
- $a senioři $7 D000368 $2 czmesh
- 650 _7
- $a počítačová gramotnost $7 D003197 $2 czmesh
- 650 _7
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493 $2 czmesh
- 650 _7
- $a ukládání a vyhledávání informací $7 D016247 $2 czmesh
- 650 _7
- $a kvalita života $7 D011788 $2 czmesh
- 655 _2
- $a výzkumné zprávy $7 nlk20040155819
- 700 1_
- $a Kudlová, Pavla, $d 1973- $7 mzk2006363617 $u Ústav zdravotnických věd, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
- 700 1_
- $a Kutnohorská, Jana, $u Ústav nelékařských studií, Lékařská fakulta v Hradci Králové, Univerzita Karlova $d 1949- $7 mzk2005312646
- 773 0_
- $t Ošetřovatelské perspektivy $x 2570-785X $g Roč. 6, č. 2 (2023), s. 107-117 $w MED00202597
- 856 41
- $u https://osp.slu.cz/artkey/osp-202302-0008_vzdelavani-senioru-v-informacnich-a-komunikacnich-technologiich-ve-vybranem-regionu-ceske-republiky.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a BOE205 $y 0
- 990 __
- $a 20240527095920 $b BOE205
- 991 __
- $a 20240527095920 $b BOE205
- 999 __
- $a kom $b nconzo1 $g 2098172 $s 28752
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2023 $b 6 $c 2 $d 107-117 $x MED00202597 $e 20240226 $i 2570-785X $m Ošetřovatelské perspektivy