-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Vliv rodinné psychoedukace u schizofrenie na kvalitu života pacientů a jejich příbuzných
[Family psychoeducation in schizophrenia and quality of life in patients and their relatives]
Lucie Motlová, Eva Dragomirecká, Filip Španiel
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- kvalita života MeSH
- lidé MeSH
- psychoterapie metody MeSH
- rodinná terapie MeSH
- schizofrenie (psychologie) MeSH
- schizofrenie MeSH
- vzdělávání pacientů jako téma MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Cílem tříměsíční katamnestické studie bylo zhodnotit vliv rodinné skupinové psychoedukace na kvalitu života pacientů se schizofrenií a jejich příbuzných a ověřit dotazník kvality života SQUALA (Subjective Quality of Life Analysis) jako vhodný nástroj k posuzování sociálních aspektů psychoedukace. 25 pacientů a 42 příbuzných náhodně zařazených do jednoho ze dvou typů obsahově stejného, avšak časově odlišného psychoedukačního programu vyplnilo dotazník kvality života před vstupem do programu a 3 měsíce poté. Zatímco kvalita života příbuzných se během tříměsíčního období nezměnila, pacienti byli po programu signifikantně spokojenější s oblastmi FYZICKÁ SOBĚSTAČNOST, PSYCHICKÁ POHODA a RODINA než před jeho zahájením. Předběžné výsledky naznačují, že účast v psychoedukačních programech přispívá ke zlepšení kvality života pacientů se schizofrenií.
The goal of the 3-months follow-up study was to investigate the influence of the group family psychoeducational program on the quality of life of the participants with the SQUALA questionnaire (Subjective Quality of Life Analysis). Twenty five patients and 42 relatives were randomly assigned to the two types of psychoeducational program.The time schedule of the programs was different, there were no differences in the content. While the quality of life in the relatives remained stable over the three months, the patients were significantly more satisfied with the domains PHYSICAL AUTONOMY, MENTAL WELL-BEING and FAMILY after the program. These results indicate that family psychoeducational programs contribute to the improvement in patients’ quality of life.
Family psychoeducation in schizophrenia and quality of life in patients and their relatives
Vliv rodinné psychoedukace u schizofrenie na kvalitu života pacientů a jejich příbuzných = Family psychoeducation in schizophrenia and quality of life in patients and their relatives : 2. minikonference Centra neuropsychiatrických studií, Černý Důl, 11.-12.6.2002. /
Family psychoeducation in schizophrenia and quality of life in patients and their relatives : 2. minikonference Centra neuropsychiatrických studií, Černý Důl, 11.-12.6.2002. /
Lit: 14
Bibliografie atd.Souhrn: eng
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc02015862
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20150925093832.0
- 008
- 020900s2002 xr u cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Bankovská Motlová, Lucie, $d 1965- $4 aut $7 mzk2005294941
- 245 10
- $a Vliv rodinné psychoedukace u schizofrenie na kvalitu života pacientů a jejich příbuzných = $b Family psychoeducation in schizophrenia and quality of life in patients and their relatives : 2. minikonference Centra neuropsychiatrických studií, Černý Důl, 11.-12.6.2002. / $c Lucie Motlová, Eva Dragomirecká, Filip Španiel
- 246 11
- $a Family psychoeducation in schizophrenia and quality of life in patients and their relatives
- 314 __
- $a 3. lékařská fakulta UK, Psychiatrické centrum Praha, Praha 8, CZ
- 504 __
- $a Lit: 14
- 504 __
- $a Souhrn: eng
- 520 3_
- $a Cílem tříměsíční katamnestické studie bylo zhodnotit vliv rodinné skupinové psychoedukace na kvalitu života pacientů se schizofrenií a jejich příbuzných a ověřit dotazník kvality života SQUALA (Subjective Quality of Life Analysis) jako vhodný nástroj k posuzování sociálních aspektů psychoedukace. 25 pacientů a 42 příbuzných náhodně zařazených do jednoho ze dvou typů obsahově stejného, avšak časově odlišného psychoedukačního programu vyplnilo dotazník kvality života před vstupem do programu a 3 měsíce poté. Zatímco kvalita života příbuzných se během tříměsíčního období nezměnila, pacienti byli po programu signifikantně spokojenější s oblastmi FYZICKÁ SOBĚSTAČNOST, PSYCHICKÁ POHODA a RODINA než před jeho zahájením. Předběžné výsledky naznačují, že účast v psychoedukačních programech přispívá ke zlepšení kvality života pacientů se schizofrenií.
- 520 9_
- $a The goal of the 3-months follow-up study was to investigate the influence of the group family psychoeducational program on the quality of life of the participants with the SQUALA questionnaire (Subjective Quality of Life Analysis). Twenty five patients and 42 relatives were randomly assigned to the two types of psychoeducational program.The time schedule of the programs was different, there were no differences in the content. While the quality of life in the relatives remained stable over the three months, the patients were significantly more satisfied with the domains PHYSICAL AUTONOMY, MENTAL WELL-BEING and FAMILY after the program. These results indicate that family psychoeducational programs contribute to the improvement in patients’ quality of life.
- 650 _2
- $a schizofrenie $7 D012559
- 650 _2
- $a kvalita života $7 D011788
- 650 _2
- $a rodinná terapie $7 D005196
- 650 _2
- $a vzdělávání pacientů jako téma $7 D010353
- 650 _2
- $a psychoterapie $x METODY $7 D011613
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a schizofrenie (psychologie) $7 D012565
- 700 1_
- $a Dragomirecká, Eva, $d 1960- $4 aut $7 jn19990209154
- 700 1_
- $a Španiel, Filip, $d 1969- $4 aut $7 xx0102926
- 700 1_
- $a Šelepová, Pavla $4 aut
- 773 0_
- $w MED00011067 $t Psychiatrie $g Roč. 6,Suppl. 4 (2002), s. 46-49 $x 1211-7579
- 773 0_
- $t Minikonference Centra neuropsychiatrických studií $x 1211-7579 $g Roč. 6,Suppl. 4 (2002), s. 46-49 $w MED00108704
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2070 $c 603a $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20021108 $b ABA008
- 991 __
- $a 20150925094009 $b ABA008
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2002 $b Roč. 6 $c Suppl. 4 $d s. 46-49 $i 1211-7579 $m Psychiatrie (Praha, Print) $x MED00011067
- BMC __
- $a 2002 $b Roč. 6 $c Suppl. 4 $d s. 46-49 $i 1211-7579 $m Minikonference Centra neuropsychiatrických studií $x MED00108704
- LZP __
- $b přidání abstraktu