-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
"EEG-bio-feedback training" - nová léčebná metoda
[EEG-bio-feedback training - a new therapeutic method]
Josef Faber, M. Pilařová, Z. Vučková
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- dítě MeSH
- elektroencefalografie MeSH
- finanční podpora výzkumu jako téma MeSH
- hyperkinetická porucha účinky záření MeSH
- lidé MeSH
- neurologické vyšetření MeSH
- psychologické techniky MeSH
- psychologické testy MeSH
- spektrální analýza MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
Z biologických výsledků a psychosociálních šetření vyplývá, že psychika a somatika spolu těsně souvisí, že existují vztahy psycho-neuro-imuno-endokrinologické, které jsou porušeny u neuropsychiatrických chorob (Faber a spol. 1993, Faber 1998). EEG záznamy našich 30 dětí napovídají, že jde v případě tzv. lehké mozkové dysfunkce (LMD) o jakýsi druh cerebropatie. Náš soubor tvoří 30 dětí ve věku 7-13 let, 24 chlapců a 6 dívek. Tyto děti podstoupily léčbu pomocí EEG-bio-feedback tréninku (EBFT) a po ní byly opět psychologicky, neurologicky a EEG kontrolovány. Po léčbě se zlepšilo po stránce psychologické i EEG asi 18 dětí, v tomto počtu byly všechny dívky. Můžeme říci „asi“ 18 zlepšených dětí, protože bylo použito mnoho parametrů: 11 psychologických testů, EEG popis standardní i spektrální, a to během EEG změn v nativní i stimulované křivce při různých mikro-kvazipsychologických testech. Ne všechny zlepšené děti se změnily ve všech těchto ukazatelích a ne všech 12 nezlepšených dětí se nezměnilo nebo zhoršilo ve všech testech, tzn., že hranice mezi částečně zlepšenými a částečně nezlepšenými jsou velmi neostré. Anamnéza ukazuje, že polovina dětí žije v neúplném manželství, 8 dětí mělo asfyktický porod, 3 děti měly komoci mozku, 7 dětí trpělo častými infekty, 16 dětí mělo dys-syndrom, 5 dětí mělo genetickou zátěž. Neurologický nález byl topicky negativní u 24 dětí, kde byla nalezena jen spazmofilní neuropatie a neurotické jevy. Topicky pozitivní nález mělo 6 dětí: pyramidové jevy iritační a cerebelární syndrom. Po EBFT se tyto nálezy nezměnily. Sérologické vyšetření ukázalo minerální dysbalanci u 14 dětí, vyšší koncentrace kovů, především olova, rtutě a lithia u 6 dětí ze 17. Chudokrevností trpělo 12 dětí, imunopatii mělo 14 dětí, především šlo o snížení imunoglobulinů. Zvýšení cholesterolu a apolipoproteinů mělo 10 dětí. EEG záznam byl 26krát abnormální výrazně, 2krát lehce a 2krát byl téměř normální. Po EBFT se EEG zlepšilo z hlediska optického popisu 7krát, z hlediska spektrální analýzy se zlepšilo 18krát. Zlepšení EEG a psychických funkcí šlo ruku v ruce u těchže dětí. Psychologické vyšetření ukázalo u 14 dětí intelektový nadprůměr, 16krát průměr. Po EBFT došlo k intelektovému zlepšení 18krát, nezlepšeno zůstalo 11 dětí, jedno dítě se zhoršilo. Dotazník popisující psychické vlastnosti a sociální vazby byl podán 30krát, ale vrátil se vyplněný ze školy 22krát, z rodin 21krát, hodnocení ze školy ukázalo 15krát zlepšení, z rodin 17krát zlepšení. Celkově lze hodnotit náš soubor 30 dětí s diagnózou LMD jako skupinu nemocných s abnormalitami somatickými, cerebrálními a psychickými i sociálními. Dvě třetiny dětí se zlepšilo po nasazení léčby EBFT, která sama představuje předěl mezi psychoterapií a biologickou terapií a je bez vedlejších účinků, a proto se ukazuje jako velmi vhodná pro léčbu dětí s LMD. Relativní nevýhodou je její časová náročnost. Samy děti by zasluhovaly další neurologickou, psychologickou, EEG a interní péči a především klidné, harmonické, rodinné zázemí.
30 children were observed for 4 months, i.e. during 20 to 30 therapeutic sessions. There were 24 boys and 6 girls, aged 7 to 13 years with minimal cerebral palsy. The EEG-bio-feedback training (EBT) was performed on a 1- or 19-channel apparatus with scope for spectral analysis. The active electrodes for EBT were C3 or C4. EEG analysis, neurological and psychological testing were performed before and after complete EBT. Neurological findings remained unaltered by the training, there was usually spasmophil neuropathy, startle reflexes and dyskinetic syndrome in one case. The Prague Children’s Wechsler Test improved in 18 children, in verbal and performance parts from 4 to 12 points, 5 on average. The Number square test also improved by 2 stens in 12 children. TheWay test which is suitable for attention improved in part B in 7 children. There were no change in 23 cases in the optical reading EEG curve, improvement in 7 cases. But spectral analysis showed improvement in 18 children who improved also mentally. There was a decrease in delta and acceleration of alpha band in 10 children and a decrease in massive alpha in 8 children. However during training there was an increase in the delta, sometimes also in the theta band. It seems contradictory to elicit a decrease in delta and theta during training, because these frequency band increasing usually accompany the mentation process. There are two interesting results: a) 18 children show improvement in line with the EEG spectrum and in psychological test, b) not only sensory-motor rhythm (SMR), but also delta activity increased through proper EBT, but the final result is a decrease of the delta band. Perhaps there are two kind of delta frequencies, the first one is „mental“ delta which accompanies the mental (learning-training) process and the second one is „biological“ delta which corresponds with the state of biological maturation.
EEG-bio-feedback training - a new therapeutic method
"EEG-bio-feedback training" - nová léčebná metoda = EEG-bio-feedback training - a new therapeutic method /
EEG-bio-feedback training - a new therapeutic method /
Lit: 46
Bibliografie atd.Souhrn: eng
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc02018872
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20130614115743.0
- 008
- 021100s2002 xr u cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Faber, Josef, $d 1935- $4 aut $7 jn20000400648
- 245 10
- $a "EEG-bio-feedback training" - nová léčebná metoda = $b EEG-bio-feedback training - a new therapeutic method / $c Josef Faber, M. Pilařová, Z. Vučková
- 246 11
- $a EEG-bio-feedback training - a new therapeutic method
- 314 __
- $a Neurologické oddělení, Nemocnice Bulovka, Praha, CZ
- 504 __
- $a Lit: 46
- 504 __
- $a Souhrn: eng
- 520 3_
- $a Z biologických výsledků a psychosociálních šetření vyplývá, že psychika a somatika spolu těsně souvisí, že existují vztahy psycho-neuro-imuno-endokrinologické, které jsou porušeny u neuropsychiatrických chorob (Faber a spol. 1993, Faber 1998). EEG záznamy našich 30 dětí napovídají, že jde v případě tzv. lehké mozkové dysfunkce (LMD) o jakýsi druh cerebropatie. Náš soubor tvoří 30 dětí ve věku 7-13 let, 24 chlapců a 6 dívek. Tyto děti podstoupily léčbu pomocí EEG-bio-feedback tréninku (EBFT) a po ní byly opět psychologicky, neurologicky a EEG kontrolovány. Po léčbě se zlepšilo po stránce psychologické i EEG asi 18 dětí, v tomto počtu byly všechny dívky. Můžeme říci „asi“ 18 zlepšených dětí, protože bylo použito mnoho parametrů: 11 psychologických testů, EEG popis standardní i spektrální, a to během EEG změn v nativní i stimulované křivce při různých mikro-kvazipsychologických testech. Ne všechny zlepšené děti se změnily ve všech těchto ukazatelích a ne všech 12 nezlepšených dětí se nezměnilo nebo zhoršilo ve všech testech, tzn., že hranice mezi částečně zlepšenými a částečně nezlepšenými jsou velmi neostré. Anamnéza ukazuje, že polovina dětí žije v neúplném manželství, 8 dětí mělo asfyktický porod, 3 děti měly komoci mozku, 7 dětí trpělo častými infekty, 16 dětí mělo dys-syndrom, 5 dětí mělo genetickou zátěž. Neurologický nález byl topicky negativní u 24 dětí, kde byla nalezena jen spazmofilní neuropatie a neurotické jevy. Topicky pozitivní nález mělo 6 dětí: pyramidové jevy iritační a cerebelární syndrom. Po EBFT se tyto nálezy nezměnily. Sérologické vyšetření ukázalo minerální dysbalanci u 14 dětí, vyšší koncentrace kovů, především olova, rtutě a lithia u 6 dětí ze 17. Chudokrevností trpělo 12 dětí, imunopatii mělo 14 dětí, především šlo o snížení imunoglobulinů. Zvýšení cholesterolu a apolipoproteinů mělo 10 dětí. EEG záznam byl 26krát abnormální výrazně, 2krát lehce a 2krát byl téměř normální. Po EBFT se EEG zlepšilo z hlediska optického popisu 7krát, z hlediska spektrální analýzy se zlepšilo 18krát. Zlepšení EEG a psychických funkcí šlo ruku v ruce u těchže dětí. Psychologické vyšetření ukázalo u 14 dětí intelektový nadprůměr, 16krát průměr. Po EBFT došlo k intelektovému zlepšení 18krát, nezlepšeno zůstalo 11 dětí, jedno dítě se zhoršilo. Dotazník popisující psychické vlastnosti a sociální vazby byl podán 30krát, ale vrátil se vyplněný ze školy 22krát, z rodin 21krát, hodnocení ze školy ukázalo 15krát zlepšení, z rodin 17krát zlepšení. Celkově lze hodnotit náš soubor 30 dětí s diagnózou LMD jako skupinu nemocných s abnormalitami somatickými, cerebrálními a psychickými i sociálními. Dvě třetiny dětí se zlepšilo po nasazení léčby EBFT, která sama představuje předěl mezi psychoterapií a biologickou terapií a je bez vedlejších účinků, a proto se ukazuje jako velmi vhodná pro léčbu dětí s LMD. Relativní nevýhodou je její časová náročnost. Samy děti by zasluhovaly další neurologickou, psychologickou, EEG a interní péči a především klidné, harmonické, rodinné zázemí.
- 520 9_
- $a 30 children were observed for 4 months, i.e. during 20 to 30 therapeutic sessions. There were 24 boys and 6 girls, aged 7 to 13 years with minimal cerebral palsy. The EEG-bio-feedback training (EBT) was performed on a 1- or 19-channel apparatus with scope for spectral analysis. The active electrodes for EBT were C3 or C4. EEG analysis, neurological and psychological testing were performed before and after complete EBT. Neurological findings remained unaltered by the training, there was usually spasmophil neuropathy, startle reflexes and dyskinetic syndrome in one case. The Prague Children’s Wechsler Test improved in 18 children, in verbal and performance parts from 4 to 12 points, 5 on average. The Number square test also improved by 2 stens in 12 children. TheWay test which is suitable for attention improved in part B in 7 children. There were no change in 23 cases in the optical reading EEG curve, improvement in 7 cases. But spectral analysis showed improvement in 18 children who improved also mentally. There was a decrease in delta and acceleration of alpha band in 10 children and a decrease in massive alpha in 8 children. However during training there was an increase in the delta, sometimes also in the theta band. It seems contradictory to elicit a decrease in delta and theta during training, because these frequency band increasing usually accompany the mentation process. There are two interesting results: a) 18 children show improvement in line with the EEG spectrum and in psychological test, b) not only sensory-motor rhythm (SMR), but also delta activity increased through proper EBT, but the final result is a decrease of the delta band. Perhaps there are two kind of delta frequencies, the first one is „mental“ delta which accompanies the mental (learning-training) process and the second one is „biological“ delta which corresponds with the state of biological maturation.
- 650 _2
- $a elektroencefalografie $7 D004569
- 650 _2
- $a ZPĚTNÁ VAZBA (PSYCHOLOGIE)
- 650 _2
- $a psychologické testy $7 D011581
- 650 _2
- $a psychologické techniky $7 D011580
- 650 _2
- $a spektrální analýza $7 D013057
- 650 _2
- $a neurologické vyšetření $7 D009460
- 650 _2
- $a hyperkinetická porucha $x ÚČINKY ZÁŘENÍ $7 D001289
- 650 _2
- $a finanční podpora výzkumu jako téma $7 D012109
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 700 1_
- $a Pilařová, M. $4 aut
- 700 1_
- $a Vučková, Z. $4 aut
- 700 1_
- $a Boehmová, D. $4 aut
- 700 1_
- $a Dobošová, L. $4 aut
- 773 0_
- $w MED00011074 $t Praktický lékař $g Roč. 82, č. 8 (2002), s. 480-486 $x 0032-6739
- 910 __
- $a ABA008 $b B 3 $c 1070 $y 0
- 990 __
- $a 20030107 $b ABA008
- 991 __
- $a 20130614120128 $b ABA008
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2002 $b Roč. 82 $c č. 8 $d s. 480-486 $i 0032-6739 $m Praktický lékař $x MED00011074
- LZP __
- $b přidání abstraktu