-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Psychologie fitness - návrh koncepce oboru
[Fitness psychology – conception project]
Daniela Stackeová
Jazyk čeština Země Česko
- Klíčová slova
- fitness,
- MeSH
- cvičení MeSH
- lidé MeSH
- motivace MeSH
- představa o vlastním těle MeSH
- psychologie aplikovaná MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Práce přináší návrh koncepce nového oboru aplikované psychologie. Fitness, v tomto smyslu chápáno jako životní styl spojený se cvičením ve fitness centrech, a to jak posilovacím cvičením, tak aerobním tréninkem na speciálních trenažerech a dalšími doplňkovými pohybovými aktivitami, doplněnými o změnu stravovacích návyků, jejichž cílem je především upevnění zdraví, kondice a tzv. „tvarování“ těla, má díky této specifické náplni i naprosto specifický psychologický obsah, odlišný od obsahu „klasické“ sportovní psychologie. V zahraničí bývá označována jako „Exercise Psychology“, což by se dalo přeložit jako psychologie tělesných cvičení či pohybové aktivity, vhodnější se však jeví psychologie fitness. Jádrem jejího zájmu je oblast motivace a možnosti ovlivnění perzistence motivace ve fitness, psychologické benefity fitness, a to jak krátkodobé (možnost ovlivnění aktuálního psychického stavu), tak dlouhodobé (možnosti ovlivnění tělesného sebepojetí) včetně možných negativních vlivů (negativní addikce k pohybové aktivitě, která má jednak fyziologické mechanismy vzniku, např. u vrcholových sportovců, jednak psychologické mechanismy vzniku, např. závislost na pohybu u osob trpících některou z psychogenních poruch příjmu potravy). Rovněž změna stravovacího režimu s sebou díky specifickému hédonickému významu příjmu potravy u člověka nese řadu psychologických otázek a úkolů. Autorka se domnívá, že úspěšnost fitness programů je do značné míry ovlivněna psychologickými faktory, které jsou v praxi opomíjeny. Navrhuje zařadit tento obor do výuky jak instruktorů fitness, tak studentů VŠ tělovýchov. zaměření (první kroky v praxi již byly učiněny – byl koncipován výukový předmět pro studenty FTVS UK v Praze a zařazen do nového učebního plánu).
This work offers conception project of new field of applied psychology - Fitness Psychology. 138 Fitness is understood as a lifestyle including exercise in fitness centres (strength exercise on machines as well as aerobics and other complementary physical activities) and diet programs. The main aims of fitness are health, hardiness and body shaping and thanks to these specific aims it has its specific psychological problems, not the same as sport psychology. It is ofen called „Exercise Psychology“ but it is difficult to translate it exactly in Czech language. Fitness psychology is focused on motivation in fitness and possibilities of its increasing, psychological benefits of fitness, short-termed (actual psychical state changes) as well as long-termed (body image changes) and also neggative effect of fitness (addiction, which can be caused by physiological reasons by top athletes as well as by psychological reasons by patients with eating disorders). Also dieting (and food intake generally) thanks to its hedonical context by man has many psychological aspects. The author of this work supposes that psychological factors are much important for effectivity of fitness programs. That´s why she suggests including fitness psychology as study subject in courses for fitness instructors and in study program for students of physical education and sports (it was already done on Faculty for Sports and Physical Education of Charles university in Prague, new study subject Fitness Psychology was included in new study program).
Fitness psychology – conception project
- 000
- 04831naa 2200361 a 4500
- 001
- bmc07504148
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210121941.0
- 008
- 080523s2005 xr e cze||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Stackeová, Daniela, $d 1972- $7 mzk2004240402
- 245 10
- $a Psychologie fitness - návrh koncepce oboru / $c Daniela Stackeová
- 246 11
- $a Fitness psychology – conception project
- 314 __
- $a Katedra psychologie, pedagogiky a didaktiky sportu, FTVS UK, Praha
- 520 3_
- $a Práce přináší návrh koncepce nového oboru aplikované psychologie. Fitness, v tomto smyslu chápáno jako životní styl spojený se cvičením ve fitness centrech, a to jak posilovacím cvičením, tak aerobním tréninkem na speciálních trenažerech a dalšími doplňkovými pohybovými aktivitami, doplněnými o změnu stravovacích návyků, jejichž cílem je především upevnění zdraví, kondice a tzv. „tvarování“ těla, má díky této specifické náplni i naprosto specifický psychologický obsah, odlišný od obsahu „klasické“ sportovní psychologie. V zahraničí bývá označována jako „Exercise Psychology“, což by se dalo přeložit jako psychologie tělesných cvičení či pohybové aktivity, vhodnější se však jeví psychologie fitness. Jádrem jejího zájmu je oblast motivace a možnosti ovlivnění perzistence motivace ve fitness, psychologické benefity fitness, a to jak krátkodobé (možnost ovlivnění aktuálního psychického stavu), tak dlouhodobé (možnosti ovlivnění tělesného sebepojetí) včetně možných negativních vlivů (negativní addikce k pohybové aktivitě, která má jednak fyziologické mechanismy vzniku, např. u vrcholových sportovců, jednak psychologické mechanismy vzniku, např. závislost na pohybu u osob trpících některou z psychogenních poruch příjmu potravy). Rovněž změna stravovacího režimu s sebou díky specifickému hédonickému významu příjmu potravy u člověka nese řadu psychologických otázek a úkolů. Autorka se domnívá, že úspěšnost fitness programů je do značné míry ovlivněna psychologickými faktory, které jsou v praxi opomíjeny. Navrhuje zařadit tento obor do výuky jak instruktorů fitness, tak studentů VŠ tělovýchov. zaměření (první kroky v praxi již byly učiněny – byl koncipován výukový předmět pro studenty FTVS UK v Praze a zařazen do nového učebního plánu).
- 520 9_
- $a This work offers conception project of new field of applied psychology - Fitness Psychology. 138 Fitness is understood as a lifestyle including exercise in fitness centres (strength exercise on machines as well as aerobics and other complementary physical activities) and diet programs. The main aims of fitness are health, hardiness and body shaping and thanks to these specific aims it has its specific psychological problems, not the same as sport psychology. It is ofen called „Exercise Psychology“ but it is difficult to translate it exactly in Czech language. Fitness psychology is focused on motivation in fitness and possibilities of its increasing, psychological benefits of fitness, short-termed (actual psychical state changes) as well as long-termed (body image changes) and also neggative effect of fitness (addiction, which can be caused by physiological reasons by top athletes as well as by psychological reasons by patients with eating disorders). Also dieting (and food intake generally) thanks to its hedonical context by man has many psychological aspects. The author of this work supposes that psychological factors are much important for effectivity of fitness programs. That´s why she suggests including fitness psychology as study subject in courses for fitness instructors and in study program for students of physical education and sports (it was already done on Faculty for Sports and Physical Education of Charles university in Prague, new study subject Fitness Psychology was included in new study program).
- 650 _2
- $a představa o vlastním těle $7 D001828
- 650 _2
- $a psychologie aplikovaná $7 D011585
- 650 _2
- $a cvičení $7 D015444
- 650 _2
- $a motivace $7 D009042
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 00
- $a fitness
- 773 0_
- $w MED00152269 $t Sport a kvalita života $g (2005), s. 137-138
- 910 __
- $a ABA008 $b CD 812 $y 1
- 990 __
- $a 20080519122725 $b ABA008
- 991 __
- $a 20110324153817 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 619770 $s 472203
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2005 $d 137-138 $m Sport a kvalita života $x MED00152269
- LZP __
- $a 2008-4/mklm