-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Profil dětí s kochleárním implantátem v Heidelberském testu vývoje řeči
[Profile of children with cochlear implantates in the Heidelberg speech evolution test]
Milena Nosková
Jazyk čeština Země Česko
NLK
ProQuest Central
od 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
od 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2005
- MeSH
- dítě MeSH
- hluchota komplikace psychologie MeSH
- interpretace statistických dat MeSH
- kochleární implantáty statistika a číselné údaje využití MeSH
- lidé MeSH
- stupeň závažnosti nemoci MeSH
- vývoj řeči MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
Lidská řeč je jedním z nejdokonalejších prostředků lidské komunikace, dorozumívání. Komplexní rozvíjení řečových schopností je důležitým předpokladem fungování jedince v rámci daného společenského systému a také předpokladem sociální vzdělanosti, orientace a gramotnosti. Lidská společnost je závislá na sluchovém vnímání. Uvádí se, že akustickým kanálem člověk získává až 65 % informací o okolním světě. Sluchové vnímání je jeden ze základních poznávacích (kognitivních) procesů, který je navázán na další procesy, které v konečném důsledku souvisejí s těmi nejvyššími, myšlením a řečí. Sluchové postižení člověka ochuzuje nejen o svět zvuků, navíc jej vyřazuje ze sítě mezilidské komunikace. Právě nemožnost domluvit se představuje nejzávažnější aspekt tohoto smyslového postižení. Příspěvek se zabývá produkcí řeči u prelingválně neslyšícího dítěte, kterému byl voperován kochleární implantát (dále CI). Cílem práce bylo porovnat produkci řeči tří skupin dětí: a) těžce sluchově postižených dětí s CI, b) sluchově postižených dětí, které ke korekci sluchu používají sluchadla, c) slyšících vrstevníků (experimentální či intaktní skupina). Jazyková úroveň dětí byla zjišťována pomocí Heidelberského testu vývoje řeči (dále H-S-E-T). Výsledky práce ukázaly, že kochleární implantát představuje určitou prognózu nápravy a že kochleární implantace s následnou rehabilitací umožňuje neslyšícím vstup do normálního světa zvuků a komunikaci se slyšícími.
The human speech is one of the most perfect means of the human communication. The complex development of the speech capacity is an important assumption for functioning of individuals within the framework of the given social system and also assumption for the social education orientation and literacy. The human society is dependent on the hearing perception. It is considered that man acquires as much as 65% of information about the surrounding world through the acoustic channel. Auditory perception is one of principal cognitive processes, which is associated with further processes, which are in the final consequences associated with the highest forms – thinking and speech. Hearing involvement deprives people not only of the world of sounds, but it also eliminates them from the network of inter-individual communication. Just the impossibility of communication is the most important aspect of this sensory involvement. The contribution deals with the production of the speech in pre-lingually deaf children, who were surgically provided with cochlear implantate (henceforth CI). The target of the work was to compare the production of the speech in three groups of children: a) children with severe auditory involvements with the CI b) children with auditory involvements who use audiphones to correct their hearing c) children of the same age without hearing involvements (experimental or intact group). The language level of children was determined with the help of the Heidelberg speech evolution test (henceforth H-S-E-T). The result of the work demonstrated the fact that the cochlear implantate offers a certain prognosis of the correction and the cochlear implantation with subsequent rehabilitation makes the deaf children possible to enter the normal world of sounds and to communicate with hearing individuals.
Profile of children with cochlear implantates in the Heidelberg speech evolution test
Citace poskytuje Crossref.org
Lit.: 8
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc07525262
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210141335.0
- 008
- 090617s2008 xr e cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2008.057 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Nosková, Milena $7 xx0117962
- 245 10
- $a Profil dětí s kochleárním implantátem v Heidelberském testu vývoje řeči / $c Milena Nosková
- 246 11
- $a Profile of children with cochlear implantates in the Heidelberg speech evolution test
- 314 __
- $a Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, katedra českého jazyka a literatury, České Budějovice
- 504 __
- $a Lit.: 8
- 520 3_
- $a Lidská řeč je jedním z nejdokonalejších prostředků lidské komunikace, dorozumívání. Komplexní rozvíjení řečových schopností je důležitým předpokladem fungování jedince v rámci daného společenského systému a také předpokladem sociální vzdělanosti, orientace a gramotnosti. Lidská společnost je závislá na sluchovém vnímání. Uvádí se, že akustickým kanálem člověk získává až 65 % informací o okolním světě. Sluchové vnímání je jeden ze základních poznávacích (kognitivních) procesů, který je navázán na další procesy, které v konečném důsledku souvisejí s těmi nejvyššími, myšlením a řečí. Sluchové postižení člověka ochuzuje nejen o svět zvuků, navíc jej vyřazuje ze sítě mezilidské komunikace. Právě nemožnost domluvit se představuje nejzávažnější aspekt tohoto smyslového postižení. Příspěvek se zabývá produkcí řeči u prelingválně neslyšícího dítěte, kterému byl voperován kochleární implantát (dále CI). Cílem práce bylo porovnat produkci řeči tří skupin dětí: a) těžce sluchově postižených dětí s CI, b) sluchově postižených dětí, které ke korekci sluchu používají sluchadla, c) slyšících vrstevníků (experimentální či intaktní skupina). Jazyková úroveň dětí byla zjišťována pomocí Heidelberského testu vývoje řeči (dále H-S-E-T). Výsledky práce ukázaly, že kochleární implantát představuje určitou prognózu nápravy a že kochleární implantace s následnou rehabilitací umožňuje neslyšícím vstup do normálního světa zvuků a komunikaci se slyšícími.
- 520 9_
- $a The human speech is one of the most perfect means of the human communication. The complex development of the speech capacity is an important assumption for functioning of individuals within the framework of the given social system and also assumption for the social education orientation and literacy. The human society is dependent on the hearing perception. It is considered that man acquires as much as 65% of information about the surrounding world through the acoustic channel. Auditory perception is one of principal cognitive processes, which is associated with further processes, which are in the final consequences associated with the highest forms – thinking and speech. Hearing involvement deprives people not only of the world of sounds, but it also eliminates them from the network of inter-individual communication. Just the impossibility of communication is the most important aspect of this sensory involvement. The contribution deals with the production of the speech in pre-lingually deaf children, who were surgically provided with cochlear implantate (henceforth CI). The target of the work was to compare the production of the speech in three groups of children: a) children with severe auditory involvements with the CI b) children with auditory involvements who use audiphones to correct their hearing c) children of the same age without hearing involvements (experimental or intact group). The language level of children was determined with the help of the Heidelberg speech evolution test (henceforth H-S-E-T). The result of the work demonstrated the fact that the cochlear implantate offers a certain prognosis of the correction and the cochlear implantation with subsequent rehabilitation makes the deaf children possible to enter the normal world of sounds and to communicate with hearing individuals.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a kochleární implantáty $x statistika a číselné údaje $x využití $7 D003054
- 650 _2
- $a vývoj řeči $7 D007804
- 650 _2
- $a hluchota $x komplikace $x psychologie $7 D003638
- 650 _2
- $a interpretace statistických dat $7 D003627
- 650 _2
- $a stupeň závažnosti nemoci $7 D012720
- 773 0_
- $w MED00011467 $t Kontakt $g Roč. 10, č. 2 (2008), s. 374-381 $x 1212-4117
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 9
- 990 __
- $a 20090617063202 $b ABA008
- 991 __
- $a 20090617143600 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 662019 $s 518758
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2008 $b 10 $c 2 $d 374-381 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
- LZP __
- $a 2009-28/ipjb