-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Formativní evaluace procesu implementace preventivního programu Unplugged školními metodiky prevence
["Unplugged" primary prevention programme - evaluation of the implementation process by school prevention workers]
Lucie Jurystová, Roman Gabrhelík, Michal Miovský
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- pilotní projekty MeSH
- poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek prevence a kontrola MeSH
- programy Healthy People organizace a řízení MeSH
- školy pracovní síly MeSH
- statistika jako téma MeSH
- výchova a vzdělávání pracovní síly MeSH
- výzkum MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- Geografické názvy
- Česká republika MeSH
V rámci mezinárodního projektu EUDAP-2 je realizován model primární prevence užívání návykových látek – program Unplugged, jenž je pilotně ověřován v podmínkách českých základních škol. Specifikem tohoto programu je jeho realizace školními metodiky prevence (ŠMP) přímo v rámci výuky – během dvanácti vyučovacích hodin v průběhu celého školního roku. Koordinátorem a realizátorem projektu je Centrum adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze. CÍLE: Popsat proces implementace programu Unplugged, zjistit informace týkající se přípravy a realizace lekcí (jakým způsobem a za jakých podmínek byla implementace prováděna, v čem tkvěla úskalí a v čem naopak byla spatřována pozitiva programu), stejně jako zázemí školních metodiků prevence pro tuto činnost. Na základě zjištění navrhnout jeho inovace a změny. METODY: Metody kvalitativního výzkumu: sběr dat – semistrukturovaná interview; metody analýzy a interpretace – kódování, clustering, kategorizace, kontrast a srovnávání aj. SOUBOR: 16 ŠMP ze Středočeského a Jiho- ADIKTOLOGIE Došlo do redakce: 12 / ŘÍJEN / 2008 Přijato k tisku: 12 / ÚNOR / 2009 Grantová podpora: GAČR č. 406/09/0119 Korespondenční adresa: Bc. Lucie Jurystová / jurystova@adiktologie.cz / Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. LF a VFN, Univerzita Karlova v Praze, Ke Karlovu 11, 120 00 Praha 2 moravského kraje; vybraní metodou záměrného výběru. VÝSLEDKY: Výsledky přinášejí impulz k úpravě témat s ohledem na specifika českých škol, zejména po terminologické stránce. Výsledky dále ukazují význam vstupního školení ŠMP před zahájením implementace programu stejně jako důležitost supervizních setkání vedených regionálními koordinátory a podpory managementu školy. Mezi hlavní pozitiva programu vnímaná ŠMP patří přínos pro třídní kolektiv jako takový a přínos pro metodikovu další práci. ZÁVĚR: Evaluace pilotního ověřování programu přinesla podněty pro přepracování manuálu pro učitele, metodiky, podle níž ŠMP programy připravují a realizují, stejně tak pro úpravu časové dotace lekcí a/nebo množství aktivit realizovaných v rámci jedné lekce, což je v souladu s výsledky již proběhlých zahraničních evaluačních studií.
The Unplugged programme, a model of non-specific primary prevention within the EUDAP-2 project, is implemented and evaluated in the setting of Czech elementary schools. The Unplugged programme is provided by the school prevention workers as part of the school curriculum (12 lessons per school year), which represents a specific trait of this programme. The main coordinator is the Centre for Addictology of the 1st Faculty of Medicine, Charles University in Prague. AIMS: The main aim of this text is to describe the process of implementation of the Unplugged programme and to obtain information related to the preparation and delivery of lessons, as well as data about the support which the school prevention workers receive for these activities. The findings will be used to suggest innovations and changes. METHODS: Qualitative research methods (semi-structured interviews), analysis and interpretation methods – coding, clustering, categorisation, contrast and comparison. SAMPLE: 16 participants in our research were recruited from among the school prevention workers from the Central Bohemia and South Moravia districts, using the purposive sampling method. RESULTS: The results will be used to initiate modification of the subject matter, including changes in terminology, to ensure that it reflects the specific needs of Czech schools. The results also emphasise the importance of introductory training for school prevention workers, as well as the importance of regular supervision and support from school management. The main benefits of the Unplugged programme as perceived by the school prevention workers included the promotion of team spirit among classmates and the enhancement of the workers’ future activities in this area. CONCLUSIONS: Evaluation of the programme’s pilot implementation brought suggestions for the revision of the Teacher’s Manual (a handbook according to which the school prevention workers prepare and deliver the lessons). Other suggestions include the modification of the time allocated to the lessons and/or the number of activities for one lesson. These findings correspond to foreign evaluation studies which have already been conducted.
"Unplugged" primary prevention programme - evaluation of the implementation process by school prevention workers
Unplugged primary prevention programme - evaluation of the implementation process by school prevention workers
Lit.: 17
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc07526804
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210143451.0
- 008
- 090731s2009 xr e cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Jurystová, Lucie $7 xx0100575
- 245 10
- $a Formativní evaluace procesu implementace preventivního programu Unplugged školními metodiky prevence / $c Lucie Jurystová, Roman Gabrhelík, Michal Miovský
- 246 11
- $a "Unplugged" primary prevention programme - evaluation of the implementation process by school prevention workers
- 246 13
- $a Unplugged primary prevention programme - evaluation of the implementation process by school prevention workers
- 314 __
- $a Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty a VFN, Univerzita Karlova v Praze, Praha
- 504 __
- $a Lit.: 17
- 520 3_
- $a V rámci mezinárodního projektu EUDAP-2 je realizován model primární prevence užívání návykových látek – program Unplugged, jenž je pilotně ověřován v podmínkách českých základních škol. Specifikem tohoto programu je jeho realizace školními metodiky prevence (ŠMP) přímo v rámci výuky – během dvanácti vyučovacích hodin v průběhu celého školního roku. Koordinátorem a realizátorem projektu je Centrum adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze. CÍLE: Popsat proces implementace programu Unplugged, zjistit informace týkající se přípravy a realizace lekcí (jakým způsobem a za jakých podmínek byla implementace prováděna, v čem tkvěla úskalí a v čem naopak byla spatřována pozitiva programu), stejně jako zázemí školních metodiků prevence pro tuto činnost. Na základě zjištění navrhnout jeho inovace a změny. METODY: Metody kvalitativního výzkumu: sběr dat – semistrukturovaná interview; metody analýzy a interpretace – kódování, clustering, kategorizace, kontrast a srovnávání aj. SOUBOR: 16 ŠMP ze Středočeského a Jiho- ADIKTOLOGIE Došlo do redakce: 12 / ŘÍJEN / 2008 Přijato k tisku: 12 / ÚNOR / 2009 Grantová podpora: GAČR č. 406/09/0119 Korespondenční adresa: Bc. Lucie Jurystová / jurystova@adiktologie.cz / Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. LF a VFN, Univerzita Karlova v Praze, Ke Karlovu 11, 120 00 Praha 2 moravského kraje; vybraní metodou záměrného výběru. VÝSLEDKY: Výsledky přinášejí impulz k úpravě témat s ohledem na specifika českých škol, zejména po terminologické stránce. Výsledky dále ukazují význam vstupního školení ŠMP před zahájením implementace programu stejně jako důležitost supervizních setkání vedených regionálními koordinátory a podpory managementu školy. Mezi hlavní pozitiva programu vnímaná ŠMP patří přínos pro třídní kolektiv jako takový a přínos pro metodikovu další práci. ZÁVĚR: Evaluace pilotního ověřování programu přinesla podněty pro přepracování manuálu pro učitele, metodiky, podle níž ŠMP programy připravují a realizují, stejně tak pro úpravu časové dotace lekcí a/nebo množství aktivit realizovaných v rámci jedné lekce, což je v souladu s výsledky již proběhlých zahraničních evaluačních studií.
- 520 9_
- $a The Unplugged programme, a model of non-specific primary prevention within the EUDAP-2 project, is implemented and evaluated in the setting of Czech elementary schools. The Unplugged programme is provided by the school prevention workers as part of the school curriculum (12 lessons per school year), which represents a specific trait of this programme. The main coordinator is the Centre for Addictology of the 1st Faculty of Medicine, Charles University in Prague. AIMS: The main aim of this text is to describe the process of implementation of the Unplugged programme and to obtain information related to the preparation and delivery of lessons, as well as data about the support which the school prevention workers receive for these activities. The findings will be used to suggest innovations and changes. METHODS: Qualitative research methods (semi-structured interviews), analysis and interpretation methods – coding, clustering, categorisation, contrast and comparison. SAMPLE: 16 participants in our research were recruited from among the school prevention workers from the Central Bohemia and South Moravia districts, using the purposive sampling method. RESULTS: The results will be used to initiate modification of the subject matter, including changes in terminology, to ensure that it reflects the specific needs of Czech schools. The results also emphasise the importance of introductory training for school prevention workers, as well as the importance of regular supervision and support from school management. The main benefits of the Unplugged programme as perceived by the school prevention workers included the promotion of team spirit among classmates and the enhancement of the workers’ future activities in this area. CONCLUSIONS: Evaluation of the programme’s pilot implementation brought suggestions for the revision of the Teacher’s Manual (a handbook according to which the school prevention workers prepare and deliver the lessons). Other suggestions include the modification of the time allocated to the lessons and/or the number of activities for one lesson. These findings correspond to foreign evaluation studies which have already been conducted.
- 650 _2
- $a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
- 650 _2
- $a pilotní projekty $7 D010865
- 650 _2
- $a programy Healthy People $x organizace a řízení $7 D040361
- 650 _2
- $a školy $x pracovní síly $7 D012574
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $x pracovní síly $7 D004493
- 650 _2
- $a výzkum $7 D012106
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 700 1_
- $a Gabrhelík, Roman, $d 1978- $7 js20060217003
- 700 1_
- $a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463
- 773 0_
- $w MED00012365 $t Adiktologie $g Roč. 9, č. 1 (2009), s. 10-19 $x 1213-3841
- 856 41
- $u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2009_1_Jurystova_Unplugged.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4153 $c A 4153 $y 9
- 990 __
- $a 20090731142835 $b ABA008
- 991 __
- $a 20090903160324 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 670821 $s 529969
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2009 $b 9 $c 1 $d 10-19 $i 1213-3841 $m Adiktologie $x MED00012365
- LZP __
- $a 2009-26/mkrk