• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Význam používání bezpečnostních pásů v prevenci těžkých a smrtelných úrazů při dopravních nehodách osobních automobilů
[Significance of use of safety belts in prevention of severe and fatal injuries in road accidents of passenger cars]

Ambrůžek A., Šesták M., Čapková M.

. 2005 ; 1 (1) : 16-23.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc07529334

Studie se zabývá významem používání bezpečnostních pásů a zraněním členů osádek osobních automobilů při silničních dopravních nehodách. Autoři se na podkladě dlouhodobé praxe domnívají, že by používání bezpečnostních pásů snížilo morbiditu a mortalitu členů osádek osobních automobilů při silničních dopravních nehodách. V rámci kvantitativního sociologického výzkumu byla použita metoda přímého pozorování použití bezpečnostních pásů řidičem, spolujezdcem na předním sedadle a spolucestujícími na zadních sedadlech za sebou projíždějících osobních automobilů. Byla vybrána dvě stanoviště v centru krajského města České Budějovice: - Ulice Na Sadech a ulice Pražská. Pozorování byla provedena v dopoledních hodinách pracovního dne a v dopoledních hodinách v sobotu, tedy v době, kdy je provoz osobních automobilů poměrně silný; - Stanoviště na výpadové silnici č. I/34 v okrajové části města České Budějovice ve směru na Brno. Pozorování probíhala ve stejném období jako pozorování první. Použité metody - sekundární a obsahová analýza dat pro hodnocení vlivu použití či nepoužití bezpečnostních pásů na rozsah zranění členů osádek osobních automobilů při silničních dopravních nehodách. V této části výzkumu bylo využito znaleckých posudků soudních znalců z oboru soudního lékařství a z oboru dopravy a konstrukce motorových vozidel a spisových materiálů silničních dopravních nehod. Analyzovány byly za sebou jdoucí dopravní nehody osobních automobilů, při kterých šlo o čelní náraz nebo náraz jemu blízký. Dále byla zkoumána energeticky ekvivalentní rychlost (dále jen EES), rozsah a charakter zranění řidiče a zda byly, či nebyly použity bezpečnostní pásy. Na použití, či nepoužití bezpečnostních pásů je usuzováno nejen podle svědeckých výpovědí, ale zejména podle typického poškození (natavení vláken) bezpečnostního pásu v místě jeho ukotvení charakteru spáleniny, nebo podle uskřípnutí bezpečnostního pásu zdeformovanou karosérií v poloze v momentě nárazu. Utrpěná zranění byla rozdělena podle běžné soudní praxe do tří kategorií: - bez poruchy zdraví, tj. bez zranění, nebo se zraněním s dobou léčení do 7 dnů, - lehké zranění, tj. s dobou léčení více než 7 dnů, nejvýše však 6 týdnů, - zranění těžké (s dobou léčení více než 6 týdnů) nebo smrtelné. Byla sledována frekvence použití bezpečnostních pásů a vliv bezpečnostních pásů na zranění osádek osobních automobilů. První soubor byl tvořen členy osádek 1756 osobních automobilů, v nichž bylo přepraveno celkem 2767 osob, tj. včetně řidičů. Druhý soubor tvořilo 200 řidičů – účastníků dopravních nehod, kdy náraz byl čelní nebo blízký čelnímu a byly známy výše uvedené charakteristiky (energeticky ekvivalentní rychlost, rozsah rozdělen do 7 tříd podle nárazové EES a do každé třídy byl zařazen stejný počet připoutaných a nepřipoutaných řidičů. Bylo zjišťováno, kolik řidičů připoutaných neutrpělo zranění, utrpělo zranění lehké, nebo těžké či zemřelo v porovnání s řidiči nepřipoutanými. Použití bezpečnostních pásů snižuje počet zraněných i zemřelých řidičů osobních automobilů při dopravních nehodách. Testem chí kvadrát byl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi souborem připoutaných a nepřipoutaných řidičů podle závažnosti zranění (p < 0,01).

The target of the study is aimed to the significance of using safety belts and of injuries of the passengers of passenger cars in road accidents. The authors assume on the base of long-term practice that using of safety belts would reduce accident rate and mortality of car passengers in road accidents. In the scope of the quantitative sociologic research, the method of direct observation of use of safety belts by the driver, front seat fellow traveller and back seat fellow travellers in passenger cars passing in succession. Two posts in the centre of the county town of České Budějovice were selected: - The street Na sadech and the street Pražská. The observations were carried out in workday morning hours and in Saturday morning hours, i.e. in times when the passenger car traffic is quite heavy; - The post at the outward-bound road No. I/34 in the peripheral part of the city of České Budějovice towards Brno. The observations took place in the same time as the above mentioned observations. The secondary methods and the content analysis of data assessed of the impact of use or nonuse of safety belts on the extent of injuries of the passengers of cars in road accidents. This part of the research used expert opinions worked out by experts appointed by court in the branch of forensic medicine and in the branch of traffic and construction of motor vehicles and records of road accidents. Accidents of passenger cars, going in succession, in which there were frontal impacts or similar impacts, were analyzed. Further there were researched the following points: energetically equivalent speed (hereafter only “EES”), extent and character of injury of the driver and whether safety belts were or were not used. The use or non-use of safety belts is gathered not only from testimonies, but particularly from the typical damage (melting of fibres) of the safety belt in the spot of its anchoring, the character of the burn or the squeeze of the safety belt by the deformed body of the car in the position in the moment of the impact. We divided the sustained injuries in three categories according to common forensic practice: - without health disorder, i.e. without injury, or with an injury with the time of treatment under 7 days, - light injury, i.e. with the time of treatment over 7 days, but 6 weeks at most, - severe injury (with the time of treatment over 6 weeks) or fatal. The frequency of use of safety belts and the influence of safety belts on the injuries of car passengers were observed. The first complex consisted of passengers of 1756 passenger cars in which 2767 persons altogether, i.e. including drivers, were transported. The second complex consisted of 200 drivers – road accident participants, where there was a frontal or a similar impact and the above mentioned characteristics were known (energetically equivalent speed, extent and character of the driver’s injury and whether the safety belts were or were not used). The complex was divided in 7 classes according to the impact EES, and the same number of drivers with and without the belts fastened were included in each class. It was researched how many drivers with the belts fastened did not sustain any injury, sustained a light or a severe injury or died in comparison with the drivers without the belts fastened. The use of safety belts reduces the number of injured and dead drivers of passenger cars in road injuries. A statistically significant difference between the complex of drivers with and without their belts fastened according to the seriousness of the injury with the help of chi square (p smaller than 0,01).

Significance of use of safety belts in prevention of severe and fatal injuries in road accidents of passenger cars

Bibliografie atd.

Lit.: 12

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc07529334
003      
CZ-PrNML
005      
20130504175935.0
008      
090918s2005 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Ambrůžek, Antonín $7 xx0139362
245    10
$a Význam používání bezpečnostních pásů v prevenci těžkých a smrtelných úrazů při dopravních nehodách osobních automobilů / $c Ambrůžek A., Šesták M., Čapková M.
246    11
$a Significance of use of safety belts in prevention of severe and fatal injuries in road accidents of passenger cars
314    __
$a Policie České republiky – České Budějovice
504    __
$a Lit.: 12
520    3_
$a Studie se zabývá významem používání bezpečnostních pásů a zraněním členů osádek osobních automobilů při silničních dopravních nehodách. Autoři se na podkladě dlouhodobé praxe domnívají, že by používání bezpečnostních pásů snížilo morbiditu a mortalitu členů osádek osobních automobilů při silničních dopravních nehodách. V rámci kvantitativního sociologického výzkumu byla použita metoda přímého pozorování použití bezpečnostních pásů řidičem, spolujezdcem na předním sedadle a spolucestujícími na zadních sedadlech za sebou projíždějících osobních automobilů. Byla vybrána dvě stanoviště v centru krajského města České Budějovice: - Ulice Na Sadech a ulice Pražská. Pozorování byla provedena v dopoledních hodinách pracovního dne a v dopoledních hodinách v sobotu, tedy v době, kdy je provoz osobních automobilů poměrně silný; - Stanoviště na výpadové silnici č. I/34 v okrajové části města České Budějovice ve směru na Brno. Pozorování probíhala ve stejném období jako pozorování první. Použité metody - sekundární a obsahová analýza dat pro hodnocení vlivu použití či nepoužití bezpečnostních pásů na rozsah zranění členů osádek osobních automobilů při silničních dopravních nehodách. V této části výzkumu bylo využito znaleckých posudků soudních znalců z oboru soudního lékařství a z oboru dopravy a konstrukce motorových vozidel a spisových materiálů silničních dopravních nehod. Analyzovány byly za sebou jdoucí dopravní nehody osobních automobilů, při kterých šlo o čelní náraz nebo náraz jemu blízký. Dále byla zkoumána energeticky ekvivalentní rychlost (dále jen EES), rozsah a charakter zranění řidiče a zda byly, či nebyly použity bezpečnostní pásy. Na použití, či nepoužití bezpečnostních pásů je usuzováno nejen podle svědeckých výpovědí, ale zejména podle typického poškození (natavení vláken) bezpečnostního pásu v místě jeho ukotvení charakteru spáleniny, nebo podle uskřípnutí bezpečnostního pásu zdeformovanou karosérií v poloze v momentě nárazu. Utrpěná zranění byla rozdělena podle běžné soudní praxe do tří kategorií: - bez poruchy zdraví, tj. bez zranění, nebo se zraněním s dobou léčení do 7 dnů, - lehké zranění, tj. s dobou léčení více než 7 dnů, nejvýše však 6 týdnů, - zranění těžké (s dobou léčení více než 6 týdnů) nebo smrtelné. Byla sledována frekvence použití bezpečnostních pásů a vliv bezpečnostních pásů na zranění osádek osobních automobilů. První soubor byl tvořen členy osádek 1756 osobních automobilů, v nichž bylo přepraveno celkem 2767 osob, tj. včetně řidičů. Druhý soubor tvořilo 200 řidičů – účastníků dopravních nehod, kdy náraz byl čelní nebo blízký čelnímu a byly známy výše uvedené charakteristiky (energeticky ekvivalentní rychlost, rozsah rozdělen do 7 tříd podle nárazové EES a do každé třídy byl zařazen stejný počet připoutaných a nepřipoutaných řidičů. Bylo zjišťováno, kolik řidičů připoutaných neutrpělo zranění, utrpělo zranění lehké, nebo těžké či zemřelo v porovnání s řidiči nepřipoutanými. Použití bezpečnostních pásů snižuje počet zraněných i zemřelých řidičů osobních automobilů při dopravních nehodách. Testem chí kvadrát byl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi souborem připoutaných a nepřipoutaných řidičů podle závažnosti zranění (p < 0,01).
520    9_
$a The target of the study is aimed to the significance of using safety belts and of injuries of the passengers of passenger cars in road accidents. The authors assume on the base of long-term practice that using of safety belts would reduce accident rate and mortality of car passengers in road accidents. In the scope of the quantitative sociologic research, the method of direct observation of use of safety belts by the driver, front seat fellow traveller and back seat fellow travellers in passenger cars passing in succession. Two posts in the centre of the county town of České Budějovice were selected: - The street Na sadech and the street Pražská. The observations were carried out in workday morning hours and in Saturday morning hours, i.e. in times when the passenger car traffic is quite heavy; - The post at the outward-bound road No. I/34 in the peripheral part of the city of České Budějovice towards Brno. The observations took place in the same time as the above mentioned observations. The secondary methods and the content analysis of data assessed of the impact of use or nonuse of safety belts on the extent of injuries of the passengers of cars in road accidents. This part of the research used expert opinions worked out by experts appointed by court in the branch of forensic medicine and in the branch of traffic and construction of motor vehicles and records of road accidents. Accidents of passenger cars, going in succession, in which there were frontal impacts or similar impacts, were analyzed. Further there were researched the following points: energetically equivalent speed (hereafter only “EES”), extent and character of injury of the driver and whether safety belts were or were not used. The use or non-use of safety belts is gathered not only from testimonies, but particularly from the typical damage (melting of fibres) of the safety belt in the spot of its anchoring, the character of the burn or the squeeze of the safety belt by the deformed body of the car in the position in the moment of the impact. We divided the sustained injuries in three categories according to common forensic practice: - without health disorder, i.e. without injury, or with an injury with the time of treatment under 7 days, - light injury, i.e. with the time of treatment over 7 days, but 6 weeks at most, - severe injury (with the time of treatment over 6 weeks) or fatal. The frequency of use of safety belts and the influence of safety belts on the injuries of car passengers were observed. The first complex consisted of passengers of 1756 passenger cars in which 2767 persons altogether, i.e. including drivers, were transported. The second complex consisted of 200 drivers – road accident participants, where there was a frontal or a similar impact and the above mentioned characteristics were known (energetically equivalent speed, extent and character of the driver’s injury and whether the safety belts were or were not used). The complex was divided in 7 classes according to the impact EES, and the same number of drivers with and without the belts fastened were included in each class. It was researched how many drivers with the belts fastened did not sustain any injury, sustained a light or a severe injury or died in comparison with the drivers without the belts fastened. The use of safety belts reduces the number of injured and dead drivers of passenger cars in road injuries. A statistically significant difference between the complex of drivers with and without their belts fastened according to the seriousness of the injury with the help of chi square (p smaller than 0,01).
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a primární prevence $x metody $7 D011322
650    _2
$a dopravní nehody $x mortalita $x prevence a kontrola $7 D000063
650    _2
$a bezpečnostní pásy sedadel $x normy $x statistika a číselné údaje $x využití $7 D012622
650    _2
$a prevence úrazů $x metody $7 D000056
650    _2
$a úrazy a nehody $x mortalita $7 D000059
650    _2
$a morbidita $7 D009017
650    _2
$a mortalita $7 D009026
650    _2
$a sociologie $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D012961
650    _2
$a interpretace statistických dat $7 D003627
650    _2
$a financování organizované $7 D005381
700    1_
$a Šesták, Milan. $7 xx0216931
700    1_
$a Drábová, Magdalena, $d 1979- $7 mzk2006322807
773    0_
$w MED00152401 $t Prevence úrazů, otrav a násilí $g Roč. 1, č. 1 (2005), s. 16-23 $x 1801-0261
856    41
$u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/administrace/clankyfile/20120429211353334062.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4217 $c 1237 $y 9
990    __
$a 20090918104846 $b ABA008
991    __
$a 20130504180239 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 680377 $s 540381
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2005 $b 1 $c 1 $d 16-23 $i 1801-0261 $m Prevence úrazů, otrav a násilí $x MED00152401
LZP    __
$a 2009-48/vtjb

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...