Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Vývoj a implementace laparoskopické simulace na zvířecím modelu v rámci urologických tréninkových programů
[Development and implementation of an animal laparoscopic simulation curriculum for urology training programs]

A. C. Peterson

. 2009 ; 7 (4) : 39-45.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc10001245

Cíl: ACMGE (Accreditation Council for Graduate Medical Education) v USA a Calmanova zpráva v Evropě ukončily tradici dlouhých hodin praxe pro začínající lékaře. Jedním z důsledků tohoto opatření je skutečnost, že lékaři si musejí osvojit chirurgickou zručnost mimo operační sál, v simulovaném prostředí. V tomto článku uvádíme přehled současného postavení chirurgické simulace při vzdělávání lékařů. Zabýváme se mimo jiné artificiálními simulátory, počítačovými simulátory, simulátory využívajícími virtuální realitu a simulací na zvířecím modelu. Navrhujeme implementaci výukového plánu sestaveného na základě kombinovaného užívání artificiálních, počítačových a zvířecích modelů. Dále popisujeme užívání zvířecích modelů, které rozšiřují možnosti chirurgické simulace v rámci rezidentských výukových programů. Výsledky: Tento progresivní přístup nabízí řadu možností pro hodnocení zručnosti a dovedností rezidentů a monitorování jejich pokroku v průběhu rezidentského programu. Naše údaje jasně prokazují, že rezidenti dosáhli během našeho výukového plánu významných zlepšení. Starší a zkušenější rezidenti dosahují ve všech doménách "360 ®hodnocení" lepších skóre (s hodnocením "předčí očekávání") než mladší rezidenti (s hodnocením "splňuje očekávání"). Zkušenějším rezidentům trvá laparoskopická nefrektomie v průměru 188 min, méně zkušeným 288 min (všechny fáze výkonu provádějí déle, bez signifikantního zlepšení v jakékoli z částí operace). Závěr: V oblastech jako jsou letecký průmysl, armáda nebo atletika se simulační programy běžně využívají a rovněž v medicíně sílí tendence vylepšit vzdělávací programy za pomocí simulace. Simulátory mohou umožnit lékařům rychlejší posun v rámci učební křivky před tím, než si výkon "vyzkoušejí" na skutečném pacientovi. Simulační programy nám mohou rovněž pomoci lépe pochopit princip, jakým si lékaři osvojují svou zručnost, a tak efektivněji vzdělávat další generace operatérů.

Purpose: The Accreditation Council for Graduate Medical Education (ACGME) in the US work hours restrictions and the Calman report in Europe brought the end to the tradition of long hours in the career path for junior doctors. As a consequence, surgical skills may have to be acquired partly outside the operating room, in a simulated environment. Herein we provide an overview of the status of surgical simulation in medical education including inanimate simulators, computer based simulators, virtual reality simulators and the use of animals. We will discuss implementation of a surgical skills curriculum using a combination of inanimate, computer and animal models. We will also describe the use of animal models to augment surgical simulation for resident education. Materials and Methods: We developed a progressive surgical simulation curriculum involving didactic instruction, inanimate simulation with assessment of skills and animal simulation. Animals provide the advantages of natural tissue handling characteristics, difficult to emulate complications such as bleeding and physiologic movement and natural haptic feedback. We developed score sheets for all procedures performed including laparoscopic nephrectomy, partial nephrectomy, adrenalectomy, complications, and open urinary diversion. We record 360 degree evaluations from all ancillary staff involved in the realistic training, after action review results and surgical times for each procedure and all the steps within each procedure to record progress and skills improvement. Results: This progressive approach affords multiple opportunities for resident skills evaluations to address advancement and improvement throughout residency. Our data indicate significant resident progression throughout the curriculum. Senior and chief residents score higher than do junior residents obtaining “exceeds expectations” in all aspects of the 360 degree evaluations. Junior residents will have multiple “meets expectations” scores in all domains of the 360 degree evaluation. The time to complete a laparoscopic nephrectomy for senior and chief residents averages 188 minutes. The junior residents complete the procedure in 288 minutes. All components of the operation take longer without a specific improvement in one section of the operation. Conclusions: The airline industry, military and athletics all use simulation and there is increasing pressure to revamp medical education with simulation playing a larger role. Simulation may allow the trainee to progress significantly along the learning curve of an operation before they perform the procedure on a human patient. Additionally, training residents with simulation may allow us to better understand how surgeons acquire skills and therefore help us to more effectively train the next generation of surgeons.

Development and implementation of an animal laparoscopic simulation curriculum for urology training programs

Bibliografie atd.

Lit.: 40

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc10001245
003      
CZ-PrNML
005      
20120814084247.0
008      
100120s2009 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Peterson, Andrew C.
245    10
$a Vývoj a implementace laparoskopické simulace na zvířecím modelu v rámci urologických tréninkových programů / $c A. C. Peterson
246    11
$a Development and implementation of an animal laparoscopic simulation curriculum for urology training programs
314    __
$a United States Army, Urology Residency, Uniformed Seravices University of the Health Sciences, Washington
504    __
$a Lit.: 40
520    3_
$a Cíl: ACMGE (Accreditation Council for Graduate Medical Education) v USA a Calmanova zpráva v Evropě ukončily tradici dlouhých hodin praxe pro začínající lékaře. Jedním z důsledků tohoto opatření je skutečnost, že lékaři si musejí osvojit chirurgickou zručnost mimo operační sál, v simulovaném prostředí. V tomto článku uvádíme přehled současného postavení chirurgické simulace při vzdělávání lékařů. Zabýváme se mimo jiné artificiálními simulátory, počítačovými simulátory, simulátory využívajícími virtuální realitu a simulací na zvířecím modelu. Navrhujeme implementaci výukového plánu sestaveného na základě kombinovaného užívání artificiálních, počítačových a zvířecích modelů. Dále popisujeme užívání zvířecích modelů, které rozšiřují možnosti chirurgické simulace v rámci rezidentských výukových programů. Výsledky: Tento progresivní přístup nabízí řadu možností pro hodnocení zručnosti a dovedností rezidentů a monitorování jejich pokroku v průběhu rezidentského programu. Naše údaje jasně prokazují, že rezidenti dosáhli během našeho výukového plánu významných zlepšení. Starší a zkušenější rezidenti dosahují ve všech doménách "360 ®hodnocení" lepších skóre (s hodnocením "předčí očekávání") než mladší rezidenti (s hodnocením "splňuje očekávání"). Zkušenějším rezidentům trvá laparoskopická nefrektomie v průměru 188 min, méně zkušeným 288 min (všechny fáze výkonu provádějí déle, bez signifikantního zlepšení v jakékoli z částí operace). Závěr: V oblastech jako jsou letecký průmysl, armáda nebo atletika se simulační programy běžně využívají a rovněž v medicíně sílí tendence vylepšit vzdělávací programy za pomocí simulace. Simulátory mohou umožnit lékařům rychlejší posun v rámci učební křivky před tím, než si výkon "vyzkoušejí" na skutečném pacientovi. Simulační programy nám mohou rovněž pomoci lépe pochopit princip, jakým si lékaři osvojují svou zručnost, a tak efektivněji vzdělávat další generace operatérů.
520    9_
$a Purpose: The Accreditation Council for Graduate Medical Education (ACGME) in the US work hours restrictions and the Calman report in Europe brought the end to the tradition of long hours in the career path for junior doctors. As a consequence, surgical skills may have to be acquired partly outside the operating room, in a simulated environment. Herein we provide an overview of the status of surgical simulation in medical education including inanimate simulators, computer based simulators, virtual reality simulators and the use of animals. We will discuss implementation of a surgical skills curriculum using a combination of inanimate, computer and animal models. We will also describe the use of animal models to augment surgical simulation for resident education. Materials and Methods: We developed a progressive surgical simulation curriculum involving didactic instruction, inanimate simulation with assessment of skills and animal simulation. Animals provide the advantages of natural tissue handling characteristics, difficult to emulate complications such as bleeding and physiologic movement and natural haptic feedback. We developed score sheets for all procedures performed including laparoscopic nephrectomy, partial nephrectomy, adrenalectomy, complications, and open urinary diversion. We record 360 degree evaluations from all ancillary staff involved in the realistic training, after action review results and surgical times for each procedure and all the steps within each procedure to record progress and skills improvement. Results: This progressive approach affords multiple opportunities for resident skills evaluations to address advancement and improvement throughout residency. Our data indicate significant resident progression throughout the curriculum. Senior and chief residents score higher than do junior residents obtaining “exceeds expectations” in all aspects of the 360 degree evaluations. Junior residents will have multiple “meets expectations” scores in all domains of the 360 degree evaluation. The time to complete a laparoscopic nephrectomy for senior and chief residents averages 188 minutes. The junior residents complete the procedure in 288 minutes. All components of the operation take longer without a specific improvement in one section of the operation. Conclusions: The airline industry, military and athletics all use simulation and there is increasing pressure to revamp medical education with simulation playing a larger role. Simulation may allow the trainee to progress significantly along the learning curve of an operation before they perform the procedure on a human patient. Additionally, training residents with simulation may allow us to better understand how surgeons acquire skills and therefore help us to more effectively train the next generation of surgeons.
650    _2
$a kontinuální vzdělávání lékařů $x metody $x organizace a řízení $x trendy $7 D004502
650    _2
$a studium lékařství specializační postgraduální $x metody $x organizace a řízení $x trendy $7 D004503
650    _2
$a vyučovací postupy $x metody $x organizace a řízení $7 D018961
650    _2
$a urologické chirurgické výkony $x metody $x přístrojové vybavení $x využití $7 D013520
650    _2
$a laparoskopie $x metody $x využití $7 D010535
650    _2
$a modely u zvířat $7 D023421
650    _2
$a počítačová simulace $x využití $7 D003198
650    _2
$a studenti $7 D013334
650    _2
$a kurikulum $7 D003479
650    _2
$a odborný výcvik $x metody $7 D011231
650    _2
$a lidé $7 D006801
651    _2
$a Spojené státy americké $7 D014481
773    0_
$w MED00013312 $t Urologické listy $g Roč. 7, č. 4 (2009), s. 39-45 $x 1214-2085
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/urologicke-listy/2009-4/vyvoj-a-implementace-laparoskopicke-simulace-na-zvirecim-modelu-v-ramci-urologickych-treninkovych-programu-32240 $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2326 $c 917 $y 8
990    __
$a 20100120101914 $b ABA008
991    __
$a 20120814084334 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 707170 $s 569966
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2009 $b 7 $c 4 $d 39-45 $i 1214-2085 $m Urologické listy $x MED00013312
LZP    __
$a 2010-04/dkal

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...