-
Something wrong with this record ?
Optimální organizační uspořádání lékařské posudkové služby - vize nebo fikce?
[Optimum organizational structure of the service of medical assessors – vision or fiction?]
Libuše Čeledová
Language Czech Country Czech Republic
NLK
ProQuest Central
from 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
from 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2005
- MeSH
- Data Interpretation, Statistical MeSH
- Quality of Health Care standards trends utilization MeSH
- Physicians organization & administration statistics & numerical data utilization MeSH
- Humans MeSH
- Salaries and Fringe Benefits classification trends legislation & jurisprudence MeSH
- Nursing Care classification standards utilization MeSH
- Persons with Disabilities classification MeSH
- Peer Review, Health Care methods standards trends MeSH
- Severity of Illness Index MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Článek se zabývá organizací lékařské posudkové služby a její činností v kontextu času, vývojem oboru posudkové lékařství a nezastupitelností role posudkového lékaře v systému sociálního zabezpečení. Jako příklad je uvedena úloha posudkového lékaře při rozhodování o příspěvku na péči dle zákona o sociálních službách. Příspěvek na péči, zavedený od 1. ledna 2007, je nejdramatičtěji rostoucím mandatorním výdajem sociálního zabezpečení. Ani tři roky od jeho zavedení počet žadatelů o tuto dávku ze sociálního systému neklesá. Na příkladu příspěvku na péči jsou prezentovány důsledky dopadů činnosti posudkových lékařů do státního rozpočtu. Posudková služba se potýká s nevyhovující věkovou skladbou lékařů, neboť více než polovina je ve věku 60 plus a je poznamenána rychlým vývojem, který koncepčně, organizačně a technicky představuje zvýšení nároků na poskytování služeb. V článku jsou uvedeny výsledky dotazníkových šetření, které Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (MPSV) uskutečnilo s cílem podpořit personální stabilizaci lékařské posudkové služby. Ze závěrů provedených šetření vyplynulo, že zkvalitnění činnosti lékařské posudkové služby by podle posudkových lékařů mohlo být dosaženo především zlepšením finančního ohodnocení, zvýšením počtu posudkových lékařů a snížením administrativní zátěže. V závěru autorka předkládá hypotézu konečného organizačního uspořádání lékařské posudkové služby. Žádaným řešením probíhajícího procesu transformace lékařské posudkové služby je vytvoření nezávislého posudkového orgánu pro posuzování zdravotního stavu osob a pracovní schopnosti pro účely jednotlivých systémů sociální ochrany a zaměstnanosti. Autorka navrhuje dvě možnosti budoucí formy lékařské posudkové služby: samostatný správní orgán nebo externí dodavatel služeb.
The article deals with the organization of the service of medical assessors and its activity in context of time, development of the branch of second-opinion medicine and irreplaceable role of the medical assessor in the system of social insurance. By way of example, the role of a medical assess A levels or in decisions concerning the contribution to the care according to the law on social services is presented. The payment of the contribution to the care, which is effective since January 1, 2007, is the most dramatically growing mandatory expense within the social security system. Even after 3 years from its effectiveness, the number of applicants for this payment from the social system does not decrease. By way of example of the contribution to the care, consequences are presented of impacts of activities of medical assessors on the state budget. The service of medical assessors faces unsatisfactory age structure of physicians, since more than half of them is aged 60 years and above, and is affected by the rapid development, which means conceptual, organizational and technical enhancement of requirements for granting services. In the article, results are presented of questionnaire examinations, which were implemented by the Ministry of Labour and Social Affairs with the aim to support the stabilization of services of medical assessors. Conclusions of examinations carried out indicated that an increase in the quality of the activity of medical assessors could be in opinion of these physicians particularly achieved by improving the financial appreciation, increasing the number of medical assessors and reducing the administrative work. The author conclusively presents a hypothesis of the final organizational arrangement of the service of medical assessors. The desirable solution of the ongoing process of the transformation of the service of medical assessors is establishing an authority of medical assessors for the consideration of the health condition of persons and ability to work for purposes of particular systems of the social protection and employment. The author proposes two possibilities of the future form of the service of medical assessors: an independent administrative authority or external supplier of services.
Optimum organizational structure of the service of medical assessors – vision or fiction?
References provided by Crossref.org
Lit.: 6
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc10006667
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210161047.0
- 008
- 110107s2009 xr e cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2009.061 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Čeledová, Libuše, $d 1960- $7 ola2009507908
- 245 10
- $a Optimální organizační uspořádání lékařské posudkové služby - vize nebo fikce? / $c Libuše Čeledová
- 246 11
- $a Optimum organizational structure of the service of medical assessors – vision or fiction?
- 314 __
- $a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, odbor posudkové služby, Praha
- 504 __
- $a Lit.: 6
- 520 3_
- $a Článek se zabývá organizací lékařské posudkové služby a její činností v kontextu času, vývojem oboru posudkové lékařství a nezastupitelností role posudkového lékaře v systému sociálního zabezpečení. Jako příklad je uvedena úloha posudkového lékaře při rozhodování o příspěvku na péči dle zákona o sociálních službách. Příspěvek na péči, zavedený od 1. ledna 2007, je nejdramatičtěji rostoucím mandatorním výdajem sociálního zabezpečení. Ani tři roky od jeho zavedení počet žadatelů o tuto dávku ze sociálního systému neklesá. Na příkladu příspěvku na péči jsou prezentovány důsledky dopadů činnosti posudkových lékařů do státního rozpočtu. Posudková služba se potýká s nevyhovující věkovou skladbou lékařů, neboť více než polovina je ve věku 60 plus a je poznamenána rychlým vývojem, který koncepčně, organizačně a technicky představuje zvýšení nároků na poskytování služeb. V článku jsou uvedeny výsledky dotazníkových šetření, které Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (MPSV) uskutečnilo s cílem podpořit personální stabilizaci lékařské posudkové služby. Ze závěrů provedených šetření vyplynulo, že zkvalitnění činnosti lékařské posudkové služby by podle posudkových lékařů mohlo být dosaženo především zlepšením finančního ohodnocení, zvýšením počtu posudkových lékařů a snížením administrativní zátěže. V závěru autorka předkládá hypotézu konečného organizačního uspořádání lékařské posudkové služby. Žádaným řešením probíhajícího procesu transformace lékařské posudkové služby je vytvoření nezávislého posudkového orgánu pro posuzování zdravotního stavu osob a pracovní schopnosti pro účely jednotlivých systémů sociální ochrany a zaměstnanosti. Autorka navrhuje dvě možnosti budoucí formy lékařské posudkové služby: samostatný správní orgán nebo externí dodavatel služeb.
- 520 9_
- $a The article deals with the organization of the service of medical assessors and its activity in context of time, development of the branch of second-opinion medicine and irreplaceable role of the medical assessor in the system of social insurance. By way of example, the role of a medical assess A levels or in decisions concerning the contribution to the care according to the law on social services is presented. The payment of the contribution to the care, which is effective since January 1, 2007, is the most dramatically growing mandatory expense within the social security system. Even after 3 years from its effectiveness, the number of applicants for this payment from the social system does not decrease. By way of example of the contribution to the care, consequences are presented of impacts of activities of medical assessors on the state budget. The service of medical assessors faces unsatisfactory age structure of physicians, since more than half of them is aged 60 years and above, and is affected by the rapid development, which means conceptual, organizational and technical enhancement of requirements for granting services. In the article, results are presented of questionnaire examinations, which were implemented by the Ministry of Labour and Social Affairs with the aim to support the stabilization of services of medical assessors. Conclusions of examinations carried out indicated that an increase in the quality of the activity of medical assessors could be in opinion of these physicians particularly achieved by improving the financial appreciation, increasing the number of medical assessors and reducing the administrative work. The author conclusively presents a hypothesis of the final organizational arrangement of the service of medical assessors. The desirable solution of the ongoing process of the transformation of the service of medical assessors is establishing an authority of medical assessors for the consideration of the health condition of persons and ability to work for purposes of particular systems of the social protection and employment. The author proposes two possibilities of the future form of the service of medical assessors: an independent administrative authority or external supplier of services.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a posudkové řízení ve zdravotní péči $x metody $x normy $x trendy $7 D018024
- 650 _2
- $a mzdy a přídavky $x klasifikace $x trendy $x zákonodárství a právo $7 D012456
- 650 _2
- $a ošetřovatelská péče $x klasifikace $x normy $x využití $7 D009732
- 650 _2
- $a lékaři $x organizace a řízení $x statistika a číselné údaje $x využití $7 D010820
- 650 _2
- $a kvalita zdravotní péče $x normy $x trendy $x využití $7 D011787
- 650 _2
- $a postižení $x klasifikace $7 D006233
- 650 _2
- $a stupeň závažnosti nemoci $7 D012720
- 650 _2
- $a interpretace statistických dat $7 D003627
- 773 0_
- $w MED00011467 $t Kontakt $g Roč. 11, č. 2 (2009), s. 394-400 $x 1212-4117
- 910 __
- $a ABA008 $y 8 $b B 2178 $c 1249
- 990 __
- $a 20100319103638 $b ABA008
- 991 __
- $a 20110107123155 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 716069 $s 579053
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2009 $b 11 $c 2 $d 394-400 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467 $n Kontakt (Čes. Budějovice Print)
- LZP __
- $a 2010-12/ipjb