Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Sebehodnocení klientů doléčovacího programu pro uživatele návykových látek
[Self-esteem of clients in an aftercare programme for substance users]

Maierová Eva

. 2010 ; 10 (1) : 46-54.

Language Czech Country Czech Republic

VÝCHODISKA: Sebehodnocení hraje důležitou roli v úspěšné léčbi z drogové závislosti. Vliv prostředí, to, co si o sobě myslíme, jak si sebe ceníme, jsou aspekty, které se odráží v komunikaci s ostatními lidmi. Promítají se do našeho chováni a vztahů. Poznáváním druhých poznáváme sami sebe. Sebehodnocení je důležitou stránkou jak člověka, tak i skupiny populace, která ovlivňuje celkový vývoj společnosti. Je hybatelem chování v běžném životě i v chování odchylujícího se od norem společnosti. CÍLE: Cílem pilotní studie je postihnout sebehodnocení klientů doléčovacího programu (tj. exuserů), popsat a porovnat jejich společné charakteristiky sebehodnocení. Zjistit, zda kresba postavy potvrdí výsledky z interview. METODY: Sebehodnocení participantů jsme získali pomocí Rosenbergovy škály sebehodnocení, strukturovaného interview a doplňkové metody kresby postavy. SOUBOR: Soubor tvořilo 10 participantů doléčovacího programu P-centra v Olomouci. Devět mužů a jedna žena s průměrným věkem 27,9 let, průměrnou délkou užívání nealkoholových drog 8,65 let. VÝSLEDKY: Průměrné sebehodnocení klientů doléčovacího programu je 2,73 (HS). Nejvíce klientů patřilo do intervalu 2,5-2,8. Velkou váhu znamenají pro klienty sociální vztahy, vztahy v rodině, s blízkým okolím, komunikace, důraz kladou na svoje zdraví, trávení volného času, pravidelné zaměstnání. Kresba postavy je v souladu s výsledky z interview. ZÁVĚRY: Lze konstatovat, že sebehodnocení participantů doléčovacího programu je mírně podprůměrné i v porovnání s jinými skupinami populace, u kterých se zkoumalo sebehodnocení. Výsledky z použitých metod jsou v souladu s teoretickými východisky, kdy jsou pro participanty důležité sociální vztahy, mínění druhých, zaměstnání, zdraví, aj.

BACKGROUND: Self-esteem plays a role in the successful treatment of drug addiction. Our environment, what we think of ourselves, our self-esteem - these are aspects which are reflected in communication with others. They are projected onto our behaviour and relationships. By getting to know others, we get to know ourselves. As it is an important part of both an individual and a population group, self-esteem has an impact on the general development of society. It affects both our everyday and deviant behaviours. AIMS: The aim of this pilot study is to describe the self-esteem of clients in an aftercare programme (so called ex-users), in order to describe and compare their collective self-esteem characteristics. In addition, the study seeks to ascertain whether the method of figure drawing confirms the results obtained from the interviews. METHODS: Three methods were used to ascertain the participants' self-esteem - Rosenberg's Self-Esteem Scale, a structured interview, and the method of figure drawing. SAMPLE: The sample consisted of 10 participants in an aftercare programme provided by the P-centrum in Olomouc. There were nine men and one woman, aged 27.9 on average, with the average duration of their non-alcohol drug-taking career being 8.65 years. RESULTS: The average self-esteem of the clients of the aftercare programme was 2.73 (HS). Most clients fell within the interval from 2.5 to 2.8. Social and family relationships and communication were shown to be of great significance for the clients. They also placed an emphasis on their health, leisure-time activities, and regular employment. The figure drawing corresponded with the results acquired from the interviews. CONCLUSIONS: It may be concluded that the self-esteem of clients in the aftercare programme was slightly below average in comparison with other population groups. The results are consistent with the theoretical framework, i.e. participants tend to assign significance to social relationships, other people's views of them, employment, and health.

Self-esteem of clients in an aftercare programme for substance users

Bibliography, etc.

Lit.: 20

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc10013425
003      
CZ-PrNML
005      
20111210175312.0
008      
100604s2010 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Maierová, Eva, $7 hka2011668340 $d 1986-
245    10
$a Sebehodnocení klientů doléčovacího programu pro uživatele návykových látek / $c Maierová Eva
246    11
$a Self-esteem of clients in an aftercare programme for substance users
314    __
$a Katedra psychologie Filozofické fakulty UP, Olomouc
504    __
$a Lit.: 20
520    3_
$a VÝCHODISKA: Sebehodnocení hraje důležitou roli v úspěšné léčbi z drogové závislosti. Vliv prostředí, to, co si o sobě myslíme, jak si sebe ceníme, jsou aspekty, které se odráží v komunikaci s ostatními lidmi. Promítají se do našeho chováni a vztahů. Poznáváním druhých poznáváme sami sebe. Sebehodnocení je důležitou stránkou jak člověka, tak i skupiny populace, která ovlivňuje celkový vývoj společnosti. Je hybatelem chování v běžném životě i v chování odchylujícího se od norem společnosti. CÍLE: Cílem pilotní studie je postihnout sebehodnocení klientů doléčovacího programu (tj. exuserů), popsat a porovnat jejich společné charakteristiky sebehodnocení. Zjistit, zda kresba postavy potvrdí výsledky z interview. METODY: Sebehodnocení participantů jsme získali pomocí Rosenbergovy škály sebehodnocení, strukturovaného interview a doplňkové metody kresby postavy. SOUBOR: Soubor tvořilo 10 participantů doléčovacího programu P-centra v Olomouci. Devět mužů a jedna žena s průměrným věkem 27,9 let, průměrnou délkou užívání nealkoholových drog 8,65 let. VÝSLEDKY: Průměrné sebehodnocení klientů doléčovacího programu je 2,73 (HS). Nejvíce klientů patřilo do intervalu 2,5-2,8. Velkou váhu znamenají pro klienty sociální vztahy, vztahy v rodině, s blízkým okolím, komunikace, důraz kladou na svoje zdraví, trávení volného času, pravidelné zaměstnání. Kresba postavy je v souladu s výsledky z interview. ZÁVĚRY: Lze konstatovat, že sebehodnocení participantů doléčovacího programu je mírně podprůměrné i v porovnání s jinými skupinami populace, u kterých se zkoumalo sebehodnocení. Výsledky z použitých metod jsou v souladu s teoretickými východisky, kdy jsou pro participanty důležité sociální vztahy, mínění druhých, zaměstnání, zdraví, aj.
520    9_
$a BACKGROUND: Self-esteem plays a role in the successful treatment of drug addiction. Our environment, what we think of ourselves, our self-esteem - these are aspects which are reflected in communication with others. They are projected onto our behaviour and relationships. By getting to know others, we get to know ourselves. As it is an important part of both an individual and a population group, self-esteem has an impact on the general development of society. It affects both our everyday and deviant behaviours. AIMS: The aim of this pilot study is to describe the self-esteem of clients in an aftercare programme (so called ex-users), in order to describe and compare their collective self-esteem characteristics. In addition, the study seeks to ascertain whether the method of figure drawing confirms the results obtained from the interviews. METHODS: Three methods were used to ascertain the participants' self-esteem - Rosenberg's Self-Esteem Scale, a structured interview, and the method of figure drawing. SAMPLE: The sample consisted of 10 participants in an aftercare programme provided by the P-centrum in Olomouc. There were nine men and one woman, aged 27.9 on average, with the average duration of their non-alcohol drug-taking career being 8.65 years. RESULTS: The average self-esteem of the clients of the aftercare programme was 2.73 (HS). Most clients fell within the interval from 2.5 to 2.8. Social and family relationships and communication were shown to be of great significance for the clients. They also placed an emphasis on their health, leisure-time activities, and regular employment. The figure drawing corresponded with the results acquired from the interviews. CONCLUSIONS: It may be concluded that the self-esteem of clients in the aftercare programme was slightly below average in comparison with other population groups. The results are consistent with the theoretical framework, i.e. participants tend to assign significance to social relationships, other people's views of them, employment, and health.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a sebezhodnocení (psychologie) $7 D012647
650    _2
$a následná péče $x metody $x statistika a číselné údaje $x využití $7 D000359
650    _2
$a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $x psychologie $x terapie $7 D019966
650    _2
$a rozhovory jako téma $7 D007407
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a interpretace statistických dat $7 D003627
773    0_
$w MED00012365 $t Adiktologie $g Roč. 10, č. 1 (2010), s. 46-54 $x 1213-3841
856    41
$u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2010_1_Maierova_Sebehodnoceni-klientu.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 8
990    __
$a 20100604120845 $b ABA008
991    __
$a 20101125215531 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 749287 $s 612928
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2010 $b 10 $c 1 $m Adiktologie $x MED00012365 $d 46-54
LZP    __
$a 2010-29/dkjb

Find record