• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Aktuální náhled na dyslexii a související poruchy čtení v dětství a dospělosti
[Contemporary view of dyslexia and related reading difficulties in childhood and adulthood]

doc.Mgr.Kateřina Vitásková, Ph.D.

. 2010 ; 11 (6) : 382-385.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc10036875

Dyslexie zcela určitě reprezentuje nejčastěji diagnosticky určovaný typ specifické poruchy učení. Navíc je někdy zjednodušeně vnímána jako synonymum této heterogenní skupiny. Navzdory skutečnosti, že se tématem dyslexie zabývají již více než sto let různí odborníci, nemůžeme zatím bezvýhradně přijmout její jednoznačný či výhradní etiologický koncept. S ohledem na dosavadní stejně jako současné vědomosti o jejich subtypech, specifické poruchy čtení mohou být založeny jak na fonologických, tak neocerebelárních dysfunkcích a jiných znevýhodňujících podmínkách. Kromě dyslexie existují rovněž jiné čtenářské obtíže, které by měly být zohledněny v lékařské praxi, např. ty, které souvisejí s konceptem tzv. neverbálních či „pseudo-verbálních“ poruch učení (např. hyperlexie) nebo získané ztráty schopnosti čtení (alexie).

Dyslexia definitely represents the most frequented diagnostically identified type of specific learning difficulty. Moreover, it is sometimes simply comprehended as a synonym of this heterogeneous group. Despite the fact that various specialists have been addressing the issue of dyslexia for over more than a century, a definite and an exclusive etiological concept that can be implicitly accepted remains undersigned to date. Regarding previous as well as contemporary knowledge of its subtypes, specific reading difficulties can be based on phonological, as well as neurocerebellar, dysfunctions and other deficiency states. Besides dyslexia, there are also other reading difficulties which should be considered within the scope of medical practice, e.g. those related to the concept of non-verbal or pseudoverbal learning difficulties (e.g. hyperlexia) or acquired loss of reading ability (alexia).

Contemporary view of dyslexia and related reading difficulties in childhood and adulthood

Bibliografie atd.

Lit.: 20

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc10036875
003      
CZ-PrNML
005      
20111210201023.0
008      
110117s2010 xr e cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Vitásková, Kateřina, $d 1972- $7 xx0035087
245    10
$a Aktuální náhled na dyslexii a související poruchy čtení v dětství a dospělosti / $c doc.Mgr.Kateřina Vitásková, Ph.D.
246    11
$a Contemporary view of dyslexia and related reading difficulties in childhood and adulthood
314    __
$a Ústav speciálněpedagogických studií, Oddělení komunikačních a senzorických poruch, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
504    __
$a Lit.: 20
520    3_
$a Dyslexie zcela určitě reprezentuje nejčastěji diagnosticky určovaný typ specifické poruchy učení. Navíc je někdy zjednodušeně vnímána jako synonymum této heterogenní skupiny. Navzdory skutečnosti, že se tématem dyslexie zabývají již více než sto let různí odborníci, nemůžeme zatím bezvýhradně přijmout její jednoznačný či výhradní etiologický koncept. S ohledem na dosavadní stejně jako současné vědomosti o jejich subtypech, specifické poruchy čtení mohou být založeny jak na fonologických, tak neocerebelárních dysfunkcích a jiných znevýhodňujících podmínkách. Kromě dyslexie existují rovněž jiné čtenářské obtíže, které by měly být zohledněny v lékařské praxi, např. ty, které souvisejí s konceptem tzv. neverbálních či „pseudo-verbálních“ poruch učení (např. hyperlexie) nebo získané ztráty schopnosti čtení (alexie).
520    9_
$a Dyslexia definitely represents the most frequented diagnostically identified type of specific learning difficulty. Moreover, it is sometimes simply comprehended as a synonym of this heterogeneous group. Despite the fact that various specialists have been addressing the issue of dyslexia for over more than a century, a definite and an exclusive etiological concept that can be implicitly accepted remains undersigned to date. Regarding previous as well as contemporary knowledge of its subtypes, specific reading difficulties can be based on phonological, as well as neurocerebellar, dysfunctions and other deficiency states. Besides dyslexia, there are also other reading difficulties which should be considered within the scope of medical practice, e.g. those related to the concept of non-verbal or pseudoverbal learning difficulties (e.g. hyperlexia) or acquired loss of reading ability (alexia).
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a dyslexie $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $7 D004410
650    _2
$a čtení $7 D011932
650    _2
$a získaná dyslexie $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $7 D004411
650    _2
$a speciální vzdělávání $x metody $x trendy $7 D004519
653    00
$a hyperlexie
653    00
$a specifické vývojové poruchy učení
773    0_
$w MED00011853 $t Neurologie pro praxi $g Roč. 11, č. 6 (2010), s. 382-385 $x 1213-1814
856    41
$u http://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2010/06/06.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2224 $c 612 a $y 1
990    __
$a 20110115061020 $b ABA008
991    __
$a 20110724090255 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 825756 $s 690824
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2010 $b 11 $c 6 $m Neurologie pro praxi $x MED00011853 $d 382-385
LZP    __
$a 2011-04/vtjb

Najít záznam