-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Aktuální náhled na dyslexii a související poruchy čtení v dětství a dospělosti
[Contemporary view of dyslexia and related reading difficulties in childhood and adulthood]
doc.Mgr.Kateřina Vitásková, Ph.D.
Jazyk čeština Země Česko
- Klíčová slova
- hyperlexie, specifické vývojové poruchy učení,
- MeSH
- čtení MeSH
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- dyslexie diagnóza etiologie klasifikace MeSH
- lidé MeSH
- speciální vzdělávání metody trendy MeSH
- získaná dyslexie diagnóza etiologie klasifikace MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
Dyslexie zcela určitě reprezentuje nejčastěji diagnosticky určovaný typ specifické poruchy učení. Navíc je někdy zjednodušeně vnímána jako synonymum této heterogenní skupiny. Navzdory skutečnosti, že se tématem dyslexie zabývají již více než sto let různí odborníci, nemůžeme zatím bezvýhradně přijmout její jednoznačný či výhradní etiologický koncept. S ohledem na dosavadní stejně jako současné vědomosti o jejich subtypech, specifické poruchy čtení mohou být založeny jak na fonologických, tak neocerebelárních dysfunkcích a jiných znevýhodňujících podmínkách. Kromě dyslexie existují rovněž jiné čtenářské obtíže, které by měly být zohledněny v lékařské praxi, např. ty, které souvisejí s konceptem tzv. neverbálních či „pseudo-verbálních“ poruch učení (např. hyperlexie) nebo získané ztráty schopnosti čtení (alexie).
Dyslexia definitely represents the most frequented diagnostically identified type of specific learning difficulty. Moreover, it is sometimes simply comprehended as a synonym of this heterogeneous group. Despite the fact that various specialists have been addressing the issue of dyslexia for over more than a century, a definite and an exclusive etiological concept that can be implicitly accepted remains undersigned to date. Regarding previous as well as contemporary knowledge of its subtypes, specific reading difficulties can be based on phonological, as well as neurocerebellar, dysfunctions and other deficiency states. Besides dyslexia, there are also other reading difficulties which should be considered within the scope of medical practice, e.g. those related to the concept of non-verbal or pseudoverbal learning difficulties (e.g. hyperlexia) or acquired loss of reading ability (alexia).
Contemporary view of dyslexia and related reading difficulties in childhood and adulthood
Lit.: 20
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc10036875
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210201023.0
- 008
- 110117s2010 xr e cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vitásková, Kateřina, $d 1972- $7 xx0035087
- 245 10
- $a Aktuální náhled na dyslexii a související poruchy čtení v dětství a dospělosti / $c doc.Mgr.Kateřina Vitásková, Ph.D.
- 246 11
- $a Contemporary view of dyslexia and related reading difficulties in childhood and adulthood
- 314 __
- $a Ústav speciálněpedagogických studií, Oddělení komunikačních a senzorických poruch, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
- 504 __
- $a Lit.: 20
- 520 3_
- $a Dyslexie zcela určitě reprezentuje nejčastěji diagnosticky určovaný typ specifické poruchy učení. Navíc je někdy zjednodušeně vnímána jako synonymum této heterogenní skupiny. Navzdory skutečnosti, že se tématem dyslexie zabývají již více než sto let různí odborníci, nemůžeme zatím bezvýhradně přijmout její jednoznačný či výhradní etiologický koncept. S ohledem na dosavadní stejně jako současné vědomosti o jejich subtypech, specifické poruchy čtení mohou být založeny jak na fonologických, tak neocerebelárních dysfunkcích a jiných znevýhodňujících podmínkách. Kromě dyslexie existují rovněž jiné čtenářské obtíže, které by měly být zohledněny v lékařské praxi, např. ty, které souvisejí s konceptem tzv. neverbálních či „pseudo-verbálních“ poruch učení (např. hyperlexie) nebo získané ztráty schopnosti čtení (alexie).
- 520 9_
- $a Dyslexia definitely represents the most frequented diagnostically identified type of specific learning difficulty. Moreover, it is sometimes simply comprehended as a synonym of this heterogeneous group. Despite the fact that various specialists have been addressing the issue of dyslexia for over more than a century, a definite and an exclusive etiological concept that can be implicitly accepted remains undersigned to date. Regarding previous as well as contemporary knowledge of its subtypes, specific reading difficulties can be based on phonological, as well as neurocerebellar, dysfunctions and other deficiency states. Besides dyslexia, there are also other reading difficulties which should be considered within the scope of medical practice, e.g. those related to the concept of non-verbal or pseudoverbal learning difficulties (e.g. hyperlexia) or acquired loss of reading ability (alexia).
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a dyslexie $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $7 D004410
- 650 _2
- $a čtení $7 D011932
- 650 _2
- $a získaná dyslexie $x diagnóza $x etiologie $x klasifikace $7 D004411
- 650 _2
- $a speciální vzdělávání $x metody $x trendy $7 D004519
- 653 00
- $a hyperlexie
- 653 00
- $a specifické vývojové poruchy učení
- 773 0_
- $w MED00011853 $t Neurologie pro praxi $g Roč. 11, č. 6 (2010), s. 382-385 $x 1213-1814
- 856 41
- $u http://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2010/06/06.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2224 $c 612 a $y 1
- 990 __
- $a 20110115061020 $b ABA008
- 991 __
- $a 20110724090255 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 825756 $s 690824
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2010 $b 11 $c 6 $m Neurologie pro praxi $x MED00011853 $d 382-385
- LZP __
- $a 2011-04/vtjb