Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Efektivita školního primárně preventivního programu Unplugged zaměřeného proti užívání konopí
[Effectiveness of the school-based Unplugged primary prevention programme on cannabis use]

Novák P., Miovský M., Vopravil J., Šťastná L., Gabrhelík R., Jurystová L.

. 2011 ; 11 (Suppl. 1) : 10-16.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu klinické zkoušky

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc12009742

Digitální knihovna NLK
Číslo
Ročník
Zdroj

E-zdroje Online

VÝCHODISKA: Studie byla realizovaná jako randomizováný experiment s hlavním těžištěm v provedení evaluace efektu školního preventivního programu Unplugged vytvořeného v rámci projektu EU-Dap-2. Intervence Unplugged je složena z celkem 12 lekcí provedených v jednom školním roce a vychází z „Modelu komplexního vlivu sociálního prostředí". CÍLE: Zjistit, zda má program Unplugged vliv na užívání konopí prostřednictvím indikátorů celoživotní a třicetidenní prevalence. Ověřit dobu trvání měřitelného efektu programu v čase prostřednictvím retestů. SOUBOR: Celkem se studie zúčastnilo 1874 žáků 6. tříd základní školy (průměrný věk na začátku intervence byl 11,82 roku). METODY: Pretest randomizovaného experimentu byl proveden několik dnů před zahájením intervence v 6. třídě základní školy. První retest byl proveden bezprostředně po ukončení poslední lekce a další 4 retesty následovaly po 3,12,15 a 24 měsících od ukončení intervence (celkem tedy 5 retestů). Data byla získána prostřednictvím dotazníku ESPAD doplněného o test znalostí z oblasti užívání návykových látek. Zjišťovány byly přitom statisticky významné rozdíly mezi skupinami v prevalenci užívání tahákových výrobků. VÝSLEDKY: Statisticky významné rozdíly mezi experimentální a kontrolní skupinou (ve smyslu pozitivního vlivu intervence na experimentální skupinu) bylo možné pozorovat již na začátku školního roku následujícího po ukončení intervence (9/2008). Proti pretestu (9/2007) došlo u experimentální skupiny ke zhoršení v indikátoru třicetidenní prevalence z 1,0 % na 1,3 %. Oproti tomu u kontrolní skupiny během tohoto intervalu došlo ke zhoršení z hodnoty 0,4 % zkušenosti s konopím v posledních 30 dnech na hodnotu 4,4 % (p = 0,01). Trvání pozitivního efektu intervence v čase ukazují statisticky významné rozdíly v kouření konopí po 2 letech od skončení programu (p = 0,05). ZÁVĚRY: Realizací programu Unplugged bylo u českých dětí dosaženo měřitelného, statisticky významného pozitivního efektu v oblasti pravidelného užívání konopných drog.

BACKGROUND: The study was carried out as a randomised trial featuring an evaluation of the effect of the school-based Unplugged prevention programme developed as part of the EU-Dap-2 project. The Unplugged intervention consists of a total of 12 lessons delivered within one academic year and is based on the Comprehensive Social Influence Model. AIMS: To ascertain whether the Unplugged programme has an impact on cannabis use, by means of the lifetime and 30-day prevalence indicators. To verify the duration of the programme’s measurable effect over time using retests. SAMPLE: A total of 1,874 pupils in the sixth grade of “basic school” (which is attended by pupils aged 6-15) participated in the study; the average age at the beginning of the intervention was 11.82 years. METHODS : The pretest of the randomised trial was conducted several days prior to the commencement of the intervention in the sixth grade of basic school. The first retest was carried out immediately after the completion of the last lesson and another four retests followed, 3, 12, 15, and 24 months after the intervention, respectively (altogether, five retests were performed). Data were collected using the ESPAD questionnaire complemented with a substance use-related knowledge test. The prevalence rates of tobacco use were also looked for in terms of statistically significant differences between the groups. RESULTS : Statistically significant differences between the experimental and control groups (as regards any positive effect of the intervention on the experimental group) could be observed as early as the beginning of the academic year following the completion of the intervention (September 2008). In comparison to the pretest (September 2007), the experimental group showed a negative development in the 30-day prevalence indicator from 1.0% to 1.3%. In the control group, on the other hand, the level of experience with cannabis in the past 30 days increased from 0.4% to 4.4% (p = 0.01) during the study period. The duration of the positive effect of the intervention over time is demonstrated by the statistically significant differences in the level of smoking cannabis two years after the completion of the programme (p = 0.05). CONCLUSIONS : The implementation of Unplugged resulted in a statistically significant measurable positive effect on Czech children in terms of regular cannabis use.

Effectiveness of the school-based Unplugged primary prevention programme on cannabis use

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc12009742
003      
CZ-PrNML
005      
20191008091015.0
007      
ta
008      
120323s2011 xr d f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Novák, Petr $7 jx20110509019 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
245    10
$a Efektivita školního primárně preventivního programu Unplugged zaměřeného proti užívání konopí / $c Novák P., Miovský M., Vopravil J., Šťastná L., Gabrhelík R., Jurystová L.
246    31
$a Effectiveness of the school-based Unplugged primary prevention programme on cannabis use
504    __
$a Literatura $b 39
520    3_
$a VÝCHODISKA: Studie byla realizovaná jako randomizováný experiment s hlavním těžištěm v provedení evaluace efektu školního preventivního programu Unplugged vytvořeného v rámci projektu EU-Dap-2. Intervence Unplugged je složena z celkem 12 lekcí provedených v jednom školním roce a vychází z „Modelu komplexního vlivu sociálního prostředí". CÍLE: Zjistit, zda má program Unplugged vliv na užívání konopí prostřednictvím indikátorů celoživotní a třicetidenní prevalence. Ověřit dobu trvání měřitelného efektu programu v čase prostřednictvím retestů. SOUBOR: Celkem se studie zúčastnilo 1874 žáků 6. tříd základní školy (průměrný věk na začátku intervence byl 11,82 roku). METODY: Pretest randomizovaného experimentu byl proveden několik dnů před zahájením intervence v 6. třídě základní školy. První retest byl proveden bezprostředně po ukončení poslední lekce a další 4 retesty následovaly po 3,12,15 a 24 měsících od ukončení intervence (celkem tedy 5 retestů). Data byla získána prostřednictvím dotazníku ESPAD doplněného o test znalostí z oblasti užívání návykových látek. Zjišťovány byly přitom statisticky významné rozdíly mezi skupinami v prevalenci užívání tahákových výrobků. VÝSLEDKY: Statisticky významné rozdíly mezi experimentální a kontrolní skupinou (ve smyslu pozitivního vlivu intervence na experimentální skupinu) bylo možné pozorovat již na začátku školního roku následujícího po ukončení intervence (9/2008). Proti pretestu (9/2007) došlo u experimentální skupiny ke zhoršení v indikátoru třicetidenní prevalence z 1,0 % na 1,3 %. Oproti tomu u kontrolní skupiny během tohoto intervalu došlo ke zhoršení z hodnoty 0,4 % zkušenosti s konopím v posledních 30 dnech na hodnotu 4,4 % (p = 0,01). Trvání pozitivního efektu intervence v čase ukazují statisticky významné rozdíly v kouření konopí po 2 letech od skončení programu (p = 0,05). ZÁVĚRY: Realizací programu Unplugged bylo u českých dětí dosaženo měřitelného, statisticky významného pozitivního efektu v oblasti pravidelného užívání konopných drog.
520    9_
$a BACKGROUND: The study was carried out as a randomised trial featuring an evaluation of the effect of the school-based Unplugged prevention programme developed as part of the EU-Dap-2 project. The Unplugged intervention consists of a total of 12 lessons delivered within one academic year and is based on the Comprehensive Social Influence Model. AIMS: To ascertain whether the Unplugged programme has an impact on cannabis use, by means of the lifetime and 30-day prevalence indicators. To verify the duration of the programme’s measurable effect over time using retests. SAMPLE: A total of 1,874 pupils in the sixth grade of “basic school” (which is attended by pupils aged 6-15) participated in the study; the average age at the beginning of the intervention was 11.82 years. METHODS : The pretest of the randomised trial was conducted several days prior to the commencement of the intervention in the sixth grade of basic school. The first retest was carried out immediately after the completion of the last lesson and another four retests followed, 3, 12, 15, and 24 months after the intervention, respectively (altogether, five retests were performed). Data were collected using the ESPAD questionnaire complemented with a substance use-related knowledge test. The prevalence rates of tobacco use were also looked for in terms of statistically significant differences between the groups. RESULTS : Statistically significant differences between the experimental and control groups (as regards any positive effect of the intervention on the experimental group) could be observed as early as the beginning of the academic year following the completion of the intervention (September 2008). In comparison to the pretest (September 2007), the experimental group showed a negative development in the 30-day prevalence indicator from 1.0% to 1.3%. In the control group, on the other hand, the level of experience with cannabis in the past 30 days increased from 0.4% to 4.4% (p = 0.01) during the study period. The duration of the positive effect of the intervention over time is demonstrated by the statistically significant differences in the level of smoking cannabis two years after the completion of the programme (p = 0.05). CONCLUSIONS : The implementation of Unplugged resulted in a statistically significant measurable positive effect on Czech children in terms of regular cannabis use.
650    _2
$a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
650    _2
$a abúzus marihuany $x diagnóza $x epidemiologie $x prevence a kontrola $7 D002189
650    _2
$a primární prevence $x metody $x organizace a řízení $7 D011322
650    _2
$a programy Healthy People $x metody $x organizace a řízení $7 D040361
650    _2
$a prevalence $7 D015995
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a financování organizované $7 D005381
653    00
$a evaluace
653    00
$a rizikové chování
655    _2
$a klinické zkoušky $7 D016430
700    1_
$a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
700    1_
$a Vopravil, Jiří, $d 1968- $7 mzk2009529230 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
700    1_
$a Šťastná, Lenka $7 ola2005298442 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
700    1_
$a Gabrhelík, Roman, $d 1978- $7 js20060217003 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
700    1_
$a Jurystová, Lucie $7 xx0100575 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
773    0_
$t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 11, Suppl. 1 (2011), s. 10-16 $w MED00012365
910    __
$a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 2 $z 0
990    __
$a 20120323071341 $b ABA008
991    __
$a 20191008091431 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 903013 $s 766663
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2011 $b 11 $c Suppl. 1 $d 10-16 $i 1213-3841 $m Adiktologie $n Adiktologie (Tišnov) $x MED00012365
LZP    __
$b přidání abstraktu $a 2012-14/vtmv

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...