-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Efektivita školního primárně preventivního programu Unplugged zaměřeného proti užívání konopí
[Effectiveness of the school-based Unplugged primary prevention programme on cannabis use]
Novák P., Miovský M., Vopravil J., Šťastná L., Gabrhelík R., Jurystová L.
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu klinické zkoušky
- Klíčová slova
- evaluace, rizikové chování,
- MeSH
- abúzus marihuany diagnóza epidemiologie prevence a kontrola MeSH
- dítě MeSH
- financování organizované MeSH
- lidé MeSH
- poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek prevence a kontrola MeSH
- prevalence MeSH
- primární prevence metody organizace a řízení MeSH
- programy Healthy People metody organizace a řízení MeSH
- školy MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- Publikační typ
- klinické zkoušky MeSH
VÝCHODISKA: Studie byla realizovaná jako randomizováný experiment s hlavním těžištěm v provedení evaluace efektu školního preventivního programu Unplugged vytvořeného v rámci projektu EU-Dap-2. Intervence Unplugged je složena z celkem 12 lekcí provedených v jednom školním roce a vychází z „Modelu komplexního vlivu sociálního prostředí". CÍLE: Zjistit, zda má program Unplugged vliv na užívání konopí prostřednictvím indikátorů celoživotní a třicetidenní prevalence. Ověřit dobu trvání měřitelného efektu programu v čase prostřednictvím retestů. SOUBOR: Celkem se studie zúčastnilo 1874 žáků 6. tříd základní školy (průměrný věk na začátku intervence byl 11,82 roku). METODY: Pretest randomizovaného experimentu byl proveden několik dnů před zahájením intervence v 6. třídě základní školy. První retest byl proveden bezprostředně po ukončení poslední lekce a další 4 retesty následovaly po 3,12,15 a 24 měsících od ukončení intervence (celkem tedy 5 retestů). Data byla získána prostřednictvím dotazníku ESPAD doplněného o test znalostí z oblasti užívání návykových látek. Zjišťovány byly přitom statisticky významné rozdíly mezi skupinami v prevalenci užívání tahákových výrobků. VÝSLEDKY: Statisticky významné rozdíly mezi experimentální a kontrolní skupinou (ve smyslu pozitivního vlivu intervence na experimentální skupinu) bylo možné pozorovat již na začátku školního roku následujícího po ukončení intervence (9/2008). Proti pretestu (9/2007) došlo u experimentální skupiny ke zhoršení v indikátoru třicetidenní prevalence z 1,0 % na 1,3 %. Oproti tomu u kontrolní skupiny během tohoto intervalu došlo ke zhoršení z hodnoty 0,4 % zkušenosti s konopím v posledních 30 dnech na hodnotu 4,4 % (p = 0,01). Trvání pozitivního efektu intervence v čase ukazují statisticky významné rozdíly v kouření konopí po 2 letech od skončení programu (p = 0,05). ZÁVĚRY: Realizací programu Unplugged bylo u českých dětí dosaženo měřitelného, statisticky významného pozitivního efektu v oblasti pravidelného užívání konopných drog.
BACKGROUND: The study was carried out as a randomised trial featuring an evaluation of the effect of the school-based Unplugged prevention programme developed as part of the EU-Dap-2 project. The Unplugged intervention consists of a total of 12 lessons delivered within one academic year and is based on the Comprehensive Social Influence Model. AIMS: To ascertain whether the Unplugged programme has an impact on cannabis use, by means of the lifetime and 30-day prevalence indicators. To verify the duration of the programme’s measurable effect over time using retests. SAMPLE: A total of 1,874 pupils in the sixth grade of “basic school” (which is attended by pupils aged 6-15) participated in the study; the average age at the beginning of the intervention was 11.82 years. METHODS : The pretest of the randomised trial was conducted several days prior to the commencement of the intervention in the sixth grade of basic school. The first retest was carried out immediately after the completion of the last lesson and another four retests followed, 3, 12, 15, and 24 months after the intervention, respectively (altogether, five retests were performed). Data were collected using the ESPAD questionnaire complemented with a substance use-related knowledge test. The prevalence rates of tobacco use were also looked for in terms of statistically significant differences between the groups. RESULTS : Statistically significant differences between the experimental and control groups (as regards any positive effect of the intervention on the experimental group) could be observed as early as the beginning of the academic year following the completion of the intervention (September 2008). In comparison to the pretest (September 2007), the experimental group showed a negative development in the 30-day prevalence indicator from 1.0% to 1.3%. In the control group, on the other hand, the level of experience with cannabis in the past 30 days increased from 0.4% to 4.4% (p = 0.01) during the study period. The duration of the positive effect of the intervention over time is demonstrated by the statistically significant differences in the level of smoking cannabis two years after the completion of the programme (p = 0.05). CONCLUSIONS : The implementation of Unplugged resulted in a statistically significant measurable positive effect on Czech children in terms of regular cannabis use.
Effectiveness of the school-based Unplugged primary prevention programme on cannabis use
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc12009742
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20191008091015.0
- 007
- ta
- 008
- 120323s2011 xr d f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Novák, Petr $7 jx20110509019 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 245 10
- $a Efektivita školního primárně preventivního programu Unplugged zaměřeného proti užívání konopí / $c Novák P., Miovský M., Vopravil J., Šťastná L., Gabrhelík R., Jurystová L.
- 246 31
- $a Effectiveness of the school-based Unplugged primary prevention programme on cannabis use
- 504 __
- $a Literatura $b 39
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Studie byla realizovaná jako randomizováný experiment s hlavním těžištěm v provedení evaluace efektu školního preventivního programu Unplugged vytvořeného v rámci projektu EU-Dap-2. Intervence Unplugged je složena z celkem 12 lekcí provedených v jednom školním roce a vychází z „Modelu komplexního vlivu sociálního prostředí". CÍLE: Zjistit, zda má program Unplugged vliv na užívání konopí prostřednictvím indikátorů celoživotní a třicetidenní prevalence. Ověřit dobu trvání měřitelného efektu programu v čase prostřednictvím retestů. SOUBOR: Celkem se studie zúčastnilo 1874 žáků 6. tříd základní školy (průměrný věk na začátku intervence byl 11,82 roku). METODY: Pretest randomizovaného experimentu byl proveden několik dnů před zahájením intervence v 6. třídě základní školy. První retest byl proveden bezprostředně po ukončení poslední lekce a další 4 retesty následovaly po 3,12,15 a 24 měsících od ukončení intervence (celkem tedy 5 retestů). Data byla získána prostřednictvím dotazníku ESPAD doplněného o test znalostí z oblasti užívání návykových látek. Zjišťovány byly přitom statisticky významné rozdíly mezi skupinami v prevalenci užívání tahákových výrobků. VÝSLEDKY: Statisticky významné rozdíly mezi experimentální a kontrolní skupinou (ve smyslu pozitivního vlivu intervence na experimentální skupinu) bylo možné pozorovat již na začátku školního roku následujícího po ukončení intervence (9/2008). Proti pretestu (9/2007) došlo u experimentální skupiny ke zhoršení v indikátoru třicetidenní prevalence z 1,0 % na 1,3 %. Oproti tomu u kontrolní skupiny během tohoto intervalu došlo ke zhoršení z hodnoty 0,4 % zkušenosti s konopím v posledních 30 dnech na hodnotu 4,4 % (p = 0,01). Trvání pozitivního efektu intervence v čase ukazují statisticky významné rozdíly v kouření konopí po 2 letech od skončení programu (p = 0,05). ZÁVĚRY: Realizací programu Unplugged bylo u českých dětí dosaženo měřitelného, statisticky významného pozitivního efektu v oblasti pravidelného užívání konopných drog.
- 520 9_
- $a BACKGROUND: The study was carried out as a randomised trial featuring an evaluation of the effect of the school-based Unplugged prevention programme developed as part of the EU-Dap-2 project. The Unplugged intervention consists of a total of 12 lessons delivered within one academic year and is based on the Comprehensive Social Influence Model. AIMS: To ascertain whether the Unplugged programme has an impact on cannabis use, by means of the lifetime and 30-day prevalence indicators. To verify the duration of the programme’s measurable effect over time using retests. SAMPLE: A total of 1,874 pupils in the sixth grade of “basic school” (which is attended by pupils aged 6-15) participated in the study; the average age at the beginning of the intervention was 11.82 years. METHODS : The pretest of the randomised trial was conducted several days prior to the commencement of the intervention in the sixth grade of basic school. The first retest was carried out immediately after the completion of the last lesson and another four retests followed, 3, 12, 15, and 24 months after the intervention, respectively (altogether, five retests were performed). Data were collected using the ESPAD questionnaire complemented with a substance use-related knowledge test. The prevalence rates of tobacco use were also looked for in terms of statistically significant differences between the groups. RESULTS : Statistically significant differences between the experimental and control groups (as regards any positive effect of the intervention on the experimental group) could be observed as early as the beginning of the academic year following the completion of the intervention (September 2008). In comparison to the pretest (September 2007), the experimental group showed a negative development in the 30-day prevalence indicator from 1.0% to 1.3%. In the control group, on the other hand, the level of experience with cannabis in the past 30 days increased from 0.4% to 4.4% (p = 0.01) during the study period. The duration of the positive effect of the intervention over time is demonstrated by the statistically significant differences in the level of smoking cannabis two years after the completion of the programme (p = 0.05). CONCLUSIONS : The implementation of Unplugged resulted in a statistically significant measurable positive effect on Czech children in terms of regular cannabis use.
- 650 _2
- $a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
- 650 _2
- $a abúzus marihuany $x diagnóza $x epidemiologie $x prevence a kontrola $7 D002189
- 650 _2
- $a primární prevence $x metody $x organizace a řízení $7 D011322
- 650 _2
- $a programy Healthy People $x metody $x organizace a řízení $7 D040361
- 650 _2
- $a prevalence $7 D015995
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a financování organizované $7 D005381
- 653 00
- $a evaluace
- 653 00
- $a rizikové chování
- 655 _2
- $a klinické zkoušky $7 D016430
- 700 1_
- $a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Vopravil, Jiří, $d 1968- $7 mzk2009529230 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Šťastná, Lenka $7 ola2005298442 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Gabrhelík, Roman, $d 1978- $7 js20060217003 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 700 1_
- $a Jurystová, Lucie $7 xx0100575 $u Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 773 0_
- $t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 11, Suppl. 1 (2011), s. 10-16 $w MED00012365
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 2 $z 0
- 990 __
- $a 20120323071341 $b ABA008
- 991 __
- $a 20191008091431 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 903013 $s 766663
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2011 $b 11 $c Suppl. 1 $d 10-16 $i 1213-3841 $m Adiktologie $n Adiktologie (Tišnov) $x MED00012365
- LZP __
- $b přidání abstraktu $a 2012-14/vtmv