Detail
Článek
Web zdroj
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Physiological model creation and sharing [Vytváření a sdílení fyziologických modelů]

Jan Šilar, Jiří Kofránek

. 2011 ; 7 (1) : 55-58.

Jazyk angličtina, čeština Země Česko Médium elektronický zdroj

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc12014162

Cíle: Matematické modelování v medicíne (fyziologii) se objevuje ve výzkumu, klinické praxi i výuce. Pro implementaci modelu existuje rada vhodných jazyku a modelovacích nástroju. Pro lepší názornost pri používání modelu pri výuce vznikají grafické simulátory. Je treba, aby spolu mohli tvurci modelu lépe spolupracovat. Proto by melo být možné propojit modely napsané v ruzných jazycích. Výukové simulátory musí být pro studenty i vyucující dobre dostupné. Nutnost instalace aplikace muže být prekážkou. Je potreba zlepšit možnosti sdílení modelu napsaných v jazyce Modelica. Metody: Standardizované rozhraní FMI umožnuje propojení modelu napsaných v rozdílných jazycích. Modely využívané ve výuce jsou vytváreny na platforme .NET, která umožnuje jejich spouštení v prohlížeci. Vzniká editor modelu v jazyce Modelica spustitelný v prohlížeci. Bude propojený s webovým úložištem modelu. Výsledky: Byl implementován simulacní runtime, solver a simulacní centrum v jazycích .NET. Jsou využívány ve webových výukových simulátorech. Budou využity také ve spojení se vznikajícím webovým editorem modelu.

Background: Mathematical modelling in medicine (physiology) takes place in research, clinical practice and learning. There are several suitable modelling languages and tools for physiological model implementation. Graphical simulators are created in order to make models used in teaching more illustrative. Objectives: It is important to make model developers' cooperation easier. For this reason it should be possible to interconnect models written in different languages. Elearning simulators must be well available for students and teachers. Necessity to install the application can be an obstruction. Methods for sharing models written in Modelica language should be enhanced. Methods: Standardised interface FMI allows interconnection of models written in different languages. E-learning models are developed on .NET platform. It enables them to run in web browser. The editor for models written in Modelica is being developed. It will run in browser and will be interconnected with web based model repository. Results: Simulation runtime, solver and simulation centre was implemented in .NET languages. They are used in web e-learning applications. They will be also used together with web-based model repository, that is being developed now. Conclusions: New tools will simplify model creation and interconnection. They will also improve collaboration of model developers.

Vytváření a sdílení fyziologických modelů

Physiological model creation and sharing [elektronický zdroj] /

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc12014162
003      
CZ-PrNML
005      
20130308082827.0
007      
cr|cn|
008      
120501s2011 xr codafs 000 0eng||
009      
eAR
024    7_
$a 10.24105/ejbi.2011.07.1.10 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $a cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Šilar, Jan $7 xx0124702 $u Ústav patologické fyziologie, Laboratoř biokybernetiky a počítacové podpory výuky, 1. LF UK v Praze, Česká republika; 3. interní klinika, 1. LF UK v Praze, Česká republika
245    10
$a Physiological model creation and sharing $h [elektronický zdroj] / $c Jan Šilar, Jiří Kofránek
246    31
$a Vytváření a sdílení fyziologických modelů
504    __
$a Literatura $b 10
520    3_
$a Cíle: Matematické modelování v medicíne (fyziologii) se objevuje ve výzkumu, klinické praxi i výuce. Pro implementaci modelu existuje rada vhodných jazyku a modelovacích nástroju. Pro lepší názornost pri používání modelu pri výuce vznikají grafické simulátory. Je treba, aby spolu mohli tvurci modelu lépe spolupracovat. Proto by melo být možné propojit modely napsané v ruzných jazycích. Výukové simulátory musí být pro studenty i vyucující dobre dostupné. Nutnost instalace aplikace muže být prekážkou. Je potreba zlepšit možnosti sdílení modelu napsaných v jazyce Modelica. Metody: Standardizované rozhraní FMI umožnuje propojení modelu napsaných v rozdílných jazycích. Modely využívané ve výuce jsou vytváreny na platforme .NET, která umožnuje jejich spouštení v prohlížeci. Vzniká editor modelu v jazyce Modelica spustitelný v prohlížeci. Bude propojený s webovým úložištem modelu. Výsledky: Byl implementován simulacní runtime, solver a simulacní centrum v jazycích .NET. Jsou využívány ve webových výukových simulátorech. Budou využity také ve spojení se vznikajícím webovým editorem modelu.
520    9_
$a Background: Mathematical modelling in medicine (physiology) takes place in research, clinical practice and learning. There are several suitable modelling languages and tools for physiological model implementation. Graphical simulators are created in order to make models used in teaching more illustrative. Objectives: It is important to make model developers' cooperation easier. For this reason it should be possible to interconnect models written in different languages. Elearning simulators must be well available for students and teachers. Necessity to install the application can be an obstruction. Methods for sharing models written in Modelica language should be enhanced. Methods: Standardised interface FMI allows interconnection of models written in different languages. E-learning models are developed on .NET platform. It enables them to run in web browser. The editor for models written in Modelica is being developed. It will run in browser and will be interconnected with web based model repository. Results: Simulation runtime, solver and simulation centre was implemented in .NET languages. They are used in web e-learning applications. They will be also used together with web-based model repository, that is being developed now. Conclusions: New tools will simplify model creation and interconnection. They will also improve collaboration of model developers.
650    _2
$a teoretické modely $7 D008962
650    _2
$a statistické modely $7 D015233
650    _2
$a fyziologie $x metody $x přístrojové vybavení $x statistika a číselné údaje $7 D010827
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a výchova a vzdělávání $x metody $x trendy $7 D004493
650    _2
$a financování organizované $7 D005381
653    00
$a model
653    00
$a simulace
653    00
$a diferenciální rovnice
653    00
$a solver
653    00
$a doménově specifický jazyk
653    00
$a blokově orientovaný / akauzální jazyk
653    00
$a simulátor
653    00
$a .NET
653    00
$a výuka
653    00
$a webový repositář modelů
700    1_
$a Kofránek, Jiří, $d 1949- $7 jn20000710235 $u Ústav patologické fyziologie, Laboratoř biokybernetiky a počítacové podpory výuky, 1. LF UK v Praze, Česká republika
773    0_
$t European journal for biomedical informatics $x 1801-5603 $g Roč. 7, č. 1 (2011), s. 55-58 $w MED00173462
856    41
$u http://www.ejbi.org/images/2011-1/Silar_en.pdf $y plný text volně přístupný
856    41
$u http://www.ejbi.org/img/ejbi/2011/1/Silar_cs.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y 2
990    __
$a 20120501125841 $b ABA008
991    __
$a 20130308083503 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 907745 $s 771205
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2011 $b 7 $c 1 $d 55-58 $i 1801-5603 $m European Journal for Biomedical Informatics $n Eur. J. Biomed. Inform. (Praha) $x MED00173462
LZP    __
$a 2012-19/vtjb

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...