-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Physiological model creation and sharing [Vytváření a sdílení fyziologických modelů]
Jan Šilar, Jiří Kofránek
Jazyk angličtina, čeština Země Česko Médium elektronický zdroj
- Klíčová slova
- model, simulace, diferenciální rovnice, solver, doménově specifický jazyk, blokově orientovaný / akauzální jazyk, simulátor, .NET, výuka, webový repositář modelů,
- MeSH
- financování organizované MeSH
- fyziologie metody přístrojové vybavení statistika a číselné údaje MeSH
- statistické modely MeSH
- statistika jako téma MeSH
- teoretické modely MeSH
- výchova a vzdělávání metody trendy MeSH
Cíle: Matematické modelování v medicíne (fyziologii) se objevuje ve výzkumu, klinické praxi i výuce. Pro implementaci modelu existuje rada vhodných jazyku a modelovacích nástroju. Pro lepší názornost pri používání modelu pri výuce vznikají grafické simulátory. Je treba, aby spolu mohli tvurci modelu lépe spolupracovat. Proto by melo být možné propojit modely napsané v ruzných jazycích. Výukové simulátory musí být pro studenty i vyucující dobre dostupné. Nutnost instalace aplikace muže být prekážkou. Je potreba zlepšit možnosti sdílení modelu napsaných v jazyce Modelica. Metody: Standardizované rozhraní FMI umožnuje propojení modelu napsaných v rozdílných jazycích. Modely využívané ve výuce jsou vytváreny na platforme .NET, která umožnuje jejich spouštení v prohlížeci. Vzniká editor modelu v jazyce Modelica spustitelný v prohlížeci. Bude propojený s webovým úložištem modelu. Výsledky: Byl implementován simulacní runtime, solver a simulacní centrum v jazycích .NET. Jsou využívány ve webových výukových simulátorech. Budou využity také ve spojení se vznikajícím webovým editorem modelu.
Background: Mathematical modelling in medicine (physiology) takes place in research, clinical practice and learning. There are several suitable modelling languages and tools for physiological model implementation. Graphical simulators are created in order to make models used in teaching more illustrative. Objectives: It is important to make model developers' cooperation easier. For this reason it should be possible to interconnect models written in different languages. Elearning simulators must be well available for students and teachers. Necessity to install the application can be an obstruction. Methods for sharing models written in Modelica language should be enhanced. Methods: Standardised interface FMI allows interconnection of models written in different languages. E-learning models are developed on .NET platform. It enables them to run in web browser. The editor for models written in Modelica is being developed. It will run in browser and will be interconnected with web based model repository. Results: Simulation runtime, solver and simulation centre was implemented in .NET languages. They are used in web e-learning applications. They will be also used together with web-based model repository, that is being developed now. Conclusions: New tools will simplify model creation and interconnection. They will also improve collaboration of model developers.
Vytváření a sdílení fyziologických modelů
Physiological model creation and sharing [elektronický zdroj] /
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc12014162
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20130308082827.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 120501s2011 xr codafs 000 0eng||
- 009
- eAR
- 024 7_
- $a 10.24105/ejbi.2011.07.1.10 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $a cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Šilar, Jan $7 xx0124702 $u Ústav patologické fyziologie, Laboratoř biokybernetiky a počítacové podpory výuky, 1. LF UK v Praze, Česká republika; 3. interní klinika, 1. LF UK v Praze, Česká republika
- 245 10
- $a Physiological model creation and sharing $h [elektronický zdroj] / $c Jan Šilar, Jiří Kofránek
- 246 31
- $a Vytváření a sdílení fyziologických modelů
- 504 __
- $a Literatura $b 10
- 520 3_
- $a Cíle: Matematické modelování v medicíne (fyziologii) se objevuje ve výzkumu, klinické praxi i výuce. Pro implementaci modelu existuje rada vhodných jazyku a modelovacích nástroju. Pro lepší názornost pri používání modelu pri výuce vznikají grafické simulátory. Je treba, aby spolu mohli tvurci modelu lépe spolupracovat. Proto by melo být možné propojit modely napsané v ruzných jazycích. Výukové simulátory musí být pro studenty i vyucující dobre dostupné. Nutnost instalace aplikace muže být prekážkou. Je potreba zlepšit možnosti sdílení modelu napsaných v jazyce Modelica. Metody: Standardizované rozhraní FMI umožnuje propojení modelu napsaných v rozdílných jazycích. Modely využívané ve výuce jsou vytváreny na platforme .NET, která umožnuje jejich spouštení v prohlížeci. Vzniká editor modelu v jazyce Modelica spustitelný v prohlížeci. Bude propojený s webovým úložištem modelu. Výsledky: Byl implementován simulacní runtime, solver a simulacní centrum v jazycích .NET. Jsou využívány ve webových výukových simulátorech. Budou využity také ve spojení se vznikajícím webovým editorem modelu.
- 520 9_
- $a Background: Mathematical modelling in medicine (physiology) takes place in research, clinical practice and learning. There are several suitable modelling languages and tools for physiological model implementation. Graphical simulators are created in order to make models used in teaching more illustrative. Objectives: It is important to make model developers' cooperation easier. For this reason it should be possible to interconnect models written in different languages. Elearning simulators must be well available for students and teachers. Necessity to install the application can be an obstruction. Methods for sharing models written in Modelica language should be enhanced. Methods: Standardised interface FMI allows interconnection of models written in different languages. E-learning models are developed on .NET platform. It enables them to run in web browser. The editor for models written in Modelica is being developed. It will run in browser and will be interconnected with web based model repository. Results: Simulation runtime, solver and simulation centre was implemented in .NET languages. They are used in web e-learning applications. They will be also used together with web-based model repository, that is being developed now. Conclusions: New tools will simplify model creation and interconnection. They will also improve collaboration of model developers.
- 650 _2
- $a teoretické modely $7 D008962
- 650 _2
- $a statistické modely $7 D015233
- 650 _2
- $a fyziologie $x metody $x přístrojové vybavení $x statistika a číselné údaje $7 D010827
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $x metody $x trendy $7 D004493
- 650 _2
- $a financování organizované $7 D005381
- 653 00
- $a model
- 653 00
- $a simulace
- 653 00
- $a diferenciální rovnice
- 653 00
- $a solver
- 653 00
- $a doménově specifický jazyk
- 653 00
- $a blokově orientovaný / akauzální jazyk
- 653 00
- $a simulátor
- 653 00
- $a .NET
- 653 00
- $a výuka
- 653 00
- $a webový repositář modelů
- 700 1_
- $a Kofránek, Jiří, $d 1949- $7 jn20000710235 $u Ústav patologické fyziologie, Laboratoř biokybernetiky a počítacové podpory výuky, 1. LF UK v Praze, Česká republika
- 773 0_
- $t European journal for biomedical informatics $x 1801-5603 $g Roč. 7, č. 1 (2011), s. 55-58 $w MED00173462
- 856 41
- $u http://www.ejbi.org/images/2011-1/Silar_en.pdf $y plný text volně přístupný
- 856 41
- $u http://www.ejbi.org/img/ejbi/2011/1/Silar_cs.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y 2
- 990 __
- $a 20120501125841 $b ABA008
- 991 __
- $a 20130308083503 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 907745 $s 771205
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2011 $b 7 $c 1 $d 55-58 $i 1801-5603 $m European Journal for Biomedical Informatics $n Eur. J. Biomed. Inform. (Praha) $x MED00173462
- LZP __
- $a 2012-19/vtjb