-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Critical factors in fatal collisions of adult cyclists with automobiles
M. Bíl, M. Bílová, I. Müller,
Jazyk angličtina Země Anglie, Velká Británie
Typ dokumentu časopisecké články, práce podpořená grantem
- MeSH
- automobily zákonodárství a právo statistika a číselné údaje MeSH
- bezpečnost zákonodárství a právo statistika a číselné údaje MeSH
- cyklistika zranění MeSH
- dopravní nehody zákonodárství a právo mortalita prevence a kontrola MeSH
- dospělí MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mladý dospělý MeSH
- multivariační analýza MeSH
- právní odpovědnost MeSH
- příčina smrti MeSH
- rizikové faktory MeSH
- senioři MeSH
- sportovní úrazy mortalita prevence a kontrola MeSH
- životní prostředí - projekt statistika a číselné údaje MeSH
- zrychlení škodlivé účinky MeSH
- Check Tag
- dospělí MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mladý dospělý MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- senioři MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- časopisecké články MeSH
- práce podpořená grantem MeSH
This article evaluates, by means of multivariate regression, critical factors influencing the collisions of motor vehicles with adult (over 17 years) cyclists that result in fatal injury of cyclists. The analysis is based on the database of the Traffic Police of Czech Republic from the time period 1995-2007. The results suggest that the most consequential categories of factors under study are: inappropriate driving speed of automobile; the head-on crash; and night-time traffic in places without streetlights. The cyclists' faults are of most serious consequence on crossroads when cyclists deny the right of way. Males are more likely to suffer a fatal injury due to a collision with a car than females. The most vulnerable age group are cyclists above 65 years. A fatal injury of a cyclist is more often driver's fault than cyclist's (598 vs. 370). In order to reduce the fatal risk, it is recommended to separate the road traffic of motor vehicles from bicyclists in critical road-sections; or, at least, to reduce speed limits there.
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc12026153
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20121206102813.0
- 007
- ta
- 008
- 120817e20100427enk f 000 0#eng||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.1016/j.aap.2010.04.001 $2 doi
- 035 __
- $a (PubMed)20728611
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a eng
- 044 __
- $a enk
- 100 1_
- $a Bíl, Michal $u Transport Research Centre, Lísenská 33a, Brno 636 00, Czech Republic. m.bil@seznam.cz
- 245 10
- $a Critical factors in fatal collisions of adult cyclists with automobiles / $c M. Bíl, M. Bílová, I. Müller,
- 520 9_
- $a This article evaluates, by means of multivariate regression, critical factors influencing the collisions of motor vehicles with adult (over 17 years) cyclists that result in fatal injury of cyclists. The analysis is based on the database of the Traffic Police of Czech Republic from the time period 1995-2007. The results suggest that the most consequential categories of factors under study are: inappropriate driving speed of automobile; the head-on crash; and night-time traffic in places without streetlights. The cyclists' faults are of most serious consequence on crossroads when cyclists deny the right of way. Males are more likely to suffer a fatal injury due to a collision with a car than females. The most vulnerable age group are cyclists above 65 years. A fatal injury of a cyclist is more often driver's fault than cyclist's (598 vs. 370). In order to reduce the fatal risk, it is recommended to separate the road traffic of motor vehicles from bicyclists in critical road-sections; or, at least, to reduce speed limits there.
- 650 _2
- $a zrychlení $x škodlivé účinky $7 D000054
- 650 _2
- $a dopravní nehody $x zákonodárství a právo $x mortalita $x prevence a kontrola $7 D000063
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a senioři $7 D000368
- 650 _2
- $a sportovní úrazy $x mortalita $x prevence a kontrola $7 D001265
- 650 _2
- $a automobily $x zákonodárství a právo $x statistika a číselné údaje $7 D001336
- 650 _2
- $a cyklistika $x zranění $7 D001642
- 650 _2
- $a příčina smrti $7 D002423
- 650 _2
- $a životní prostředí - projekt $x statistika a číselné údaje $7 D004779
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a právní odpovědnost $7 D016365
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a lidé středního věku $7 D008875
- 650 _2
- $a multivariační analýza $7 D015999
- 650 _2
- $a rizikové faktory $7 D012307
- 650 _2
- $a bezpečnost $x zákonodárství a právo $x statistika a číselné údaje $7 D012449
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 655 _2
- $a časopisecké články $7 D016428
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Bílová, Martina
- 700 1_
- $a Müller, Ivo
- 773 0_
- $w MED00008540 $t Accident; analysis and prevention $x 1879-2057 $g Roč. 42, č. 6 (20100427), s. 1632-6
- 856 41
- $u https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20728611 $y Pubmed
- 910 __
- $a ABA008 $b sig $c sign $y m
- 990 __
- $a 20120817 $b ABA008
- 991 __
- $a 20121206102846 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 948195 $s 783499
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2010 $b 42 $c 6 $d 1632-6 $e 20100427 $i 1879-2057 $m Accident analysis and prevention $n Accid Anal Prev $x MED00008540
- LZP __
- $a Pubmed-20120817/10/04