-
Something wrong with this record ?
Hodnocení mentorů z pohledu studentů ošetřovatelství
[Evaluation of mentors in view of nursing students]
Věra Šrubařová, Renáta Zeleníková
Language Czech Country Czech Republic
Document type Evaluation Study
NLK
ProQuest Central
from 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
from 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2005
- MeSH
- Humans MeSH
- Young Adult MeSH
- Men MeSH
- Professional Practice MeSH
- Nursing Faculty Practice * classification MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Mentors * classification statistics & numerical data MeSH
- Students, Nursing * MeSH
- Education, Nursing classification MeSH
- Women MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Young Adult MeSH
- Publication type
- Evaluation Study MeSH
Důležitou součástí kvalifikačního studia ošetřovatelství je klinická praxe, která je realizována pod odborným vedením mentorů. Hodnocení mentorů přispívá ke zjištění efektivnosti mentoringu. Cílem práce bylo zjistit, jak studenti ošetřovatelství hodnotí mentory klinické praxe ve čtyřech sledovaných oblastech: vztah mezi mentorem a studentem, osobnost mentora, styl vedení odborné praxe, proces učení. Soubor tvořilo 169 studentů druhých a třetích ročníků prezenčního studia bakalářského studijního oboru Všeobecná sestra tří vybraných pracovišť. Pro sběr dat byl použit dotazník. Respondenti hodnotili na Likertově škále od 1 do 5 mentory ve čtyřech sledovaných oblastech: vztah mezi mentorem a studentem, osobnost mentora, styl vedení odborné praxe, proces učení. Studenti hodnotili nejdříve mentora, se kterým se jim na odborné praxi spolupracovalo nejlépe, a následně mentora, se kterým byla spolupráce nejvíce problematická. Sběr dat byl realizován v období od začátku prosince 2010 do konce ledna 2011. Nejvyšší hodnocení u mentorů, se kterými se studentům spolupracovalo nejlépe, mělo následující položky: zkušený odborník ve své praxi, snadné navázání kontaktu, vedení k samostatnosti na příslušné úrovni s ohledem na bezpečnost pacienta, ochota vysvětlit problematické oblasti. Nejhůře hodnocená byla oblast proces učení. Mezi nejslabší stránky všech hodnocených mentorů patří vytváření situací a úkolů, které podporují aplikaci teorie do praxe, podpora kritického myšlení, nadšení z klinické výuky. Z výsledků průzkumu vyplývají pro mentory následující doporučení: vytvářet situace a úkoly, které podporují aplikaci teorie do praxe, podporovat rozvoj kritického myšlení, poskytovat více zpětné vazby studentům o jejich pokroku. Na druhé straně je potřebné také motivovat a podporovat mentory k pozitivnímu postoji k učení.
Clinical practice is an important part of the qualification study of nursing, which is performed under professional supervision of mentors. The evaluation of mentors brings a contribution to determining the monitoring efficacy. The target of the work presented here was to determine how the nursing students evaluate mentors of clinical practice in four fields of interest as follows: relationships between mentors and students, mentor personality, style of conducting the professional practice, teaching process. The group included 169 students of second and third years of the full-time study in the bachelor study branch General Nurse at three selected working sites. A questionnaire was used for the data accumulation. Respondents evaluated their mentors based on the Likert scale from 1 to 5 in the following four areas: relationships between mentors and students, mentor personality, style of conducting the professional practice, teaching process. Students first evaluated a mentor, who was considered most appropriate in terms of the cooperation during professional practice and then a mentor, whose cooperation exerted most problems. The data accumulation was implemented in a period from the beginning of December 2010 to the end of January 2011. The highest evaluation of mentors, who exerted the best cooperation, included the following items: experienced specialist in his/her practice, easy contact, conduction to independence at an appropriate level with taking account the patient safety, willingness to explain problems. The teaching process exerted the worst degree of evaluation. Weaker points of all the mentors evaluated include forming of situations and tasks enhancing the application of theory to practice and supporting critical thinking and enthusiasm in the clinical education. Research results suggest the following recommendations for mentors: to form situations and tasks, which enhance the application of the theory to the practice, to support critical thinking and to provide the students with more feedbacks in terms of their progress. On the other hand, it is also necessary to motivate and support mentors in their positive attitude to the teaching process.
Evaluation of mentors in view of nursing students
References provided by Crossref.org
Obsahuje 4 tabulky
Bibliography, etc.Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc12040365
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20130218105741.0
- 007
- ta
- 008
- 121228s2012 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2012.015 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Šrubařová, Věra. $7 xx0246179 $u Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta, Ústav ošetřovatelství a porodní asistence
- 245 10
- $a Hodnocení mentorů z pohledu studentů ošetřovatelství / $c Věra Šrubařová, Renáta Zeleníková
- 246 31
- $a Evaluation of mentors in view of nursing students
- 500 __
- $a Obsahuje 4 tabulky
- 504 __
- $a Literatura $b 13
- 520 3_
- $a Důležitou součástí kvalifikačního studia ošetřovatelství je klinická praxe, která je realizována pod odborným vedením mentorů. Hodnocení mentorů přispívá ke zjištění efektivnosti mentoringu. Cílem práce bylo zjistit, jak studenti ošetřovatelství hodnotí mentory klinické praxe ve čtyřech sledovaných oblastech: vztah mezi mentorem a studentem, osobnost mentora, styl vedení odborné praxe, proces učení. Soubor tvořilo 169 studentů druhých a třetích ročníků prezenčního studia bakalářského studijního oboru Všeobecná sestra tří vybraných pracovišť. Pro sběr dat byl použit dotazník. Respondenti hodnotili na Likertově škále od 1 do 5 mentory ve čtyřech sledovaných oblastech: vztah mezi mentorem a studentem, osobnost mentora, styl vedení odborné praxe, proces učení. Studenti hodnotili nejdříve mentora, se kterým se jim na odborné praxi spolupracovalo nejlépe, a následně mentora, se kterým byla spolupráce nejvíce problematická. Sběr dat byl realizován v období od začátku prosince 2010 do konce ledna 2011. Nejvyšší hodnocení u mentorů, se kterými se studentům spolupracovalo nejlépe, mělo následující položky: zkušený odborník ve své praxi, snadné navázání kontaktu, vedení k samostatnosti na příslušné úrovni s ohledem na bezpečnost pacienta, ochota vysvětlit problematické oblasti. Nejhůře hodnocená byla oblast proces učení. Mezi nejslabší stránky všech hodnocených mentorů patří vytváření situací a úkolů, které podporují aplikaci teorie do praxe, podpora kritického myšlení, nadšení z klinické výuky. Z výsledků průzkumu vyplývají pro mentory následující doporučení: vytvářet situace a úkoly, které podporují aplikaci teorie do praxe, podporovat rozvoj kritického myšlení, poskytovat více zpětné vazby studentům o jejich pokroku. Na druhé straně je potřebné také motivovat a podporovat mentory k pozitivnímu postoji k učení.
- 520 9_
- $a Clinical practice is an important part of the qualification study of nursing, which is performed under professional supervision of mentors. The evaluation of mentors brings a contribution to determining the monitoring efficacy. The target of the work presented here was to determine how the nursing students evaluate mentors of clinical practice in four fields of interest as follows: relationships between mentors and students, mentor personality, style of conducting the professional practice, teaching process. The group included 169 students of second and third years of the full-time study in the bachelor study branch General Nurse at three selected working sites. A questionnaire was used for the data accumulation. Respondents evaluated their mentors based on the Likert scale from 1 to 5 in the following four areas: relationships between mentors and students, mentor personality, style of conducting the professional practice, teaching process. Students first evaluated a mentor, who was considered most appropriate in terms of the cooperation during professional practice and then a mentor, whose cooperation exerted most problems. The data accumulation was implemented in a period from the beginning of December 2010 to the end of January 2011. The highest evaluation of mentors, who exerted the best cooperation, included the following items: experienced specialist in his/her practice, easy contact, conduction to independence at an appropriate level with taking account the patient safety, willingness to explain problems. The teaching process exerted the worst degree of evaluation. Weaker points of all the mentors evaluated include forming of situations and tasks enhancing the application of theory to practice and supporting critical thinking and enthusiasm in the clinical education. Research results suggest the following recommendations for mentors: to form situations and tasks, which enhance the application of the theory to the practice, to support critical thinking and to provide the students with more feedbacks in terms of their progress. On the other hand, it is also necessary to motivate and support mentors in their positive attitude to the teaching process.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a školitelé $x klasifikace $x statistika a číselné údaje $7 D008611
- 650 12
- $a studenti ošetřovatelství $7 D013338
- 650 _2
- $a studium ošetřovatelství $x klasifikace $7 D004506
- 650 12
- $a ošetřovatelská fakultní praxe $x klasifikace $7 D009734
- 650 _2
- $a muži $7 D008571
- 650 _2
- $a ženy $7 D014930
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a odborná praxe $7 D011364
- 655 _2
- $a hodnotící studie $7 D023362
- 700 1_
- $a Zeleníková, Renáta, $d 1977- $7 mzk2008442827 $u Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta, Ústav ošetřovatelství a porodní asistence
- 773 0_
- $t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 14, č. 2 (2012), s. 137-144 $w MED00011467
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 3
- 990 __
- $a 20121227120831 $b ABA008
- 991 __
- $a 20130218105929 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 962502 $s 797968
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2012 $b 14 $c 2 $d 137-144 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $n Kontakt (Čes. Budějovice Print) $x MED00011467
- LZP __
- $c NLK121 $d 20130218 $a NLK 2012-53/vt