Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Statistická a věcná významnost a použiti koeficientů velikosti účinku při hodnoceni dat o pohybové aktivitě
[Statistical and practical significance and "effect size" coefficients for the evaluation of physical activity]

Dagmar Sigmundová, Erik Sigmund

. 2012 ; 35 (1) : 55-72.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc13000245

VÝCHODISKA: Adekvátní statistické zpracování zjištěných dat je nezbytnou podmínkou správné interpretace výsledků ústící do korektního formulování závěrů. Používání adekvátních statistických procedur je opakovaně předmětem oprávněných kritik a doporučení v našich i zahraničních publikacích. Při interpretaci výsledků výzkumů v kinantropologii se stále často „slepě“ spoléháme na statistickou významnost a opomíjí se významnost věcná. CÍLE: Cílem této práce je analýzou zahraničních studií a vlastních výsledků z monitorování pohybové aktivity poukázat na formulování věcné významnosti výsledků a její korektní interpretaci. Dalším cílem studie je představit v kinantropologické praxi využitelné koeficienty velikosti účinku (effect size) jako vodítka pro posuzování věcné významnosti výsledků. METODIKA: Podklad pro formulování pravidel stanovení věcné významnosti a představení koeficientů „effect size“ tvořily výsledky 29 zahraničních a českých studií a data o úrovni týdenní a krátkodobé (vyučovací, tréninkové či cvičební jednotky) pohybové aktivity českých dětí a adolescentů (1129 dívek a 938 chlapců), a dospělých (5727 žen a 5426 mužů), zjištěné prostřednictvím akcelerometrů, pedometrů a IPAQ dotazníků v letech 2000–2010. VÝSLEDKY: Pravidla pro stanovování věcné významnosti zohledňují chybu měření, variabilitu dat posuzované proměnné a velikost míry polohy od počátku měřící stupnice. Formulace věcné významnosti by měla zahrnovat: a) určení minimální hodnoty v konkrétní jednotce měření, která bude limitní pro posouzení významnosti rozdílu; b) určení minimální míry vzájemného vztahu mezi očekávanými výsledky a zjištěnými skutečnostmi. Představení koeficientů effect size (d, r, r2, 2, ω2) zahrnuje, kromě jejich definování a podmínek použití, také výpočet a interperetaci výsledku. ZÁVĚRY: Prezentované informace k formulování věcné významnosti a představení koeficientů effect size mají přispět ke zkvalitnění statistického zpracování dat a následné korektní interpretaci výsledků.

BACKGROUND: An adequate statistical analysis of obtained data is a necessary condition for the right interpretation of results followed by correct formulation of conclusions. The use of appropriate statistical procedures is repeatedly a subject of justified criticism and recommendations in our and other international publications. For example, during the interpretation of results we often “blindly” rely on the statistical significance, and the practical significance of the research is ignored. OBJECTIVE: The main aim of this study is to highlight the formulation of the practical significance of the results and its correct interpretation. We used an analysis of the international studies and own findings from physical activity monitoring. Another aim is to introduce an applicable effect size coefficient as a guide for assessing the practical significance. METHODS: Materials for formulating rules to assess the practical significance and introduction of effect size coefficients was comprised of the 29 international and Czech studies about the level of week and short time (PE lesson, training, exercise lesson) physical activity of Czech children and adolescents (1,129 girls and 938 boys), and adults (5,727 females and 5,426 males) with use of accelerometers, pedometers and IPAQ questionnaires during 2000–2010. RESULTS: Rules for assessing the practical significance consider measurement error, data variability and the size of position from the beginning on the measurement scale. The formulation of the practical significance should include – a) a determination of the minimal values of certain measurement unit that will be limiting for assessing the significancy of the difference; b) the determination of a minimal size of mutual relationship between the expected results and findings. The presentation of the “effect size” coefficients (d, r, r2, 2, ω2) comprises of their definition, the conditions for use as well as the calculation and interpretation of the result. CONCLUSIONS: The presented information about formulating the practical significance and introduction of effect size coefficients should contribute to the improvement of statistical evaluation of data and its consequent correct interpretation of the results.

Statistical and practical significance and "effect size" coefficients for the evaluation of physical activity

Citace poskytuje Crossref.org

Obsahuje 2 tabulky

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13000245
003      
CZ-PrNML
005      
20190615062205.0
007      
ta
008      
130103s2012 xr d f 000 0cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2012.004 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Sigmundová, Dagmar $7 xx0101797 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc
245    10
$a Statistická a věcná významnost a použiti koeficientů velikosti účinku při hodnoceni dat o pohybové aktivitě / $c Dagmar Sigmundová, Erik Sigmund
246    31
$a Statistical and practical significance and "effect size" coefficients for the evaluation of physical activity
500    __
$a Obsahuje 2 tabulky
504    __
$a Literatura
520    3_
$a VÝCHODISKA: Adekvátní statistické zpracování zjištěných dat je nezbytnou podmínkou správné interpretace výsledků ústící do korektního formulování závěrů. Používání adekvátních statistických procedur je opakovaně předmětem oprávněných kritik a doporučení v našich i zahraničních publikacích. Při interpretaci výsledků výzkumů v kinantropologii se stále často „slepě“ spoléháme na statistickou významnost a opomíjí se významnost věcná. CÍLE: Cílem této práce je analýzou zahraničních studií a vlastních výsledků z monitorování pohybové aktivity poukázat na formulování věcné významnosti výsledků a její korektní interpretaci. Dalším cílem studie je představit v kinantropologické praxi využitelné koeficienty velikosti účinku (effect size) jako vodítka pro posuzování věcné významnosti výsledků. METODIKA: Podklad pro formulování pravidel stanovení věcné významnosti a představení koeficientů „effect size“ tvořily výsledky 29 zahraničních a českých studií a data o úrovni týdenní a krátkodobé (vyučovací, tréninkové či cvičební jednotky) pohybové aktivity českých dětí a adolescentů (1129 dívek a 938 chlapců), a dospělých (5727 žen a 5426 mužů), zjištěné prostřednictvím akcelerometrů, pedometrů a IPAQ dotazníků v letech 2000–2010. VÝSLEDKY: Pravidla pro stanovování věcné významnosti zohledňují chybu měření, variabilitu dat posuzované proměnné a velikost míry polohy od počátku měřící stupnice. Formulace věcné významnosti by měla zahrnovat: a) určení minimální hodnoty v konkrétní jednotce měření, která bude limitní pro posouzení významnosti rozdílu; b) určení minimální míry vzájemného vztahu mezi očekávanými výsledky a zjištěnými skutečnostmi. Představení koeficientů effect size (d, r, r2, 2, ω2) zahrnuje, kromě jejich definování a podmínek použití, také výpočet a interperetaci výsledku. ZÁVĚRY: Prezentované informace k formulování věcné významnosti a představení koeficientů effect size mají přispět ke zkvalitnění statistického zpracování dat a následné korektní interpretaci výsledků.
520    __
$a BACKGROUND: An adequate statistical analysis of obtained data is a necessary condition for the right interpretation of results followed by correct formulation of conclusions. The use of appropriate statistical procedures is repeatedly a subject of justified criticism and recommendations in our and other international publications. For example, during the interpretation of results we often “blindly” rely on the statistical significance, and the practical significance of the research is ignored. OBJECTIVE: The main aim of this study is to highlight the formulation of the practical significance of the results and its correct interpretation. We used an analysis of the international studies and own findings from physical activity monitoring. Another aim is to introduce an applicable effect size coefficient as a guide for assessing the practical significance. METHODS: Materials for formulating rules to assess the practical significance and introduction of effect size coefficients was comprised of the 29 international and Czech studies about the level of week and short time (PE lesson, training, exercise lesson) physical activity of Czech children and adolescents (1,129 girls and 938 boys), and adults (5,727 females and 5,426 males) with use of accelerometers, pedometers and IPAQ questionnaires during 2000–2010. RESULTS: Rules for assessing the practical significance consider measurement error, data variability and the size of position from the beginning on the measurement scale. The formulation of the practical significance should include – a) a determination of the minimal values of certain measurement unit that will be limiting for assessing the significancy of the difference; b) the determination of a minimal size of mutual relationship between the expected results and findings. The presentation of the “effect size” coefficients (d, r, r2, 2, ω2) comprises of their definition, the conditions for use as well as the calculation and interpretation of the result. CONCLUSIONS: The presented information about formulating the practical significance and introduction of effect size coefficients should contribute to the improvement of statistical evaluation of data and its consequent correct interpretation of the results.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a sběr dat $7 D003625
650    _2
$a pohybová aktivita $7 D009043
650    12
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a matematika $7 D008433
650    12
$a výzkum $x statistika a číselné údaje $7 D012106
650    _2
$a výzkumný projekt $7 D012107
653    00
$a kinantropologie
653    00
$a korelační koeficient
653    00
$a hladina významnosti
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Sigmund, Erik, $d 1974- $7 ola2002158417
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 35, č. 1 (2012), s. 55-72 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2012/01/04.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 3 $z 0
990    __
$a 20130103114429 $b ABA008
991    __
$a 20190615062346 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 962954 $s 798399
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2012 $b 35 $c 1 $d 55-72 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK183 $d 20130121 $a NLK 2012-22/mk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...