-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Statistická a věcná významnost a použiti koeficientů velikosti účinku při hodnoceni dat o pohybové aktivitě
[Statistical and practical significance and "effect size" coefficients for the evaluation of physical activity]
Dagmar Sigmundová, Erik Sigmund
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- Klíčová slova
- kinantropologie, korelační koeficient, hladina významnosti,
- MeSH
- lidé MeSH
- matematika MeSH
- mladiství MeSH
- pohybová aktivita MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- sběr dat MeSH
- statistika jako téma * MeSH
- výzkum * statistika a číselné údaje MeSH
- výzkumný projekt MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
VÝCHODISKA: Adekvátní statistické zpracování zjištěných dat je nezbytnou podmínkou správné interpretace výsledků ústící do korektního formulování závěrů. Používání adekvátních statistických procedur je opakovaně předmětem oprávněných kritik a doporučení v našich i zahraničních publikacích. Při interpretaci výsledků výzkumů v kinantropologii se stále často „slepě“ spoléháme na statistickou významnost a opomíjí se významnost věcná. CÍLE: Cílem této práce je analýzou zahraničních studií a vlastních výsledků z monitorování pohybové aktivity poukázat na formulování věcné významnosti výsledků a její korektní interpretaci. Dalším cílem studie je představit v kinantropologické praxi využitelné koeficienty velikosti účinku (effect size) jako vodítka pro posuzování věcné významnosti výsledků. METODIKA: Podklad pro formulování pravidel stanovení věcné významnosti a představení koeficientů „effect size“ tvořily výsledky 29 zahraničních a českých studií a data o úrovni týdenní a krátkodobé (vyučovací, tréninkové či cvičební jednotky) pohybové aktivity českých dětí a adolescentů (1129 dívek a 938 chlapců), a dospělých (5727 žen a 5426 mužů), zjištěné prostřednictvím akcelerometrů, pedometrů a IPAQ dotazníků v letech 2000–2010. VÝSLEDKY: Pravidla pro stanovování věcné významnosti zohledňují chybu měření, variabilitu dat posuzované proměnné a velikost míry polohy od počátku měřící stupnice. Formulace věcné významnosti by měla zahrnovat: a) určení minimální hodnoty v konkrétní jednotce měření, která bude limitní pro posouzení významnosti rozdílu; b) určení minimální míry vzájemného vztahu mezi očekávanými výsledky a zjištěnými skutečnostmi. Představení koeficientů effect size (d, r, r2, 2, ω2) zahrnuje, kromě jejich definování a podmínek použití, také výpočet a interperetaci výsledku. ZÁVĚRY: Prezentované informace k formulování věcné významnosti a představení koeficientů effect size mají přispět ke zkvalitnění statistického zpracování dat a následné korektní interpretaci výsledků.
BACKGROUND: An adequate statistical analysis of obtained data is a necessary condition for the right interpretation of results followed by correct formulation of conclusions. The use of appropriate statistical procedures is repeatedly a subject of justified criticism and recommendations in our and other international publications. For example, during the interpretation of results we often “blindly” rely on the statistical significance, and the practical significance of the research is ignored. OBJECTIVE: The main aim of this study is to highlight the formulation of the practical significance of the results and its correct interpretation. We used an analysis of the international studies and own findings from physical activity monitoring. Another aim is to introduce an applicable effect size coefficient as a guide for assessing the practical significance. METHODS: Materials for formulating rules to assess the practical significance and introduction of effect size coefficients was comprised of the 29 international and Czech studies about the level of week and short time (PE lesson, training, exercise lesson) physical activity of Czech children and adolescents (1,129 girls and 938 boys), and adults (5,727 females and 5,426 males) with use of accelerometers, pedometers and IPAQ questionnaires during 2000–2010. RESULTS: Rules for assessing the practical significance consider measurement error, data variability and the size of position from the beginning on the measurement scale. The formulation of the practical significance should include – a) a determination of the minimal values of certain measurement unit that will be limiting for assessing the significancy of the difference; b) the determination of a minimal size of mutual relationship between the expected results and findings. The presentation of the “effect size” coefficients (d, r, r2, 2, ω2) comprises of their definition, the conditions for use as well as the calculation and interpretation of the result. CONCLUSIONS: The presented information about formulating the practical significance and introduction of effect size coefficients should contribute to the improvement of statistical evaluation of data and its consequent correct interpretation of the results.
Statistical and practical significance and "effect size" coefficients for the evaluation of physical activity
Citace poskytuje Crossref.org
Obsahuje 2 tabulky
Bibliografie atd.Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13000245
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190615062205.0
- 007
- ta
- 008
- 130103s2012 xr d f 000 0cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5507/tk.2012.004 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Sigmundová, Dagmar $7 xx0101797 $u Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc
- 245 10
- $a Statistická a věcná významnost a použiti koeficientů velikosti účinku při hodnoceni dat o pohybové aktivitě / $c Dagmar Sigmundová, Erik Sigmund
- 246 31
- $a Statistical and practical significance and "effect size" coefficients for the evaluation of physical activity
- 500 __
- $a Obsahuje 2 tabulky
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Adekvátní statistické zpracování zjištěných dat je nezbytnou podmínkou správné interpretace výsledků ústící do korektního formulování závěrů. Používání adekvátních statistických procedur je opakovaně předmětem oprávněných kritik a doporučení v našich i zahraničních publikacích. Při interpretaci výsledků výzkumů v kinantropologii se stále často „slepě“ spoléháme na statistickou významnost a opomíjí se významnost věcná. CÍLE: Cílem této práce je analýzou zahraničních studií a vlastních výsledků z monitorování pohybové aktivity poukázat na formulování věcné významnosti výsledků a její korektní interpretaci. Dalším cílem studie je představit v kinantropologické praxi využitelné koeficienty velikosti účinku (effect size) jako vodítka pro posuzování věcné významnosti výsledků. METODIKA: Podklad pro formulování pravidel stanovení věcné významnosti a představení koeficientů „effect size“ tvořily výsledky 29 zahraničních a českých studií a data o úrovni týdenní a krátkodobé (vyučovací, tréninkové či cvičební jednotky) pohybové aktivity českých dětí a adolescentů (1129 dívek a 938 chlapců), a dospělých (5727 žen a 5426 mužů), zjištěné prostřednictvím akcelerometrů, pedometrů a IPAQ dotazníků v letech 2000–2010. VÝSLEDKY: Pravidla pro stanovování věcné významnosti zohledňují chybu měření, variabilitu dat posuzované proměnné a velikost míry polohy od počátku měřící stupnice. Formulace věcné významnosti by měla zahrnovat: a) určení minimální hodnoty v konkrétní jednotce měření, která bude limitní pro posouzení významnosti rozdílu; b) určení minimální míry vzájemného vztahu mezi očekávanými výsledky a zjištěnými skutečnostmi. Představení koeficientů effect size (d, r, r2, 2, ω2) zahrnuje, kromě jejich definování a podmínek použití, také výpočet a interperetaci výsledku. ZÁVĚRY: Prezentované informace k formulování věcné významnosti a představení koeficientů effect size mají přispět ke zkvalitnění statistického zpracování dat a následné korektní interpretaci výsledků.
- 520 __
- $a BACKGROUND: An adequate statistical analysis of obtained data is a necessary condition for the right interpretation of results followed by correct formulation of conclusions. The use of appropriate statistical procedures is repeatedly a subject of justified criticism and recommendations in our and other international publications. For example, during the interpretation of results we often “blindly” rely on the statistical significance, and the practical significance of the research is ignored. OBJECTIVE: The main aim of this study is to highlight the formulation of the practical significance of the results and its correct interpretation. We used an analysis of the international studies and own findings from physical activity monitoring. Another aim is to introduce an applicable effect size coefficient as a guide for assessing the practical significance. METHODS: Materials for formulating rules to assess the practical significance and introduction of effect size coefficients was comprised of the 29 international and Czech studies about the level of week and short time (PE lesson, training, exercise lesson) physical activity of Czech children and adolescents (1,129 girls and 938 boys), and adults (5,727 females and 5,426 males) with use of accelerometers, pedometers and IPAQ questionnaires during 2000–2010. RESULTS: Rules for assessing the practical significance consider measurement error, data variability and the size of position from the beginning on the measurement scale. The formulation of the practical significance should include – a) a determination of the minimal values of certain measurement unit that will be limiting for assessing the significancy of the difference; b) the determination of a minimal size of mutual relationship between the expected results and findings. The presentation of the “effect size” coefficients (d, r, r2, 2, ω2) comprises of their definition, the conditions for use as well as the calculation and interpretation of the result. CONCLUSIONS: The presented information about formulating the practical significance and introduction of effect size coefficients should contribute to the improvement of statistical evaluation of data and its consequent correct interpretation of the results.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a sběr dat $7 D003625
- 650 _2
- $a pohybová aktivita $7 D009043
- 650 12
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a matematika $7 D008433
- 650 12
- $a výzkum $x statistika a číselné údaje $7 D012106
- 650 _2
- $a výzkumný projekt $7 D012107
- 653 00
- $a kinantropologie
- 653 00
- $a korelační koeficient
- 653 00
- $a hladina významnosti
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Sigmund, Erik, $d 1974- $7 ola2002158417
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 35, č. 1 (2012), s. 55-72 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2012/01/04.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 3 $z 0
- 990 __
- $a 20130103114429 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190615062346 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 962954 $s 798399
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2012 $b 35 $c 1 $d 55-72 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK183 $d 20130121 $a NLK 2012-22/mk