-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Vývinová dysfázia v predškolskom veku – začiatok dyslexie?
[Specific language impairment in preschool age – beginning of dyslexia?]
doc.PhDr. Marína Mikulajová, PhD.
Jazyk slovenština Země Česko
- MeSH
- duševní procesy MeSH
- dyslexie * diagnóza etiologie prevence a kontrola MeSH
- fonace MeSH
- jazykové poruchy komplikace MeSH
- jazykové testy * statistika a číselné údaje MeSH
- lidé MeSH
- percepce řeči MeSH
- předškolní dítě MeSH
- slovní zásoba MeSH
- statistika jako téma MeSH
- studie případů a kontrol MeSH
- vývoj řeči MeSH
- vývojové poruchy u dětí * komplikace MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- předškolní dítě MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Geografické názvy
- Slovenská republika MeSH
V tradičnom ponímaní sa dyslexia považuje za vývinovú poruchu čítania, ktorá s jazykovým vývinom detí súvisí len okrajovo a spája sa s deficitmi percepčno-motorickej povahy. Prevencia, diagnostika a terapia sa preto naďalej sústreďujú na tieto okruhy deficitov. Cieľom štúdie je ukázať, že u slovensky hovoriacich detí s narušeným vývinom reči – vývinovou dysfáziou v predškolskom veku sú prítomné deficity v troch okruhoch schopností, považovaných za prediktory dyslexie: vo fonologickom uvedomovaní, rýchlom automatickom pomenovaní a poznaní písmen. Prítomnosť týchto deficitov chápeme ako argument v prospech tvrdenia, že dyslexia je vývinová porucha prevažne jazykovej povahy.
Traditionally dyslexia has been understood as a condition only marginally associated with language development but mostly connected with perceptual-motor disabilities. This interpretation influences up to date preventive, diagnostic and remediation activities which are concentrated at these areas of skills. The aim of the study is to show that Slovak speaking preschool age children with specific language impairment do have deficits in three areas of skills that are currently considered as predictors of dyslexia: in phonological awareness, rapid naming and letter knowledge. The inherence of these deficits is regarded by the author as the argument supporting a predominantly linguistic origin of dyslexia.
Specific language impairment in preschool age – beginning of dyslexia?
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13007648
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20130417123423.0
- 007
- ta
- 008
- 130225s2012 xr co f 000 0slo||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a slo $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Mikulajová, Marína, $d 1955- $7 xx0061829 $u Ústav psychologických a logopedických štúdií, Katedra logopédie, PdF Univerzita Komenského, Bratislava
- 245 10
- $a Vývinová dysfázia v predškolskom veku – začiatok dyslexie? / $c doc.PhDr. Marína Mikulajová, PhD.
- 246 31
- $a Specific language impairment in preschool age – beginning of dyslexia?
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a V tradičnom ponímaní sa dyslexia považuje za vývinovú poruchu čítania, ktorá s jazykovým vývinom detí súvisí len okrajovo a spája sa s deficitmi percepčno-motorickej povahy. Prevencia, diagnostika a terapia sa preto naďalej sústreďujú na tieto okruhy deficitov. Cieľom štúdie je ukázať, že u slovensky hovoriacich detí s narušeným vývinom reči – vývinovou dysfáziou v predškolskom veku sú prítomné deficity v troch okruhoch schopností, považovaných za prediktory dyslexie: vo fonologickom uvedomovaní, rýchlom automatickom pomenovaní a poznaní písmen. Prítomnosť týchto deficitov chápeme ako argument v prospech tvrdenia, že dyslexia je vývinová porucha prevažne jazykovej povahy.
- 520 9_
- $a Traditionally dyslexia has been understood as a condition only marginally associated with language development but mostly connected with perceptual-motor disabilities. This interpretation influences up to date preventive, diagnostic and remediation activities which are concentrated at these areas of skills. The aim of the study is to show that Slovak speaking preschool age children with specific language impairment do have deficits in three areas of skills that are currently considered as predictors of dyslexia: in phonological awareness, rapid naming and letter knowledge. The inherence of these deficits is regarded by the author as the argument supporting a predominantly linguistic origin of dyslexia.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a předškolní dítě $7 D002675
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a studie případů a kontrol $7 D016022
- 650 _2
- $a vývoj řeči $7 D007804
- 650 12
- $a vývojové poruchy u dětí $x komplikace $7 D002658
- 650 _2
- $a jazykové poruchy $x komplikace $7 D007806
- 650 12
- $a dyslexie $x diagnóza $x etiologie $x prevence a kontrola $7 D004410
- 650 _2
- $a percepce řeči $7 D013067
- 650 _2
- $a fonace $7 D010699
- 650 _2
- $a slovní zásoba $7 D014825
- 650 12
- $a jazykové testy $x statistika a číselné údaje $7 D007807
- 650 _2
- $a duševní procesy $7 D008606
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 651 _2
- $a Slovenská republika $7 D018154
- 773 0_
- $t Neurologie pro praxi $x 1213-1814 $g Roč. 13, č. 6 (2012), s. 317-319 $w MED00011853
- 856 41
- $u https://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2012/06/07.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2224 $c 612 a $y 3 $z 0
- 990 __
- $a 20130222150111 $b ABA008
- 991 __
- $a 20130417123703 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 970565 $s 805883
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2012 $b 13 $c 6 $i 1213-1814 $m Neurologie pro praxi $n Neurol. praxi $x MED00011853 $d 317-319
- LZP __
- $c NLK188 $d 20130417 $a NLK 2013-12/dk