• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Jak hodnotí pracovníci úřadů práce svou pracovní zátěž
[How does the staff of labour offices evaluate their workload?]

Karel Paulík

. 2013 ; 15 (2) : 165-172.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc13029805

Tento příspěvek se zabývá subjektivním vnímáním pracovní zátěže zaměstnanců úřadů práce zabývajících se přímo klienty a jejich problémy. Cílem příspěvku je postihnout, jak tito pracovníci, které lze vzhledem k charakteru jejich pracovních povinností řadit do skupiny pomáhajících profesí, pociťují svou pracovní zátěž vůbec, jak subjektivně hodnotí a prožívají změny na svém pracovišti a v pracovní náplni související s reformou veřejné správy a jak se snaží s nároky své práce vyrovnat. Výzkum byl realizován v únoru a březnu 2012 na úřadech práce v ČR. Respondenty (N = 150, průměrný věk 39,23 let; průměrná doba působení na úřadu práce 12,5 roku) byli zaměstnanci úřadů práce pracující přímo s klienty. Použitou metodou byl inventář tvořený sedmi položkami, z nichž 3 zjišťují subjektivní hodnocení pracovní a mimopracovní zátěže a srovnání pracovní náročnosti zaměstnání v komparaci s jinými profesemi na pětibodových škálách Lickertova typu. Další položky se vztahují k hlavním zdrojům zvýšené pracovní zátěže, ke způsobům voleným pro její zvládání a k hodnocení předností a nedostatků provedené reformy dotýkající se činnosti úřadů práce. Z výsledků vyplývá, že respondenti posuzují svou vlastní pracovní zátěž jako relativně vysokou (vyšší než zátěž mimo zaměstnání i než zátěž v jiných srovnatelných profesích). K hlavním zdrojům zátěže ve své práci řadí nedostatek volného času, konflikty s kolegy, problémy s technikou. Nelze vyloučit, že se do pocitu vysoké pracovní zátěže na úřadech práce promítá i hodnocení uskutečněných reforem na úřadech práce, na nichž řada respondentů neshledala žádné pozitivní výsledky. Převažovaly kritické připomínky (nepřipravený software, nedostatek pracovníků, chyby v realizaci) nad konstatováním kladů (jedno výplatní místo). Ke zvládání zátěže volí respondenti nejčastěji odpočinek, kontakt s členy rodiny a přáteli, sport a další oblíbené zájmové aktivity.

This paper deals with the subjective perception of workload of the labour office staff dealing directly with clients and their problems. The aim of this paper is to find out how these workers, who, according to the character of their job duties can be classified as a group of helping professions, feel their workload at all, how subjectively they perceive and evaluate changes in their workplace and in workload related to the reform of public administration and how they try to cope with the demands of their work. The research was carried out in February and March 2012 in labour offices in the Czech Republic. The respondents (N = 150, average age 39.23, average time of employment at the labour office 12.5 years) were the employees working directly with the clients. The used method was an inventory consisting of 7 items, 3 of which find out subjective assessment of working and non-working load and comparison of working demands compared to other professions in 5-point level of Lickert scale. Other items relate to the main sources of increased workload, to the ways chosen for its management and to the assessment pros and cons of the reform affecting the activity of the labour office. The results show that the respondents assess their own workload as relatively high (higher than nonworking load and higher workload compared to other comparable professions). The main sources of their stress are caused by lack of free time, conflicts with colleagues, problems with technology. We can’t exclude that in the sense of high workload is reflected the assessment of the reforms at the labour offices, where many respondents found no positive results. Critical comments (unprepared software, staff shortage, errors in implementation) prevailed above stating the positives (unified pay place). In order to cope with the workload the respondents most often choose relax, contact with family members and friends, sport and other popular recreational activities.

How does the staff of labour offices evaluate their workload?

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13029805
003      
CZ-PrNML
005      
20131018144409.0
007      
ta
008      
130917s2013 xr d f 000 0cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/kont.2013.020 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Paulík, Karel, $d 1949- $7 jo20000074604 $u Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, katedra psychologie, Ostrava
245    10
$a Jak hodnotí pracovníci úřadů práce svou pracovní zátěž / $c Karel Paulík
246    31
$a How does the staff of labour offices evaluate their workload?
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Tento příspěvek se zabývá subjektivním vnímáním pracovní zátěže zaměstnanců úřadů práce zabývajících se přímo klienty a jejich problémy. Cílem příspěvku je postihnout, jak tito pracovníci, které lze vzhledem k charakteru jejich pracovních povinností řadit do skupiny pomáhajících profesí, pociťují svou pracovní zátěž vůbec, jak subjektivně hodnotí a prožívají změny na svém pracovišti a v pracovní náplni související s reformou veřejné správy a jak se snaží s nároky své práce vyrovnat. Výzkum byl realizován v únoru a březnu 2012 na úřadech práce v ČR. Respondenty (N = 150, průměrný věk 39,23 let; průměrná doba působení na úřadu práce 12,5 roku) byli zaměstnanci úřadů práce pracující přímo s klienty. Použitou metodou byl inventář tvořený sedmi položkami, z nichž 3 zjišťují subjektivní hodnocení pracovní a mimopracovní zátěže a srovnání pracovní náročnosti zaměstnání v komparaci s jinými profesemi na pětibodových škálách Lickertova typu. Další položky se vztahují k hlavním zdrojům zvýšené pracovní zátěže, ke způsobům voleným pro její zvládání a k hodnocení předností a nedostatků provedené reformy dotýkající se činnosti úřadů práce. Z výsledků vyplývá, že respondenti posuzují svou vlastní pracovní zátěž jako relativně vysokou (vyšší než zátěž mimo zaměstnání i než zátěž v jiných srovnatelných profesích). K hlavním zdrojům zátěže ve své práci řadí nedostatek volného času, konflikty s kolegy, problémy s technikou. Nelze vyloučit, že se do pocitu vysoké pracovní zátěže na úřadech práce promítá i hodnocení uskutečněných reforem na úřadech práce, na nichž řada respondentů neshledala žádné pozitivní výsledky. Převažovaly kritické připomínky (nepřipravený software, nedostatek pracovníků, chyby v realizaci) nad konstatováním kladů (jedno výplatní místo). Ke zvládání zátěže volí respondenti nejčastěji odpočinek, kontakt s členy rodiny a přáteli, sport a další oblíbené zájmové aktivity.
520    9_
$a This paper deals with the subjective perception of workload of the labour office staff dealing directly with clients and their problems. The aim of this paper is to find out how these workers, who, according to the character of their job duties can be classified as a group of helping professions, feel their workload at all, how subjectively they perceive and evaluate changes in their workplace and in workload related to the reform of public administration and how they try to cope with the demands of their work. The research was carried out in February and March 2012 in labour offices in the Czech Republic. The respondents (N = 150, average age 39.23, average time of employment at the labour office 12.5 years) were the employees working directly with the clients. The used method was an inventory consisting of 7 items, 3 of which find out subjective assessment of working and non-working load and comparison of working demands compared to other professions in 5-point level of Lickert scale. Other items relate to the main sources of increased workload, to the ways chosen for its management and to the assessment pros and cons of the reform affecting the activity of the labour office. The results show that the respondents assess their own workload as relatively high (higher than nonworking load and higher workload compared to other comparable professions). The main sources of their stress are caused by lack of free time, conflicts with colleagues, problems with technology. We can’t exclude that in the sense of high workload is reflected the assessment of the reforms at the labour offices, where many respondents found no positive results. Critical comments (unprepared software, staff shortage, errors in implementation) prevailed above stating the positives (unified pay place). In order to cope with the workload the respondents most often choose relax, contact with family members and friends, sport and other popular recreational activities.
650    12
$a sociální práce $x klasifikace $7 D012947
650    12
$a pracovní zátěž $x klasifikace $x statistika a číselné údaje $7 D016526
650    _2
$a adaptace psychologická $7 D000223
650    _2
$a psychický stres $7 D013315
650    _2
$a pracovní uspokojení $7 D007588
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a pomáhající profese
653    00
$a úřad práce
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
773    0_
$t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 15, č. 2 (2013), s. 165-172 $w MED00011467
856    41
$u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/clanky/2012 $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 3 $z 0
990    __
$a 20130917065951 $b ABA008
991    __
$a 20131018144953 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 993833 $s 828245
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2013 $b 15 $c 2 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $n Kontakt (Čes. Budějovice Print) $x MED00011467 $d 165-172
LZP    __
$c NLK121 $d 20131018 $a NLK 2013-39/ip

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...