Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Implicitní motorické učení - možnosti ve sportovním tréninku
[Implicit motor learning - possibilities in sport training]

Zuzana Dragounová, Tomáš Perič, Josef Dovalil

. 2013 ; 17 (3) : 11-22.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc13038445

Cílem našeho článku je přiblížení problematiky implicitního a explicitního učení v procesu sportovního tréninku. I přesto, že se touto problematikou v kinantropologii zabývají zahraniční autoři již od devadesátých let minulého století, našli jsme v české odborné literatuře v souvislosti se sportovním tréninkem pouze jedinou zmínku o im - plicitním učení (Rychtecký, 2006). Tento termín dále zmiňuje Psotta et al. (2011) v kontextu vyučování dovedností ve fotbalovém výkonu a někteří lékaři, kteří se zabý - vají studiem paměti (Klenerová & Hynie, 2010; Koukolík, 2008; Rusina, 2004). Protože chybí ucelené detailnější představení výše uvedených druhů učení, pokusili jsme se o něj na základě zahraničních zdrojů, především od autorů Masterse (1992), Masterse et al. (2004), Maxwella (2008), Maxwella et al. (2000, 2001), Pooltona et al. (2007) a dalších, kteří publikovali rozsáhlé studie zabývající se touto problematikou. Na závěr jsme také navrhli možnosti aplikace implicitního učení do sportovní přípravy dětí a na základě dostupných informací jsme se pokusili shrnout přednosti a nedostatky explicitního a implicitního učení.

The aim of this paper is presentation of the issue of implicit and explicit learning in the process of sport training. Even though foreign authors in kinanthropology have dealt with this issue since 1990, in the Czech studies on sport training we found only one note on implicit learning (Rychtecký, 2006). This term is also mentioned by Psotta et al. (2011) in the context of learning of skills in football performance and by some medical doctors who study memory (Klenerová & Hynie, 2010; Koukolík, 2008; Rusina, 2004). Because a whole account of detailed introduction of the above-mentio - ned kind of learning is missing, we tried to give an account of it based on foreign literature, especially Masters (1992), Masters et al. (2004), Maxwell (2008), Maxwell et al. (2000, 2001), Poolton et al. (2007) and others who published extensive studies in this area. At the end we suggested possibilities of application of implicit learning into sport preparation of children and based on the given information we tried to summari - ze advantages and disadvantages of explicit and implicit learning.

Implicit motor learning - possibilities in sport training

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13038445
003      
CZ-PrNML
005      
20240827121406.0
007      
ta
008      
131206s2013 xr d f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Dragounová, Zuzana $7 xx0321482 $u Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu, FTVS UK, Praha
245    10
$a Implicitní motorické učení - možnosti ve sportovním tréninku / $c Zuzana Dragounová, Tomáš Perič, Josef Dovalil
246    31
$a Implicit motor learning - possibilities in sport training
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cílem našeho článku je přiblížení problematiky implicitního a explicitního učení v procesu sportovního tréninku. I přesto, že se touto problematikou v kinantropologii zabývají zahraniční autoři již od devadesátých let minulého století, našli jsme v české odborné literatuře v souvislosti se sportovním tréninkem pouze jedinou zmínku o im - plicitním učení (Rychtecký, 2006). Tento termín dále zmiňuje Psotta et al. (2011) v kontextu vyučování dovedností ve fotbalovém výkonu a někteří lékaři, kteří se zabý - vají studiem paměti (Klenerová & Hynie, 2010; Koukolík, 2008; Rusina, 2004). Protože chybí ucelené detailnější představení výše uvedených druhů učení, pokusili jsme se o něj na základě zahraničních zdrojů, především od autorů Masterse (1992), Masterse et al. (2004), Maxwella (2008), Maxwella et al. (2000, 2001), Pooltona et al. (2007) a dalších, kteří publikovali rozsáhlé studie zabývající se touto problematikou. Na závěr jsme také navrhli možnosti aplikace implicitního učení do sportovní přípravy dětí a na základě dostupných informací jsme se pokusili shrnout přednosti a nedostatky explicitního a implicitního učení.
520    9_
$a The aim of this paper is presentation of the issue of implicit and explicit learning in the process of sport training. Even though foreign authors in kinanthropology have dealt with this issue since 1990, in the Czech studies on sport training we found only one note on implicit learning (Rychtecký, 2006). This term is also mentioned by Psotta et al. (2011) in the context of learning of skills in football performance and by some medical doctors who study memory (Klenerová & Hynie, 2010; Koukolík, 2008; Rusina, 2004). Because a whole account of detailed introduction of the above-mentio - ned kind of learning is missing, we tried to give an account of it based on foreign literature, especially Masters (1992), Masters et al. (2004), Maxwell (2008), Maxwell et al. (2000, 2001), Poolton et al. (2007) and others who published extensive studies in this area. At the end we suggested possibilities of application of implicit learning into sport preparation of children and based on the given information we tried to summari - ze advantages and disadvantages of explicit and implicit learning.
650    12
$a učení $x fyziologie $x klasifikace $7 D007858
650    _2
$a pohybová aktivita $x fyziologie $7 D009043
650    12
$a motorické dovednosti $x fyziologie $x klasifikace $7 D009048
650    _2
$a sporty $x výchova $7 D013177
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a mladiství $7 D000293
653    00
$a motorické učení
653    00
$a implicitní motorické učení
653    00
$a explicitní motorické učení
653    00
$a sportovní trénink dětí
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Perič, Tomáš, $d 1967- $7 mzk2002156729 $u Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu, FTVS UK, Praha
700    1_
$a Dovalil, Josef, $d 1944- $7 jk01022917 $u Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu, FTVS UK, Praha
773    0_
$t Česká kinantropologie $x 1211-9261 $g Roč. 17, č. 3 (2013), s. 11-22 $w MED00011139
856    41
$u http://www.ceskakinantropologie.cz/ $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4157 $c 229 $y 4 $z 0
990    __
$a 20131206063944 $b ABA008
991    __
$a 20240827121403 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1002857 $s 836940
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2013 $b 17 $c 3 $d 11-22 $i 1211-9261 $m Česká kinantropologie $n Čes. kinantropologie $x MED00011139
LZP    __
$c NLK104 $d 20140110 $a NLK 2013-53/ip

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...