-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Implicitní motorické učení - možnosti ve sportovním tréninku
[Implicit motor learning - possibilities in sport training]
Zuzana Dragounová, Tomáš Perič, Josef Dovalil
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
- Klíčová slova
- motorické učení, implicitní motorické učení, explicitní motorické učení, sportovní trénink dětí,
- MeSH
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- motorické dovednosti * fyziologie klasifikace MeSH
- pohybová aktivita fyziologie MeSH
- sporty výchova MeSH
- učení * fyziologie klasifikace MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Cílem našeho článku je přiblížení problematiky implicitního a explicitního učení v procesu sportovního tréninku. I přesto, že se touto problematikou v kinantropologii zabývají zahraniční autoři již od devadesátých let minulého století, našli jsme v české odborné literatuře v souvislosti se sportovním tréninkem pouze jedinou zmínku o im - plicitním učení (Rychtecký, 2006). Tento termín dále zmiňuje Psotta et al. (2011) v kontextu vyučování dovedností ve fotbalovém výkonu a někteří lékaři, kteří se zabý - vají studiem paměti (Klenerová & Hynie, 2010; Koukolík, 2008; Rusina, 2004). Protože chybí ucelené detailnější představení výše uvedených druhů učení, pokusili jsme se o něj na základě zahraničních zdrojů, především od autorů Masterse (1992), Masterse et al. (2004), Maxwella (2008), Maxwella et al. (2000, 2001), Pooltona et al. (2007) a dalších, kteří publikovali rozsáhlé studie zabývající se touto problematikou. Na závěr jsme také navrhli možnosti aplikace implicitního učení do sportovní přípravy dětí a na základě dostupných informací jsme se pokusili shrnout přednosti a nedostatky explicitního a implicitního učení.
The aim of this paper is presentation of the issue of implicit and explicit learning in the process of sport training. Even though foreign authors in kinanthropology have dealt with this issue since 1990, in the Czech studies on sport training we found only one note on implicit learning (Rychtecký, 2006). This term is also mentioned by Psotta et al. (2011) in the context of learning of skills in football performance and by some medical doctors who study memory (Klenerová & Hynie, 2010; Koukolík, 2008; Rusina, 2004). Because a whole account of detailed introduction of the above-mentio - ned kind of learning is missing, we tried to give an account of it based on foreign literature, especially Masters (1992), Masters et al. (2004), Maxwell (2008), Maxwell et al. (2000, 2001), Poolton et al. (2007) and others who published extensive studies in this area. At the end we suggested possibilities of application of implicit learning into sport preparation of children and based on the given information we tried to summari - ze advantages and disadvantages of explicit and implicit learning.
Implicit motor learning - possibilities in sport training
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13038445
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20240827121406.0
- 007
- ta
- 008
- 131206s2013 xr d f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Dragounová, Zuzana $7 xx0321482 $u Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu, FTVS UK, Praha
- 245 10
- $a Implicitní motorické učení - možnosti ve sportovním tréninku / $c Zuzana Dragounová, Tomáš Perič, Josef Dovalil
- 246 31
- $a Implicit motor learning - possibilities in sport training
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cílem našeho článku je přiblížení problematiky implicitního a explicitního učení v procesu sportovního tréninku. I přesto, že se touto problematikou v kinantropologii zabývají zahraniční autoři již od devadesátých let minulého století, našli jsme v české odborné literatuře v souvislosti se sportovním tréninkem pouze jedinou zmínku o im - plicitním učení (Rychtecký, 2006). Tento termín dále zmiňuje Psotta et al. (2011) v kontextu vyučování dovedností ve fotbalovém výkonu a někteří lékaři, kteří se zabý - vají studiem paměti (Klenerová & Hynie, 2010; Koukolík, 2008; Rusina, 2004). Protože chybí ucelené detailnější představení výše uvedených druhů učení, pokusili jsme se o něj na základě zahraničních zdrojů, především od autorů Masterse (1992), Masterse et al. (2004), Maxwella (2008), Maxwella et al. (2000, 2001), Pooltona et al. (2007) a dalších, kteří publikovali rozsáhlé studie zabývající se touto problematikou. Na závěr jsme také navrhli možnosti aplikace implicitního učení do sportovní přípravy dětí a na základě dostupných informací jsme se pokusili shrnout přednosti a nedostatky explicitního a implicitního učení.
- 520 9_
- $a The aim of this paper is presentation of the issue of implicit and explicit learning in the process of sport training. Even though foreign authors in kinanthropology have dealt with this issue since 1990, in the Czech studies on sport training we found only one note on implicit learning (Rychtecký, 2006). This term is also mentioned by Psotta et al. (2011) in the context of learning of skills in football performance and by some medical doctors who study memory (Klenerová & Hynie, 2010; Koukolík, 2008; Rusina, 2004). Because a whole account of detailed introduction of the above-mentio - ned kind of learning is missing, we tried to give an account of it based on foreign literature, especially Masters (1992), Masters et al. (2004), Maxwell (2008), Maxwell et al. (2000, 2001), Poolton et al. (2007) and others who published extensive studies in this area. At the end we suggested possibilities of application of implicit learning into sport preparation of children and based on the given information we tried to summari - ze advantages and disadvantages of explicit and implicit learning.
- 650 12
- $a učení $x fyziologie $x klasifikace $7 D007858
- 650 _2
- $a pohybová aktivita $x fyziologie $7 D009043
- 650 12
- $a motorické dovednosti $x fyziologie $x klasifikace $7 D009048
- 650 _2
- $a sporty $x výchova $7 D013177
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 653 00
- $a motorické učení
- 653 00
- $a implicitní motorické učení
- 653 00
- $a explicitní motorické učení
- 653 00
- $a sportovní trénink dětí
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Perič, Tomáš, $d 1967- $7 mzk2002156729 $u Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu, FTVS UK, Praha
- 700 1_
- $a Dovalil, Josef, $d 1944- $7 jk01022917 $u Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu, FTVS UK, Praha
- 773 0_
- $t Česká kinantropologie $x 1211-9261 $g Roč. 17, č. 3 (2013), s. 11-22 $w MED00011139
- 856 41
- $u http://www.ceskakinantropologie.cz/ $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4157 $c 229 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20131206063944 $b ABA008
- 991 __
- $a 20240827121403 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1002857 $s 836940
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2013 $b 17 $c 3 $d 11-22 $i 1211-9261 $m Česká kinantropologie $n Čes. kinantropologie $x MED00011139
- LZP __
- $c NLK104 $d 20140110 $a NLK 2013-53/ip