Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Obtěžování středoškolských studentek a studentů ze strany vyučujících
[Harassment of female and male high school students by teachers]

Irena Smetáčková, Petr Pavlík

. 2011 ; 5 (4) : 11-29.

Jazyk čeština Země Česko Médium elektronický zdroj

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14042285

Článek představuje hlavní výsledky dotazníkového šetření, které mapovalo zkušenosti 1237 studentek a studentů středních škol s obtěžujícím chováním ze strany vyučujících. Obtěžování může nabývat různých podob, jejichž společným jmenovatelem je tendence učitelů a učitelek využít a/nebo posílit mocenskou převahu nad studujícími, a tím získat profesní či osobní výhody. V prezentovaném výzkumu byla pozornost soustředěna především na genderově motivované a sexuální obtěžování, ovšem v širším kontextu překračování hranic profesionálního pedagogického vztahu. Výsledky ukázaly, že studující mají relativně četné zkušenosti s různými neadekvátními projevy vyučujících, které splňují parametry obtěžujícího chování, včetně sexuálního obtěžování. Až 2/3 studujících se setkalo s některým z obtěžujících projevů, přičemž nejčastější jsou zkušenosti s nespravedlivým zacházením a uplatňováním genderových stereotypů, menší je výskyt sexuální pozornosti a nejřidší (avšak přesto překvapivě vysoký) je výskyt sexuálního nátlaku.

This research shows the main results of questionnaire research of student harassment experiences of 1,237 female and male high school students in the Czech Republic by their teachers. Harassment can demonstrate itself in a wide variety of behaviors, which teachers perform to strengthen their dominance over students in order to achieve a professional and/or personal advantage. In the presented research the main focus was on gender motivated and sexual behaviors, in wider context, the crossing of borders of a professional pedagological relation between teacher and student. The results indicate that nearly 2/3 of research participants have had some experience with various types of inappropriate teacher´s behaviour including unjust treatment and the application of gender stereotypes. Experiences with unwanted sexual attention were not as common and the least mentioned (but still suprisingly high) was the occurance of sexual coercion.

Harassment of female and male high school students by teachers

Obtěžování středoškolských studentek a studentů ze strany vyučujících [elektronický zdroj] /

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14042285
003      
CZ-PrNML
005      
20140320115741.0
007      
cr|cn|
008      
140114s2011 xr d fs 000 0cze||
009      
eAR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Smetáčková, Irena, $u Katedra psychologie PedF UK, Praha $d 1976- $7 ola2006329785
245    10
$a Obtěžování středoškolských studentek a studentů ze strany vyučujících $h [elektronický zdroj] / $c Irena Smetáčková, Petr Pavlík
246    31
$a Harassment of female and male high school students by teachers
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Článek představuje hlavní výsledky dotazníkového šetření, které mapovalo zkušenosti 1237 studentek a studentů středních škol s obtěžujícím chováním ze strany vyučujících. Obtěžování může nabývat různých podob, jejichž společným jmenovatelem je tendence učitelů a učitelek využít a/nebo posílit mocenskou převahu nad studujícími, a tím získat profesní či osobní výhody. V prezentovaném výzkumu byla pozornost soustředěna především na genderově motivované a sexuální obtěžování, ovšem v širším kontextu překračování hranic profesionálního pedagogického vztahu. Výsledky ukázaly, že studující mají relativně četné zkušenosti s různými neadekvátními projevy vyučujících, které splňují parametry obtěžujícího chování, včetně sexuálního obtěžování. Až 2/3 studujících se setkalo s některým z obtěžujících projevů, přičemž nejčastější jsou zkušenosti s nespravedlivým zacházením a uplatňováním genderových stereotypů, menší je výskyt sexuální pozornosti a nejřidší (avšak přesto překvapivě vysoký) je výskyt sexuálního nátlaku.
520    9_
$a This research shows the main results of questionnaire research of student harassment experiences of 1,237 female and male high school students in the Czech Republic by their teachers. Harassment can demonstrate itself in a wide variety of behaviors, which teachers perform to strengthen their dominance over students in order to achieve a professional and/or personal advantage. In the presented research the main focus was on gender motivated and sexual behaviors, in wider context, the crossing of borders of a professional pedagological relation between teacher and student. The results indicate that nearly 2/3 of research participants have had some experience with various types of inappropriate teacher´s behaviour including unjust treatment and the application of gender stereotypes. Experiences with unwanted sexual attention were not as common and the least mentioned (but still suprisingly high) was the occurance of sexual coercion.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    12
$a školy $x pracovní síly $7 D012574
650    12
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    12
$a sexismus $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D063507
650    12
$a sociální chování $7 D012919
650    12
$a sexuální obtěžování $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D017406
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a stereotypizace $7 D013240
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
700    1_
$a Pavlík, Petr $7 mzk2007408584 $u Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 5, č. 4 (2011), s. 11-29 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/smetackova-pavlik.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140110120509 $b ABA008
991    __
$a 20140320115808 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1006921 $s 840807
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2011 $b 5 $c 4 $d 11-29 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$c NLK185 $d 20140320 $a NLK 2014-03/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...