-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Obtěžování středoškolských studentek a studentů ze strany vyučujících
[Harassment of female and male high school students by teachers]
Irena Smetáčková, Petr Pavlík
Jazyk čeština Země Česko Médium elektronický zdroj
Digitální knihovna NLK
Plný text - Článek
Číslo
Ročník
Zdroj
Zdroj
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2007
Open Access Digital Library
od 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2007
- MeSH
- lidé MeSH
- mladiství * MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- sexismus * psychologie statistika a číselné údaje MeSH
- sexuální obtěžování * psychologie statistika a číselné údaje MeSH
- školy * pracovní síly MeSH
- sociální chování * MeSH
- statistika jako téma MeSH
- stereotypizace MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladiství * MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
Článek představuje hlavní výsledky dotazníkového šetření, které mapovalo zkušenosti 1237 studentek a studentů středních škol s obtěžujícím chováním ze strany vyučujících. Obtěžování může nabývat různých podob, jejichž společným jmenovatelem je tendence učitelů a učitelek využít a/nebo posílit mocenskou převahu nad studujícími, a tím získat profesní či osobní výhody. V prezentovaném výzkumu byla pozornost soustředěna především na genderově motivované a sexuální obtěžování, ovšem v širším kontextu překračování hranic profesionálního pedagogického vztahu. Výsledky ukázaly, že studující mají relativně četné zkušenosti s různými neadekvátními projevy vyučujících, které splňují parametry obtěžujícího chování, včetně sexuálního obtěžování. Až 2/3 studujících se setkalo s některým z obtěžujících projevů, přičemž nejčastější jsou zkušenosti s nespravedlivým zacházením a uplatňováním genderových stereotypů, menší je výskyt sexuální pozornosti a nejřidší (avšak přesto překvapivě vysoký) je výskyt sexuálního nátlaku.
This research shows the main results of questionnaire research of student harassment experiences of 1,237 female and male high school students in the Czech Republic by their teachers. Harassment can demonstrate itself in a wide variety of behaviors, which teachers perform to strengthen their dominance over students in order to achieve a professional and/or personal advantage. In the presented research the main focus was on gender motivated and sexual behaviors, in wider context, the crossing of borders of a professional pedagological relation between teacher and student. The results indicate that nearly 2/3 of research participants have had some experience with various types of inappropriate teacher´s behaviour including unjust treatment and the application of gender stereotypes. Experiences with unwanted sexual attention were not as common and the least mentioned (but still suprisingly high) was the occurance of sexual coercion.
Harassment of female and male high school students by teachers
Obtěžování středoškolských studentek a studentů ze strany vyučujících [elektronický zdroj] /
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14042285
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20140320115741.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 140114s2011 xr d fs 000 0cze||
- 009
- eAR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Smetáčková, Irena, $u Katedra psychologie PedF UK, Praha $d 1976- $7 ola2006329785
- 245 10
- $a Obtěžování středoškolských studentek a studentů ze strany vyučujících $h [elektronický zdroj] / $c Irena Smetáčková, Petr Pavlík
- 246 31
- $a Harassment of female and male high school students by teachers
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Článek představuje hlavní výsledky dotazníkového šetření, které mapovalo zkušenosti 1237 studentek a studentů středních škol s obtěžujícím chováním ze strany vyučujících. Obtěžování může nabývat různých podob, jejichž společným jmenovatelem je tendence učitelů a učitelek využít a/nebo posílit mocenskou převahu nad studujícími, a tím získat profesní či osobní výhody. V prezentovaném výzkumu byla pozornost soustředěna především na genderově motivované a sexuální obtěžování, ovšem v širším kontextu překračování hranic profesionálního pedagogického vztahu. Výsledky ukázaly, že studující mají relativně četné zkušenosti s různými neadekvátními projevy vyučujících, které splňují parametry obtěžujícího chování, včetně sexuálního obtěžování. Až 2/3 studujících se setkalo s některým z obtěžujících projevů, přičemž nejčastější jsou zkušenosti s nespravedlivým zacházením a uplatňováním genderových stereotypů, menší je výskyt sexuální pozornosti a nejřidší (avšak přesto překvapivě vysoký) je výskyt sexuálního nátlaku.
- 520 9_
- $a This research shows the main results of questionnaire research of student harassment experiences of 1,237 female and male high school students in the Czech Republic by their teachers. Harassment can demonstrate itself in a wide variety of behaviors, which teachers perform to strengthen their dominance over students in order to achieve a professional and/or personal advantage. In the presented research the main focus was on gender motivated and sexual behaviors, in wider context, the crossing of borders of a professional pedagological relation between teacher and student. The results indicate that nearly 2/3 of research participants have had some experience with various types of inappropriate teacher´s behaviour including unjust treatment and the application of gender stereotypes. Experiences with unwanted sexual attention were not as common and the least mentioned (but still suprisingly high) was the occurance of sexual coercion.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a školy $x pracovní síly $7 D012574
- 650 12
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 12
- $a sexismus $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D063507
- 650 12
- $a sociální chování $7 D012919
- 650 12
- $a sexuální obtěžování $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D017406
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a stereotypizace $7 D013240
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 700 1_
- $a Pavlík, Petr $7 mzk2007408584 $u Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 5, č. 4 (2011), s. 11-29 $w MED00174310
- 856 41
- $u https://e-psycholog.eu/pdf/smetackova-pavlik.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140110120509 $b ABA008
- 991 __
- $a 20140320115808 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1006921 $s 840807
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2011 $b 5 $c 4 $d 11-29 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $c NLK185 $d 20140320 $a NLK 2014-03/dk