Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Poruchy čtení u nevidomých dětí - dyslexie?
[Reading disorders of blind chidren - dyslexia?]

Petra Helebrantová

. 2011 ; 5 (4) : 42-54.

Language Czech Country Czech Republic Media elektronický zdroj

Document type Review

Poruchám čtení u nevidomých dětí není v ČR věnována dostatečná pozornost a výzkum této oblasti je zatím na počátku. Tento příspěvek proto poskytuje úvod do problematiky poruch čtení u žáků s vrozeným těžkým zrakovým postižením. Snaží se odpovědět na otázku, zda i u nevidomého žáka můžeme diagnostikovat dyslexii. Článek mapuje tuto problematiku od prevence poruch čtení, přes jejich diagnostiku a také nastiňuje možné metody práce se selhávajícími čtenáři bodového písma. Klíčovou roli zde hraje analýza možných příčin poruch čtení Braillova písma. Text se také zabývá vztahem mezi různými technikami čtení bodového písma a selháváním ve čtení. Nedílnou součástí této práce je pohled na některé současné zahraniční výzkumy.

Reading disorders of blind children are not well known in the Czech Republic and research in this area is still at it´s start. This paper therefore provides an introduction to the problems of reading disorders of children with congenital severe visual impairment. It tries to answer the question whether a blind schoolchild can be diagnosed with dyslexia. The article describes the issues of reading disorders from prevention to diagnostics and also outlines the possible methods of working with failing braille readers. The text also deals with the relationship between the different techniques of reading Braille and failing in reading. An integral part of this work is a short summary of current international researches.

Reading disorders of blind chidren - dyslexia?

Poruchy čtení u nevidomých dětí - dyslexie? [elektronický zdroj] /

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14042287
003      
CZ-PrNML
005      
20140320121557.0
007      
cr|cn|
008      
140114s2011 xr fs 000 0cze||
009      
eAR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Helebrantová, Petra, $u Katedra psychologie FF UK, Praha $d 1985- $7 xx0277037
245    10
$a Poruchy čtení u nevidomých dětí - dyslexie? $h [elektronický zdroj] / $c Petra Helebrantová
246    31
$a Reading disorders of blind chidren - dyslexia?
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Poruchám čtení u nevidomých dětí není v ČR věnována dostatečná pozornost a výzkum této oblasti je zatím na počátku. Tento příspěvek proto poskytuje úvod do problematiky poruch čtení u žáků s vrozeným těžkým zrakovým postižením. Snaží se odpovědět na otázku, zda i u nevidomého žáka můžeme diagnostikovat dyslexii. Článek mapuje tuto problematiku od prevence poruch čtení, přes jejich diagnostiku a také nastiňuje možné metody práce se selhávajícími čtenáři bodového písma. Klíčovou roli zde hraje analýza možných příčin poruch čtení Braillova písma. Text se také zabývá vztahem mezi různými technikami čtení bodového písma a selháváním ve čtení. Nedílnou součástí této práce je pohled na některé současné zahraniční výzkumy.
520    9_
$a Reading disorders of blind children are not well known in the Czech Republic and research in this area is still at it´s start. This paper therefore provides an introduction to the problems of reading disorders of children with congenital severe visual impairment. It tries to answer the question whether a blind schoolchild can be diagnosed with dyslexia. The article describes the issues of reading disorders from prevention to diagnostics and also outlines the possible methods of working with failing braille readers. The text also deals with the relationship between the different techniques of reading Braille and failing in reading. An integral part of this work is a short summary of current international researches.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    12
$a zrakově postižení $x statistika a číselné údaje $7 D019987
650    12
$a postižené děti $x psychologie $x rehabilitace $x statistika a číselné údaje $7 D019988
650    12
$a dyslexie $x diagnóza $7 D004410
650    12
$a čtení $7 D011932
650    12
$a slepota $x komplikace $7 D001766
650    _2
$a primární prevence $x metody $7 D011322
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
655    _2
$a přehledy $7 D016454
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 5, č. 4 (2011), s. 42-54 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/helebrantova.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140110120509 $b ABA008
991    __
$a 20140320121624 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1006923 $s 840809
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2011 $b 5 $c 4 $d 42-54 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$c NLK185 $d 20140320 $a NLK 2014-03/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...