-
Something wrong with this record ?
Poruchy čtení u nevidomých dětí - dyslexie?
[Reading disorders of blind chidren - dyslexia?]
Petra Helebrantová
Language Czech Country Czech Republic Media elektronický zdroj
Document type Review
Digital library NLK
Full text - Article
Issue
Volume
Source
Source
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2007
Open Access Digital Library
from 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2007
- MeSH
- Reading * MeSH
- Child MeSH
- Dyslexia * diagnosis MeSH
- Humans MeSH
- Children with Disabilities * psychology rehabilitation statistics & numerical data MeSH
- Primary Prevention methods MeSH
- Blindness * complications MeSH
- Persons with Visual Disabilities * statistics & numerical data MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Publication type
- Review MeSH
- Geographicals
- Czech Republic MeSH
Poruchám čtení u nevidomých dětí není v ČR věnována dostatečná pozornost a výzkum této oblasti je zatím na počátku. Tento příspěvek proto poskytuje úvod do problematiky poruch čtení u žáků s vrozeným těžkým zrakovým postižením. Snaží se odpovědět na otázku, zda i u nevidomého žáka můžeme diagnostikovat dyslexii. Článek mapuje tuto problematiku od prevence poruch čtení, přes jejich diagnostiku a také nastiňuje možné metody práce se selhávajícími čtenáři bodového písma. Klíčovou roli zde hraje analýza možných příčin poruch čtení Braillova písma. Text se také zabývá vztahem mezi různými technikami čtení bodového písma a selháváním ve čtení. Nedílnou součástí této práce je pohled na některé současné zahraniční výzkumy.
Reading disorders of blind children are not well known in the Czech Republic and research in this area is still at it´s start. This paper therefore provides an introduction to the problems of reading disorders of children with congenital severe visual impairment. It tries to answer the question whether a blind schoolchild can be diagnosed with dyslexia. The article describes the issues of reading disorders from prevention to diagnostics and also outlines the possible methods of working with failing braille readers. The text also deals with the relationship between the different techniques of reading Braille and failing in reading. An integral part of this work is a short summary of current international researches.
Reading disorders of blind chidren - dyslexia?
Poruchy čtení u nevidomých dětí - dyslexie? [elektronický zdroj] /
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14042287
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20140320121557.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 140114s2011 xr fs 000 0cze||
- 009
- eAR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Helebrantová, Petra, $u Katedra psychologie FF UK, Praha $d 1985- $7 xx0277037
- 245 10
- $a Poruchy čtení u nevidomých dětí - dyslexie? $h [elektronický zdroj] / $c Petra Helebrantová
- 246 31
- $a Reading disorders of blind chidren - dyslexia?
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Poruchám čtení u nevidomých dětí není v ČR věnována dostatečná pozornost a výzkum této oblasti je zatím na počátku. Tento příspěvek proto poskytuje úvod do problematiky poruch čtení u žáků s vrozeným těžkým zrakovým postižením. Snaží se odpovědět na otázku, zda i u nevidomého žáka můžeme diagnostikovat dyslexii. Článek mapuje tuto problematiku od prevence poruch čtení, přes jejich diagnostiku a také nastiňuje možné metody práce se selhávajícími čtenáři bodového písma. Klíčovou roli zde hraje analýza možných příčin poruch čtení Braillova písma. Text se také zabývá vztahem mezi různými technikami čtení bodového písma a selháváním ve čtení. Nedílnou součástí této práce je pohled na některé současné zahraniční výzkumy.
- 520 9_
- $a Reading disorders of blind children are not well known in the Czech Republic and research in this area is still at it´s start. This paper therefore provides an introduction to the problems of reading disorders of children with congenital severe visual impairment. It tries to answer the question whether a blind schoolchild can be diagnosed with dyslexia. The article describes the issues of reading disorders from prevention to diagnostics and also outlines the possible methods of working with failing braille readers. The text also deals with the relationship between the different techniques of reading Braille and failing in reading. An integral part of this work is a short summary of current international researches.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 12
- $a zrakově postižení $x statistika a číselné údaje $7 D019987
- 650 12
- $a postižené děti $x psychologie $x rehabilitace $x statistika a číselné údaje $7 D019988
- 650 12
- $a dyslexie $x diagnóza $7 D004410
- 650 12
- $a čtení $7 D011932
- 650 12
- $a slepota $x komplikace $7 D001766
- 650 _2
- $a primární prevence $x metody $7 D011322
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 5, č. 4 (2011), s. 42-54 $w MED00174310
- 856 41
- $u https://e-psycholog.eu/pdf/helebrantova.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140110120509 $b ABA008
- 991 __
- $a 20140320121624 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1006923 $s 840809
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2011 $b 5 $c 4 $d 42-54 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $c NLK185 $d 20140320 $a NLK 2014-03/dk