Detail
Article
Conference paper
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Testování znalostí středoškolské fyziky u studentů 1. ročníků lékařských fakult v ČR – praktické využití metodiky analýzy výsledků

Běláček Jaromír, Komarc Martin, Kymplová Jaroslava, Kvašňák Eugen, Mornstein Vojtěch, Kubeš Zdeněk, Sochorová Hana

. 2014 ; () : 7-19.

Language Czech Country Czech Republic

Pedagogičtí pracovníci biofyzikálních ústavů lékařských fakult v ČR organizují již ve druhém školním roce prezenční anketu/testování znalostí středoškolské fyziky u studentů 1. ročníků. Cílem testu je zmapovat souhrnné i specifické znalosti studentů v rámci 8 tématických oblastí (Optika, Elektřina, Teplo, Akustika, Radioaktivita, Magnetismus, Tlak a Fyzikální veličiny). Testování proběhlo ve školním roce 2012/13 na 1. a 3. LF UK v Praze, na LF UK v Plzni a na MU v Brně, v metodicky vylepšené verzi i v r. 2013/14 (připojila se LF OU v Ostravě a 2.LF UK v Praze). Test sestává z 30 resp. (letos) z 32 otázek s možností zatržení právě jediné správné ze čtyř promptovaných odpovědí. Součástí testu jsou rovněž základní geodemografické charakteristiky studentů použité jako třídící pro následnou ANOVA analýzu diferenciace zjištěných znalostí. Kromě standardních třídění jsme provedli rovněž analýzu baterie všech otázek/položek testu prostřednictvím Cronbachova alfa (CA) a několika IRT (Item Response Theory) modelů. Nejlepších souhrnných výsledků v r. 2012/13 bylo dosaženo na MU Brno (v průměru 19,0 správných odpovědí), následovala 3. LF UK (18,0), 1. LF UK (17,2) a LF UK Plzeň (16,8). Všeobecně lepších výsledků dosahovali absolventi víceletých resp. čtyřletých gymnázií (18,3 resp. 17,6) oproti absolventům ostatních SŠ (15,2), vyšší znalostí základů fyziky měli muži (19,4) než ženy (17,1). Hlavní závěry byly potvrzeny i ve školním roce 2013/14, kde jsme použili již „vylepšenou“ verzi testu zohledňující výsledky analýzy reliability baterie 30 otázek a IRT modelů provedených oddělením BioStat při ÚBI 1. LF UK v předchozím roce. Budoucnost testování středoškolských znalostí studentů lze vidět např. v efektivnějším využití internetových (jmenovitě i dvou již provedených Moodle) aplikací anebo v redukci počtu testovaných osob na základě kvalifikovaně připravených výběrových šetření.

Medsoft 2014, Hotel Academic, Roztoky u Prahy, 25. - 26. března 2014

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14058756
003      
CZ-PrNML
005      
20171102092337.0
007      
ta
008      
140520s2014 xr d f 100 0cze||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Běláček, Jaromír $7 xx0092431 $u Ústav biofyziky a informatiky 1. LF UK Praha, Praha 2
245    10
$a Testování znalostí středoškolské fyziky u studentů 1. ročníků lékařských fakult v ČR – praktické využití metodiky analýzy výsledků / $c Běláček Jaromír, Komarc Martin, Kymplová Jaroslava, Kvašňák Eugen, Mornstein Vojtěch, Kubeš Zdeněk, Sochorová Hana
500    __
$a Medsoft 2014, Hotel Academic, Roztoky u Prahy, 25. - 26. března 2014
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Pedagogičtí pracovníci biofyzikálních ústavů lékařských fakult v ČR organizují již ve druhém školním roce prezenční anketu/testování znalostí středoškolské fyziky u studentů 1. ročníků. Cílem testu je zmapovat souhrnné i specifické znalosti studentů v rámci 8 tématických oblastí (Optika, Elektřina, Teplo, Akustika, Radioaktivita, Magnetismus, Tlak a Fyzikální veličiny). Testování proběhlo ve školním roce 2012/13 na 1. a 3. LF UK v Praze, na LF UK v Plzni a na MU v Brně, v metodicky vylepšené verzi i v r. 2013/14 (připojila se LF OU v Ostravě a 2.LF UK v Praze). Test sestává z 30 resp. (letos) z 32 otázek s možností zatržení právě jediné správné ze čtyř promptovaných odpovědí. Součástí testu jsou rovněž základní geodemografické charakteristiky studentů použité jako třídící pro následnou ANOVA analýzu diferenciace zjištěných znalostí. Kromě standardních třídění jsme provedli rovněž analýzu baterie všech otázek/položek testu prostřednictvím Cronbachova alfa (CA) a několika IRT (Item Response Theory) modelů. Nejlepších souhrnných výsledků v r. 2012/13 bylo dosaženo na MU Brno (v průměru 19,0 správných odpovědí), následovala 3. LF UK (18,0), 1. LF UK (17,2) a LF UK Plzeň (16,8). Všeobecně lepších výsledků dosahovali absolventi víceletých resp. čtyřletých gymnázií (18,3 resp. 17,6) oproti absolventům ostatních SŠ (15,2), vyšší znalostí základů fyziky měli muži (19,4) než ženy (17,1). Hlavní závěry byly potvrzeny i ve školním roce 2013/14, kde jsme použili již „vylepšenou“ verzi testu zohledňující výsledky analýzy reliability baterie 30 otázek a IRT modelů provedených oddělením BioStat při ÚBI 1. LF UK v předchozím roce. Budoucnost testování středoškolských znalostí studentů lze vidět např. v efektivnějším využití internetových (jmenovitě i dvou již provedených Moodle) aplikací anebo v redukci počtu testovaných osob na základě kvalifikovaně připravených výběrových šetření.
650    12
$a fyzika $x výchova $7 D010825
650    12
$a výuka - hodnocení $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D004521
650    _2
$a testové strategie $x metody $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D058013
650    _2
$a studenti lékařství $7 D013337
650    _2
$a interpretace statistických dat $7 D003627
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
700    1_
$a Komarc, Martin $7 pna20191026198 $u Ústav biofyziky a informatiky 1. LF UK Praha, Praha 2
700    1_
$a Kymplová, Jaroslava $7 xx0104301 $u Ústav biofyziky a informatiky 1. LF UK Praha, Praha 2
700    1_
$a Kvašňák, Eugen $7 xx0267691 $u Ústav lékařské biofyziky a lékařské informatiky 3. LF UK Praha
700    1_
$a Mornstein, Vojtěch, $d 1955- $7 jn99240000734 $u Biofyzikální ústav, LF MU Brno
700    1_
$a Kubeš, Zdeněk $7 jo2012728432 $u Ústav biofyziky, LF UK v Plzni
700    1_
$a Sochorová, Hana $7 xx0019291 $u Katedra biomedicínských oborů LF OU v Ostravě
773    0_
$t MEDSOFT ... $x 1803-8115 $g (2014), s. 7-19 $w MED00020567
910    __
$a ABA008 $b K 89434 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140520132645 $b ABA008
991    __
$a 20171102092430 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1025870 $s 857381
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2014 $d 7-19 $i 1803-8115 $m Medsoft ... $x MED00020567
LZP    __
$c NLK125 $d 20140612 $a NLK 2014-09/mk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...