-
Something wrong with this record ?
Testování znalostí středoškolské fyziky u studentů 1. ročníků lékařských fakult v ČR – praktické využití metodiky analýzy výsledků
Běláček Jaromír, Komarc Martin, Kymplová Jaroslava, Kvašňák Eugen, Mornstein Vojtěch, Kubeš Zdeněk, Sochorová Hana
Language Czech Country Czech Republic
Digital library NLK
Full text - Article
Volume
Source
Source
- MeSH
- Physics * education MeSH
- Data Interpretation, Statistical MeSH
- Humans MeSH
- Students, Medical MeSH
- Test Taking Skills methods psychology statistics & numerical data MeSH
- Educational Measurement * methods statistics & numerical data MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Male MeSH
- Female MeSH
Pedagogičtí pracovníci biofyzikálních ústavů lékařských fakult v ČR organizují již ve druhém školním roce prezenční anketu/testování znalostí středoškolské fyziky u studentů 1. ročníků. Cílem testu je zmapovat souhrnné i specifické znalosti studentů v rámci 8 tématických oblastí (Optika, Elektřina, Teplo, Akustika, Radioaktivita, Magnetismus, Tlak a Fyzikální veličiny). Testování proběhlo ve školním roce 2012/13 na 1. a 3. LF UK v Praze, na LF UK v Plzni a na MU v Brně, v metodicky vylepšené verzi i v r. 2013/14 (připojila se LF OU v Ostravě a 2.LF UK v Praze). Test sestává z 30 resp. (letos) z 32 otázek s možností zatržení právě jediné správné ze čtyř promptovaných odpovědí. Součástí testu jsou rovněž základní geodemografické charakteristiky studentů použité jako třídící pro následnou ANOVA analýzu diferenciace zjištěných znalostí. Kromě standardních třídění jsme provedli rovněž analýzu baterie všech otázek/položek testu prostřednictvím Cronbachova alfa (CA) a několika IRT (Item Response Theory) modelů. Nejlepších souhrnných výsledků v r. 2012/13 bylo dosaženo na MU Brno (v průměru 19,0 správných odpovědí), následovala 3. LF UK (18,0), 1. LF UK (17,2) a LF UK Plzeň (16,8). Všeobecně lepších výsledků dosahovali absolventi víceletých resp. čtyřletých gymnázií (18,3 resp. 17,6) oproti absolventům ostatních SŠ (15,2), vyšší znalostí základů fyziky měli muži (19,4) než ženy (17,1). Hlavní závěry byly potvrzeny i ve školním roce 2013/14, kde jsme použili již „vylepšenou“ verzi testu zohledňující výsledky analýzy reliability baterie 30 otázek a IRT modelů provedených oddělením BioStat při ÚBI 1. LF UK v předchozím roce. Budoucnost testování středoškolských znalostí studentů lze vidět např. v efektivnějším využití internetových (jmenovitě i dvou již provedených Moodle) aplikací anebo v redukci počtu testovaných osob na základě kvalifikovaně připravených výběrových šetření.
Katedra biomedicínských oborů LF OU v Ostravě
Ústav biofyziky a informatiky 1 LF UK Praha Praha
Ústav lékařské biofyziky a lékařské informatiky 3 LF UK Praha
Medsoft 2014, Hotel Academic, Roztoky u Prahy, 25. - 26. března 2014
Bibliography, etc.Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14058756
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20171102092337.0
- 007
- ta
- 008
- 140520s2014 xr d f 100 0cze||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Běláček, Jaromír $7 xx0092431 $u Ústav biofyziky a informatiky 1. LF UK Praha, Praha 2
- 245 10
- $a Testování znalostí středoškolské fyziky u studentů 1. ročníků lékařských fakult v ČR – praktické využití metodiky analýzy výsledků / $c Běláček Jaromír, Komarc Martin, Kymplová Jaroslava, Kvašňák Eugen, Mornstein Vojtěch, Kubeš Zdeněk, Sochorová Hana
- 500 __
- $a Medsoft 2014, Hotel Academic, Roztoky u Prahy, 25. - 26. března 2014
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Pedagogičtí pracovníci biofyzikálních ústavů lékařských fakult v ČR organizují již ve druhém školním roce prezenční anketu/testování znalostí středoškolské fyziky u studentů 1. ročníků. Cílem testu je zmapovat souhrnné i specifické znalosti studentů v rámci 8 tématických oblastí (Optika, Elektřina, Teplo, Akustika, Radioaktivita, Magnetismus, Tlak a Fyzikální veličiny). Testování proběhlo ve školním roce 2012/13 na 1. a 3. LF UK v Praze, na LF UK v Plzni a na MU v Brně, v metodicky vylepšené verzi i v r. 2013/14 (připojila se LF OU v Ostravě a 2.LF UK v Praze). Test sestává z 30 resp. (letos) z 32 otázek s možností zatržení právě jediné správné ze čtyř promptovaných odpovědí. Součástí testu jsou rovněž základní geodemografické charakteristiky studentů použité jako třídící pro následnou ANOVA analýzu diferenciace zjištěných znalostí. Kromě standardních třídění jsme provedli rovněž analýzu baterie všech otázek/položek testu prostřednictvím Cronbachova alfa (CA) a několika IRT (Item Response Theory) modelů. Nejlepších souhrnných výsledků v r. 2012/13 bylo dosaženo na MU Brno (v průměru 19,0 správných odpovědí), následovala 3. LF UK (18,0), 1. LF UK (17,2) a LF UK Plzeň (16,8). Všeobecně lepších výsledků dosahovali absolventi víceletých resp. čtyřletých gymnázií (18,3 resp. 17,6) oproti absolventům ostatních SŠ (15,2), vyšší znalostí základů fyziky měli muži (19,4) než ženy (17,1). Hlavní závěry byly potvrzeny i ve školním roce 2013/14, kde jsme použili již „vylepšenou“ verzi testu zohledňující výsledky analýzy reliability baterie 30 otázek a IRT modelů provedených oddělením BioStat při ÚBI 1. LF UK v předchozím roce. Budoucnost testování středoškolských znalostí studentů lze vidět např. v efektivnějším využití internetových (jmenovitě i dvou již provedených Moodle) aplikací anebo v redukci počtu testovaných osob na základě kvalifikovaně připravených výběrových šetření.
- 650 12
- $a fyzika $x výchova $7 D010825
- 650 12
- $a výuka - hodnocení $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D004521
- 650 _2
- $a testové strategie $x metody $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D058013
- 650 _2
- $a studenti lékařství $7 D013337
- 650 _2
- $a interpretace statistických dat $7 D003627
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 700 1_
- $a Komarc, Martin $7 pna20191026198 $u Ústav biofyziky a informatiky 1. LF UK Praha, Praha 2
- 700 1_
- $a Kymplová, Jaroslava $7 xx0104301 $u Ústav biofyziky a informatiky 1. LF UK Praha, Praha 2
- 700 1_
- $a Kvašňák, Eugen $7 xx0267691 $u Ústav lékařské biofyziky a lékařské informatiky 3. LF UK Praha
- 700 1_
- $a Mornstein, Vojtěch, $d 1955- $7 jn99240000734 $u Biofyzikální ústav, LF MU Brno
- 700 1_
- $a Kubeš, Zdeněk $7 jo2012728432 $u Ústav biofyziky, LF UK v Plzni
- 700 1_
- $a Sochorová, Hana $7 xx0019291 $u Katedra biomedicínských oborů LF OU v Ostravě
- 773 0_
- $t MEDSOFT ... $x 1803-8115 $g (2014), s. 7-19 $w MED00020567
- 910 __
- $a ABA008 $b K 89434 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140520132645 $b ABA008
- 991 __
- $a 20171102092430 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1025870 $s 857381
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2014 $d 7-19 $i 1803-8115 $m Medsoft ... $x MED00020567
- LZP __
- $c NLK125 $d 20140612 $a NLK 2014-09/mk