Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Evaluace dlouhodobého programu indikované prevence v Pedagogicko-psychologické poradně
[Evaluation of a long-term programme of indicated prevention in a Pedagogical and Psychological Counselling Centre]

Pavlas Martanová V.

. 2014 ; 14 (1) : 42-53.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't, Evaluation Study

VÝCHODISKA: Vycházíme ze zahraničních studií efektivity programů indikované prevence či terapie dětí s problémovým chováním (ADHD, ADD, PCH). Model evaluovaný v článku je modelem indikované primární prevence. Nejedná se tedy primárně o léčbu potíží, avšak o prevenci rizikového chování u dětí, u nichž je na základě jejich specifik a popř. diagnózy indikováno zvýšené nebezpečí rozvoje rizikového chování. CÍLE:Cílem výzkumu je zmapovat efektivní prvky v působení programu realizovaném konkrétní poradnou v Praze 6. Výzkum sleduje, zda se změnilo chování dětí (vztahy s vrstevníky, vztahy s dospělými, chování ve škole, soustředění, domácí příprava, prospěch) a vztah rodiče a učitele po roce docházky do skupiny. METODY: Bylo realizováno kvantitativní (dotazníky před a po administrované učiteli a rodiči, využita metoda párového t-testu) a kvalitativní (21 rozhovorů s rodiči, rozbory evaluačních listů, hlubší analýzy dotazníků) šetření. SOUBOR: Výzkum byl realizován na 4 skupinách dětí s problematickou adaptací ve škole a s poruchami chování 1. a 2. stupně ZS za školní roky 2008/2009 a 2009/2010. Celkový počet respondentů je 35 dětí. Data pocházejí od dětí, jejich rodičů a učitelů. VÝSLEDKY: Všechny 3 skupiny respondentů, tj. učitelé, děti i jejich rodiče, formulovaly na počátku své zakázky. Po skončení se zlepšil vztah dětí k vrstevníkům, adaptace ve škole, komunikační dovednosti, chování celkově, vzrostlo sebeovládání. Posuny ve vztazích s vrstevníky vycházejí významně i v kvantitativním hodnocení, vidí je rodiče, děti i učitelé, jsou tedy nejvýznamnějším efektem poskytované péče. Děti i rodiče si u dítěte po roce působení ve skupině všímají osobnostní/růstové změny, dítě přirozeně zraje a zároveiS je stimulováno skupinou. ZÁVĚR: Základní požadavky na změnu se u dětí zdají být zčásti prokázány. Kvalitativně významné se jeví téma vztahu rodiny a školy, které by si zasloužilo v kontextu péče o děti s problémy v adaptaci detailnějšího rozpracování. Rozlišit podíl přirozené maturace a vlivu skupiny není možné. Je možné, že by stejně efektivní byla i skupina s kratším trváním.

BACKGROUND: Our work draws on foreign studies of the effectiveness of indicated prevention or therapy in children with problematic behaviours (ADHD, ADD, CD). The model of indicated primary prevention described in this article is about preventing risk behaviour among children whose specific characteristics suggest an increased propensity to engage in risk behaviours. AIMS: To explore effective ele- ments of the programme provided by a specific counselling centre. The research examined whether the behaviour of the children (relationships with peers, relationships with adults, behaviour at school, attention, homework, welfare) and the relationships between parents and teachers have changed after one year of attending the group. DESIGN AND MEASUREMENTS: Quantitative (questionnaires administered before and after the intervention by teachers and parents, using the paired t-test method) and qualitative (interviews with 21 parents, analyses of evaluation sheets, in-depth analyses of the questionnaires) surveys were carried out. PARTICIPANTS: The research was conducted on four groups of children showing problematic adaptation to school and behavioural problems at primary and junior secondary school. The total number of respondents was 35 children. Data were provided by the children, their parents, and teachers. RESULTS: After the programme, improvements in children’s relationships with their peers, their adaptation to school, communication skills, overall behaviour, and self-control were observed. Significant positive changes in relationships with peers were found in both the quantitative and qualitative evaluations. Recorded by parents, children, and teachers, they are the most important effect. The children mature naturally while being stimulated by the group. CONCLUSIONS: The basic requirements for a change among children seem partially proved. Qualitatively, the issue of the relationship between the family and the school appears important and deserves more detailed scrutiny. It is impossible to distinguish the role of natural maturation from the influence of the group. A group with a shorter duration may be equally effective.

Evaluation of a long-term programme of indicated prevention in a Pedagogical and Psychological Counselling Centre

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14059746
003      
CZ-PrNML
005      
20191029091941.0
007      
ta
008      
140529s2014 xr f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Martanová, Veronika, $d 1977- $7 mzk2007424059 $u Department of Addictology, First Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
245    10
$a Evaluace dlouhodobého programu indikované prevence v Pedagogicko-psychologické poradně / $c Pavlas Martanová V.
246    31
$a Evaluation of a long-term programme of indicated prevention in a Pedagogical and Psychological Counselling Centre
504    __
$a Literatura
520    3_
$a VÝCHODISKA: Vycházíme ze zahraničních studií efektivity programů indikované prevence či terapie dětí s problémovým chováním (ADHD, ADD, PCH). Model evaluovaný v článku je modelem indikované primární prevence. Nejedná se tedy primárně o léčbu potíží, avšak o prevenci rizikového chování u dětí, u nichž je na základě jejich specifik a popř. diagnózy indikováno zvýšené nebezpečí rozvoje rizikového chování. CÍLE:Cílem výzkumu je zmapovat efektivní prvky v působení programu realizovaném konkrétní poradnou v Praze 6. Výzkum sleduje, zda se změnilo chování dětí (vztahy s vrstevníky, vztahy s dospělými, chování ve škole, soustředění, domácí příprava, prospěch) a vztah rodiče a učitele po roce docházky do skupiny. METODY: Bylo realizováno kvantitativní (dotazníky před a po administrované učiteli a rodiči, využita metoda párového t-testu) a kvalitativní (21 rozhovorů s rodiči, rozbory evaluačních listů, hlubší analýzy dotazníků) šetření. SOUBOR: Výzkum byl realizován na 4 skupinách dětí s problematickou adaptací ve škole a s poruchami chování 1. a 2. stupně ZS za školní roky 2008/2009 a 2009/2010. Celkový počet respondentů je 35 dětí. Data pocházejí od dětí, jejich rodičů a učitelů. VÝSLEDKY: Všechny 3 skupiny respondentů, tj. učitelé, děti i jejich rodiče, formulovaly na počátku své zakázky. Po skončení se zlepšil vztah dětí k vrstevníkům, adaptace ve škole, komunikační dovednosti, chování celkově, vzrostlo sebeovládání. Posuny ve vztazích s vrstevníky vycházejí významně i v kvantitativním hodnocení, vidí je rodiče, děti i učitelé, jsou tedy nejvýznamnějším efektem poskytované péče. Děti i rodiče si u dítěte po roce působení ve skupině všímají osobnostní/růstové změny, dítě přirozeně zraje a zároveiS je stimulováno skupinou. ZÁVĚR: Základní požadavky na změnu se u dětí zdají být zčásti prokázány. Kvalitativně významné se jeví téma vztahu rodiny a školy, které by si zasloužilo v kontextu péče o děti s problémy v adaptaci detailnějšího rozpracování. Rozlišit podíl přirozené maturace a vlivu skupiny není možné. Je možné, že by stejně efektivní byla i skupina s kratším trváním.
520    9_
$a BACKGROUND: Our work draws on foreign studies of the effectiveness of indicated prevention or therapy in children with problematic behaviours (ADHD, ADD, CD). The model of indicated primary prevention described in this article is about preventing risk behaviour among children whose specific characteristics suggest an increased propensity to engage in risk behaviours. AIMS: To explore effective ele- ments of the programme provided by a specific counselling centre. The research examined whether the behaviour of the children (relationships with peers, relationships with adults, behaviour at school, attention, homework, welfare) and the relationships between parents and teachers have changed after one year of attending the group. DESIGN AND MEASUREMENTS: Quantitative (questionnaires administered before and after the intervention by teachers and parents, using the paired t-test method) and qualitative (interviews with 21 parents, analyses of evaluation sheets, in-depth analyses of the questionnaires) surveys were carried out. PARTICIPANTS: The research was conducted on four groups of children showing problematic adaptation to school and behavioural problems at primary and junior secondary school. The total number of respondents was 35 children. Data were provided by the children, their parents, and teachers. RESULTS: After the programme, improvements in children’s relationships with their peers, their adaptation to school, communication skills, overall behaviour, and self-control were observed. Significant positive changes in relationships with peers were found in both the quantitative and qualitative evaluations. Recorded by parents, children, and teachers, they are the most important effect. The children mature naturally while being stimulated by the group. CONCLUSIONS: The basic requirements for a change among children seem partially proved. Qualitatively, the issue of the relationship between the family and the school appears important and deserves more detailed scrutiny. It is impossible to distinguish the role of natural maturation from the influence of the group. A group with a shorter duration may be equally effective.
650    12
$a skupinová psychoterapie $7 D011615
650    12
$a poruchy chování u dětí $x prevence a kontrola $x psychologie $7 D002653
650    12
$a primární prevence $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D011322
650    _2
$a vztahy mezi rodiči a dětmi $7 D010287
650    _2
$a interpersonální vztahy $7 D007398
650    12
$a sociální přizpůsobení $7 D012917
650    _2
$a školy $x pracovní síly $7 D012574
650    _2
$a rodiče $7 D010290
650    _2
$a hyperkinetická porucha $x psychologie $7 D001289
650    _2
$a chování $x klasifikace $7 D001519
650    _2
$a chování $x klasifikace $7 D001519
650    _2
$a učení $x klasifikace $7 D007858
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
653    00
$a indikovaná primární prevence
653    00
$a dětská psychoterapie
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
655    _2
$a hodnotící studie $7 D023362
773    0_
$t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 14, č. 1 (2014), s. 42-53 $w MED00012365
856    41
$u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2014_01_PavlasMartanova_Evaluace-programu-prevence.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140529063306 $b ABA008
991    __
$a 20191029092420 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1026814 $s 858378
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 14 $c 1 $d 42-53 $i 1213-3841 $m Adiktologie $n Adiktologie (Tišnov) $x MED00012365
LZP    __
$b přidání abstraktu $c NLK121 $d 20140904 $a NLK 2014-33/vt

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...