-
Something wrong with this record ?
Evaluace dlouhodobého programu indikované prevence v Pedagogicko-psychologické poradně
[Evaluation of a long-term programme of indicated prevention in a Pedagogical and Psychological Counselling Centre]
Pavlas Martanová V.
Language Czech Country Czech Republic
Document type Research Support, Non-U.S. Gov't, Evaluation Study
- Keywords
- indikovaná primární prevence, dětská psychoterapie,
- MeSH
- Behavior classification classification MeSH
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Attention Deficit Disorder with Hyperactivity psychology MeSH
- Interpersonal Relations MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Child Behavior Disorders * prevention & control psychology MeSH
- Primary Prevention * methods statistics & numerical data MeSH
- Parents MeSH
- Schools manpower MeSH
- Psychotherapy, Group * MeSH
- Social Adjustment * MeSH
- Learning classification MeSH
- Parent-Child Relations MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Male MeSH
- Female MeSH
- Publication type
- Evaluation Study MeSH
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
- Geographicals
- Czech Republic MeSH
VÝCHODISKA: Vycházíme ze zahraničních studií efektivity programů indikované prevence či terapie dětí s problémovým chováním (ADHD, ADD, PCH). Model evaluovaný v článku je modelem indikované primární prevence. Nejedná se tedy primárně o léčbu potíží, avšak o prevenci rizikového chování u dětí, u nichž je na základě jejich specifik a popř. diagnózy indikováno zvýšené nebezpečí rozvoje rizikového chování. CÍLE:Cílem výzkumu je zmapovat efektivní prvky v působení programu realizovaném konkrétní poradnou v Praze 6. Výzkum sleduje, zda se změnilo chování dětí (vztahy s vrstevníky, vztahy s dospělými, chování ve škole, soustředění, domácí příprava, prospěch) a vztah rodiče a učitele po roce docházky do skupiny. METODY: Bylo realizováno kvantitativní (dotazníky před a po administrované učiteli a rodiči, využita metoda párového t-testu) a kvalitativní (21 rozhovorů s rodiči, rozbory evaluačních listů, hlubší analýzy dotazníků) šetření. SOUBOR: Výzkum byl realizován na 4 skupinách dětí s problematickou adaptací ve škole a s poruchami chování 1. a 2. stupně ZS za školní roky 2008/2009 a 2009/2010. Celkový počet respondentů je 35 dětí. Data pocházejí od dětí, jejich rodičů a učitelů. VÝSLEDKY: Všechny 3 skupiny respondentů, tj. učitelé, děti i jejich rodiče, formulovaly na počátku své zakázky. Po skončení se zlepšil vztah dětí k vrstevníkům, adaptace ve škole, komunikační dovednosti, chování celkově, vzrostlo sebeovládání. Posuny ve vztazích s vrstevníky vycházejí významně i v kvantitativním hodnocení, vidí je rodiče, děti i učitelé, jsou tedy nejvýznamnějším efektem poskytované péče. Děti i rodiče si u dítěte po roce působení ve skupině všímají osobnostní/růstové změny, dítě přirozeně zraje a zároveiS je stimulováno skupinou. ZÁVĚR: Základní požadavky na změnu se u dětí zdají být zčásti prokázány. Kvalitativně významné se jeví téma vztahu rodiny a školy, které by si zasloužilo v kontextu péče o děti s problémy v adaptaci detailnějšího rozpracování. Rozlišit podíl přirozené maturace a vlivu skupiny není možné. Je možné, že by stejně efektivní byla i skupina s kratším trváním.
BACKGROUND: Our work draws on foreign studies of the effectiveness of indicated prevention or therapy in children with problematic behaviours (ADHD, ADD, CD). The model of indicated primary prevention described in this article is about preventing risk behaviour among children whose specific characteristics suggest an increased propensity to engage in risk behaviours. AIMS: To explore effective ele- ments of the programme provided by a specific counselling centre. The research examined whether the behaviour of the children (relationships with peers, relationships with adults, behaviour at school, attention, homework, welfare) and the relationships between parents and teachers have changed after one year of attending the group. DESIGN AND MEASUREMENTS: Quantitative (questionnaires administered before and after the intervention by teachers and parents, using the paired t-test method) and qualitative (interviews with 21 parents, analyses of evaluation sheets, in-depth analyses of the questionnaires) surveys were carried out. PARTICIPANTS: The research was conducted on four groups of children showing problematic adaptation to school and behavioural problems at primary and junior secondary school. The total number of respondents was 35 children. Data were provided by the children, their parents, and teachers. RESULTS: After the programme, improvements in children’s relationships with their peers, their adaptation to school, communication skills, overall behaviour, and self-control were observed. Significant positive changes in relationships with peers were found in both the quantitative and qualitative evaluations. Recorded by parents, children, and teachers, they are the most important effect. The children mature naturally while being stimulated by the group. CONCLUSIONS: The basic requirements for a change among children seem partially proved. Qualitatively, the issue of the relationship between the family and the school appears important and deserves more detailed scrutiny. It is impossible to distinguish the role of natural maturation from the influence of the group. A group with a shorter duration may be equally effective.
Evaluation of a long-term programme of indicated prevention in a Pedagogical and Psychological Counselling Centre
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14059746
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20191029091941.0
- 007
- ta
- 008
- 140529s2014 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Martanová, Veronika, $d 1977- $7 mzk2007424059 $u Department of Addictology, First Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague
- 245 10
- $a Evaluace dlouhodobého programu indikované prevence v Pedagogicko-psychologické poradně / $c Pavlas Martanová V.
- 246 31
- $a Evaluation of a long-term programme of indicated prevention in a Pedagogical and Psychological Counselling Centre
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Vycházíme ze zahraničních studií efektivity programů indikované prevence či terapie dětí s problémovým chováním (ADHD, ADD, PCH). Model evaluovaný v článku je modelem indikované primární prevence. Nejedná se tedy primárně o léčbu potíží, avšak o prevenci rizikového chování u dětí, u nichž je na základě jejich specifik a popř. diagnózy indikováno zvýšené nebezpečí rozvoje rizikového chování. CÍLE:Cílem výzkumu je zmapovat efektivní prvky v působení programu realizovaném konkrétní poradnou v Praze 6. Výzkum sleduje, zda se změnilo chování dětí (vztahy s vrstevníky, vztahy s dospělými, chování ve škole, soustředění, domácí příprava, prospěch) a vztah rodiče a učitele po roce docházky do skupiny. METODY: Bylo realizováno kvantitativní (dotazníky před a po administrované učiteli a rodiči, využita metoda párového t-testu) a kvalitativní (21 rozhovorů s rodiči, rozbory evaluačních listů, hlubší analýzy dotazníků) šetření. SOUBOR: Výzkum byl realizován na 4 skupinách dětí s problematickou adaptací ve škole a s poruchami chování 1. a 2. stupně ZS za školní roky 2008/2009 a 2009/2010. Celkový počet respondentů je 35 dětí. Data pocházejí od dětí, jejich rodičů a učitelů. VÝSLEDKY: Všechny 3 skupiny respondentů, tj. učitelé, děti i jejich rodiče, formulovaly na počátku své zakázky. Po skončení se zlepšil vztah dětí k vrstevníkům, adaptace ve škole, komunikační dovednosti, chování celkově, vzrostlo sebeovládání. Posuny ve vztazích s vrstevníky vycházejí významně i v kvantitativním hodnocení, vidí je rodiče, děti i učitelé, jsou tedy nejvýznamnějším efektem poskytované péče. Děti i rodiče si u dítěte po roce působení ve skupině všímají osobnostní/růstové změny, dítě přirozeně zraje a zároveiS je stimulováno skupinou. ZÁVĚR: Základní požadavky na změnu se u dětí zdají být zčásti prokázány. Kvalitativně významné se jeví téma vztahu rodiny a školy, které by si zasloužilo v kontextu péče o děti s problémy v adaptaci detailnějšího rozpracování. Rozlišit podíl přirozené maturace a vlivu skupiny není možné. Je možné, že by stejně efektivní byla i skupina s kratším trváním.
- 520 9_
- $a BACKGROUND: Our work draws on foreign studies of the effectiveness of indicated prevention or therapy in children with problematic behaviours (ADHD, ADD, CD). The model of indicated primary prevention described in this article is about preventing risk behaviour among children whose specific characteristics suggest an increased propensity to engage in risk behaviours. AIMS: To explore effective ele- ments of the programme provided by a specific counselling centre. The research examined whether the behaviour of the children (relationships with peers, relationships with adults, behaviour at school, attention, homework, welfare) and the relationships between parents and teachers have changed after one year of attending the group. DESIGN AND MEASUREMENTS: Quantitative (questionnaires administered before and after the intervention by teachers and parents, using the paired t-test method) and qualitative (interviews with 21 parents, analyses of evaluation sheets, in-depth analyses of the questionnaires) surveys were carried out. PARTICIPANTS: The research was conducted on four groups of children showing problematic adaptation to school and behavioural problems at primary and junior secondary school. The total number of respondents was 35 children. Data were provided by the children, their parents, and teachers. RESULTS: After the programme, improvements in children’s relationships with their peers, their adaptation to school, communication skills, overall behaviour, and self-control were observed. Significant positive changes in relationships with peers were found in both the quantitative and qualitative evaluations. Recorded by parents, children, and teachers, they are the most important effect. The children mature naturally while being stimulated by the group. CONCLUSIONS: The basic requirements for a change among children seem partially proved. Qualitatively, the issue of the relationship between the family and the school appears important and deserves more detailed scrutiny. It is impossible to distinguish the role of natural maturation from the influence of the group. A group with a shorter duration may be equally effective.
- 650 12
- $a skupinová psychoterapie $7 D011615
- 650 12
- $a poruchy chování u dětí $x prevence a kontrola $x psychologie $7 D002653
- 650 12
- $a primární prevence $x metody $x statistika a číselné údaje $7 D011322
- 650 _2
- $a vztahy mezi rodiči a dětmi $7 D010287
- 650 _2
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 12
- $a sociální přizpůsobení $7 D012917
- 650 _2
- $a školy $x pracovní síly $7 D012574
- 650 _2
- $a rodiče $7 D010290
- 650 _2
- $a hyperkinetická porucha $x psychologie $7 D001289
- 650 _2
- $a chování $x klasifikace $7 D001519
- 650 _2
- $a chování $x klasifikace $7 D001519
- 650 _2
- $a učení $x klasifikace $7 D007858
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 653 00
- $a indikovaná primární prevence
- 653 00
- $a dětská psychoterapie
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 655 _2
- $a hodnotící studie $7 D023362
- 773 0_
- $t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 14, č. 1 (2014), s. 42-53 $w MED00012365
- 856 41
- $u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2014_01_PavlasMartanova_Evaluace-programu-prevence.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140529063306 $b ABA008
- 991 __
- $a 20191029092420 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1026814 $s 858378
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 14 $c 1 $d 42-53 $i 1213-3841 $m Adiktologie $n Adiktologie (Tišnov) $x MED00012365
- LZP __
- $b přidání abstraktu $c NLK121 $d 20140904 $a NLK 2014-33/vt