Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Validace podle Naomi Feil® v geriatrické péči
[Naomi Feil validation® in geriatric care]

Andrea Pokorná, Michaela Sukupová

. 2014 ; 16 (2) : 88-96.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14072854

Poznatky v oblasti gerontologie dokazují narůstající počet seniorů s projevy demence. S onemocněním je mimo jiné spojená komunikační bariéra, nutící pečující přemýšlet o ideálních podmínkách ošetřování seniorů. Nástrojem pro komunikaci s dezorientovaným seniorem je koncept „Validace podle Naomi Feil®“. Jde o komunikační metodu umožňující ovlivnit stres, nervozitu i agresivitu a pozitivně ovlivnit vztah pečujícího a seniora. Metodika: Dotazníkové šetření u profesionálních pečujících ve čtyřech institucích sociální péče v Dolním Rakousku s ohledem na rutinní využívání techniky. Soubor respondentů tvořilo 100 profesionálních pečujících přímé péče. Výsledky byly zpracovány v programu SPSS na hladině významnosti α = 0,05. Cíle: Zmapovat znalosti profesionálních pečujících o konceptu validace, postoje k možnostem využití metody v praxi, prevence burn-out syndromu (syndrom vyhoření) a zájem o získání nových informací o metodě Validace podle Naomi Feil®. Výsledky: Ověřen byl statisticky významný vztah dosaženého stupně vzdělání v konceptu validace a typu vzdělávacích aktivit, o něž mají respondenti zájem. Respondenti s vyšším vzděláním ve validaci deklarovali větší zájem o další informace o konceptu těmito způsoby vzdělávání: seminář s praktickou ukázkou na pracovišti (P = 0,014), samostudium (P = 0,001), interaktivní e-learningový kurz (P = 0,003) a internetová poradna (P = 0,031). Průměrný věk respondentů a deklarovaná znalost správné definice Validace podle Naomi Feil® na sobě nezávisí (P = 0,779). Bylo ověřeno, že neexistuje statisticky významná závislost mezi délkou uplatňování metody validace a názorem na zabránění syndromu burn-out (P = 0,815). Závěr: Znalosti a dosažené vzdělání v konceptu validace ovlivňují schopnost využívat techniky konceptu. Validace je vnímána jako důležitý a účelný nástroj ke zkvalitnění péče o seniory.

Available expert findings in the field of gerontology demonstrate the increasing number of seniors suffering from dementia symptoms. The disease is associated among other characteristics with a communication barrier, requiring carers to think about the ideal conditions for treating the elderly with dementia. The concept Validation by Naomi Feil® seems to be a convenient communication tool for those who are caring for the disoriented senior. This is a communication method claiming to lessen stress, nervousness, crying and aggression, and to positively affect the relationship between caregivers and seniors. Methods: A questionnaire survey was carried out among professional caregivers working in four social care institutions in Lower Austria to verify the knowledge, approach, and further education interests of carers in the field of Validation. The sample of respondents consisted of 100 professional caregivers in direct care working at varying levels in the organization hierarchy. The results were statistically analyzed using SPSS v19 at a significance level α = 0.05. Objectives: The survey establishes the knowledge of professional caregivers in relation to the concept of Validation, their position and opinions on the possibility of using the method in practice, its use in the prevention of burn-out and their interest in gaining new information on the Validation method. Results: A statistically significant correlation between the level of knowledge achieved about the Validation concept of Naomi Feil and the type of educational activities claimed by respondents has been proved. Respondents with a higher level of education in Validation declared much more interest in obtaining further information about the concept of Validation using these methods of learning: a seminar with practical demonstrations in their own workplace (P = 0.014); self-study in obtaining professional theoretical knowledge (P = 0.001); use of an interactive e-learning course (P = 0.003), and an online counselling or internet advisory centre (P = 0.031). No correlation was found (P = 0.779) between the average age of the respondents and the declared knowledge of the correct definition of Validation by Naomi Feil®. Furthermore, it was verified that there is no statistically significant correlation between the duration of the application of the Validation methods by professional caregivers and their views on the prevention of the burn-out syndrome (P = 0.815). Conclusion: Knowledge of Validation in the form of educational attainment in the concept of Validation significantly affects the ability to use concept techniques. Validation by Naomi Feil® is perceived by respondents as an important and effective tool in improving the quality of care for elderly patients.

Naomi Feil validation® in geriatric care

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14072854
003      
CZ-PrNML
005      
20141021160253.0
007      
ta
008      
140925s2014 xr ad f 000 0cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.1016/j.kontakt.2014.05.004 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Pokorná, Andrea, $d 1973 říjen 14.- $7 mzk2006353915 $u Masarykova univerzita v Brně, Lékařská fakulta, katedra ošetřovatelství, Brno
245    10
$a Validace podle Naomi Feil® v geriatrické péči / $c Andrea Pokorná, Michaela Sukupová
246    31
$a Naomi Feil validation® in geriatric care
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Poznatky v oblasti gerontologie dokazují narůstající počet seniorů s projevy demence. S onemocněním je mimo jiné spojená komunikační bariéra, nutící pečující přemýšlet o ideálních podmínkách ošetřování seniorů. Nástrojem pro komunikaci s dezorientovaným seniorem je koncept „Validace podle Naomi Feil®“. Jde o komunikační metodu umožňující ovlivnit stres, nervozitu i agresivitu a pozitivně ovlivnit vztah pečujícího a seniora. Metodika: Dotazníkové šetření u profesionálních pečujících ve čtyřech institucích sociální péče v Dolním Rakousku s ohledem na rutinní využívání techniky. Soubor respondentů tvořilo 100 profesionálních pečujících přímé péče. Výsledky byly zpracovány v programu SPSS na hladině významnosti α = 0,05. Cíle: Zmapovat znalosti profesionálních pečujících o konceptu validace, postoje k možnostem využití metody v praxi, prevence burn-out syndromu (syndrom vyhoření) a zájem o získání nových informací o metodě Validace podle Naomi Feil®. Výsledky: Ověřen byl statisticky významný vztah dosaženého stupně vzdělání v konceptu validace a typu vzdělávacích aktivit, o něž mají respondenti zájem. Respondenti s vyšším vzděláním ve validaci deklarovali větší zájem o další informace o konceptu těmito způsoby vzdělávání: seminář s praktickou ukázkou na pracovišti (P = 0,014), samostudium (P = 0,001), interaktivní e-learningový kurz (P = 0,003) a internetová poradna (P = 0,031). Průměrný věk respondentů a deklarovaná znalost správné definice Validace podle Naomi Feil® na sobě nezávisí (P = 0,779). Bylo ověřeno, že neexistuje statisticky významná závislost mezi délkou uplatňování metody validace a názorem na zabránění syndromu burn-out (P = 0,815). Závěr: Znalosti a dosažené vzdělání v konceptu validace ovlivňují schopnost využívat techniky konceptu. Validace je vnímána jako důležitý a účelný nástroj ke zkvalitnění péče o seniory.
520    9_
$a Available expert findings in the field of gerontology demonstrate the increasing number of seniors suffering from dementia symptoms. The disease is associated among other characteristics with a communication barrier, requiring carers to think about the ideal conditions for treating the elderly with dementia. The concept Validation by Naomi Feil® seems to be a convenient communication tool for those who are caring for the disoriented senior. This is a communication method claiming to lessen stress, nervousness, crying and aggression, and to positively affect the relationship between caregivers and seniors. Methods: A questionnaire survey was carried out among professional caregivers working in four social care institutions in Lower Austria to verify the knowledge, approach, and further education interests of carers in the field of Validation. The sample of respondents consisted of 100 professional caregivers in direct care working at varying levels in the organization hierarchy. The results were statistically analyzed using SPSS v19 at a significance level α = 0.05. Objectives: The survey establishes the knowledge of professional caregivers in relation to the concept of Validation, their position and opinions on the possibility of using the method in practice, its use in the prevention of burn-out and their interest in gaining new information on the Validation method. Results: A statistically significant correlation between the level of knowledge achieved about the Validation concept of Naomi Feil and the type of educational activities claimed by respondents has been proved. Respondents with a higher level of education in Validation declared much more interest in obtaining further information about the concept of Validation using these methods of learning: a seminar with practical demonstrations in their own workplace (P = 0.014); self-study in obtaining professional theoretical knowledge (P = 0.001); use of an interactive e-learning course (P = 0.003), and an online counselling or internet advisory centre (P = 0.031). No correlation was found (P = 0.779) between the average age of the respondents and the declared knowledge of the correct definition of Validation by Naomi Feil®. Furthermore, it was verified that there is no statistically significant correlation between the duration of the application of the Validation methods by professional caregivers and their views on the prevention of the burn-out syndrome (P = 0.815). Conclusion: Knowledge of Validation in the form of educational attainment in the concept of Validation significantly affects the ability to use concept techniques. Validation by Naomi Feil® is perceived by respondents as an important and effective tool in improving the quality of care for elderly patients.
650    12
$a geriatrické ošetřovatelství $x metody $7 D005851
650    12
$a zdravotní sestry v klinické praxi $7 D009720
650    _2
$a sociální péče $7 D012946
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    12
$a komunikace $7 D003142
650    _2
$a psychologická teorie $7 D011582
650    _2
$a pomáhající chování $7 D006379
650    _2
$a empatie $7 D004645
650    _2
$a ošetřovatelská péče $x metody $7 D009732
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a senioři $7 D000368
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a lidé středního věku $7 D008875
650    _2
$a mladý dospělý $7 D055815
700    1_
$a Sukupová, Michaela $7 _AN079890 $u LPH Korneuburg, Krajský pečovatelský dům, Korneuburg, Rakousko
773    0_
$t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 16, č. 2 (2014), s. 88-96 $w MED00011467
856    41
$u https://kont.zsf.jcu.cz/pdfs/knt/2014/02/03.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 4 $z 0
990    __
$a 20140221111821 $b ABA008
991    __
$a 20141021160250 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1040746 $s 871751
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 16 $c 2 $d 88-96 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $n Kontakt (Čes. Budějovice Print) $x MED00011467
LZP    __
$c NLK183 $d 20141021 $a NLK 2014-41/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...