-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Validace podle Naomi Feil® v geriatrické péči
[Naomi Feil validation® in geriatric care]
Andrea Pokorná, Michaela Sukupová
Jazyk čeština Země Česko
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2014
ProQuest Central
od 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
od 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2005
- MeSH
- dospělí MeSH
- empatie MeSH
- geriatrické ošetřovatelství * metody MeSH
- komunikace * MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mladý dospělý MeSH
- ošetřovatelská péče metody MeSH
- pomáhající chování MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- psychologická teorie MeSH
- senioři MeSH
- sociální péče MeSH
- zdravotní sestry v klinické praxi * MeSH
- Check Tag
- dospělí MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mladý dospělý MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- senioři MeSH
- ženské pohlaví MeSH
Poznatky v oblasti gerontologie dokazují narůstající počet seniorů s projevy demence. S onemocněním je mimo jiné spojená komunikační bariéra, nutící pečující přemýšlet o ideálních podmínkách ošetřování seniorů. Nástrojem pro komunikaci s dezorientovaným seniorem je koncept „Validace podle Naomi Feil®“. Jde o komunikační metodu umožňující ovlivnit stres, nervozitu i agresivitu a pozitivně ovlivnit vztah pečujícího a seniora. Metodika: Dotazníkové šetření u profesionálních pečujících ve čtyřech institucích sociální péče v Dolním Rakousku s ohledem na rutinní využívání techniky. Soubor respondentů tvořilo 100 profesionálních pečujících přímé péče. Výsledky byly zpracovány v programu SPSS na hladině významnosti α = 0,05. Cíle: Zmapovat znalosti profesionálních pečujících o konceptu validace, postoje k možnostem využití metody v praxi, prevence burn-out syndromu (syndrom vyhoření) a zájem o získání nových informací o metodě Validace podle Naomi Feil®. Výsledky: Ověřen byl statisticky významný vztah dosaženého stupně vzdělání v konceptu validace a typu vzdělávacích aktivit, o něž mají respondenti zájem. Respondenti s vyšším vzděláním ve validaci deklarovali větší zájem o další informace o konceptu těmito způsoby vzdělávání: seminář s praktickou ukázkou na pracovišti (P = 0,014), samostudium (P = 0,001), interaktivní e-learningový kurz (P = 0,003) a internetová poradna (P = 0,031). Průměrný věk respondentů a deklarovaná znalost správné definice Validace podle Naomi Feil® na sobě nezávisí (P = 0,779). Bylo ověřeno, že neexistuje statisticky významná závislost mezi délkou uplatňování metody validace a názorem na zabránění syndromu burn-out (P = 0,815). Závěr: Znalosti a dosažené vzdělání v konceptu validace ovlivňují schopnost využívat techniky konceptu. Validace je vnímána jako důležitý a účelný nástroj ke zkvalitnění péče o seniory.
Available expert findings in the field of gerontology demonstrate the increasing number of seniors suffering from dementia symptoms. The disease is associated among other characteristics with a communication barrier, requiring carers to think about the ideal conditions for treating the elderly with dementia. The concept Validation by Naomi Feil® seems to be a convenient communication tool for those who are caring for the disoriented senior. This is a communication method claiming to lessen stress, nervousness, crying and aggression, and to positively affect the relationship between caregivers and seniors. Methods: A questionnaire survey was carried out among professional caregivers working in four social care institutions in Lower Austria to verify the knowledge, approach, and further education interests of carers in the field of Validation. The sample of respondents consisted of 100 professional caregivers in direct care working at varying levels in the organization hierarchy. The results were statistically analyzed using SPSS v19 at a significance level α = 0.05. Objectives: The survey establishes the knowledge of professional caregivers in relation to the concept of Validation, their position and opinions on the possibility of using the method in practice, its use in the prevention of burn-out and their interest in gaining new information on the Validation method. Results: A statistically significant correlation between the level of knowledge achieved about the Validation concept of Naomi Feil and the type of educational activities claimed by respondents has been proved. Respondents with a higher level of education in Validation declared much more interest in obtaining further information about the concept of Validation using these methods of learning: a seminar with practical demonstrations in their own workplace (P = 0.014); self-study in obtaining professional theoretical knowledge (P = 0.001); use of an interactive e-learning course (P = 0.003), and an online counselling or internet advisory centre (P = 0.031). No correlation was found (P = 0.779) between the average age of the respondents and the declared knowledge of the correct definition of Validation by Naomi Feil®. Furthermore, it was verified that there is no statistically significant correlation between the duration of the application of the Validation methods by professional caregivers and their views on the prevention of the burn-out syndrome (P = 0.815). Conclusion: Knowledge of Validation in the form of educational attainment in the concept of Validation significantly affects the ability to use concept techniques. Validation by Naomi Feil® is perceived by respondents as an important and effective tool in improving the quality of care for elderly patients.
LPH Korneuburg Krajský pečovatelský dům Korneuburg Rakousko
Masarykova univerzita v Brně Lékařská fakulta katedra ošetřovatelství Brno
Naomi Feil validation® in geriatric care
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14072854
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20141021160253.0
- 007
- ta
- 008
- 140925s2014 xr ad f 000 0cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.1016/j.kontakt.2014.05.004 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Pokorná, Andrea, $d 1973 říjen 14.- $7 mzk2006353915 $u Masarykova univerzita v Brně, Lékařská fakulta, katedra ošetřovatelství, Brno
- 245 10
- $a Validace podle Naomi Feil® v geriatrické péči / $c Andrea Pokorná, Michaela Sukupová
- 246 31
- $a Naomi Feil validation® in geriatric care
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Poznatky v oblasti gerontologie dokazují narůstající počet seniorů s projevy demence. S onemocněním je mimo jiné spojená komunikační bariéra, nutící pečující přemýšlet o ideálních podmínkách ošetřování seniorů. Nástrojem pro komunikaci s dezorientovaným seniorem je koncept „Validace podle Naomi Feil®“. Jde o komunikační metodu umožňující ovlivnit stres, nervozitu i agresivitu a pozitivně ovlivnit vztah pečujícího a seniora. Metodika: Dotazníkové šetření u profesionálních pečujících ve čtyřech institucích sociální péče v Dolním Rakousku s ohledem na rutinní využívání techniky. Soubor respondentů tvořilo 100 profesionálních pečujících přímé péče. Výsledky byly zpracovány v programu SPSS na hladině významnosti α = 0,05. Cíle: Zmapovat znalosti profesionálních pečujících o konceptu validace, postoje k možnostem využití metody v praxi, prevence burn-out syndromu (syndrom vyhoření) a zájem o získání nových informací o metodě Validace podle Naomi Feil®. Výsledky: Ověřen byl statisticky významný vztah dosaženého stupně vzdělání v konceptu validace a typu vzdělávacích aktivit, o něž mají respondenti zájem. Respondenti s vyšším vzděláním ve validaci deklarovali větší zájem o další informace o konceptu těmito způsoby vzdělávání: seminář s praktickou ukázkou na pracovišti (P = 0,014), samostudium (P = 0,001), interaktivní e-learningový kurz (P = 0,003) a internetová poradna (P = 0,031). Průměrný věk respondentů a deklarovaná znalost správné definice Validace podle Naomi Feil® na sobě nezávisí (P = 0,779). Bylo ověřeno, že neexistuje statisticky významná závislost mezi délkou uplatňování metody validace a názorem na zabránění syndromu burn-out (P = 0,815). Závěr: Znalosti a dosažené vzdělání v konceptu validace ovlivňují schopnost využívat techniky konceptu. Validace je vnímána jako důležitý a účelný nástroj ke zkvalitnění péče o seniory.
- 520 9_
- $a Available expert findings in the field of gerontology demonstrate the increasing number of seniors suffering from dementia symptoms. The disease is associated among other characteristics with a communication barrier, requiring carers to think about the ideal conditions for treating the elderly with dementia. The concept Validation by Naomi Feil® seems to be a convenient communication tool for those who are caring for the disoriented senior. This is a communication method claiming to lessen stress, nervousness, crying and aggression, and to positively affect the relationship between caregivers and seniors. Methods: A questionnaire survey was carried out among professional caregivers working in four social care institutions in Lower Austria to verify the knowledge, approach, and further education interests of carers in the field of Validation. The sample of respondents consisted of 100 professional caregivers in direct care working at varying levels in the organization hierarchy. The results were statistically analyzed using SPSS v19 at a significance level α = 0.05. Objectives: The survey establishes the knowledge of professional caregivers in relation to the concept of Validation, their position and opinions on the possibility of using the method in practice, its use in the prevention of burn-out and their interest in gaining new information on the Validation method. Results: A statistically significant correlation between the level of knowledge achieved about the Validation concept of Naomi Feil and the type of educational activities claimed by respondents has been proved. Respondents with a higher level of education in Validation declared much more interest in obtaining further information about the concept of Validation using these methods of learning: a seminar with practical demonstrations in their own workplace (P = 0.014); self-study in obtaining professional theoretical knowledge (P = 0.001); use of an interactive e-learning course (P = 0.003), and an online counselling or internet advisory centre (P = 0.031). No correlation was found (P = 0.779) between the average age of the respondents and the declared knowledge of the correct definition of Validation by Naomi Feil®. Furthermore, it was verified that there is no statistically significant correlation between the duration of the application of the Validation methods by professional caregivers and their views on the prevention of the burn-out syndrome (P = 0.815). Conclusion: Knowledge of Validation in the form of educational attainment in the concept of Validation significantly affects the ability to use concept techniques. Validation by Naomi Feil® is perceived by respondents as an important and effective tool in improving the quality of care for elderly patients.
- 650 12
- $a geriatrické ošetřovatelství $x metody $7 D005851
- 650 12
- $a zdravotní sestry v klinické praxi $7 D009720
- 650 _2
- $a sociální péče $7 D012946
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 12
- $a komunikace $7 D003142
- 650 _2
- $a psychologická teorie $7 D011582
- 650 _2
- $a pomáhající chování $7 D006379
- 650 _2
- $a empatie $7 D004645
- 650 _2
- $a ošetřovatelská péče $x metody $7 D009732
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a senioři $7 D000368
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a lidé středního věku $7 D008875
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 700 1_
- $a Sukupová, Michaela $7 _AN079890 $u LPH Korneuburg, Krajský pečovatelský dům, Korneuburg, Rakousko
- 773 0_
- $t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 16, č. 2 (2014), s. 88-96 $w MED00011467
- 856 41
- $u https://kont.zsf.jcu.cz/pdfs/knt/2014/02/03.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 a $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140221111821 $b ABA008
- 991 __
- $a 20141021160250 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1040746 $s 871751
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 16 $c 2 $d 88-96 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $n Kontakt (Čes. Budějovice Print) $x MED00011467
- LZP __
- $c NLK183 $d 20141021 $a NLK 2014-41/dk