Detail
Článek
Abstrakt
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

What is most often healthy, unhealthy or pathological (healthy mentality, unhealthy diet, pathological condition-- ) [Co je nejčastěji zdravé, nezdravé nebo chorobné (zdravý rozum, nezdravá strava, chorobné stavy-- )]

Ivana Kolářová

. 2011 ; () : 47-58.

Jazyk angličtina Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15006384

Digitální knihovna NLK
Zdroj

V dřívějších statích jsme sledovali, jak se uvažování běžného člověka o zdraví odráží v jazyce a jak se promítá i do vyjadřování, které čerpá z lidového jazyka – z frazeologie: např. v přirovnání vlastnosti (být) zdravý k objektu, u něhož se zdraví předpokládá (zdravý jako býk, zdravý jako buk), v chápání určité vlastnosti zdravě, chorobně, nezdravě (zdravě sebevědomý, chorobně ctižádostivý) nebo ve vnímání barev jako příznaků/symptomů zdraví nebo nemoci. V následujícím příspěvku se pokusíme ukázat, co je vlastně v běžné komunikaci psané i mluvené a v textech různých stylů a žánrů nejčastěji považováno za zdravé, nezdravé, až chorobné, ale především o čem se jako o zdravém, nezdravém nebo chorobném hovoří, a pokud to bude možné, zaměříme se hlavně na texty související se školou. Podkladem bude opět výzkum v korpusu českých textů, který má v současné době již 1,3 miliard slov. V něm budeme sledovat, která slova označující různé jevy konkrétní a abstraktní se v autentických textech pojí s přídavnými jmény zdravý, nezdravý nebo chorobný.

The previous essays described how the ordinary man's thinking about health is refl ected in the language and how it manifests itself in expressions drawn from colloquial speech or phraseology, for example when comparing the state of (being) healthy with something that presumably exemplifi es health (healthy as a bull, healthy as a beech tree), when characterizing certain traits by the words healthily, pathologically, unhealthily (healthily self-confi dent, pathologically ambitious), or when perceiving colors as signs/symptoms of sickness or health. The following article will try to show what is most often regarded as healthy, unhealthy, or pathological in everyday written or spoken communication, as well as in writings of various styles and genres, and especially what is being talked about as healthy, unhealthy, or pathological, while focusing on school-related subjects where possible. This work utilizes research done on a corpus of Czech texts currently containing 1.3 billion words. These authentic excerpts will allow us to determine which words, denoting both concrete and abstract phenomena, tend to be associated with the adjectives healthy, unhealthy, or pathological.

Co je nejčastěji zdravé, nezdravé nebo chorobné (zdravý rozum, nezdravá strava, chorobné stavy-- )

Škola a zdraví pro 21. století

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15006384
003      
CZ-PrNML
005      
20150430145758.0
007      
ta
008      
150219s2011 xr f 100 0eng||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Kolářová, Ivana $7 _AN079629 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Brno
245    10
$a What is most often healthy, unhealthy or pathological (healthy mentality, unhealthy diet, pathological condition-- ) / $c Ivana Kolářová
246    31
$a Co je nejčastěji zdravé, nezdravé nebo chorobné (zdravý rozum, nezdravá strava, chorobné stavy-- )
500    __
$a Škola a zdraví pro 21. století
504    __
$a Literatura
520    3_
$a V dřívějších statích jsme sledovali, jak se uvažování běžného člověka o zdraví odráží v jazyce a jak se promítá i do vyjadřování, které čerpá z lidového jazyka – z frazeologie: např. v přirovnání vlastnosti (být) zdravý k objektu, u něhož se zdraví předpokládá (zdravý jako býk, zdravý jako buk), v chápání určité vlastnosti zdravě, chorobně, nezdravě (zdravě sebevědomý, chorobně ctižádostivý) nebo ve vnímání barev jako příznaků/symptomů zdraví nebo nemoci. V následujícím příspěvku se pokusíme ukázat, co je vlastně v běžné komunikaci psané i mluvené a v textech různých stylů a žánrů nejčastěji považováno za zdravé, nezdravé, až chorobné, ale především o čem se jako o zdravém, nezdravém nebo chorobném hovoří, a pokud to bude možné, zaměříme se hlavně na texty související se školou. Podkladem bude opět výzkum v korpusu českých textů, který má v současné době již 1,3 miliard slov. V něm budeme sledovat, která slova označující různé jevy konkrétní a abstraktní se v autentických textech pojí s přídavnými jmény zdravý, nezdravý nebo chorobný.
520    9_
$a The previous essays described how the ordinary man's thinking about health is refl ected in the language and how it manifests itself in expressions drawn from colloquial speech or phraseology, for example when comparing the state of (being) healthy with something that presumably exemplifi es health (healthy as a bull, healthy as a beech tree), when characterizing certain traits by the words healthily, pathologically, unhealthily (healthily self-confi dent, pathologically ambitious), or when perceiving colors as signs/symptoms of sickness or health. The following article will try to show what is most often regarded as healthy, unhealthy, or pathological in everyday written or spoken communication, as well as in writings of various styles and genres, and especially what is being talked about as healthy, unhealthy, or pathological, while focusing on school-related subjects where possible. This work utilizes research done on a corpus of Czech texts currently containing 1.3 billion words. These authentic excerpts will allow us to determine which words, denoting both concrete and abstract phenomena, tend to be associated with the adjectives healthy, unhealthy, or pathological.
650    12
$a zdraví - znalosti, postoje, praxe $7 D007722
650    12
$a terminologie jako téma $7 D009626
650    _2
$a jazyk (prostředek komunikace) $7 D007802
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a slovo zdravý a český jazyk
653    00
$a slovo nezdravý a český jazyk
653    00
$a slovo chorobný a český jazyk
653    00
$a zdravý, nezdravý a chorobný a školská tematika
773    0_
$t School and health 21, 2011 : health literacy through education $z 978-80-210-5720-3 $g (2011), s. 47-58 $w MED00184306
910    __
$a ABA008 $b K 89767 $b CD 1526 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150430150103 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1063528 $s 889168
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2011 $d 47-58 $m School and Health 21, 2011 $x MED00184306 $z 978-80-210-5720-3
LZP    __
$c NLK104 $d 20150416 $a NLK 2015-08/pk