• Something wrong with this record ?

Modelling of physical education and physical regimen in lower primary schools [Modelování tělesné výchovy a pohybového režimu žáků na 1. Stupni základní školy]

Vladislav Mužík, Daniela Jonášová, Vojtěch Nováček, Hana Šeráková, Marek Trávníček, Petr Vlček, Jaroslav Vrbas

. 2011 ; () : 271-280.

Language English Country Czech Republic

Digital library NLK
Source

Příspěvek shrnuje výsledky dílčího projektu výzkumného záměru Škola a zdraví pro 21. století (2005-2011). Dílčí projekt je orientován na tělesnou výchovu na 1. stupni ZŠ. Zabývá se projektovaným a realizovaným kurikulem tělesné výchovy i celodenní pohybovou aktivitou žáků. Výzkumnými metodami byly obsahová analýza dokumentů, systematické pozorování interakce ve výuce tělesné výchovy, standardizované řízené rozhovory, dotazníky, časové snímky dne a modelování kurikula tělesné výchovy. Analyzovány byly vzdělávací dokumenty obsahující projektované kurikulum tělesné výchovy. Výzkumnými soubory při uplatnění dalších metod byly reprezentativní soubory občanů České republiky a dostupné soubory učitelů a žáků základních škol. Získané poznatky jsou východiskem pro modelování tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Toto modelování obsahuje intervenční projekt Školáci v pohybu, ovlivňující interakci učitel – žák ve výuce tělesné výchovy, školní i mimoškolní pohybovou aktivitu žáků a monitoring zdravotně orientované zdatnosti žáků. Cílem modelování tělesné výchovy je přispět k optimalizaci pohybového režimu žáků na 1. stupni ZŠ.

The paper presents the results of a subproject pursued within the School and Health for the 21st Century (Škola a zdraví pro 21. století) research project (2005- 2011). The subproject focuses on physical education in lower primary schools. It deals with the projected and implemented curriculum of physical education as well as pupils' overall daily physical activity. The research methods include content analysis of documents, systematic observation of the interaction in physical education classes, standardised controlled interviews, questionnaires, day time records, and modelling of the physical education curriculum. In addition, educational documents containing the projected curriculum of physical education were analysed. Other deployed methods involve research samples representative of the Czech Republic citizens and available samples of primary school teachers and pupils. The results provide a basis for physical education modelling in lower primary schools. This modelling contains the intervention project Pupils on the Move (Školáci v pohybu) infl uencing the interaction between the teacher and pupils in physical education classes, pupils' school and out-of-school physical activity, and monitoring of pupils' health and fi tness. The aim of physical education modelling is to contribute to the optimisation of the physical regimen of primary school pupils.

Modelování tělesné výchovy a pohybového režimu žáků na 1. Stupni základní školy

Škola a zdraví pro 21. století

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15006438
003      
CZ-PrNML
005      
20150430150613.0
007      
ta
008      
150220s2011 xr f 100 0eng||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Mužík, Vladislav, $d 1952- $7 ola2003206218 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Brno
245    10
$a Modelling of physical education and physical regimen in lower primary schools / $c Vladislav Mužík, Daniela Jonášová, Vojtěch Nováček, Hana Šeráková, Marek Trávníček, Petr Vlček, Jaroslav Vrbas
246    31
$a Modelování tělesné výchovy a pohybového režimu žáků na 1. Stupni základní školy
500    __
$a Škola a zdraví pro 21. století
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Příspěvek shrnuje výsledky dílčího projektu výzkumného záměru Škola a zdraví pro 21. století (2005-2011). Dílčí projekt je orientován na tělesnou výchovu na 1. stupni ZŠ. Zabývá se projektovaným a realizovaným kurikulem tělesné výchovy i celodenní pohybovou aktivitou žáků. Výzkumnými metodami byly obsahová analýza dokumentů, systematické pozorování interakce ve výuce tělesné výchovy, standardizované řízené rozhovory, dotazníky, časové snímky dne a modelování kurikula tělesné výchovy. Analyzovány byly vzdělávací dokumenty obsahující projektované kurikulum tělesné výchovy. Výzkumnými soubory při uplatnění dalších metod byly reprezentativní soubory občanů České republiky a dostupné soubory učitelů a žáků základních škol. Získané poznatky jsou východiskem pro modelování tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Toto modelování obsahuje intervenční projekt Školáci v pohybu, ovlivňující interakci učitel – žák ve výuce tělesné výchovy, školní i mimoškolní pohybovou aktivitu žáků a monitoring zdravotně orientované zdatnosti žáků. Cílem modelování tělesné výchovy je přispět k optimalizaci pohybového režimu žáků na 1. stupni ZŠ.
520    9_
$a The paper presents the results of a subproject pursued within the School and Health for the 21st Century (Škola a zdraví pro 21. století) research project (2005- 2011). The subproject focuses on physical education in lower primary schools. It deals with the projected and implemented curriculum of physical education as well as pupils' overall daily physical activity. The research methods include content analysis of documents, systematic observation of the interaction in physical education classes, standardised controlled interviews, questionnaires, day time records, and modelling of the physical education curriculum. In addition, educational documents containing the projected curriculum of physical education were analysed. Other deployed methods involve research samples representative of the Czech Republic citizens and available samples of primary school teachers and pupils. The results provide a basis for physical education modelling in lower primary schools. This modelling contains the intervention project Pupils on the Move (Školáci v pohybu) infl uencing the interaction between the teacher and pupils in physical education classes, pupils' school and out-of-school physical activity, and monitoring of pupils' health and fi tness. The aim of physical education modelling is to contribute to the optimisation of the physical regimen of primary school pupils.
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a programy Healthy People $7 D040361
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a výchova dítěte $7 D002668
650    12
$a tělesná výchova $x metody $x organizace a řízení $x trendy $7 D010806
650    _2
$a pohybová aktivita $x fyziologie $7 D009043
650    12
$a kurikulum $7 D003479
650    _2
$a tělesná výkonnost $7 D010809
650    12
$a teoretické modely $7 D008962
650    _2
$a hodnotící studie jako téma $7 D005069
650    _2
$a výchova a vzdělávání $x metody $x pracovní síly $7 D004493
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a modelování tělesné výchovy
653    00
$a pohybový režim žáků
653    00
$a 1. stupeň základní školy
653    00
$a projektované kurikulum
653    00
$a realizované kurikulum
700    1_
$a Jonášová, Daniela, $d 1977- $7 mzk2006367952
700    1_
$a Nováček, Vojtěch $7 _AN081606
700    1_
$a Šeráková, Hana, $d 1971- $7 mzk2005273063
700    1_
$a Trávníček, Marek, $d 1974- $7 xx0092654
700    1_
$a Vlček, Petr $7 xx0113760
700    1_
$a Vrbas, Jaroslav $7 mzk2004148439
773    0_
$t School and health 21, 2011 : health literacy through education $z 978-80-210-5720-3 $g (2011), s. 271-280 $w MED00184306
910    __
$a ABA008 $b K 89767 $b CD 1526 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150430150918 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1063583 $s 889223
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2011 $d 271-280 $m School and Health 21, 2011 $x MED00184306 $z 978-80-210-5720-3
LZP    __
$c NLK104 $d 20150420 $a NLK 2015-08/pk

Find record