-
Something wrong with this record ?
Framework education programmes and the attitudes of teachers in pre-primary and primary education to selected aspects of health education [Rámcové vzdělávací programy a postoje učitelů preprimárního a primárního vzdělávání k vybraným aspektům výchovy ke zdraví]
Dagmar Kubátová
Language English Country Czech Republic
Digital library NLK
Source
- Keywords
- protidrogová výchova, výuka zdravotnických dovedností a první pomoci,
- MeSH
- Child MeSH
- Evaluation Studies as Topic MeSH
- Humans MeSH
- Judgment * classification MeSH
- Health Promotion MeSH
- Substance-Related Disorders prevention & control MeSH
- Child, Preschool MeSH
- First Aid MeSH
- Sex Education MeSH
- Schools, Nursery MeSH
- Schools MeSH
- Statistics as Topic MeSH
- Education * manpower MeSH
- Child Rearing MeSH
- Health Knowledge, Attitudes, Practice MeSH
- Health Education * methods MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Child, Preschool MeSH
Příspěvek poukazuje na některé přetrvávající postoje učitelů preprimárního a primárního vzdělávání, které jsou na překážku realizace vzdělávacího obsahu „Výchovy ke zdraví“ v plném rozsahu. Porovnáním výsledků průzkumu práce učitelů v oblasti výchovy ke zdraví před a po zavedení RVP do škol bylo zjištěno, že tématika protidrogové výchovy (konkrétně nelegálních drog) a sexuální výchovy (včetně prevence sexuálního zneužívání) je zařazována do výuky i nadále jen sporadicky nebo vůbec. Postoje učitelů k otevřené výchově v této oblasti, která zasahuje i do intimity rodiny, jsou i nadále ovlivněny především jejich erudovaností, komunikativními schopnostmi (včetně komunikace s rodinami žáků), světovým názorem a osobními zkušenostmi. Také výuka zdravotnických dovedností a první pomoci stále na většině škol neprobíhá systematicky, nejčastěji jen formou jednorázových projektových dní, kdy výuku přebírají členové záchranných sborů. Postoje učitelů jsou ovlivněny především tím, že jsou sice proškolováni, ale obvykle jen teoreticky, bez možnosti vyzkoušet si život zachraňující úkony prakticky. Pro výuku jim chybí praktické dovednosti, proto ji sami neprovádějí.
The paper points out certain persisting attitudes held by pre-primary and primary school teachers that represent an obstacle to the full implementation of the educational programme “Health Education”. Comparison of the results of studies into the work of teachers in the area of health education before and after the introduction of the Framework Education Programme in schools showed that the topics of drug prevention education (and illegal drugs in particular) and sex education (including the prevention of sexual abuse) are still incorporated into teaching only sporadically or not at all. The attitudes of teachers to open education in this area, which encroaches on the intimacy of the family, continue to be infl uenced, fi rst and foremost, by their own individual scholarship, communication skills (including communication with the families of their pupils), their view of the world and their personal experience. Instruction in the area of medical skills and fi rst aid also continues to lack a systematic approach in the majority of schools, generally taking the form of one-off project days at which instruction is the responsibility of members of the emergency services. The approach taken by teachers is primarily infl uenced by the fact that their training is generally merely theoretical, and that they have not had the opportunity of training lifesaving methods in practice. They lack the practical skills required for teaching such methods, for which reason they do not demonstrate them.
Rámcové vzdělávací programy a postoje učitelů preprimárního a primárního vzdělávání k vybraným aspektům výchovy ke zdraví
Škola a zdraví pro 21. století
Bibliography, etc.Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15006808
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20150413090948.0
- 007
- ta
- 008
- 150224s2010 xr d f 100 0eng||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Kubátová, Dagmar, $d 1943- $7 jn20001005588 $u Univerzita J. Ev. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, Katedra primárního vzdělávání
- 245 10
- $a Framework education programmes and the attitudes of teachers in pre-primary and primary education to selected aspects of health education / $c Dagmar Kubátová
- 246 31
- $a Rámcové vzdělávací programy a postoje učitelů preprimárního a primárního vzdělávání k vybraným aspektům výchovy ke zdraví
- 500 __
- $a Škola a zdraví pro 21. století
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Příspěvek poukazuje na některé přetrvávající postoje učitelů preprimárního a primárního vzdělávání, které jsou na překážku realizace vzdělávacího obsahu „Výchovy ke zdraví“ v plném rozsahu. Porovnáním výsledků průzkumu práce učitelů v oblasti výchovy ke zdraví před a po zavedení RVP do škol bylo zjištěno, že tématika protidrogové výchovy (konkrétně nelegálních drog) a sexuální výchovy (včetně prevence sexuálního zneužívání) je zařazována do výuky i nadále jen sporadicky nebo vůbec. Postoje učitelů k otevřené výchově v této oblasti, která zasahuje i do intimity rodiny, jsou i nadále ovlivněny především jejich erudovaností, komunikativními schopnostmi (včetně komunikace s rodinami žáků), světovým názorem a osobními zkušenostmi. Také výuka zdravotnických dovedností a první pomoci stále na většině škol neprobíhá systematicky, nejčastěji jen formou jednorázových projektových dní, kdy výuku přebírají členové záchranných sborů. Postoje učitelů jsou ovlivněny především tím, že jsou sice proškolováni, ale obvykle jen teoreticky, bez možnosti vyzkoušet si život zachraňující úkony prakticky. Pro výuku jim chybí praktické dovednosti, proto ji sami neprovádějí.
- 520 9_
- $a The paper points out certain persisting attitudes held by pre-primary and primary school teachers that represent an obstacle to the full implementation of the educational programme “Health Education”. Comparison of the results of studies into the work of teachers in the area of health education before and after the introduction of the Framework Education Programme in schools showed that the topics of drug prevention education (and illegal drugs in particular) and sex education (including the prevention of sexual abuse) are still incorporated into teaching only sporadically or not at all. The attitudes of teachers to open education in this area, which encroaches on the intimacy of the family, continue to be infl uenced, fi rst and foremost, by their own individual scholarship, communication skills (including communication with the families of their pupils), their view of the world and their personal experience. Instruction in the area of medical skills and fi rst aid also continues to lack a systematic approach in the majority of schools, generally taking the form of one-off project days at which instruction is the responsibility of members of the emergency services. The approach taken by teachers is primarily infl uenced by the fact that their training is generally merely theoretical, and that they have not had the opportunity of training lifesaving methods in practice. They lack the practical skills required for teaching such methods, for which reason they do not demonstrate them.
- 650 12
- $a výchova a vzdělávání $x pracovní síly $7 D004493
- 650 12
- $a mínění $x klasifikace $7 D007600
- 650 12
- $a zdravotní výchova $x metody $7 D006266
- 650 _2
- $a zdraví - znalosti, postoje, praxe $7 D007722
- 650 _2
- $a podpora zdraví $7 D006293
- 650 _2
- $a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
- 650 _2
- $a sexuální výchova $7 D012736
- 650 _2
- $a první pomoc $7 D005392
- 650 _2
- $a předškolní dítě $7 D002675
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a výchova dítěte $7 D002668
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a školky $7 D012578
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a hodnotící studie jako téma $7 D005069
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 653 00
- $a protidrogová výchova
- 653 00
- $a výuka zdravotnických dovedností a první pomoci
- 773 0_
- $t School and Health 21, 2010 : papers on health education $z 978-80-210-5260-4 $g (2010), s. 41-53 $w MED00184301
- 910 __
- $a ABA008 $b K 89764 $b CD 1523 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150219103532 $b ABA008
- 991 __
- $a 20150413091230 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1063977 $s 889597
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2010 $d 41-53 $m School and Health 21, 2010 $z 978-80-210-5260-4 $x MED00184301
- LZP __
- $c NLK104 $d 20150413 $a NLK 2015-08/pk