Detail
Article
Conference paper
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Framework education programmes and the attitudes of teachers in pre-primary and primary education to selected aspects of health education [Rámcové vzdělávací programy a postoje učitelů preprimárního a primárního vzdělávání k vybraným aspektům výchovy ke zdraví]

Dagmar Kubátová

. 2010 ; () : 41-53.

Language English Country Czech Republic

Digital library NLK
Source

Příspěvek poukazuje na některé přetrvávající postoje učitelů preprimárního a primárního vzdělávání, které jsou na překážku realizace vzdělávacího obsahu „Výchovy ke zdraví“ v plném rozsahu. Porovnáním výsledků průzkumu práce učitelů v oblasti výchovy ke zdraví před a po zavedení RVP do škol bylo zjištěno, že tématika protidrogové výchovy (konkrétně nelegálních drog) a sexuální výchovy (včetně prevence sexuálního zneužívání) je zařazována do výuky i nadále jen sporadicky nebo vůbec. Postoje učitelů k otevřené výchově v této oblasti, která zasahuje i do intimity rodiny, jsou i nadále ovlivněny především jejich erudovaností, komunikativními schopnostmi (včetně komunikace s rodinami žáků), světovým názorem a osobními zkušenostmi. Také výuka zdravotnických dovedností a první pomoci stále na většině škol neprobíhá systematicky, nejčastěji jen formou jednorázových projektových dní, kdy výuku přebírají členové záchranných sborů. Postoje učitelů jsou ovlivněny především tím, že jsou sice proškolováni, ale obvykle jen teoreticky, bez možnosti vyzkoušet si život zachraňující úkony prakticky. Pro výuku jim chybí praktické dovednosti, proto ji sami neprovádějí.

The paper points out certain persisting attitudes held by pre-primary and primary school teachers that represent an obstacle to the full implementation of the educational programme “Health Education”. Comparison of the results of studies into the work of teachers in the area of health education before and after the introduction of the Framework Education Programme in schools showed that the topics of drug prevention education (and illegal drugs in particular) and sex education (including the prevention of sexual abuse) are still incorporated into teaching only sporadically or not at all. The attitudes of teachers to open education in this area, which encroaches on the intimacy of the family, continue to be infl uenced, fi rst and foremost, by their own individual scholarship, communication skills (including communication with the families of their pupils), their view of the world and their personal experience. Instruction in the area of medical skills and fi rst aid also continues to lack a systematic approach in the majority of schools, generally taking the form of one-off project days at which instruction is the responsibility of members of the emergency services. The approach taken by teachers is primarily infl uenced by the fact that their training is generally merely theoretical, and that they have not had the opportunity of training lifesaving methods in practice. They lack the practical skills required for teaching such methods, for which reason they do not demonstrate them.

Rámcové vzdělávací programy a postoje učitelů preprimárního a primárního vzdělávání k vybraným aspektům výchovy ke zdraví

Škola a zdraví pro 21. století

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15006808
003      
CZ-PrNML
005      
20150413090948.0
007      
ta
008      
150224s2010 xr d f 100 0eng||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Kubátová, Dagmar, $d 1943- $7 jn20001005588 $u Univerzita J. Ev. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, Katedra primárního vzdělávání
245    10
$a Framework education programmes and the attitudes of teachers in pre-primary and primary education to selected aspects of health education / $c Dagmar Kubátová
246    31
$a Rámcové vzdělávací programy a postoje učitelů preprimárního a primárního vzdělávání k vybraným aspektům výchovy ke zdraví
500    __
$a Škola a zdraví pro 21. století
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Příspěvek poukazuje na některé přetrvávající postoje učitelů preprimárního a primárního vzdělávání, které jsou na překážku realizace vzdělávacího obsahu „Výchovy ke zdraví“ v plném rozsahu. Porovnáním výsledků průzkumu práce učitelů v oblasti výchovy ke zdraví před a po zavedení RVP do škol bylo zjištěno, že tématika protidrogové výchovy (konkrétně nelegálních drog) a sexuální výchovy (včetně prevence sexuálního zneužívání) je zařazována do výuky i nadále jen sporadicky nebo vůbec. Postoje učitelů k otevřené výchově v této oblasti, která zasahuje i do intimity rodiny, jsou i nadále ovlivněny především jejich erudovaností, komunikativními schopnostmi (včetně komunikace s rodinami žáků), světovým názorem a osobními zkušenostmi. Také výuka zdravotnických dovedností a první pomoci stále na většině škol neprobíhá systematicky, nejčastěji jen formou jednorázových projektových dní, kdy výuku přebírají členové záchranných sborů. Postoje učitelů jsou ovlivněny především tím, že jsou sice proškolováni, ale obvykle jen teoreticky, bez možnosti vyzkoušet si život zachraňující úkony prakticky. Pro výuku jim chybí praktické dovednosti, proto ji sami neprovádějí.
520    9_
$a The paper points out certain persisting attitudes held by pre-primary and primary school teachers that represent an obstacle to the full implementation of the educational programme “Health Education”. Comparison of the results of studies into the work of teachers in the area of health education before and after the introduction of the Framework Education Programme in schools showed that the topics of drug prevention education (and illegal drugs in particular) and sex education (including the prevention of sexual abuse) are still incorporated into teaching only sporadically or not at all. The attitudes of teachers to open education in this area, which encroaches on the intimacy of the family, continue to be infl uenced, fi rst and foremost, by their own individual scholarship, communication skills (including communication with the families of their pupils), their view of the world and their personal experience. Instruction in the area of medical skills and fi rst aid also continues to lack a systematic approach in the majority of schools, generally taking the form of one-off project days at which instruction is the responsibility of members of the emergency services. The approach taken by teachers is primarily infl uenced by the fact that their training is generally merely theoretical, and that they have not had the opportunity of training lifesaving methods in practice. They lack the practical skills required for teaching such methods, for which reason they do not demonstrate them.
650    12
$a výchova a vzdělávání $x pracovní síly $7 D004493
650    12
$a mínění $x klasifikace $7 D007600
650    12
$a zdravotní výchova $x metody $7 D006266
650    _2
$a zdraví - znalosti, postoje, praxe $7 D007722
650    _2
$a podpora zdraví $7 D006293
650    _2
$a poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek $x prevence a kontrola $7 D019966
650    _2
$a sexuální výchova $7 D012736
650    _2
$a první pomoc $7 D005392
650    _2
$a předškolní dítě $7 D002675
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a výchova dítěte $7 D002668
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a školky $7 D012578
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a hodnotící studie jako téma $7 D005069
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
653    00
$a protidrogová výchova
653    00
$a výuka zdravotnických dovedností a první pomoci
773    0_
$t School and Health 21, 2010 : papers on health education $z 978-80-210-5260-4 $g (2010), s. 41-53 $w MED00184301
910    __
$a ABA008 $b K 89764 $b CD 1523 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150413091230 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1063977 $s 889597
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2010 $d 41-53 $m School and Health 21, 2010 $z 978-80-210-5260-4 $x MED00184301
LZP    __
$c NLK104 $d 20150413 $a NLK 2015-08/pk

Find record