Detail
Article
Conference paper
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

European dimension in education of primary school teachers : learning from experience and refl ection as starting point of teachers work -action research and testing of teaching models [Evropská dimenze ve vzdělávání učitelů primární školy : zkušenostní učení a reflexe jako východisko práce učitele - akční výzkum a testování výukových modelů]

Helena Jedličková, Barbara Bajd, Lenka Ogorevc Hradilová

. 2010 ; () : 57-73.

Language English Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't

Evropa, jako prostor bez ekonomických bariér, předpokládá rovněž unii bez hranic kulturních a vzdělávacích. Akademickou mobilitu podporují programy, jako např. CEEPUS a SOCRATES-ERASMUS, umožňující nejen získávání zkušeností a osobnostní rozvoj studentů a pedagogů na partnerských školách, ale také sekundárně výzkum zaměřený na evropskou dimenzi ve vzdělávání. V průběhu posledních let jsou akčními výzkumy na univerzitách v Evropě ověřovány nové modely orientované na zkvalitnění vzdělávání pro 21. století dle Bílé a Zelené knihy EU. Klade se v nich důraz na profesionalizaci přípravy učitelů. Ukazuje se, že profesionalita učitele pro primární školu se musí opírat o řadu kompetencí, zejména o schopnost refl exe a kritického myšlení. Danou problematikou se zabývá i společný výzkum realizovaný na katedře biologie a katedře pro přípravu učitelů primárním vzdělávání PdF Univerzity v Lublani (Slovinsko) a na katedře biologie PdF MU v Brně, mezi nimiž dochází pravidelně k mobilitě studentů i pedagogů v projektu „Biologie pro život a zdraví“.

Europe as a space without economical borders presupposes also a union without barriers in culture and education. Apart from enabling to acquire experience and personal development of students and teachers at partner schools, the programs, witch support academic mobility, e.g. CEPUS and SOCRATES-ERASMUS, enable secondarily research orientated to European dimension in education, as well. During recent years, new models of improving of education for the 21st century according to the White Book and the Green Books of the European Commission, witch emphasise the professionalization of teachers’ training, are being verifi ed at universities in Europe. It proves that professionality of primary school teachers should be based on several competences, especially on the ability of refl ection and critical thinking. These problems are also topics of the collective research realised at the Department of Chemistry, Biology and Home Economy and at the Department of Primary Teacher Training of the Faculty of Education at the University of Ljubljana, Slovenia and at the Department of Biology at the Faculty of Education at the Masaryk University in Brno, the Czech Republic. Students and lecturers at both departments participate in the programme „Biology for life and health”.

Evropská dimenze ve vzdělávání učitelů primární školy : zkušenostní učení a reflexe jako východisko práce učitele - akční výzkum a testování výukových modelů

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15006938
003      
CZ-PrNML
005      
20150514125603.0
007      
ta
008      
150224s2010 xr f 100 0eng||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Jedličková, Helena $7 mub2012697360 $u Masarykova universita, Pedagogická fakulta, Brno
245    10
$a European dimension in education of primary school teachers : $b learning from experience and refl ection as starting point of teachers work -action research and testing of teaching models / $c Helena Jedličková, Barbara Bajd, Lenka Ogorevc Hradilová
246    31
$a Evropská dimenze ve vzdělávání učitelů primární školy : $b zkušenostní učení a reflexe jako východisko práce učitele - akční výzkum a testování výukových modelů
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Evropa, jako prostor bez ekonomických bariér, předpokládá rovněž unii bez hranic kulturních a vzdělávacích. Akademickou mobilitu podporují programy, jako např. CEEPUS a SOCRATES-ERASMUS, umožňující nejen získávání zkušeností a osobnostní rozvoj studentů a pedagogů na partnerských školách, ale také sekundárně výzkum zaměřený na evropskou dimenzi ve vzdělávání. V průběhu posledních let jsou akčními výzkumy na univerzitách v Evropě ověřovány nové modely orientované na zkvalitnění vzdělávání pro 21. století dle Bílé a Zelené knihy EU. Klade se v nich důraz na profesionalizaci přípravy učitelů. Ukazuje se, že profesionalita učitele pro primární školu se musí opírat o řadu kompetencí, zejména o schopnost refl exe a kritického myšlení. Danou problematikou se zabývá i společný výzkum realizovaný na katedře biologie a katedře pro přípravu učitelů primárním vzdělávání PdF Univerzity v Lublani (Slovinsko) a na katedře biologie PdF MU v Brně, mezi nimiž dochází pravidelně k mobilitě studentů i pedagogů v projektu „Biologie pro život a zdraví“.
520    9_
$a Europe as a space without economical borders presupposes also a union without barriers in culture and education. Apart from enabling to acquire experience and personal development of students and teachers at partner schools, the programs, witch support academic mobility, e.g. CEPUS and SOCRATES-ERASMUS, enable secondarily research orientated to European dimension in education, as well. During recent years, new models of improving of education for the 21st century according to the White Book and the Green Books of the European Commission, witch emphasise the professionalization of teachers’ training, are being verifi ed at universities in Europe. It proves that professionality of primary school teachers should be based on several competences, especially on the ability of refl ection and critical thinking. These problems are also topics of the collective research realised at the Department of Chemistry, Biology and Home Economy and at the Department of Primary Teacher Training of the Faculty of Education at the University of Ljubljana, Slovenia and at the Department of Biology at the Faculty of Education at the Masaryk University in Brno, the Czech Republic. Students and lecturers at both departments participate in the programme „Biology for life and health”.
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a univerzity $7 D014495
650    _2
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a vyučování $7 D013663
650    _2
$a vzdělávací modely $7 D017145
650    _2
$a znalostní báze $7 D051188
650    _2
$a profesní mobilita $7 D002322
650    _2
$a odborná způsobilost $7 D011361
650    _2
$a longitudinální studie $7 D008137
650    _2
$a výzkumný projekt $7 D012107
650    _2
$a Evropská unie $7 D005062
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a lidé $7 D006801
651    _2
$a Slovinsko $7 D017524
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
653    20
$a Vzdělávání učitelů základních škol v rámci Evropské unie
653    10
$a Výzkum a testování pedagogických modelů
653    10
$a Projekt "Biologie pro život a zdraví"
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Bajd, Barbara $u University of Ljubljana, Faculty of Education, Slovenia
700    1_
$a Ogorevc Hradilová, Lenka $7 _AN081634
773    0_
$t School and Health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration $z 978-80-210-5259-8 $g (2010), s. 57-73 $w MED00184303
910    __
$a ABA008 $b K 89765 $b CD 1524 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150514125917 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1064076 $s 889729
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2010 $d 57-73 $m School and Health 21, 2010 $x MED00184303 $z 978-80-210-5259-8
LZP    __
$c NLK184 $d 20150514 $a NLK 2015-08/pk

Find record