• Something wrong with this record ?

Notes on the philosophy of health [Poznámky k filozofii zdraví]

Radovan Rybář

. 2009 ; () : 15-23. (general issues in health education)

Language English Country Czech Republic

Digital library NLK
Source

Učitele, zejména humanitních a společensko-vědních oborů, je možno charakterizovat jako kulturně-osvětového činitele. V moderním pedagogickém pojetí jeho hlavním cílem ve vztahu ke svému žákovi není napomáhání k hromadění jeho vědomostí, ale vedení k jemnějšímu vnímání a utříděnějšímu poznání, které směřuje k celkovému chápání dnešního světa. Důležitým úkolem současného učitele je pěstování syntetického pohledu, schopnosti klást neobvyklé otázky a zvládat reakce na nepředvídatelné životní situace a problémy. Ve výkonu učitelského povolání jde také o pomoc mladým lidem při hledání a nalézání zdravého a rozumného životního stylu, vnitřní harmonie za použití fi lozofi ckého poradenství a různých alternativních metod.

The teacher, particularly in the humanities and socio-scientifi c fi elds, can be characterised as a cultural-educational fi gure. In modern pedagogy, his principal goal in relation to his pupils is no longer to assist in the accumulation of knowledge, but rather to lead them towards more refi ned and orderly cognition directed towards an overall understanding of the modern world. Another important task of the modern teacher is cultivation of the synthetic viewpoint and the ability to ask unusual questions and to control responses to unforeseeable situations and problems in life. Another important aspect of the performance of the teaching profession is to help young people seek and fi nd a healthy and sensible lifestyle and inner harmony with the use of philosophical consultation and various alternative methods.

Poznámky k filozofii zdraví

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15007563
003      
CZ-PrNML
005      
20150501184554.0
007      
ta
008      
150304s2009 xr f 100 0|eng||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Rybář, Radovan, $d 1952- $7 jn20001227758 $u Masaryk University, Faculty of Education, Department of Civics, Brno
245    10
$a Notes on the philosophy of health / $c Radovan Rybář
246    31
$a Poznámky k filozofii zdraví
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Učitele, zejména humanitních a společensko-vědních oborů, je možno charakterizovat jako kulturně-osvětového činitele. V moderním pedagogickém pojetí jeho hlavním cílem ve vztahu ke svému žákovi není napomáhání k hromadění jeho vědomostí, ale vedení k jemnějšímu vnímání a utříděnějšímu poznání, které směřuje k celkovému chápání dnešního světa. Důležitým úkolem současného učitele je pěstování syntetického pohledu, schopnosti klást neobvyklé otázky a zvládat reakce na nepředvídatelné životní situace a problémy. Ve výkonu učitelského povolání jde také o pomoc mladým lidem při hledání a nalézání zdravého a rozumného životního stylu, vnitřní harmonie za použití fi lozofi ckého poradenství a různých alternativních metod.
520    9_
$a The teacher, particularly in the humanities and socio-scientifi c fi elds, can be characterised as a cultural-educational fi gure. In modern pedagogy, his principal goal in relation to his pupils is no longer to assist in the accumulation of knowledge, but rather to lead them towards more refi ned and orderly cognition directed towards an overall understanding of the modern world. Another important task of the modern teacher is cultivation of the synthetic viewpoint and the ability to ask unusual questions and to control responses to unforeseeable situations and problems in life. Another important aspect of the performance of the teaching profession is to help young people seek and fi nd a healthy and sensible lifestyle and inner harmony with the use of philosophical consultation and various alternative methods.
650    12
$a školy $x organizace a řízení $x pracovní síly $x trendy $7 D012574
650    12
$a vyučování $x metody $x pracovní síly $x trendy $7 D013663
650    _2
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a zdraví $7 D006262
650    _2
$a filozofie $7 D010684
650    _2
$a filosofie lékařská $7 D010686
650    _2
$a existencialismus $x psychologie $7 D005086
650    _2
$a psychický stres $x psychologie $x rehabilitace $7 D013315
650    _2
$a životní styl $7 D008019
650    _2
$a komplementární terapie $7 D000529
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a Učitelství
653    10
$a Filosofické poradenství
773    0_
$t School and Health 21, 2009 : general issues in health education $z 978-80-210-4929-1 $g (2009), s. 15-23 $w MED00184299
910    __
$a ABA008 $b K 89763 $b CD 1521 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150501184847 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1064856 $s 890358
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2009 $d 15-23 $m School and Health 21, 2009 $x MED00184299 $z 978-80-210-4929-1 $o general issues in health education
LZP    __
$c NLK184 $d 20150501 $a NLK 2015-08/pk

Find record