-
Something wrong with this record ?
Notes on the philosophy of health [Poznámky k filozofii zdraví]
Radovan Rybář
Language English Country Czech Republic
Digital library NLK
Source
- Keywords
- Učitelství, Filosofické poradenství,
- MeSH
- Existentialism psychology MeSH
- Philosophy, Medical MeSH
- Philosophy MeSH
- Complementary Therapies MeSH
- Humans MeSH
- Stress, Psychological psychology rehabilitation MeSH
- Schools * organization & administration manpower trends MeSH
- Education MeSH
- Teaching * methods manpower trends MeSH
- Health MeSH
- Life Style MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Učitele, zejména humanitních a společensko-vědních oborů, je možno charakterizovat jako kulturně-osvětového činitele. V moderním pedagogickém pojetí jeho hlavním cílem ve vztahu ke svému žákovi není napomáhání k hromadění jeho vědomostí, ale vedení k jemnějšímu vnímání a utříděnějšímu poznání, které směřuje k celkovému chápání dnešního světa. Důležitým úkolem současného učitele je pěstování syntetického pohledu, schopnosti klást neobvyklé otázky a zvládat reakce na nepředvídatelné životní situace a problémy. Ve výkonu učitelského povolání jde také o pomoc mladým lidem při hledání a nalézání zdravého a rozumného životního stylu, vnitřní harmonie za použití fi lozofi ckého poradenství a různých alternativních metod.
The teacher, particularly in the humanities and socio-scientifi c fi elds, can be characterised as a cultural-educational fi gure. In modern pedagogy, his principal goal in relation to his pupils is no longer to assist in the accumulation of knowledge, but rather to lead them towards more refi ned and orderly cognition directed towards an overall understanding of the modern world. Another important task of the modern teacher is cultivation of the synthetic viewpoint and the ability to ask unusual questions and to control responses to unforeseeable situations and problems in life. Another important aspect of the performance of the teaching profession is to help young people seek and fi nd a healthy and sensible lifestyle and inner harmony with the use of philosophical consultation and various alternative methods.
Poznámky k filozofii zdraví
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15007563
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20150501184554.0
- 007
- ta
- 008
- 150304s2009 xr f 100 0|eng||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Rybář, Radovan, $d 1952- $7 jn20001227758 $u Masaryk University, Faculty of Education, Department of Civics, Brno
- 245 10
- $a Notes on the philosophy of health / $c Radovan Rybář
- 246 31
- $a Poznámky k filozofii zdraví
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Učitele, zejména humanitních a společensko-vědních oborů, je možno charakterizovat jako kulturně-osvětového činitele. V moderním pedagogickém pojetí jeho hlavním cílem ve vztahu ke svému žákovi není napomáhání k hromadění jeho vědomostí, ale vedení k jemnějšímu vnímání a utříděnějšímu poznání, které směřuje k celkovému chápání dnešního světa. Důležitým úkolem současného učitele je pěstování syntetického pohledu, schopnosti klást neobvyklé otázky a zvládat reakce na nepředvídatelné životní situace a problémy. Ve výkonu učitelského povolání jde také o pomoc mladým lidem při hledání a nalézání zdravého a rozumného životního stylu, vnitřní harmonie za použití fi lozofi ckého poradenství a různých alternativních metod.
- 520 9_
- $a The teacher, particularly in the humanities and socio-scientifi c fi elds, can be characterised as a cultural-educational fi gure. In modern pedagogy, his principal goal in relation to his pupils is no longer to assist in the accumulation of knowledge, but rather to lead them towards more refi ned and orderly cognition directed towards an overall understanding of the modern world. Another important task of the modern teacher is cultivation of the synthetic viewpoint and the ability to ask unusual questions and to control responses to unforeseeable situations and problems in life. Another important aspect of the performance of the teaching profession is to help young people seek and fi nd a healthy and sensible lifestyle and inner harmony with the use of philosophical consultation and various alternative methods.
- 650 12
- $a školy $x organizace a řízení $x pracovní síly $x trendy $7 D012574
- 650 12
- $a vyučování $x metody $x pracovní síly $x trendy $7 D013663
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493
- 650 _2
- $a zdraví $7 D006262
- 650 _2
- $a filozofie $7 D010684
- 650 _2
- $a filosofie lékařská $7 D010686
- 650 _2
- $a existencialismus $x psychologie $7 D005086
- 650 _2
- $a psychický stres $x psychologie $x rehabilitace $7 D013315
- 650 _2
- $a životní styl $7 D008019
- 650 _2
- $a komplementární terapie $7 D000529
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 00
- $a Učitelství
- 653 10
- $a Filosofické poradenství
- 773 0_
- $t School and Health 21, 2009 : general issues in health education $z 978-80-210-4929-1 $g (2009), s. 15-23 $w MED00184299
- 910 __
- $a ABA008 $b K 89763 $b CD 1521 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150219103532 $b ABA008
- 991 __
- $a 20150501184847 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1064856 $s 890358
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2009 $d 15-23 $m School and Health 21, 2009 $x MED00184299 $z 978-80-210-4929-1 $o general issues in health education
- LZP __
- $c NLK184 $d 20150501 $a NLK 2015-08/pk