Detail
Article
Conference paper
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Questions about education of pupils suffering from chronic disease or another grave illness from the parents' point of view– international project TIMSIS [Otázky edukace žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním z pohledu rodičů - mezinárodní projekt TIMSIS]

Dana Zámečníková, Petr Kachlík, Ilka Vaďurová

. 2008 ; (sv. 2) : 221-239.

Language English Country Czech Republic

Dítě trpící závažným či chronicky probíhajícím onemocněním představuje nejen významný medicínský, ale též výchovný a pedagogický problém. Mezinárodní projekt TIMSIS mapuje názory a potřeby rodičů a pedagogů v několika evropských zemích pomocí dotazníkového šetření. Výsledky ukazují, že je velmi důležitá vhodná a správná informovanost rodičů o podstatě choroby dítěte, jejích komplikacích, terapii a řešení krizových stavů. Rodiče by měli též komunikovat s pedagogem, uvědomit ho o povaze onemocnění jejich dítěte, o možnostech integrace ve třídě, o omezeních při výuce. Rodiče se setkali s vedlejšími účinky léků, s dopadem nemoci na psychiku dítěte a s ovlivněním každodenního života dítěte. Z pohledu rodičů je nejdůležitější osobou ve škole třídní učitel, který by měl rovněž mít o nemoci žáka nejvíce informací a v přiměřené míře informovat spolužáky.

A child suffering from grave illness or chronic disease presents not only a significant medical but also educational and pedagogical problem. International project TIMSIS maps parents' and teachers' opinions and needs in several European countries by means of a questionnaire survey. The results show that as far as parents are concerned, it is essential to be informed in a suitable and right way about the essence of their child's disease, about its complications, therapy, and resolving of critical stages. Parents should also communicate with the teacher; let him/her know about the nature of the disease, options of integration in the class, restrictions in the instruction. The parents have encountered the side effects of drugs, the impact on their child's psyche, and the influence on everyday life. From the parents' point of view, the most important person at school is the class-teacher, who should be provided with most information on the disease of the pupil, and should inform the other pupils to an adequate extent.

Otázky edukace žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním z pohledu rodičů - mezinárodní projekt TIMSIS

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15007852
003      
CZ-PrNML
005      
20191112100304.0
007      
ta
008      
150306s2008 xr a f 100 0|eng||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Zámečníková, Dana, $d 1976- $7 mzk2005304280 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky, Brno
245    10
$a Questions about education of pupils suffering from chronic disease or another grave illness from the parents' point of view– international project TIMSIS / $c Dana Zámečníková, Petr Kachlík, Ilka Vaďurová
246    31
$a Otázky edukace žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním z pohledu rodičů - mezinárodní projekt TIMSIS
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Dítě trpící závažným či chronicky probíhajícím onemocněním představuje nejen významný medicínský, ale též výchovný a pedagogický problém. Mezinárodní projekt TIMSIS mapuje názory a potřeby rodičů a pedagogů v několika evropských zemích pomocí dotazníkového šetření. Výsledky ukazují, že je velmi důležitá vhodná a správná informovanost rodičů o podstatě choroby dítěte, jejích komplikacích, terapii a řešení krizových stavů. Rodiče by měli též komunikovat s pedagogem, uvědomit ho o povaze onemocnění jejich dítěte, o možnostech integrace ve třídě, o omezeních při výuce. Rodiče se setkali s vedlejšími účinky léků, s dopadem nemoci na psychiku dítěte a s ovlivněním každodenního života dítěte. Z pohledu rodičů je nejdůležitější osobou ve škole třídní učitel, který by měl rovněž mít o nemoci žáka nejvíce informací a v přiměřené míře informovat spolužáky.
520    9_
$a A child suffering from grave illness or chronic disease presents not only a significant medical but also educational and pedagogical problem. International project TIMSIS maps parents' and teachers' opinions and needs in several European countries by means of a questionnaire survey. The results show that as far as parents are concerned, it is essential to be informed in a suitable and right way about the essence of their child's disease, about its complications, therapy, and resolving of critical stages. Parents should also communicate with the teacher; let him/her know about the nature of the disease, options of integration in the class, restrictions in the instruction. The parents have encountered the side effects of drugs, the impact on their child's psyche, and the influence on everyday life. From the parents' point of view, the most important person at school is the class-teacher, who should be provided with most information on the disease of the pupil, and should inform the other pupils to an adequate extent.
650    12
$a chronická nemoc $x psychologie $7 D002908
650    _2
$a programy Healthy People $7 D040361
650    12
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a rodiče $7 D010290
650    _2
$a školy $7 D012574
650    12
$a integrovaná výuka $7 D008282
650    _2
$a hodnotící studie jako téma $7 D005069
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a učitelé $7 D000070777
650    _2
$a nemocnice $7 D006761
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
651    _2
$a Finsko $7 D005387
651    _2
$a Německo $7 D005858
651    _2
$a Maďarsko $7 D006814
651    _2
$a Norsko $7 D009664
651    _2
$a Rusko $7 D012426
653    00
$a onemocnění
653    00
$a pomoc
653    00
$a TIMSIS
653    00
$a projekt
700    1_
$a Kachlík, Petr, $d 1966- $7 jo2003193176 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky, Brno
700    1_
$a Vaďurová, Ilka $7 _AN079632 $u Základní škola při Fakultní nemocnici, Brno
773    0_
$t School and health 21 $z 978-80-7392-043-2 $g sv. 2 (2008), s. 221-239 $w MED00184275
910    __
$a ABA008 $b K 89759 $b CD 1518 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20191112100540 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1065167 $s 890651
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2008 $c sv. 2 $d 221-239 $m School and health 21. 3, 2008 $x MED00184275 $z 978-80-7392-043-2
LZP    __
$c NLK104 $d 20150407 $a NLK 2015-08/pk

Find record