-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Faktorová štruktúra a reliabilita dotazníka Driver Behavior Questionnaire [Factor structure and reliability of the Driver Behavior Questionnaire]
Eva Rošková, Martin Jakubek, Naďa Kozáková
Jazyk slovenština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2015 do 2022
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2010 do 2020
- MeSH
- dopravní nehody psychologie MeSH
- dospělí MeSH
- empirický výzkum MeSH
- faktorová analýza statistická MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- nebezpečné chování * MeSH
- průzkumy a dotazníky * klasifikace MeSH
- reprodukovatelnost výsledků MeSH
- řízení motorových vozidel * psychologie MeSH
- rizikové faktory MeSH
- senioři MeSH
- Check Tag
- dospělí MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- senioři MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Dotazník Driver Behavior Questionnaire (DBQ) je v súčasnosti najpoužívanejším sebaposudzovacím nástrojom na meranie rizikové štýlu šoférovania. Cieľom prezentovanej štúdie bolo preskúmať faktorovú štruktúru a reliabilitu Manchesterskej verzie dotazníka DBQ (28 položiek) na slovenskej vzorke vodičov amatérov. Dotazník bol administrovaný výberu 1010 respondentov, podmienkou pre účasť vo výskume bol vek respondentov minimálne 18 rokov, vodičský preukaz skupiny „B“ a minimálny počet najazdených kilometrov 1000 ročne. Za účelom identifikovania dimenzionality nástroja a posúdenia vhodnosti zaradenia jednotlivých položiek dotazníka sme vykonali exploračnú faktorovú analýzu (Principal Component Analysis s varimaxovou rotáciou). Na testovanie vhodnosti modelu, zhodnotenie zhody modelu s reálnymi dátami sme použili konfirmačnú faktorovú analýzu. Vnútornú konzistenciu nástroja a jeho jednotlivých škál sme overovali Cronbachovým koeficientom Alfa. Exploračná a konfirmačná faktorová analýza potvrdila štvorfaktorovú štruktúru dotazníka DBQ: chyby, bežné priestupky, opomenutia/omyly, agresívne priestupky. Merané indexy zhody potvrdili, že vytvorený hypotetický model prezentuje dobrú mieru zhody s reálnymi dátami a je v takejto podobe aplikovateľný. Výsledné koeficienty spoľahlivosti (Cronbach Alfa) sú na porovnateľnej úrovni vo vzťahu k originálnemu nástroju a sú akceptovateľné (0,65–0,87).
Der Fragebogen Driver Behavior Questionnaire (DBQ) ist derzeit das am weitesten verbreitete Instrument zur Selbsteinschätzung riskanter Fahrweise. Das Ziel der vorliegenden Studie war es, die Faktoren-Struktur und die Zuverlässigkeit der Manchester DBQ Version des Fragebogens (28 Item) bei Slowakischen Autofahrern zu untersuchen. Der Fragebogen wurde 1010 Personen administriert. Bedingung der Teilnahme an der Forschung war das Alter der Befragten über 18 Jahre, Führerschein „B“ und die Mindestanzahl gefahrener Kilometer 1000 pro Jahr. Um die Dimensionalität des Instruments und die richtige Einstufung der einzelnen Items des Fragebogens zu identifizieren, führten wir eine explorative Faktorenanalyse durch (Hauptkomponentenanalyse mit Varimax- Rotation). Um die Anpassung des Modells zu testen und die Konformität des Modells mit realen Daten zu bewerten, haben wir eine konfirmatorische Faktorenanalyse durchgeführt. Die interne Konsistenz des Instruments und der verschiedenen Skalen wurde mit dem Cronbach Alpha Koeffizienten überprüft. Die erklärende und die konfirmatorische Faktorenanalyse bestätigten die 4-Faktoren Struktur des Fragebogens DBQ: Fehler, Schnitzer, Unterlassung, Aggression. Korrelationsindexe bestätigen, dass das erstellte hypothetische Modell ein hohes Maß an Übereinstimmung mit den realen Daten darstellt und in dieser Form anwendbar ist. Die daraus resultierende Reliabilität (Cronbach Alpha) ist vergleichbar in Bezug auf das Originalinstrument und ist genügend (0,65–0,87).
Factor structure and reliability of the Driver Behavior Questionnaire
Faktorenstruktur Und Zuverlässigkeit Des Fragebogens Driver Behavior Questionnaire
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15025501
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20151019155611.0
- 007
- ta
- 008
- 150728s2015 xr a f 000 0dslo||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a slo $b eng $b ger
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Rošková, Eva $7 _AN069341 $u Filozofická fakulta UK Bratislava, Katedra psychológie
- 245 10
- $a Faktorová štruktúra a reliabilita dotazníka Driver Behavior Questionnaire / $c Eva Rošková, Martin Jakubek, Naďa Kozáková
- 246 31
- $a Factor structure and reliability of the Driver Behavior Questionnaire
- 246 30
- $a Faktorenstruktur Und Zuverlässigkeit Des Fragebogens Driver Behavior Questionnaire
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Dotazník Driver Behavior Questionnaire (DBQ) je v súčasnosti najpoužívanejším sebaposudzovacím nástrojom na meranie rizikové štýlu šoférovania. Cieľom prezentovanej štúdie bolo preskúmať faktorovú štruktúru a reliabilitu Manchesterskej verzie dotazníka DBQ (28 položiek) na slovenskej vzorke vodičov amatérov. Dotazník bol administrovaný výberu 1010 respondentov, podmienkou pre účasť vo výskume bol vek respondentov minimálne 18 rokov, vodičský preukaz skupiny „B“ a minimálny počet najazdených kilometrov 1000 ročne. Za účelom identifikovania dimenzionality nástroja a posúdenia vhodnosti zaradenia jednotlivých položiek dotazníka sme vykonali exploračnú faktorovú analýzu (Principal Component Analysis s varimaxovou rotáciou). Na testovanie vhodnosti modelu, zhodnotenie zhody modelu s reálnymi dátami sme použili konfirmačnú faktorovú analýzu. Vnútornú konzistenciu nástroja a jeho jednotlivých škál sme overovali Cronbachovým koeficientom Alfa. Exploračná a konfirmačná faktorová analýza potvrdila štvorfaktorovú štruktúru dotazníka DBQ: chyby, bežné priestupky, opomenutia/omyly, agresívne priestupky. Merané indexy zhody potvrdili, že vytvorený hypotetický model prezentuje dobrú mieru zhody s reálnymi dátami a je v takejto podobe aplikovateľný. Výsledné koeficienty spoľahlivosti (Cronbach Alfa) sú na porovnateľnej úrovni vo vzťahu k originálnemu nástroju a sú akceptovateľné (0,65–0,87).
- 520 9_
- $a The Driver Behavior Questionnaire (DBQ) is currently the most widely used self-report instrument to measure a risky driving style. The aim of the study was to examine the factor structure and reliability of the four-factor Manchester Driver Behavior Questionnaire (28 items) among Slovak non-professional drivers. The questionnaire was administered to a sample of 1010 respondents. Participants had to be over 18 years of age, drive at least 1000 km per year, “B” category driving license was obligatory. An exploratory factor analysis (Principal Component Analysis with varimax rotation) was carried out to assess the structure and dimensionality of the instrument. Furthermore a confirmatory factor analysis was performed to test the fit of the factor model. Internal consistency of the instrument was tested by Cronbach Alpha. The exploratory and confirmatory factor analysis confirmed the four-factor structure of the questionnaire: errors, ordinary violations, lapses, aggressive violations. The internal consistency coefficients (Cronbach’s alpha) were acceptable and at a comparable level in relation to the original instrument (0.65–0.87).
- 520 9_
- $a Der Fragebogen Driver Behavior Questionnaire (DBQ) ist derzeit das am weitesten verbreitete Instrument zur Selbsteinschätzung riskanter Fahrweise. Das Ziel der vorliegenden Studie war es, die Faktoren-Struktur und die Zuverlässigkeit der Manchester DBQ Version des Fragebogens (28 Item) bei Slowakischen Autofahrern zu untersuchen. Der Fragebogen wurde 1010 Personen administriert. Bedingung der Teilnahme an der Forschung war das Alter der Befragten über 18 Jahre, Führerschein „B“ und die Mindestanzahl gefahrener Kilometer 1000 pro Jahr. Um die Dimensionalität des Instruments und die richtige Einstufung der einzelnen Items des Fragebogens zu identifizieren, führten wir eine explorative Faktorenanalyse durch (Hauptkomponentenanalyse mit Varimax- Rotation). Um die Anpassung des Modells zu testen und die Konformität des Modells mit realen Daten zu bewerten, haben wir eine konfirmatorische Faktorenanalyse durchgeführt. Die interne Konsistenz des Instruments und der verschiedenen Skalen wurde mit dem Cronbach Alpha Koeffizienten überprüft. Die erklärende und die konfirmatorische Faktorenanalyse bestätigten die 4-Faktoren Struktur des Fragebogens DBQ: Fehler, Schnitzer, Unterlassung, Aggression. Korrelationsindexe bestätigen, dass das erstellte hypothetische Modell ein hohes Maß an Übereinstimmung mit den realen Daten darstellt und in dieser Form anwendbar ist. Die daraus resultierende Reliabilität (Cronbach Alpha) ist vergleichbar in Bezug auf das Originalinstrument und ist genügend (0,65–0,87).
- 650 12
- $a řízení motorových vozidel $x psychologie $7 D001334
- 650 12
- $a průzkumy a dotazníky $x klasifikace $7 D011795
- 650 12
- $a nebezpečné chování $7 D003617
- 650 _2
- $a faktorová analýza statistická $7 D005163
- 650 _2
- $a reprodukovatelnost výsledků $7 D015203
- 650 _2
- $a empirický výzkum $7 D036262
- 650 _2
- $a dopravní nehody $x psychologie $7 D000063
- 650 _2
- $a rizikové faktory $7 D012307
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a senioři $7 D000368
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a lidé středního věku $7 D008875
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Jakubek, Martin $7 xx0242355 $u Filozofická fakulta UK Bratislava, Katedra psychológie
- 700 1_
- $a Kozáková,. Naďa $7 _AN083580 $u Filozofická fakulta UK Bratislava, Katedra psychológie
- 773 0_
- $t Psychologie pro praxi $x 1803-8670 $g Roč. 50, č. 1-2 (2015), s. 85-97 $w MED00166190
- 856 41
- $u https://karolinum.cz/data/clanek/1667/PPP_2015_1_2_roskova%2085-97.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4251 $c 595 b $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140224120655 $b ABA008
- 991 __
- $a 20151019155803 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1085675 $s 908511
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2015 $b 50 $c 1-2 $d 85-97 $i 1803-8670 $m Psychologie pro praxi $n Psychol. praxi $x MED00166190
- LZP __
- $c NLK121 $d 20151019 $a NLK 2015-34/dk