Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Faktorová štruktúra a reliabilita dotazníka Driver Behavior Questionnaire [Factor structure and reliability of the Driver Behavior Questionnaire]

Eva Rošková, Martin Jakubek, Naďa Kozáková

. 2015 ; 50 (1-2) : 85-97.

Jazyk slovenština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15025501

Dotazník Driver Behavior Questionnaire (DBQ) je v súčasnosti najpoužívanejším sebaposudzovacím nástrojom na meranie rizikové štýlu šoférovania. Cieľom prezentovanej štúdie bolo preskúmať faktorovú štruktúru a reliabilitu Manchesterskej verzie dotazníka DBQ (28 položiek) na slovenskej vzorke vodičov amatérov. Dotazník bol administrovaný výberu 1010 respondentov, podmienkou pre účasť vo výskume bol vek respondentov minimálne 18 rokov, vodičský preukaz skupiny „B“ a minimálny počet najazdených kilometrov 1000 ročne. Za účelom identifikovania dimenzionality nástroja a posúdenia vhodnosti zaradenia jednotlivých položiek dotazníka sme vykonali exploračnú faktorovú analýzu (Principal Component Analysis s varimaxovou rotáciou). Na testovanie vhodnosti modelu, zhodnotenie zhody modelu s reálnymi dátami sme použili konfirmačnú faktorovú analýzu. Vnútornú konzistenciu nástroja a jeho jednotlivých škál sme overovali Cronbachovým koeficientom Alfa. Exploračná a konfirmačná faktorová analýza potvrdila štvorfaktorovú štruktúru dotazníka DBQ: chyby, bežné priestupky, opomenutia/omyly, agresívne priestupky. Merané indexy zhody potvrdili, že vytvorený hypotetický model prezentuje dobrú mieru zhody s reálnymi dátami a je v takejto podobe aplikovateľný. Výsledné koeficienty spoľahlivosti (Cronbach Alfa) sú na porovnateľnej úrovni vo vzťahu k originálnemu nástroju a sú akceptovateľné (0,65–0,87).

Der Fragebogen Driver Behavior Questionnaire (DBQ) ist derzeit das am weitesten verbreitete Instrument zur Selbsteinschätzung riskanter Fahrweise. Das Ziel der vorliegenden Studie war es, die Faktoren-Struktur und die Zuverlässigkeit der Manchester DBQ Version des Fragebogens (28 Item) bei Slowakischen Autofahrern zu untersuchen. Der Fragebogen wurde 1010 Personen administriert. Bedingung der Teilnahme an der Forschung war das Alter der Befragten über 18 Jahre, Führerschein „B“ und die Mindestanzahl gefahrener Kilometer 1000 pro Jahr. Um die Dimensionalität des Instruments und die richtige Einstufung der einzelnen Items des Fragebogens zu identifizieren, führten wir eine explorative Faktorenanalyse durch (Hauptkomponentenanalyse mit Varimax- Rotation). Um die Anpassung des Modells zu testen und die Konformität des Modells mit realen Daten zu bewerten, haben wir eine konfirmatorische Faktorenanalyse durchgeführt. Die interne Konsistenz des Instruments und der verschiedenen Skalen wurde mit dem Cronbach Alpha Koeffizienten überprüft. Die erklärende und die konfirmatorische Faktorenanalyse bestätigten die 4-Faktoren Struktur des Fragebogens DBQ: Fehler, Schnitzer, Unterlassung, Aggression. Korrelationsindexe bestätigen, dass das erstellte hypothetische Modell ein hohes Maß an Übereinstimmung mit den realen Daten darstellt und in dieser Form anwendbar ist. Die daraus resultierende Reliabilität (Cronbach Alpha) ist vergleichbar in Bezug auf das Originalinstrument und ist genügend (0,65–0,87).

Factor structure and reliability of the Driver Behavior Questionnaire

Faktorenstruktur Und Zuverlässigkeit Des Fragebogens Driver Behavior Questionnaire

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15025501
003      
CZ-PrNML
005      
20151019155611.0
007      
ta
008      
150728s2015 xr a f 000 0dslo||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a slo $b eng $b ger
044    __
$a xr
100    1_
$a Rošková, Eva $7 _AN069341 $u Filozofická fakulta UK Bratislava, Katedra psychológie
245    10
$a Faktorová štruktúra a reliabilita dotazníka Driver Behavior Questionnaire / $c Eva Rošková, Martin Jakubek, Naďa Kozáková
246    31
$a Factor structure and reliability of the Driver Behavior Questionnaire
246    30
$a Faktorenstruktur Und Zuverlässigkeit Des Fragebogens Driver Behavior Questionnaire
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Dotazník Driver Behavior Questionnaire (DBQ) je v súčasnosti najpoužívanejším sebaposudzovacím nástrojom na meranie rizikové štýlu šoférovania. Cieľom prezentovanej štúdie bolo preskúmať faktorovú štruktúru a reliabilitu Manchesterskej verzie dotazníka DBQ (28 položiek) na slovenskej vzorke vodičov amatérov. Dotazník bol administrovaný výberu 1010 respondentov, podmienkou pre účasť vo výskume bol vek respondentov minimálne 18 rokov, vodičský preukaz skupiny „B“ a minimálny počet najazdených kilometrov 1000 ročne. Za účelom identifikovania dimenzionality nástroja a posúdenia vhodnosti zaradenia jednotlivých položiek dotazníka sme vykonali exploračnú faktorovú analýzu (Principal Component Analysis s varimaxovou rotáciou). Na testovanie vhodnosti modelu, zhodnotenie zhody modelu s reálnymi dátami sme použili konfirmačnú faktorovú analýzu. Vnútornú konzistenciu nástroja a jeho jednotlivých škál sme overovali Cronbachovým koeficientom Alfa. Exploračná a konfirmačná faktorová analýza potvrdila štvorfaktorovú štruktúru dotazníka DBQ: chyby, bežné priestupky, opomenutia/omyly, agresívne priestupky. Merané indexy zhody potvrdili, že vytvorený hypotetický model prezentuje dobrú mieru zhody s reálnymi dátami a je v takejto podobe aplikovateľný. Výsledné koeficienty spoľahlivosti (Cronbach Alfa) sú na porovnateľnej úrovni vo vzťahu k originálnemu nástroju a sú akceptovateľné (0,65–0,87).
520    9_
$a The Driver Behavior Questionnaire (DBQ) is currently the most widely used self-report instrument to measure a risky driving style. The aim of the study was to examine the factor structure and reliability of the four-factor Manchester Driver Behavior Questionnaire (28 items) among Slovak non-professional drivers. The questionnaire was administered to a sample of 1010 respondents. Participants had to be over 18 years of age, drive at least 1000 km per year, “B” category driving license was obligatory. An exploratory factor analysis (Principal Component Analysis with varimax rotation) was carried out to assess the structure and dimensionality of the instrument. Furthermore a confirmatory factor analysis was performed to test the fit of the factor model. Internal consistency of the instrument was tested by Cronbach Alpha. The exploratory and confirmatory factor analysis confirmed the four-factor structure of the questionnaire: errors, ordinary violations, lapses, aggressive violations. The internal consistency coefficients (Cronbach’s alpha) were acceptable and at a comparable level in relation to the original instrument (0.65–0.87).
520    9_
$a Der Fragebogen Driver Behavior Questionnaire (DBQ) ist derzeit das am weitesten verbreitete Instrument zur Selbsteinschätzung riskanter Fahrweise. Das Ziel der vorliegenden Studie war es, die Faktoren-Struktur und die Zuverlässigkeit der Manchester DBQ Version des Fragebogens (28 Item) bei Slowakischen Autofahrern zu untersuchen. Der Fragebogen wurde 1010 Personen administriert. Bedingung der Teilnahme an der Forschung war das Alter der Befragten über 18 Jahre, Führerschein „B“ und die Mindestanzahl gefahrener Kilometer 1000 pro Jahr. Um die Dimensionalität des Instruments und die richtige Einstufung der einzelnen Items des Fragebogens zu identifizieren, führten wir eine explorative Faktorenanalyse durch (Hauptkomponentenanalyse mit Varimax- Rotation). Um die Anpassung des Modells zu testen und die Konformität des Modells mit realen Daten zu bewerten, haben wir eine konfirmatorische Faktorenanalyse durchgeführt. Die interne Konsistenz des Instruments und der verschiedenen Skalen wurde mit dem Cronbach Alpha Koeffizienten überprüft. Die erklärende und die konfirmatorische Faktorenanalyse bestätigten die 4-Faktoren Struktur des Fragebogens DBQ: Fehler, Schnitzer, Unterlassung, Aggression. Korrelationsindexe bestätigen, dass das erstellte hypothetische Modell ein hohes Maß an Übereinstimmung mit den realen Daten darstellt und in dieser Form anwendbar ist. Die daraus resultierende Reliabilität (Cronbach Alpha) ist vergleichbar in Bezug auf das Originalinstrument und ist genügend (0,65–0,87).
650    12
$a řízení motorových vozidel $x psychologie $7 D001334
650    12
$a průzkumy a dotazníky $x klasifikace $7 D011795
650    12
$a nebezpečné chování $7 D003617
650    _2
$a faktorová analýza statistická $7 D005163
650    _2
$a reprodukovatelnost výsledků $7 D015203
650    _2
$a empirický výzkum $7 D036262
650    _2
$a dopravní nehody $x psychologie $7 D000063
650    _2
$a rizikové faktory $7 D012307
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a senioři $7 D000368
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a lidé středního věku $7 D008875
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Jakubek, Martin $7 xx0242355 $u Filozofická fakulta UK Bratislava, Katedra psychológie
700    1_
$a Kozáková,. Naďa $7 _AN083580 $u Filozofická fakulta UK Bratislava, Katedra psychológie
773    0_
$t Psychologie pro praxi $x 1803-8670 $g Roč. 50, č. 1-2 (2015), s. 85-97 $w MED00166190
856    41
$u https://karolinum.cz/data/clanek/1667/PPP_2015_1_2_roskova%2085-97.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4251 $c 595 b $y 4 $z 0
990    __
$a 20140224120655 $b ABA008
991    __
$a 20151019155803 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1085675 $s 908511
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2015 $b 50 $c 1-2 $d 85-97 $i 1803-8670 $m Psychologie pro praxi $n Psychol. praxi $x MED00166190
LZP    __
$c NLK121 $d 20151019 $a NLK 2015-34/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Pouze přihlášení uživatelé

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...