-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Pojem psychomotorika, historické prameny: Přehledová studie
[Psychomotor activities in the context of kinanthropology: Review]
Běla Hátlová, Iva Wedlichová, Milena Adámková Ségard
Jazyk čeština Země Česko
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- Klíčová slova
- psychomotorika,
- MeSH
- dějiny 20. století MeSH
- dějiny 21. století MeSH
- duševní zdraví MeSH
- fyzická vytrvalost MeSH
- lidé MeSH
- pohybová aktivita * MeSH
- psychická odolnost MeSH
- psychomotorický výkon klasifikace MeSH
- rozvoj osobnosti MeSH
- sporty MeSH
- terapie MeSH
- vyučování metody MeSH
- Check Tag
- dějiny 20. století MeSH
- dějiny 21. století MeSH
- lidé MeSH
- O autorovi
- James, William, 1842-1910 Autorita
- Ajuriaguerra, Julian de, 1911-1993 Autorita
- Piaget, Jean, 1896-1980 Autorita
- Pribram, Karl H., 1919-2015 Autorita
- Gendlin, Eugene T., 1926-2017 Autorita
- Reich, Wilhelm, 1897-1957 Autorita
- Feldenkrais, Moshé, 1904-1984 Autorita
- Vojta, Václav, 1917-2000 Autorita
- Véle, František, 1921-2016 Autorita
- Bašný, Zdeněk, 1920- Autorita
- Matulay, Karol, 1906-1998 Autorita
- Dostálek, Ctibor, 1928-2011 Autorita
- Skála, Jaroslav, 1916-2007 Autorita
VÝCHODISKA: Každá nově se utvářející metoda potřebuje k tomu, aby se mohla dále rozvíjet, historické zmapování teoretických východisek, vědecké ověření stávajících poznatků a podání informace o této metodě v odborných publikacích. To dává základní podmínky pro možnost diskuse o jejím oprávnění. CÍL: Cílem této studie je upozornit na myšlenky, z nichž současná psychomotorika čerpá. METODIKA: Předpokládáme, že psychomotorické aktivity vycházejí z přirozeného kognitivního a sociálního pohybového chování. Ve své podstatě představují zděděné principy, které se vyvíjejí v průběhu života. Vývoj je posílen především osobní zkušeností s pozitivní nebo negativní zpětnou vazbou sociálních vztahů. Základy prakticky používané psychomotoriky byly vyvinuty na základě vědeckých poznatků. Vycházejí z potřeb psychosomatické rehabilitace. Termín byl postupně používán v pohybové terapii a pohybové výchově. Tato studie zmiňuje ty vědecké směry a autory, kteří nejvíce ovlivnily vývoj prakticky používané psychomotoriky pro rozvoj osobnosti. ZÁVĚRY: Psychomotorika má na stejných základech rozpracované dvě základní oblasti působení. Psychomotorika jako pedagogický směr využívá propojení tělesného a psychického v pedagogickém procesu se snahou pomocí pohybu pozitivně ovlivňovat psychiku člověka. Na základě sledování jednoduchých činností stimuluje a rozvíjí vývojová témata. Psychomotorika a sporty jako terapie ze své podstaty vybízí nemocného k aktivnímu zapojení do terapie. Pohybová aktivita je jedním z podpůrných přístupů, který má vliv na psychickou „negativní“ symptomatologii a může posílit nemocného v jeho odolnosti vůči každodenní zátěži.
BACKGROUND: Any scholar developing a therapeutic method shall be concerned with its historical and theoretical groundings, scientifically verified facts, and information from professional publications. As a result of that, one is qualifi ed to discuss relevancy of the method. OBJECTIVES: The aim of this study is to highlight the ideas that the current psychomotoricity draws. METHODS: We assume that psychomotor activity is based on natural cognitive and social movement behavior. In its essence, the inherited principles that develop throughout life. Development is strengthened primarily by personal experiences with positive and negative feedback of social relations. The foundations of psychomotr activity developed upon scientific knowledge stem from the needs of psychosomatic rehabilitation. The term gradually came to be used for movement therapies and movement education. This study mentions the scientific orientations and the authors who most influenced the development of psychomotor skills used for personal development. CONCLUSION: Psychomotor activities are developed from two basic areas of operation. Psychomotor development as a pedagogical direction linking the physical and mental is used in the teaching process with an eff ort by moving positively with an influence from the human psyche. By monitoring the simple actions there is stimulated the physical and psychical development. Psychomotor development and sports therapy inherently encourages the patient to actively participate in therapy. Physical activity is one of supporting policies which affect the psychical „negative“ symptoms and may enhance the patient’s resistance to daily stress.
Psychomotor activities in the context of kinanthropology: Review
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15037824
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190615062604.0
- 007
- ta
- 008
- 151201s2015 xr f 000 0dcze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5507/tk.2015.006 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Hátlová, Běla, $d 1948- $7 mzk2002156732 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, Česká republika
- 245 10
- $a Pojem psychomotorika, historické prameny: Přehledová studie / $c Běla Hátlová, Iva Wedlichová, Milena Adámková Ségard
- 246 31
- $a Psychomotor activities in the context of kinanthropology: Review
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a VÝCHODISKA: Každá nově se utvářející metoda potřebuje k tomu, aby se mohla dále rozvíjet, historické zmapování teoretických východisek, vědecké ověření stávajících poznatků a podání informace o této metodě v odborných publikacích. To dává základní podmínky pro možnost diskuse o jejím oprávnění. CÍL: Cílem této studie je upozornit na myšlenky, z nichž současná psychomotorika čerpá. METODIKA: Předpokládáme, že psychomotorické aktivity vycházejí z přirozeného kognitivního a sociálního pohybového chování. Ve své podstatě představují zděděné principy, které se vyvíjejí v průběhu života. Vývoj je posílen především osobní zkušeností s pozitivní nebo negativní zpětnou vazbou sociálních vztahů. Základy prakticky používané psychomotoriky byly vyvinuty na základě vědeckých poznatků. Vycházejí z potřeb psychosomatické rehabilitace. Termín byl postupně používán v pohybové terapii a pohybové výchově. Tato studie zmiňuje ty vědecké směry a autory, kteří nejvíce ovlivnily vývoj prakticky používané psychomotoriky pro rozvoj osobnosti. ZÁVĚRY: Psychomotorika má na stejných základech rozpracované dvě základní oblasti působení. Psychomotorika jako pedagogický směr využívá propojení tělesného a psychického v pedagogickém procesu se snahou pomocí pohybu pozitivně ovlivňovat psychiku člověka. Na základě sledování jednoduchých činností stimuluje a rozvíjí vývojová témata. Psychomotorika a sporty jako terapie ze své podstaty vybízí nemocného k aktivnímu zapojení do terapie. Pohybová aktivita je jedním z podpůrných přístupů, který má vliv na psychickou „negativní“ symptomatologii a může posílit nemocného v jeho odolnosti vůči každodenní zátěži.
- 520 9_
- $a BACKGROUND: Any scholar developing a therapeutic method shall be concerned with its historical and theoretical groundings, scientifically verified facts, and information from professional publications. As a result of that, one is qualifi ed to discuss relevancy of the method. OBJECTIVES: The aim of this study is to highlight the ideas that the current psychomotoricity draws. METHODS: We assume that psychomotor activity is based on natural cognitive and social movement behavior. In its essence, the inherited principles that develop throughout life. Development is strengthened primarily by personal experiences with positive and negative feedback of social relations. The foundations of psychomotr activity developed upon scientific knowledge stem from the needs of psychosomatic rehabilitation. The term gradually came to be used for movement therapies and movement education. This study mentions the scientific orientations and the authors who most influenced the development of psychomotor skills used for personal development. CONCLUSION: Psychomotor activities are developed from two basic areas of operation. Psychomotor development as a pedagogical direction linking the physical and mental is used in the teaching process with an eff ort by moving positively with an influence from the human psyche. By monitoring the simple actions there is stimulated the physical and psychical development. Psychomotor development and sports therapy inherently encourages the patient to actively participate in therapy. Physical activity is one of supporting policies which affect the psychical „negative“ symptoms and may enhance the patient’s resistance to daily stress.
- 600 14
- $a James, William, $d 1842-1910 $7 jn20000603186
- 600 14
- $a Ajuriaguerra, Julian de, $d 1911-1993 $7 nlk20030136480
- 600 14
- $a Piaget, Jean, $d 1896-1980 $7 jn20000701408
- 600 14
- $a Pribram, Karl H., $d 1919-2015 $7 xx0003841
- 600 14
- $a Gendlin, Eugene T., $d 1926-2017 $7 xx0016191
- 600 14
- $a Reich, Wilhelm, $d 1897-1957 $7 jn20000604605
- 600 14
- $a Feldenkrais, Moshé, $d 1904-1984 $7 nlk19990074796
- 600 14
- $a Vojta, Václav, $d 1917-2000 $7 jo20000075574
- 600 14
- $a Véle, František, $d 1921-2016 $7 jk01141950
- 600 14
- $a Bašný, Zdeněk, $d 1920- $7 nlk19990073012
- 600 14
- $a Matulay, Karol, $d 1906-1998 $7 nlk20010095885
- 600 14
- $a Dostálek, Ctibor, $d 1928-2011 $7 jk01022830
- 600 14
- $a Skála, Jaroslav, $d 1916-2007 $7 jk01111418
- 650 _2
- $a psychomotorický výkon $x klasifikace $7 D011597
- 650 12
- $a pohybová aktivita $7 D009043
- 650 _2
- $a duševní zdraví $7 D008603
- 650 _2
- $a terapie $7 D013812
- 650 _2
- $a vyučování $x metody $7 D013663
- 650 _2
- $a dějiny 20. století $7 D049673
- 650 _2
- $a dějiny 21. století $7 D049674
- 650 _2
- $a sporty $7 D013177
- 650 _2
- $a fyzická vytrvalost $7 D010807
- 650 _2
- $a psychická odolnost $7 D055500
- 650 _2
- $a rozvoj osobnosti $7 D010553
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 10
- $a psychomotorika
- 700 1_
- $a Wedlichová, Iva, $d 1962- $7 mzk2004226140 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, Česká republika
- 700 1_
- $a Adámková Ségard, Milena $7 xx0142111 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, Česká republika
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 38, č. 2 (2015), s. 9-24 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2015/02/01.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20151201141454 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190615062746 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1099049 $s 921020
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2015 $b 38 $c 2 $d 9-24 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK185 $d 20160121 $a NLK 2015-36/mk