• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Pojem psychomotorika, historické prameny: Přehledová studie
[Psychomotor activities in the context of kinanthropology: Review]

Běla Hátlová, Iva Wedlichová, Milena Adámková Ségard

. 2015 ; 38 (2) : 9-24.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15037824

VÝCHODISKA: Každá nově se utvářející metoda potřebuje k tomu, aby se mohla dále rozvíjet, historické zmapování teoretických východisek, vědecké ověření stávajících poznatků a podání informace o této metodě v odborných publikacích. To dává základní podmínky pro možnost diskuse o jejím oprávnění. CÍL: Cílem této studie je upozornit na myšlenky, z nichž současná psychomotorika čerpá. METODIKA: Předpokládáme, že psychomotorické aktivity vycházejí z přirozeného kognitivního a sociálního pohybového chování. Ve své podstatě představují zděděné principy, které se vyvíjejí v průběhu života. Vývoj je posílen především osobní zkušeností s pozitivní nebo negativní zpětnou vazbou sociálních vztahů. Základy prakticky používané psychomotoriky byly vyvinuty na základě vědeckých poznatků. Vycházejí z potřeb psychosomatické rehabilitace. Termín byl postupně používán v pohybové terapii a pohybové výchově. Tato studie zmiňuje ty vědecké směry a autory, kteří nejvíce ovlivnily vývoj prakticky používané psychomotoriky pro rozvoj osobnosti. ZÁVĚRY: Psychomotorika má na stejných základech rozpracované dvě základní oblasti působení. Psychomotorika jako pedagogický směr využívá propojení tělesného a psychického v pedagogickém procesu se snahou pomocí pohybu pozitivně ovlivňovat psychiku člověka. Na základě sledování jednoduchých činností stimuluje a rozvíjí vývojová témata. Psychomotorika a sporty jako terapie ze své podstaty vybízí nemocného k aktivnímu zapojení do terapie. Pohybová aktivita je jedním z podpůrných přístupů, který má vliv na psychickou „negativní“ symptomatologii a může posílit nemocného v jeho odolnosti vůči každodenní zátěži.

BACKGROUND: Any scholar developing a therapeutic method shall be concerned with its historical and theoretical groundings, scientifically verified facts, and information from professional publications. As a result of that, one is qualifi ed to discuss relevancy of the method. OBJECTIVES: The aim of this study is to highlight the ideas that the current psychomotoricity draws. METHODS: We assume that psychomotor activity is based on natural cognitive and social movement behavior. In its essence, the inherited principles that develop throughout life. Development is strengthened primarily by personal experiences with positive and negative feedback of social relations. The foundations of psychomotr activity developed upon scientific knowledge stem from the needs of psychosomatic rehabilitation. The term gradually came to be used for movement therapies and movement education. This study mentions the scientific orientations and the authors who most influenced the development of psychomotor skills used for personal development. CONCLUSION: Psychomotor activities are developed from two basic areas of operation. Psychomotor development as a pedagogical direction linking the physical and mental is used in the teaching process with an eff ort by moving positively with an influence from the human psyche. By monitoring the simple actions there is stimulated the physical and psychical development. Psychomotor development and sports therapy inherently encourages the patient to actively participate in therapy. Physical activity is one of supporting policies which affect the psychical „negative“ symptoms and may enhance the patient’s resistance to daily stress.

Psychomotor activities in the context of kinanthropology: Review

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15037824
003      
CZ-PrNML
005      
20190615062604.0
007      
ta
008      
151201s2015 xr f 000 0dcze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2015.006 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Hátlová, Běla, $d 1948- $7 mzk2002156732 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, Česká republika
245    10
$a Pojem psychomotorika, historické prameny: Přehledová studie / $c Běla Hátlová, Iva Wedlichová, Milena Adámková Ségard
246    31
$a Psychomotor activities in the context of kinanthropology: Review
504    __
$a Literatura
520    3_
$a VÝCHODISKA: Každá nově se utvářející metoda potřebuje k tomu, aby se mohla dále rozvíjet, historické zmapování teoretických východisek, vědecké ověření stávajících poznatků a podání informace o této metodě v odborných publikacích. To dává základní podmínky pro možnost diskuse o jejím oprávnění. CÍL: Cílem této studie je upozornit na myšlenky, z nichž současná psychomotorika čerpá. METODIKA: Předpokládáme, že psychomotorické aktivity vycházejí z přirozeného kognitivního a sociálního pohybového chování. Ve své podstatě představují zděděné principy, které se vyvíjejí v průběhu života. Vývoj je posílen především osobní zkušeností s pozitivní nebo negativní zpětnou vazbou sociálních vztahů. Základy prakticky používané psychomotoriky byly vyvinuty na základě vědeckých poznatků. Vycházejí z potřeb psychosomatické rehabilitace. Termín byl postupně používán v pohybové terapii a pohybové výchově. Tato studie zmiňuje ty vědecké směry a autory, kteří nejvíce ovlivnily vývoj prakticky používané psychomotoriky pro rozvoj osobnosti. ZÁVĚRY: Psychomotorika má na stejných základech rozpracované dvě základní oblasti působení. Psychomotorika jako pedagogický směr využívá propojení tělesného a psychického v pedagogickém procesu se snahou pomocí pohybu pozitivně ovlivňovat psychiku člověka. Na základě sledování jednoduchých činností stimuluje a rozvíjí vývojová témata. Psychomotorika a sporty jako terapie ze své podstaty vybízí nemocného k aktivnímu zapojení do terapie. Pohybová aktivita je jedním z podpůrných přístupů, který má vliv na psychickou „negativní“ symptomatologii a může posílit nemocného v jeho odolnosti vůči každodenní zátěži.
520    9_
$a BACKGROUND: Any scholar developing a therapeutic method shall be concerned with its historical and theoretical groundings, scientifically verified facts, and information from professional publications. As a result of that, one is qualifi ed to discuss relevancy of the method. OBJECTIVES: The aim of this study is to highlight the ideas that the current psychomotoricity draws. METHODS: We assume that psychomotor activity is based on natural cognitive and social movement behavior. In its essence, the inherited principles that develop throughout life. Development is strengthened primarily by personal experiences with positive and negative feedback of social relations. The foundations of psychomotr activity developed upon scientific knowledge stem from the needs of psychosomatic rehabilitation. The term gradually came to be used for movement therapies and movement education. This study mentions the scientific orientations and the authors who most influenced the development of psychomotor skills used for personal development. CONCLUSION: Psychomotor activities are developed from two basic areas of operation. Psychomotor development as a pedagogical direction linking the physical and mental is used in the teaching process with an eff ort by moving positively with an influence from the human psyche. By monitoring the simple actions there is stimulated the physical and psychical development. Psychomotor development and sports therapy inherently encourages the patient to actively participate in therapy. Physical activity is one of supporting policies which affect the psychical „negative“ symptoms and may enhance the patient’s resistance to daily stress.
600    14
$a James, William, $d 1842-1910 $7 jn20000603186
600    14
$a Ajuriaguerra, Julian de, $d 1911-1993 $7 nlk20030136480
600    14
$a Piaget, Jean, $d 1896-1980 $7 jn20000701408
600    14
$a Pribram, Karl H., $d 1919-2015 $7 xx0003841
600    14
$a Gendlin, Eugene T., $d 1926-2017 $7 xx0016191
600    14
$a Reich, Wilhelm, $d 1897-1957 $7 jn20000604605
600    14
$a Feldenkrais, Moshé, $d 1904-1984 $7 nlk19990074796
600    14
$a Vojta, Václav, $d 1917-2000 $7 jo20000075574
600    14
$a Véle, František, $d 1921-2016 $7 jk01141950
600    14
$a Bašný, Zdeněk, $d 1920- $7 nlk19990073012
600    14
$a Matulay, Karol, $d 1906-1998 $7 nlk20010095885
600    14
$a Dostálek, Ctibor, $d 1928-2011 $7 jk01022830
600    14
$a Skála, Jaroslav, $d 1916-2007 $7 jk01111418
650    _2
$a psychomotorický výkon $x klasifikace $7 D011597
650    12
$a pohybová aktivita $7 D009043
650    _2
$a duševní zdraví $7 D008603
650    _2
$a terapie $7 D013812
650    _2
$a vyučování $x metody $7 D013663
650    _2
$a dějiny 20. století $7 D049673
650    _2
$a dějiny 21. století $7 D049674
650    _2
$a sporty $7 D013177
650    _2
$a fyzická vytrvalost $7 D010807
650    _2
$a psychická odolnost $7 D055500
650    _2
$a rozvoj osobnosti $7 D010553
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    10
$a psychomotorika
700    1_
$a Wedlichová, Iva, $d 1962- $7 mzk2004226140 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, Česká republika
700    1_
$a Adámková Ségard, Milena $7 xx0142111 $u Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, Česká republika
773    0_
$t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 38, č. 2 (2015), s. 9-24 $w MED00160656
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2015/02/01.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 4 $z 0
990    __
$a 20151201141454 $b ABA008
991    __
$a 20190615062746 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1099049 $s 921020
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2015 $b 38 $c 2 $d 9-24 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $n Těles. kult. (Olomouc Print) $x MED00160656
LZP    __
$c NLK185 $d 20160121 $a NLK 2015-36/mk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...