• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Prostorové podmínky pro výuku tělesné výchovy na základních školách
[Spatial conditions for physical education lessons in primary schools]

L. Flemr

. 2015 ; 16 (1) : 33-41.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc16002379

Cílem příspěvku je zmapování a zjištění názorů učitelů tělesné výchovy na prostorové podmínky základních škol pro výuku tělesné výchovy. Hlavním problémem je jejich plošná neznalost a rozvolnění – absence jakékoli normy, která by stanovovala byť minimální vybavenost škol, jak tomu bývalo dříve. Data jsou analýzou 2822 elektronických dotazníků (základní školy z celé ČR) a 50 semistrukturovaných rozhovorů s učiteli tělesné výchovy (Praha a Středočeský kraj). Venkovní hřiště a tělocvičnu/sportovní halu má zároveň k dispozici, bez ohledu na vlastníka, pro výuku tělesné výchovy 86,8 % škol. V dotazovaném souboru využívá tělocvičnu/sportovní halu, ale nevyužívá venkovní hřiště 5,1 % škol, naopak pouze venkovní hřiště, ale tělocvičnu nemá k dispozici 7,1 % škol. Ani tělocvičnu ani hřiště nevyužívá 1 % škol. Z rozhovorů s učiteli TV mj. vyplynula větší spokojenost učitelů na základních školách, kde jsou lepší prostorové (potažmo materiální) podmínky pro výuku tělesné vý- chovy. Jakožto i větší nadšení dětí pro výuku, kde mají i méně tradiční formy vybavení pro výuku tělesné výchovy – prostorové a materiální.

The aim of this paper is to map and discover opinions regarding spatial conditions for physical education lessons of the physical education teachers in primary schools. The problem is global ignorance of their condition and absence of any norms, which lay down even minimal spatial standards in schools as existed in the past. Data contain 2822 electronic questionnares from Czech primary schools and 50 semistructured physical education teachers interviews from Prague and the Central Bohemia Region. Outdoor playgrounds and indoor gyms are together used for PE lessons in 86.8 % of schools regardless of the owner. In 5.1 % of schools the indoor gym is used, but the outdoor playground is not. On the other hand 7.1 % of schools use the playground, but do not use the gym. The outdoor playground and the gym are not used by 1 % of schools. Physical education teacher interviews show larger satisfaction of teachers in primary schools which have better spatial conditions for PE lessons. It means bigger enthusiasm of pupils for PE lessons where there is non-conventional PE conditions.

Spatial conditions for physical education lessons in primary schools

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc16002379
003      
CZ-PrNML
005      
20160530001911.0
007      
ta
008      
160121s2015 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$2 doi $a 10.32725/sk.2015.014
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Flemr, Libor $7 mzk2008453159 $u Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu
245    10
$a Prostorové podmínky pro výuku tělesné výchovy na základních školách / $c L. Flemr
246    31
$a Spatial conditions for physical education lessons in primary schools
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cílem příspěvku je zmapování a zjištění názorů učitelů tělesné výchovy na prostorové podmínky základních škol pro výuku tělesné výchovy. Hlavním problémem je jejich plošná neznalost a rozvolnění – absence jakékoli normy, která by stanovovala byť minimální vybavenost škol, jak tomu bývalo dříve. Data jsou analýzou 2822 elektronických dotazníků (základní školy z celé ČR) a 50 semistrukturovaných rozhovorů s učiteli tělesné výchovy (Praha a Středočeský kraj). Venkovní hřiště a tělocvičnu/sportovní halu má zároveň k dispozici, bez ohledu na vlastníka, pro výuku tělesné výchovy 86,8 % škol. V dotazovaném souboru využívá tělocvičnu/sportovní halu, ale nevyužívá venkovní hřiště 5,1 % škol, naopak pouze venkovní hřiště, ale tělocvičnu nemá k dispozici 7,1 % škol. Ani tělocvičnu ani hřiště nevyužívá 1 % škol. Z rozhovorů s učiteli TV mj. vyplynula větší spokojenost učitelů na základních školách, kde jsou lepší prostorové (potažmo materiální) podmínky pro výuku tělesné vý- chovy. Jakožto i větší nadšení dětí pro výuku, kde mají i méně tradiční formy vybavení pro výuku tělesné výchovy – prostorové a materiální.
520    9_
$a The aim of this paper is to map and discover opinions regarding spatial conditions for physical education lessons of the physical education teachers in primary schools. The problem is global ignorance of their condition and absence of any norms, which lay down even minimal spatial standards in schools as existed in the past. Data contain 2822 electronic questionnares from Czech primary schools and 50 semistructured physical education teachers interviews from Prague and the Central Bohemia Region. Outdoor playgrounds and indoor gyms are together used for PE lessons in 86.8 % of schools regardless of the owner. In 5.1 % of schools the indoor gym is used, but the outdoor playground is not. On the other hand 7.1 % of schools use the playground, but do not use the gym. The outdoor playground and the gym are not used by 1 % of schools. Physical education teacher interviews show larger satisfaction of teachers in primary schools which have better spatial conditions for PE lessons. It means bigger enthusiasm of pupils for PE lessons where there is non-conventional PE conditions.
650    12
$a tělesná výchova $x metody $x normy $x organizace a řízení $x pracovní síly $7 D010806
650    12
$a školy $7 D012574
650    _2
$a sporty $7 D013177
650    12
$a výchova a vzdělávání $x metody $x pracovní síly $x trendy $7 D004493
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dospělí $7 D000328
653    10
$a prostorové podmínky
653    00
$a tělocvična
653    00
$a školní hřiště
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
773    0_
$t Studia kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 16, č. 1 (2015), s. 33-41 $w MED00177467
856    41
$u https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_16_2015_1.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y 4 $z 0
990    __
$a 20160121131827 $b ABA008
991    __
$a 20160530002030 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1104842 $s 926606
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2015 $b 16 $c 1 $d 33-41 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
LZP    __
$c NLK185 $d 20160524 $a NLK 2016-05/pk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

    Možnosti archivace