-
Something wrong with this record ?
Prostorové podmínky pro výuku tělesné výchovy na základních školách
[Spatial conditions for physical education lessons in primary schools]
L. Flemr
Language Czech Country Czech Republic
Document type Research Support, Non-U.S. Gov't
- Keywords
- prostorové podmínky, tělocvična, školní hřiště,
- MeSH
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Schools * MeSH
- Sports MeSH
- Statistics as Topic MeSH
- Physical Education and Training * methods standards organization & administration manpower MeSH
- Education * methods manpower trends MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Publication type
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
Cílem příspěvku je zmapování a zjištění názorů učitelů tělesné výchovy na prostorové podmínky základních škol pro výuku tělesné výchovy. Hlavním problémem je jejich plošná neznalost a rozvolnění – absence jakékoli normy, která by stanovovala byť minimální vybavenost škol, jak tomu bývalo dříve. Data jsou analýzou 2822 elektronických dotazníků (základní školy z celé ČR) a 50 semistrukturovaných rozhovorů s učiteli tělesné výchovy (Praha a Středočeský kraj). Venkovní hřiště a tělocvičnu/sportovní halu má zároveň k dispozici, bez ohledu na vlastníka, pro výuku tělesné výchovy 86,8 % škol. V dotazovaném souboru využívá tělocvičnu/sportovní halu, ale nevyužívá venkovní hřiště 5,1 % škol, naopak pouze venkovní hřiště, ale tělocvičnu nemá k dispozici 7,1 % škol. Ani tělocvičnu ani hřiště nevyužívá 1 % škol. Z rozhovorů s učiteli TV mj. vyplynula větší spokojenost učitelů na základních školách, kde jsou lepší prostorové (potažmo materiální) podmínky pro výuku tělesné vý- chovy. Jakožto i větší nadšení dětí pro výuku, kde mají i méně tradiční formy vybavení pro výuku tělesné výchovy – prostorové a materiální.
The aim of this paper is to map and discover opinions regarding spatial conditions for physical education lessons of the physical education teachers in primary schools. The problem is global ignorance of their condition and absence of any norms, which lay down even minimal spatial standards in schools as existed in the past. Data contain 2822 electronic questionnares from Czech primary schools and 50 semistructured physical education teachers interviews from Prague and the Central Bohemia Region. Outdoor playgrounds and indoor gyms are together used for PE lessons in 86.8 % of schools regardless of the owner. In 5.1 % of schools the indoor gym is used, but the outdoor playground is not. On the other hand 7.1 % of schools use the playground, but do not use the gym. The outdoor playground and the gym are not used by 1 % of schools. Physical education teacher interviews show larger satisfaction of teachers in primary schools which have better spatial conditions for PE lessons. It means bigger enthusiasm of pupils for PE lessons where there is non-conventional PE conditions.
Spatial conditions for physical education lessons in primary schools
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc16002379
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20160530001911.0
- 007
- ta
- 008
- 160121s2015 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $2 doi $a 10.32725/sk.2015.014
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Flemr, Libor $7 mzk2008453159 $u Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu
- 245 10
- $a Prostorové podmínky pro výuku tělesné výchovy na základních školách / $c L. Flemr
- 246 31
- $a Spatial conditions for physical education lessons in primary schools
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cílem příspěvku je zmapování a zjištění názorů učitelů tělesné výchovy na prostorové podmínky základních škol pro výuku tělesné výchovy. Hlavním problémem je jejich plošná neznalost a rozvolnění – absence jakékoli normy, která by stanovovala byť minimální vybavenost škol, jak tomu bývalo dříve. Data jsou analýzou 2822 elektronických dotazníků (základní školy z celé ČR) a 50 semistrukturovaných rozhovorů s učiteli tělesné výchovy (Praha a Středočeský kraj). Venkovní hřiště a tělocvičnu/sportovní halu má zároveň k dispozici, bez ohledu na vlastníka, pro výuku tělesné výchovy 86,8 % škol. V dotazovaném souboru využívá tělocvičnu/sportovní halu, ale nevyužívá venkovní hřiště 5,1 % škol, naopak pouze venkovní hřiště, ale tělocvičnu nemá k dispozici 7,1 % škol. Ani tělocvičnu ani hřiště nevyužívá 1 % škol. Z rozhovorů s učiteli TV mj. vyplynula větší spokojenost učitelů na základních školách, kde jsou lepší prostorové (potažmo materiální) podmínky pro výuku tělesné vý- chovy. Jakožto i větší nadšení dětí pro výuku, kde mají i méně tradiční formy vybavení pro výuku tělesné výchovy – prostorové a materiální.
- 520 9_
- $a The aim of this paper is to map and discover opinions regarding spatial conditions for physical education lessons of the physical education teachers in primary schools. The problem is global ignorance of their condition and absence of any norms, which lay down even minimal spatial standards in schools as existed in the past. Data contain 2822 electronic questionnares from Czech primary schools and 50 semistructured physical education teachers interviews from Prague and the Central Bohemia Region. Outdoor playgrounds and indoor gyms are together used for PE lessons in 86.8 % of schools regardless of the owner. In 5.1 % of schools the indoor gym is used, but the outdoor playground is not. On the other hand 7.1 % of schools use the playground, but do not use the gym. The outdoor playground and the gym are not used by 1 % of schools. Physical education teacher interviews show larger satisfaction of teachers in primary schools which have better spatial conditions for PE lessons. It means bigger enthusiasm of pupils for PE lessons where there is non-conventional PE conditions.
- 650 12
- $a tělesná výchova $x metody $x normy $x organizace a řízení $x pracovní síly $7 D010806
- 650 12
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a sporty $7 D013177
- 650 12
- $a výchova a vzdělávání $x metody $x pracovní síly $x trendy $7 D004493
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 653 10
- $a prostorové podmínky
- 653 00
- $a tělocvična
- 653 00
- $a školní hřiště
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 773 0_
- $t Studia kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 16, č. 1 (2015), s. 33-41 $w MED00177467
- 856 41
- $u https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_16_2015_1.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20160121131827 $b ABA008
- 991 __
- $a 20160530002030 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1104842 $s 926606
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2015 $b 16 $c 1 $d 33-41 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
- LZP __
- $c NLK185 $d 20160524 $a NLK 2016-05/pk