-
Something wrong with this record ?
Hodnocení představitelnosti, konkrétnosti, specifičnosti, familiarity a věku osvojení českých substantiv a sloves: vztahy a souvislosti
[Ratings of imageability, concreteness, specificity, familiarity and age of acquisition in Czech nouns and verbs: their mutual relations and dependencies]
Adam Kříž, Filip Smolík
Language Czech Country Czech Republic
Document type Research Support, Non-U.S. Gov't, Evaluation Study
NLK
ProQuest Central
from 2006-01-01
Psychology Database (ProQuest)
from 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2009
- Keywords
- konkrétnost, frekvence slova, úloha detekce slova,
- MeSH
- Adult MeSH
- Language MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Psycholinguistics * methods standards statistics & numerical data MeSH
- Age Factors MeSH
- Check Tag
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Male MeSH
- Female MeSH
- Publication type
- Evaluation Study MeSH
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
Cíle. Cílem práce bylo získat k vytipovaným českým slovům soubor subjektivních norem a popsat základní vztahy těchto vlastností mezi sebou i vůči objektivním normám a reakčním časům při identifikaci slov. Soubor a procedura. Bylo vybráno 63 substantiv a 35 sloves. Tato slova byla zařazena do dvou dotazníků. Elektronický dotazník, distribuovaný metodou sněhové koule e-mailem, zjišťoval věk osvojení jednotlivých slov. Papírový dotazník byl distribuován studentům maturitního ročníku tří pražských středních škol (N = 249). Studenti hodnotili slova podle konkrétnosti/představitelnosti/ specifičnosti/familiarity. Ke slovům byly opatřeny údaje o jejich psané a mluvené frekvenci z korpusů SYN a ORAL 2008 a naměřeny reakční časy při jejich identifikaci. Hypotézy. Jedním z předpokladů bylo to, že s hodnotami reakčních časů budou souviset subjektivní normy: čím nižší odhad věku osvojení slova a vyšší míra představitelnosti/konkrétnosti/ specifičnosti/familiarity, tím kratší reakční čas. Statistická analýza. Vztahy mezi všemi normami a reakčními časy byly ověřovány na základě Pearsonova korelačního koeficientu, koeficientu parciální korelace s vyloučením vlivu mluvené frekvence a modelů lineární regrese. Výsledky. Na českých datech byly potvrzeny některé nálezy zahraničních studií: substantiva mají vyšší míru představitelnosti než slovesa, představitelnost a konkrétnost spolu vysoce korelují, familiarita má těsnější vztah k mluvené frekvenci než k psané. Modely lineární regrese ukázaly, že všechny subjektivní normy se statisticky významně podílejí na vysvětlení variability hodnot reakčních časů a že představitelnost statisticky významně predikuje hodnoty ostatních subjektivních norem. Omezení. Závěry o vztazích mezi normami limituje malý vzorek slov, k nimž byly normy sbírány.
Goals. The study aimed to collect a set of psycholinguistic norms for subjective properties of words, and describe the relations between these properties and the lexical decision times for the words. Sample and procedure. The set of words included 63 nouns and 35 verbs. Two questionnaires were created that included these words. One was an online questionnaire assessing the adult-rated age of acquisition (AoA). The main questionnaire was a paper questionnaire administered to the final-year high-school students (N=249, age 18-20). The students always rated one of the following properties: concreteness, imageability, specificity, and familiarity. In addition to these ratings, the frequencies of the words in corpora of spoken and written Czech were used, and lexical decision latencies measured. Hypotheses. One hypothesis was that the lexical decision times will be related to the word ratings: lower AoA, and higher imageability/ concreteness/specificity/familiarity, should be related to faster decision times. Statistical analyses. The data were evaluated using the Pearson correlation coefficient, the partial correlation coefficient, and linear regression. Results. The data from Czech confirmed the findings from other languages: nouns show higher imageability than verbs, imageability and concreteness are highly correlated, familiarity is related to spoken frequency more closely than to written frequency. Regression models showed that all subjective norms have statistically significant relation with the lexical decision times, above and beyond frequency and word length. Limitations. The principal limitation for further generalizations is the small sample of words for which ratings were obtained.
Ratings of imageability, concreteness, specificity, familiarity and age of acquisition in Czech nouns and verbs: their mutual relations and dependencies
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc16003445
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20160316125255.0
- 007
- ta
- 008
- 160201s2015 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Kříž, Adam $7 xx0256550 $u Ústav pro jazyk český AV ČR, Praha; Filozofická fakulta UK v Praze
- 245 10
- $a Hodnocení představitelnosti, konkrétnosti, specifičnosti, familiarity a věku osvojení českých substantiv a sloves: vztahy a souvislosti / $c Adam Kříž, Filip Smolík
- 246 31
- $a Ratings of imageability, concreteness, specificity, familiarity and age of acquisition in Czech nouns and verbs: their mutual relations and dependencies
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cíle. Cílem práce bylo získat k vytipovaným českým slovům soubor subjektivních norem a popsat základní vztahy těchto vlastností mezi sebou i vůči objektivním normám a reakčním časům při identifikaci slov. Soubor a procedura. Bylo vybráno 63 substantiv a 35 sloves. Tato slova byla zařazena do dvou dotazníků. Elektronický dotazník, distribuovaný metodou sněhové koule e-mailem, zjišťoval věk osvojení jednotlivých slov. Papírový dotazník byl distribuován studentům maturitního ročníku tří pražských středních škol (N = 249). Studenti hodnotili slova podle konkrétnosti/představitelnosti/ specifičnosti/familiarity. Ke slovům byly opatřeny údaje o jejich psané a mluvené frekvenci z korpusů SYN a ORAL 2008 a naměřeny reakční časy při jejich identifikaci. Hypotézy. Jedním z předpokladů bylo to, že s hodnotami reakčních časů budou souviset subjektivní normy: čím nižší odhad věku osvojení slova a vyšší míra představitelnosti/konkrétnosti/ specifičnosti/familiarity, tím kratší reakční čas. Statistická analýza. Vztahy mezi všemi normami a reakčními časy byly ověřovány na základě Pearsonova korelačního koeficientu, koeficientu parciální korelace s vyloučením vlivu mluvené frekvence a modelů lineární regrese. Výsledky. Na českých datech byly potvrzeny některé nálezy zahraničních studií: substantiva mají vyšší míru představitelnosti než slovesa, představitelnost a konkrétnost spolu vysoce korelují, familiarita má těsnější vztah k mluvené frekvenci než k psané. Modely lineární regrese ukázaly, že všechny subjektivní normy se statisticky významně podílejí na vysvětlení variability hodnot reakčních časů a že představitelnost statisticky významně predikuje hodnoty ostatních subjektivních norem. Omezení. Závěry o vztazích mezi normami limituje malý vzorek slov, k nimž byly normy sbírány.
- 520 9_
- $a Goals. The study aimed to collect a set of psycholinguistic norms for subjective properties of words, and describe the relations between these properties and the lexical decision times for the words. Sample and procedure. The set of words included 63 nouns and 35 verbs. Two questionnaires were created that included these words. One was an online questionnaire assessing the adult-rated age of acquisition (AoA). The main questionnaire was a paper questionnaire administered to the final-year high-school students (N=249, age 18-20). The students always rated one of the following properties: concreteness, imageability, specificity, and familiarity. In addition to these ratings, the frequencies of the words in corpora of spoken and written Czech were used, and lexical decision latencies measured. Hypotheses. One hypothesis was that the lexical decision times will be related to the word ratings: lower AoA, and higher imageability/ concreteness/specificity/familiarity, should be related to faster decision times. Statistical analyses. The data were evaluated using the Pearson correlation coefficient, the partial correlation coefficient, and linear regression. Results. The data from Czech confirmed the findings from other languages: nouns show higher imageability than verbs, imageability and concreteness are highly correlated, familiarity is related to spoken frequency more closely than to written frequency. Regression models showed that all subjective norms have statistically significant relation with the lexical decision times, above and beyond frequency and word length. Limitations. The principal limitation for further generalizations is the small sample of words for which ratings were obtained.
- 650 12
- $a psycholingvistika $x metody $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D011578
- 650 _2
- $a jazyk (prostředek komunikace) $7 D007802
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a věkové faktory $7 D000367
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 653 00
- $a konkrétnost
- 653 00
- $a frekvence slova
- 653 00
- $a úloha detekce slova
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 655 _2
- $a hodnotící studie $7 D023362
- 700 1_
- $a Smolík, Filip, $d 1975- $7 xx0002601 $u Psychologický ústav AV ČR, Praha
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 59, č. 6 (2015), s. 507-520 $w MED00010994
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20160201111308 $b ABA008
- 991 __
- $a 20160316125306 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1105928 $s 927702
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2015 $b 59 $c 6 $d 507-520 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
- LZP __
- $c NLK121 $d 20160316 $a NLK 2016-06/vt