Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Hodnocení představitelnosti, konkrétnosti, specifičnosti, familiarity a věku osvojení českých substantiv a sloves: vztahy a souvislosti
[Ratings of imageability, concreteness, specificity, familiarity and age of acquisition in Czech nouns and verbs: their mutual relations and dependencies]

Adam Kříž, Filip Smolík

. 2015 ; 59 (6) : 507-520.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't, Evaluation Study

Cíle. Cílem práce bylo získat k vytipovaným českým slovům soubor subjektivních norem a popsat základní vztahy těchto vlastností mezi sebou i vůči objektivním normám a reakčním časům při identifikaci slov. Soubor a procedura. Bylo vybráno 63 substantiv a 35 sloves. Tato slova byla zařazena do dvou dotazníků. Elektronický dotazník, distribuovaný metodou sněhové koule e-mailem, zjišťoval věk osvojení jednotlivých slov. Papírový dotazník byl distribuován studentům maturitního ročníku tří pražských středních škol (N = 249). Studenti hodnotili slova podle konkrétnosti/představitelnosti/ specifičnosti/familiarity. Ke slovům byly opatřeny údaje o jejich psané a mluvené frekvenci z korpusů SYN a ORAL 2008 a naměřeny reakční časy při jejich identifikaci. Hypotézy. Jedním z předpokladů bylo to, že s hodnotami reakčních časů budou souviset subjektivní normy: čím nižší odhad věku osvojení slova a vyšší míra představitelnosti/konkrétnosti/ specifičnosti/familiarity, tím kratší reakční čas. Statistická analýza. Vztahy mezi všemi normami a reakčními časy byly ověřovány na základě Pearsonova korelačního koeficientu, koeficientu parciální korelace s vyloučením vlivu mluvené frekvence a modelů lineární regrese. Výsledky. Na českých datech byly potvrzeny některé nálezy zahraničních studií: substantiva mají vyšší míru představitelnosti než slovesa, představitelnost a konkrétnost spolu vysoce korelují, familiarita má těsnější vztah k mluvené frekvenci než k psané. Modely lineární regrese ukázaly, že všechny subjektivní normy se statisticky významně podílejí na vysvětlení variability hodnot reakčních časů a že představitelnost statisticky významně predikuje hodnoty ostatních subjektivních norem. Omezení. Závěry o vztazích mezi normami limituje malý vzorek slov, k nimž byly normy sbírány.

Goals. The study aimed to collect a set of psycholinguistic norms for subjective properties of words, and describe the relations between these properties and the lexical decision times for the words. Sample and procedure. The set of words included 63 nouns and 35 verbs. Two questionnaires were created that included these words. One was an online questionnaire assessing the adult-rated age of acquisition (AoA). The main questionnaire was a paper questionnaire administered to the final-year high-school students (N=249, age 18-20). The students always rated one of the following properties: concreteness, imageability, specificity, and familiarity. In addition to these ratings, the frequencies of the words in corpora of spoken and written Czech were used, and lexical decision latencies measured. Hypotheses. One hypothesis was that the lexical decision times will be related to the word ratings: lower AoA, and higher imageability/ concreteness/specificity/familiarity, should be related to faster decision times. Statistical analyses. The data were evaluated using the Pearson correlation coefficient, the partial correlation coefficient, and linear regression. Results. The data from Czech confirmed the findings from other languages: nouns show higher imageability than verbs, imageability and concreteness are highly correlated, familiarity is related to spoken frequency more closely than to written frequency. Regression models showed that all subjective norms have statistically significant relation with the lexical decision times, above and beyond frequency and word length. Limitations. The principal limitation for further generalizations is the small sample of words for which ratings were obtained.

Ratings of imageability, concreteness, specificity, familiarity and age of acquisition in Czech nouns and verbs: their mutual relations and dependencies

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc16003445
003      
CZ-PrNML
005      
20160316125255.0
007      
ta
008      
160201s2015 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Kříž, Adam $7 xx0256550 $u Ústav pro jazyk český AV ČR, Praha; Filozofická fakulta UK v Praze
245    10
$a Hodnocení představitelnosti, konkrétnosti, specifičnosti, familiarity a věku osvojení českých substantiv a sloves: vztahy a souvislosti / $c Adam Kříž, Filip Smolík
246    31
$a Ratings of imageability, concreteness, specificity, familiarity and age of acquisition in Czech nouns and verbs: their mutual relations and dependencies
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cíle. Cílem práce bylo získat k vytipovaným českým slovům soubor subjektivních norem a popsat základní vztahy těchto vlastností mezi sebou i vůči objektivním normám a reakčním časům při identifikaci slov. Soubor a procedura. Bylo vybráno 63 substantiv a 35 sloves. Tato slova byla zařazena do dvou dotazníků. Elektronický dotazník, distribuovaný metodou sněhové koule e-mailem, zjišťoval věk osvojení jednotlivých slov. Papírový dotazník byl distribuován studentům maturitního ročníku tří pražských středních škol (N = 249). Studenti hodnotili slova podle konkrétnosti/představitelnosti/ specifičnosti/familiarity. Ke slovům byly opatřeny údaje o jejich psané a mluvené frekvenci z korpusů SYN a ORAL 2008 a naměřeny reakční časy při jejich identifikaci. Hypotézy. Jedním z předpokladů bylo to, že s hodnotami reakčních časů budou souviset subjektivní normy: čím nižší odhad věku osvojení slova a vyšší míra představitelnosti/konkrétnosti/ specifičnosti/familiarity, tím kratší reakční čas. Statistická analýza. Vztahy mezi všemi normami a reakčními časy byly ověřovány na základě Pearsonova korelačního koeficientu, koeficientu parciální korelace s vyloučením vlivu mluvené frekvence a modelů lineární regrese. Výsledky. Na českých datech byly potvrzeny některé nálezy zahraničních studií: substantiva mají vyšší míru představitelnosti než slovesa, představitelnost a konkrétnost spolu vysoce korelují, familiarita má těsnější vztah k mluvené frekvenci než k psané. Modely lineární regrese ukázaly, že všechny subjektivní normy se statisticky významně podílejí na vysvětlení variability hodnot reakčních časů a že představitelnost statisticky významně predikuje hodnoty ostatních subjektivních norem. Omezení. Závěry o vztazích mezi normami limituje malý vzorek slov, k nimž byly normy sbírány.
520    9_
$a Goals. The study aimed to collect a set of psycholinguistic norms for subjective properties of words, and describe the relations between these properties and the lexical decision times for the words. Sample and procedure. The set of words included 63 nouns and 35 verbs. Two questionnaires were created that included these words. One was an online questionnaire assessing the adult-rated age of acquisition (AoA). The main questionnaire was a paper questionnaire administered to the final-year high-school students (N=249, age 18-20). The students always rated one of the following properties: concreteness, imageability, specificity, and familiarity. In addition to these ratings, the frequencies of the words in corpora of spoken and written Czech were used, and lexical decision latencies measured. Hypotheses. One hypothesis was that the lexical decision times will be related to the word ratings: lower AoA, and higher imageability/ concreteness/specificity/familiarity, should be related to faster decision times. Statistical analyses. The data were evaluated using the Pearson correlation coefficient, the partial correlation coefficient, and linear regression. Results. The data from Czech confirmed the findings from other languages: nouns show higher imageability than verbs, imageability and concreteness are highly correlated, familiarity is related to spoken frequency more closely than to written frequency. Regression models showed that all subjective norms have statistically significant relation with the lexical decision times, above and beyond frequency and word length. Limitations. The principal limitation for further generalizations is the small sample of words for which ratings were obtained.
650    12
$a psycholingvistika $x metody $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D011578
650    _2
$a jazyk (prostředek komunikace) $7 D007802
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a věkové faktory $7 D000367
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
653    00
$a konkrétnost
653    00
$a frekvence slova
653    00
$a úloha detekce slova
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
655    _2
$a hodnotící studie $7 D023362
700    1_
$a Smolík, Filip, $d 1975- $7 xx0002601 $u Psychologický ústav AV ČR, Praha
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 59, č. 6 (2015), s. 507-520 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
990    __
$a 20160201111308 $b ABA008
991    __
$a 20160316125306 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1105928 $s 927702
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2015 $b 59 $c 6 $d 507-520 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK121 $d 20160316 $a NLK 2016-06/vt

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...