Detail
Článek
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Mateřství žen s mentálním postižením pohledem sociálních pracovníků: Bezmoc, ale čí?
[Motherhood of women with intellectual disabilities as perceived by social workers: Powerlessness, but whose?]

Zdeňka Adamčíková, Jana Bernoldová, Iva Strnadová, Jan Klusáček

. 2015 ; 15 (5) : 28-40.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc16026913

Matky s mentálním postižením (MP) byly velmi dlouhou dobu opomíjenou skupinou jak ve výzkumu, tak v každodenní praxi sociálních pracovníků a speciálních pedagogů. Přitom zkušenosti, postoje, kvalifikovanost a nabízená podpora ze strany odborníků do jisté míry určují kvalitu života těchto matek a zejména jejich dětí. Cílem výzkumu prezentovaného v tomto článku bylo analyzovat klíčová témata determinující úspěšné či neúspěšné zvládání mateřské role matek s MP z hlediska sociálních pracovníků. Autoři provedli dotazníkové šetření dovedností, zkušeností a postojů sociálních pracovníků k vybraným aspektům těhotenství a mateřství žen s mentálním postižením. Výzkumu se zúčastnilo 329 odborníků (sociálních pracovníků, speciálních pedagogů). Výzkum potvrdil, že odbornost a nabízená podpora ze strany sociálních pracovníků není dostatečná. Rozvoj klíčové sociální služby (sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi) společně s posílením kapacit a dalším profesním rozvojem odborníků se z hlediska adekvátní podpory matek s MP jeví do budoucna jako stěžejní.

Mothers with intellectual disabilities (ID) have been neglected, both by researchers and the day-to-day practice of social workers and special educators. However it is the experiences, attitudes and available support by professionals that to an extent determine the quality of life of these mothers and their children. The presented research aims to analyse the key themes determining (un)successful management of the maternal role by mothers with ID as perceived by social workers. The attitudes, experiences and skills of social workers were examined and analysed, using survey research. There were 329 professionals (social workers, special educators) participating in the research and the findings indicate that the knowledge and support offered by social workers is insufficient. The development of a key social services (social activation service for families with children) as well as strengthening capacities and on-going professional development appear to be most viable option of support for mothers with ID in the future.

Motherhood of women with intellectual disabilities as perceived by social workers: Powerlessness, but whose?

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc16026913
003      
CZ-PrNML
005      
20161124143719.0
007      
ta
008      
160930s2015 xr d f 000 0dcze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Adamčíková, Zdeňka $7 xx0238943 $u Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha
245    10
$a Mateřství žen s mentálním postižením pohledem sociálních pracovníků: Bezmoc, ale čí? / $c Zdeňka Adamčíková, Jana Bernoldová, Iva Strnadová, Jan Klusáček
246    31
$a Motherhood of women with intellectual disabilities as perceived by social workers: Powerlessness, but whose?
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Matky s mentálním postižením (MP) byly velmi dlouhou dobu opomíjenou skupinou jak ve výzkumu, tak v každodenní praxi sociálních pracovníků a speciálních pedagogů. Přitom zkušenosti, postoje, kvalifikovanost a nabízená podpora ze strany odborníků do jisté míry určují kvalitu života těchto matek a zejména jejich dětí. Cílem výzkumu prezentovaného v tomto článku bylo analyzovat klíčová témata determinující úspěšné či neúspěšné zvládání mateřské role matek s MP z hlediska sociálních pracovníků. Autoři provedli dotazníkové šetření dovedností, zkušeností a postojů sociálních pracovníků k vybraným aspektům těhotenství a mateřství žen s mentálním postižením. Výzkumu se zúčastnilo 329 odborníků (sociálních pracovníků, speciálních pedagogů). Výzkum potvrdil, že odbornost a nabízená podpora ze strany sociálních pracovníků není dostatečná. Rozvoj klíčové sociální služby (sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi) společně s posílením kapacit a dalším profesním rozvojem odborníků se z hlediska adekvátní podpory matek s MP jeví do budoucna jako stěžejní.
520    9_
$a Mothers with intellectual disabilities (ID) have been neglected, both by researchers and the day-to-day practice of social workers and special educators. However it is the experiences, attitudes and available support by professionals that to an extent determine the quality of life of these mothers and their children. The presented research aims to analyse the key themes determining (un)successful management of the maternal role by mothers with ID as perceived by social workers. The attitudes, experiences and skills of social workers were examined and analysed, using survey research. There were 329 professionals (social workers, special educators) participating in the research and the findings indicate that the knowledge and support offered by social workers is insufficient. The development of a key social services (social activation service for families with children) as well as strengthening capacities and on-going professional development appear to be most viable option of support for mothers with ID in the future.
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    12
$a osoby s mentálním postižením $7 D019989
650    _2
$a těhotenství $7 D011247
650    12
$a sociální pracovníci $7 D000068217
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a dítě postižených rodičů $7 D016241
650    12
$a výchova dítěte $7 D002668
650    _2
$a postoj $7 D001290
650    12
$a matky $7 D009035
650    12
$a odborná způsobilost $7 D011361
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Bernoldová, Jana $7 xx0238942 $u Organizace Rytmus Benešov, o.p.s.
700    1_
$a Strnadová, Iva, $d 1977- $7 mzk2006363592 $u University of New South Wales, School of Education, Austrálie
700    1_
$a Klusáček, Jan $7 _AN073648 $u Lumos
773    0_
$t Sociální práce $x 1213-6204 $g Roč. 15, č. 5 (2015), s. 28-40 $w MED00011100
856    41
$u https://socialniprace.cz/wp-content/uploads/2020/11/2015-5.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4115 $c 1227 a $y 4 $z 0
990    __
$a 20160929102648 $b ABA008
991    __
$a 20161124143714 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1164892 $s 951536
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2015 $b 15 $c 5 $d 28-40 $i 1213-6204 $m Sociální práce $n Soc. pr. $x MED00011100
LZP    __
$c NLK182 $d 20161116 $a NLK 2016-33/dk

Citační ukazatele

Nahrávání dat...

Možnosti archivace

Nahrávání dat...