-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Psychologická vzdálenost v kontextu vzdělávání
[Psychological distance in educational context]
Josef Kundrát, Panajotis Cakirpaloglu
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
Digitální knihovna NLK
Plný text - Článek
Číslo
Ročník
Zdroj
Zdroj
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2007
Open Access Digital Library
od 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2007
- Klíčová slova
- teorie úrovně interpretace, abstraktnost, konkrétnost, psychologická vzdálenost,
- MeSH
- lidé MeSH
- myšlení * MeSH
- pochopení MeSH
- psychologická teorie * MeSH
- psychologické modely MeSH
- výchova a vzdělávání metody MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Teorie úrovně interpretace (construal level theory) je všeobecně přijímanou a v posledních letech intenzivně zkoumanou teorií, původně v oblasti sociální psychologie. Dnes teorie úrovně interpretace poskytuje výzkumný rámec řadě zkoumaných témat v oblastech od marketingu a jednání spotřebitelů po výzkum kognitivních funkcí, copingových strategií nebo morálky (Moss, 2016). Podstatou teorie úrovně interpretace je porozumění mechanismu utváření mentálních reprezentací a způsobu, jakým mentální reprezentace a jejich kontext ovlivňuje naše myšlení. V předkládaném textu nabízíme úvod do teorie úrovně interpretace a seznamujeme čtenáře s řadou studií, které teorii úrovně interpretace aplikují na různé oblasti psychologického výzkumu. Klíčovými pojmy jsou rozměr abstraktnost / konkrétnost a vztah této dimenze na konstrukt tzv. psychologické vzdálenosti. Abstraktní a konkrétní mentální reprezentace jsou v oblasti vzdělávání důležitým tématem pro porozumění obtíží při zpracovávání látky. Chápeme proto teorii úrovně interpretace jako nosný přístup, aplikovatelný při výzkumu v pedagogické psychologii. Nabízíme vlastní pohled na využití této teorie pro potřeby vzdělávání, především v oblasti zkoumání postojů žáků a porozumění obtíží při práci s abstraktními poznatky.
The construal level theory is a broadly accepted theory in social psychology, investigated by many researchers in recent years. Today the theory provides a research frame for variety of topics from the marketing and customer behaviour to cognitive functions, coping strategies or morality (Moss, 2016). In the heart of the theory there is the understanding of the mechanisms of construing mental representations and how those representations influence our thinking together with a context. In the following article we present an introduction to the construal level theory and many studies applying the findings into various fields of the psychological research. The key terms are abstractness / concreteness and the relationship of this dimension to the construct of psychological distance. Abstract and concrete mental representations are an important topic for understanding difficulties in learning and processing a school curriculum. Therefore we understand the construal level theory as an important approach that is applicable in a pedagogical psychology research. We offer our own point of view of the application of this theory in education, namely in the attitude research and abstract knowledge processing
Psychological distance in educational context
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc17005181
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20171123110953.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 170202s2016 xr a fs 000 0|cze||
- 009
- eAR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Kundrát, Josef $7 _AN090197 $u Katedra psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci; Katedra psychologie Ostravské Univerzity v Ostravě
- 245 10
- $a Psychologická vzdálenost v kontextu vzdělávání / $c Josef Kundrát, Panajotis Cakirpaloglu
- 246 31
- $a Psychological distance in educational context
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Teorie úrovně interpretace (construal level theory) je všeobecně přijímanou a v posledních letech intenzivně zkoumanou teorií, původně v oblasti sociální psychologie. Dnes teorie úrovně interpretace poskytuje výzkumný rámec řadě zkoumaných témat v oblastech od marketingu a jednání spotřebitelů po výzkum kognitivních funkcí, copingových strategií nebo morálky (Moss, 2016). Podstatou teorie úrovně interpretace je porozumění mechanismu utváření mentálních reprezentací a způsobu, jakým mentální reprezentace a jejich kontext ovlivňuje naše myšlení. V předkládaném textu nabízíme úvod do teorie úrovně interpretace a seznamujeme čtenáře s řadou studií, které teorii úrovně interpretace aplikují na různé oblasti psychologického výzkumu. Klíčovými pojmy jsou rozměr abstraktnost / konkrétnost a vztah této dimenze na konstrukt tzv. psychologické vzdálenosti. Abstraktní a konkrétní mentální reprezentace jsou v oblasti vzdělávání důležitým tématem pro porozumění obtíží při zpracovávání látky. Chápeme proto teorii úrovně interpretace jako nosný přístup, aplikovatelný při výzkumu v pedagogické psychologii. Nabízíme vlastní pohled na využití této teorie pro potřeby vzdělávání, především v oblasti zkoumání postojů žáků a porozumění obtíží při práci s abstraktními poznatky.
- 520 9_
- $a The construal level theory is a broadly accepted theory in social psychology, investigated by many researchers in recent years. Today the theory provides a research frame for variety of topics from the marketing and customer behaviour to cognitive functions, coping strategies or morality (Moss, 2016). In the heart of the theory there is the understanding of the mechanisms of construing mental representations and how those representations influence our thinking together with a context. In the following article we present an introduction to the construal level theory and many studies applying the findings into various fields of the psychological research. The key terms are abstractness / concreteness and the relationship of this dimension to the construct of psychological distance. Abstract and concrete mental representations are an important topic for understanding difficulties in learning and processing a school curriculum. Therefore we understand the construal level theory as an important approach that is applicable in a pedagogical psychology research. We offer our own point of view of the application of this theory in education, namely in the attitude research and abstract knowledge processing
- 650 12
- $a psychologická teorie $7 D011582
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a myšlení $7 D013850
- 650 _2
- $a pochopení $7 D032882
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $x metody $7 D004493
- 650 _2
- $a psychologické modely $7 D008960
- 653 00
- $a teorie úrovně interpretace
- 653 00
- $a abstraktnost
- 653 00
- $a konkrétnost
- 653 00
- $a psychologická vzdálenost
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Cakirpaloglu, Panajotis, $d 1954- $7 xx0028906 $u Katedra psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 10, č. 3 (2016), s. 41-50 $w MED00174310
- 856 41
- $u https://e-psycholog.eu/pdf/kundrat_cakirpaloglu.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20141023135230 $b ABA008
- 991 __
- $a 20171123111115 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1186267 $s 965810
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2016 $b 10 $c 3 $d 41-50 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $c NLK120 $d 20171123 $a NLK 2017-06/dk