Detail
Článek
Web zdroj
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Psychologická vzdálenost v kontextu vzdělávání
[Psychological distance in educational context]

Josef Kundrát, Panajotis Cakirpaloglu

. 2016 ; 10 (3) : 41-50.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc17005181

Teorie úrovně interpretace (construal level theory) je všeobecně přijímanou a v posledních letech intenzivně zkoumanou teorií, původně v oblasti sociální psychologie. Dnes teorie úrovně interpretace poskytuje výzkumný rámec řadě zkoumaných témat v oblastech od marketingu a jednání spotřebitelů po výzkum kognitivních funkcí, copingových strategií nebo morálky (Moss, 2016). Podstatou teorie úrovně interpretace je porozumění mechanismu utváření mentálních reprezentací a způsobu, jakým mentální reprezentace a jejich kontext ovlivňuje naše myšlení. V předkládaném textu nabízíme úvod do teorie úrovně interpretace a seznamujeme čtenáře s řadou studií, které teorii úrovně interpretace aplikují na různé oblasti psychologického výzkumu. Klíčovými pojmy jsou rozměr abstraktnost / konkrétnost a vztah této dimenze na konstrukt tzv. psychologické vzdálenosti. Abstraktní a konkrétní mentální reprezentace jsou v oblasti vzdělávání důležitým tématem pro porozumění obtíží při zpracovávání látky. Chápeme proto teorii úrovně interpretace jako nosný přístup, aplikovatelný při výzkumu v pedagogické psychologii. Nabízíme vlastní pohled na využití této teorie pro potřeby vzdělávání, především v oblasti zkoumání postojů žáků a porozumění obtíží při práci s abstraktními poznatky.

The construal level theory is a broadly accepted theory in social psychology, investigated by many researchers in recent years. Today the theory provides a research frame for variety of topics from the marketing and customer behaviour to cognitive functions, coping strategies or morality (Moss, 2016). In the heart of the theory there is the understanding of the mechanisms of construing mental representations and how those representations influence our thinking together with a context. In the following article we present an introduction to the construal level theory and many studies applying the findings into various fields of the psychological research. The key terms are abstractness / concreteness and the relationship of this dimension to the construct of psychological distance. Abstract and concrete mental representations are an important topic for understanding difficulties in learning and processing a school curriculum. Therefore we understand the construal level theory as an important approach that is applicable in a pedagogical psychology research. We offer our own point of view of the application of this theory in education, namely in the attitude research and abstract knowledge processing

Psychological distance in educational context

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc17005181
003      
CZ-PrNML
005      
20171123110953.0
007      
cr|cn|
008      
170202s2016 xr a fs 000 0|cze||
009      
eAR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Kundrát, Josef $7 _AN090197 $u Katedra psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci; Katedra psychologie Ostravské Univerzity v Ostravě
245    10
$a Psychologická vzdálenost v kontextu vzdělávání / $c Josef Kundrát, Panajotis Cakirpaloglu
246    31
$a Psychological distance in educational context
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Teorie úrovně interpretace (construal level theory) je všeobecně přijímanou a v posledních letech intenzivně zkoumanou teorií, původně v oblasti sociální psychologie. Dnes teorie úrovně interpretace poskytuje výzkumný rámec řadě zkoumaných témat v oblastech od marketingu a jednání spotřebitelů po výzkum kognitivních funkcí, copingových strategií nebo morálky (Moss, 2016). Podstatou teorie úrovně interpretace je porozumění mechanismu utváření mentálních reprezentací a způsobu, jakým mentální reprezentace a jejich kontext ovlivňuje naše myšlení. V předkládaném textu nabízíme úvod do teorie úrovně interpretace a seznamujeme čtenáře s řadou studií, které teorii úrovně interpretace aplikují na různé oblasti psychologického výzkumu. Klíčovými pojmy jsou rozměr abstraktnost / konkrétnost a vztah této dimenze na konstrukt tzv. psychologické vzdálenosti. Abstraktní a konkrétní mentální reprezentace jsou v oblasti vzdělávání důležitým tématem pro porozumění obtíží při zpracovávání látky. Chápeme proto teorii úrovně interpretace jako nosný přístup, aplikovatelný při výzkumu v pedagogické psychologii. Nabízíme vlastní pohled na využití této teorie pro potřeby vzdělávání, především v oblasti zkoumání postojů žáků a porozumění obtíží při práci s abstraktními poznatky.
520    9_
$a The construal level theory is a broadly accepted theory in social psychology, investigated by many researchers in recent years. Today the theory provides a research frame for variety of topics from the marketing and customer behaviour to cognitive functions, coping strategies or morality (Moss, 2016). In the heart of the theory there is the understanding of the mechanisms of construing mental representations and how those representations influence our thinking together with a context. In the following article we present an introduction to the construal level theory and many studies applying the findings into various fields of the psychological research. The key terms are abstractness / concreteness and the relationship of this dimension to the construct of psychological distance. Abstract and concrete mental representations are an important topic for understanding difficulties in learning and processing a school curriculum. Therefore we understand the construal level theory as an important approach that is applicable in a pedagogical psychology research. We offer our own point of view of the application of this theory in education, namely in the attitude research and abstract knowledge processing
650    12
$a psychologická teorie $7 D011582
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    12
$a myšlení $7 D013850
650    _2
$a pochopení $7 D032882
650    _2
$a výchova a vzdělávání $x metody $7 D004493
650    _2
$a psychologické modely $7 D008960
653    00
$a teorie úrovně interpretace
653    00
$a abstraktnost
653    00
$a konkrétnost
653    00
$a psychologická vzdálenost
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Cakirpaloglu, Panajotis, $d 1954- $7 xx0028906 $u Katedra psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 10, č. 3 (2016), s. 41-50 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/kundrat_cakirpaloglu.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y 4 $z 0
990    __
$a 20141023135230 $b ABA008
991    __
$a 20171123111115 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1186267 $s 965810
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2016 $b 10 $c 3 $d 41-50 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$c NLK120 $d 20171123 $a NLK 2017-06/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...