-
Something wrong with this record ?
Navození bezpečí jako klíčový moment v terapii polytraumatizovaných dětí a adolescentů
[“Safety building” as a key moment in therapy of polytraumatized children and adolescents]
Jana Schmidtová, Petr Štěpánek, Ivo Čermák
Language Czech Country Czech Republic
- Keywords
- pocit bezpečí,
- MeSH
- Child MeSH
- Interpersonal Relations MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Stress Disorders, Post-Traumatic * therapy MeSH
- Psychological Trauma * therapy MeSH
- Psychotherapy methods MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
Děti, které jsou viktimizovány v důsledku své zkušenosti s interpersonálním násilím, často bývají zaplaveny emocemi, hůře se soustředí a prožívají disociovaně. Jejich rodiče či pečovatelé nejsou pak zdrojem útěchy a bezpečí, ale nepředvídatelného nebezpečí, násilí a týrání, které u dětí vyvolávají pocity zrady, extrémního studu, bezmoci, ohrožení, intenzivního strachu, vzteku. Jádrem traumatického stresu je zhroucení schopnosti regulace vnitřního prožívání. V úvodní fázi léčby je nutné upřednostnit stabilizaci zdravotního stavu před dalšími psychoterapeutickými intervencemi. Klíčovým momentem psychoterapie traumatu je tvorba bezpečného terapeutického vztahu, což klade na psychoterapeuta vysoké nároky a zároveň sebou nese mnohá úskalí. V zájmu posílení pocitu bezpečí a jistoty klienta by terapeut do svého chování měl zahrnout především tyto složky integrativní léčby komplexního traumatu: neměl by být intruzivní, měl by klienta otevřeně chválit, měl by být spolehlivý, stabilní a transparentní. Součástí léčby komplexního / vývojového traumatu je také terapeutická expozice, tj. proces, během kterého je klient vystaven vzpomínkám na traumatickou událost v takové míře, dokud nedojde k desenzibilizaci emocí. Terapeutické okno v rámci léčby představuje hypotetické „místo“, kde bude terapeutická intervence pravděpodobně nejúčinnější. Navození důvěry a bezpečí v terapeutickém vztahu umožňuje zahájení funkční terapeutické práce, ve které posléze může dojít k verbalizaci ohrožujících traumatických zkušeností, jejich reflexi a následně ke zpětnému včlenění do životní zkušenosti.
Children who are victimized as a result of their experience with interpersonal violence are often overwhelmed by emotions, they have difficulties with concentration and are dissociated. Thus, their parents and caretakers are not a source of comfort and safety. Contrarily, they are a source of unpredictable danger, violence and maltreatment. This results to feelings of betrayal, extreme shame, helplessness, threat, intense fear and anger in the children. The core of traumatic stress is the collapse of the ability to regulate inner experience. In the initial phase of treatment, the clinician must prioritize basic stabilization of the client’s health over other psychotherapeutic interventions. Building a safe therapeutic relationship is a key moment of trauma psychotherapy. As a result, this process is extremely demanding for the psychotherapist who has to face a lot of difficulty. Therapist behaviours that can increase the client’s sense of safety and stability include especially the following components of integrative approach to the complex trauma treatment: nonintrusiveness, visible positive regard, reliability and stability and transparency. This approach includes therapeutic exposure, i.e. exposing the client to memories of a traumatic event until the associated emotions are desensitized. The therapeutic window represents a hypothetical “place” where therapeutic interventions are thought to be most helpful. Working towards trust and safety in a therapeutic relationship is essential to being able to start functional therapeutic work. Within this process, the client can verbalize threatening traumatic experiences, reflect them and reintegrate them in his or her life experience.
Ambulance klinické psychologie v Českých Budějovicích
Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity
“Safety building” as a key moment in therapy of polytraumatized children and adolescents
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc17027941
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20171027162404.0
- 007
- ta
- 008
- 170920s2017 xr c f 000 0dcze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Schmidtová, Jana, $d 1970- $7 pna2007424636 $u Psychologický ústav AV ČR, Brno; ADITEA Praha
- 245 10
- $a Navození bezpečí jako klíčový moment v terapii polytraumatizovaných dětí a adolescentů / $c Jana Schmidtová, Petr Štěpánek, Ivo Čermák
- 246 31
- $a “Safety building” as a key moment in therapy of polytraumatized children and adolescents
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Děti, které jsou viktimizovány v důsledku své zkušenosti s interpersonálním násilím, často bývají zaplaveny emocemi, hůře se soustředí a prožívají disociovaně. Jejich rodiče či pečovatelé nejsou pak zdrojem útěchy a bezpečí, ale nepředvídatelného nebezpečí, násilí a týrání, které u dětí vyvolávají pocity zrady, extrémního studu, bezmoci, ohrožení, intenzivního strachu, vzteku. Jádrem traumatického stresu je zhroucení schopnosti regulace vnitřního prožívání. V úvodní fázi léčby je nutné upřednostnit stabilizaci zdravotního stavu před dalšími psychoterapeutickými intervencemi. Klíčovým momentem psychoterapie traumatu je tvorba bezpečného terapeutického vztahu, což klade na psychoterapeuta vysoké nároky a zároveň sebou nese mnohá úskalí. V zájmu posílení pocitu bezpečí a jistoty klienta by terapeut do svého chování měl zahrnout především tyto složky integrativní léčby komplexního traumatu: neměl by být intruzivní, měl by klienta otevřeně chválit, měl by být spolehlivý, stabilní a transparentní. Součástí léčby komplexního / vývojového traumatu je také terapeutická expozice, tj. proces, během kterého je klient vystaven vzpomínkám na traumatickou událost v takové míře, dokud nedojde k desenzibilizaci emocí. Terapeutické okno v rámci léčby představuje hypotetické „místo“, kde bude terapeutická intervence pravděpodobně nejúčinnější. Navození důvěry a bezpečí v terapeutickém vztahu umožňuje zahájení funkční terapeutické práce, ve které posléze může dojít k verbalizaci ohrožujících traumatických zkušeností, jejich reflexi a následně ke zpětnému včlenění do životní zkušenosti.
- 520 9_
- $a Children who are victimized as a result of their experience with interpersonal violence are often overwhelmed by emotions, they have difficulties with concentration and are dissociated. Thus, their parents and caretakers are not a source of comfort and safety. Contrarily, they are a source of unpredictable danger, violence and maltreatment. This results to feelings of betrayal, extreme shame, helplessness, threat, intense fear and anger in the children. The core of traumatic stress is the collapse of the ability to regulate inner experience. In the initial phase of treatment, the clinician must prioritize basic stabilization of the client’s health over other psychotherapeutic interventions. Building a safe therapeutic relationship is a key moment of trauma psychotherapy. As a result, this process is extremely demanding for the psychotherapist who has to face a lot of difficulty. Therapist behaviours that can increase the client’s sense of safety and stability include especially the following components of integrative approach to the complex trauma treatment: nonintrusiveness, visible positive regard, reliability and stability and transparency. This approach includes therapeutic exposure, i.e. exposing the client to memories of a traumatic event until the associated emotions are desensitized. The therapeutic window represents a hypothetical “place” where therapeutic interventions are thought to be most helpful. Working towards trust and safety in a therapeutic relationship is essential to being able to start functional therapeutic work. Within this process, the client can verbalize threatening traumatic experiences, reflect them and reintegrate them in his or her life experience.
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 12
- $a posttraumatická stresová porucha $x terapie $7 D013313
- 650 12
- $a psychické trauma $x terapie $7 D000067073
- 650 _2
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 _2
- $a psychoterapie $x metody $7 D011613
- 653 00
- $a pocit bezpečí
- 700 1_
- $a Štěpánek, Petr $7 xx0131554 $u Psychologický ústav AV ČR, Brno; ADITEA Praha; Ambulance klinické psychologie v Českých Budějovicích
- 700 1_
- $a Čermák, Ivo, $d 1956- $7 jn99240001694 $u Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity; Psychologický ústav AV ČR; Filozofická fakulta Katolické univerzity, Ružomberok
- 773 0_
- $t Psychoterapie $x 1802-3983 $g Roč. 11, č. 2 (2017), s. 132-147 $w MED00155125
- 856 41
- $u https://journals.muni.cz/psychoterapie/issue/view/742/453 $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4213 $c 614 b $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20170920094443 $b ABA008
- 991 __
- $a 20171027162449 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1248606 $s 988943
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2017 $b 11 $c 2 $d 132-147 $i 1802-3983 $m Psychoterapie (Brno) $x MED00155125
- LZP __
- $c NLK109 $d 20171027 $a NLK 2017-35/dk