-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Možnosti hodnocení ošetřovatelských kompetencí studentů oboru všeobecná sestra
[Possibilities of evaluation of nursing competence for nursing students]
Hana Lukšová, Eva Janíková
Jazyk čeština, angličtina Země Česko
Typ dokumentu abstrakt z konference
- MeSH
- klinické kompetence * MeSH
- lidé MeSH
- studenti ošetřovatelství * MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- abstrakt z konference MeSH
Úvod: Vzdělávání sester v ČR se odvíjí od právních předpisů a norem. Při získávání způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry, musí studenti mimo jiné splnit 2300 hodin odborné praxe. Odborná praxe na klinických pracovištích probíhá pod vedením mentorů. Cíl: Příspěvek se zabývá problematikou hodnocení kompetencí studentů ošetřovatelství v rámci klinických praxí. Definice a stanovení jasných kompetencí studentů během ošetřovatelské praxe patří mezi základní podmínky profesionálního přístupu k odborné praxi. V ČR prozatím neexistuje standardizovaný nástroj, který by tyto kompetence u studentů v průběhu ošetřovatelské praxe hodnotil. Cílem práce nalézt a zhodnotit dostupné standardizované nástroje, které mohou být využity k posouzení dosažených kompetencí studentů ošetřovatelství s ohledem na kompetence všeobecných sester daných platnou legislativou v ČR. Metody: Při vyhledávání těchto nástrojů byly využity vybrané elektronické databáze jako EbscoHost, PubMed apod. Vyhledávání bylo omezeno na plné texty článků a hodnotících nástrojů, publikování v anglickém jazyce, v období 2000-2016. Výsledky: Byly nalezeny 3 standardizované nástroje, které by mohly být využity k posouzení kompetencí studentů oboru Všeobecná sestra. Konkrétně se jednalo o tyto nástroje: Student perception of clinical competence - SPCC (Williams et al. 2008), Clinical Competence Questionnaire – CCQ (Liou, Cheng, 2013), Creighton Competency Evaluation Instrument (The Creighton College of Nursing). Závěr: Využití standardizovaných nástrojů k posouzení kompetencí by mohlo vést k efektivnějšímu a jednotnému přístupu v rámci praktického vzdělávání sester.
Introduction: Nursing education in the Czech Republic is derived from legislation and regulations. When obtaining qualification in work as a general nurse, among others, students have to fulfil 2300 hours of practical training. The practical training in hospitals led by mentors. Aims: The paper deals with the evaluation of the competences of students of this practical training. The definition and setting of clear competences of the students in clinical practice belongs among the basic conditions of professional approach to practical training. In the Czech Republic there is not a standardized instrument which evaluates these competences of students during their practical training. The aim of this paper is to find and evaluate the available standardized tools which can be used to assess the achievements of the competences of nursing students with respect to the competences of nurses as set in the applicable legislation of the Czech Republic. Methods: For searching these instruments selected electronic databases like EBSCOhost, PubMed etc. were used. The search was limited to available full text articles and instruments, in English, published between 2000-2016. Results: There was found three tools to assess nursing competence for nursing students. Specifically, the following instruments: Student perception of clinical competence - SPCC (Williams et al. 2008), Clinical Competence Questionnaire – CCQ (Liou, Cheng, 2013), Creighton Competency Evaluation Instrument (The Creighton College of Nursing). Conclusion: The use of standardized tools to assess the competencies could lead to more efficient and uniform approach in practical nursing education.
Possibilities of evaluation of nursing competence for nursing students
X. mezinárodní sympozium ošetřovatelství. Ostrava, 26. května 2016
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18020467
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20180913062204.0
- 007
- ta
- 008
- 180606s2016 xr f 100 0|cze||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $a eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Lukšová, Hana $7 xx0233507 $u Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta, Ústav ošetřovatelství a porodní asistence
- 245 10
- $a Možnosti hodnocení ošetřovatelských kompetencí studentů oboru všeobecná sestra / $c Hana Lukšová, Eva Janíková
- 246 31
- $a Possibilities of evaluation of nursing competence for nursing students
- 500 __
- $a X. mezinárodní sympozium ošetřovatelství. Ostrava, 26. května 2016
- 520 3_
- $a Úvod: Vzdělávání sester v ČR se odvíjí od právních předpisů a norem. Při získávání způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry, musí studenti mimo jiné splnit 2300 hodin odborné praxe. Odborná praxe na klinických pracovištích probíhá pod vedením mentorů. Cíl: Příspěvek se zabývá problematikou hodnocení kompetencí studentů ošetřovatelství v rámci klinických praxí. Definice a stanovení jasných kompetencí studentů během ošetřovatelské praxe patří mezi základní podmínky profesionálního přístupu k odborné praxi. V ČR prozatím neexistuje standardizovaný nástroj, který by tyto kompetence u studentů v průběhu ošetřovatelské praxe hodnotil. Cílem práce nalézt a zhodnotit dostupné standardizované nástroje, které mohou být využity k posouzení dosažených kompetencí studentů ošetřovatelství s ohledem na kompetence všeobecných sester daných platnou legislativou v ČR. Metody: Při vyhledávání těchto nástrojů byly využity vybrané elektronické databáze jako EbscoHost, PubMed apod. Vyhledávání bylo omezeno na plné texty článků a hodnotících nástrojů, publikování v anglickém jazyce, v období 2000-2016. Výsledky: Byly nalezeny 3 standardizované nástroje, které by mohly být využity k posouzení kompetencí studentů oboru Všeobecná sestra. Konkrétně se jednalo o tyto nástroje: Student perception of clinical competence - SPCC (Williams et al. 2008), Clinical Competence Questionnaire – CCQ (Liou, Cheng, 2013), Creighton Competency Evaluation Instrument (The Creighton College of Nursing). Závěr: Využití standardizovaných nástrojů k posouzení kompetencí by mohlo vést k efektivnějšímu a jednotnému přístupu v rámci praktického vzdělávání sester.
- 520 9_
- $a Introduction: Nursing education in the Czech Republic is derived from legislation and regulations. When obtaining qualification in work as a general nurse, among others, students have to fulfil 2300 hours of practical training. The practical training in hospitals led by mentors. Aims: The paper deals with the evaluation of the competences of students of this practical training. The definition and setting of clear competences of the students in clinical practice belongs among the basic conditions of professional approach to practical training. In the Czech Republic there is not a standardized instrument which evaluates these competences of students during their practical training. The aim of this paper is to find and evaluate the available standardized tools which can be used to assess the achievements of the competences of nursing students with respect to the competences of nurses as set in the applicable legislation of the Czech Republic. Methods: For searching these instruments selected electronic databases like EBSCOhost, PubMed etc. were used. The search was limited to available full text articles and instruments, in English, published between 2000-2016. Results: There was found three tools to assess nursing competence for nursing students. Specifically, the following instruments: Student perception of clinical competence - SPCC (Williams et al. 2008), Clinical Competence Questionnaire – CCQ (Liou, Cheng, 2013), Creighton Competency Evaluation Instrument (The Creighton College of Nursing). Conclusion: The use of standardized tools to assess the competencies could lead to more efficient and uniform approach in practical nursing education.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a studenti ošetřovatelství $7 D013338
- 650 12
- $a klinické kompetence $7 D002983
- 655 _2
- $a abstrakt z konference $7 D016416
- 700 1_
- $a Janíková, Eva, $d 1980- $7 mzk2012704248 $u Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta, Ústav ošetřovatelství a porodní asistence
- 773 0_
- $t Ošetřovatelský výzkum a praxe založená na důkazech $z 978-80-7464-826-7 $g (2016), s. 136-137 $w MED00191969
- 856 41
- $u https://dokumenty.osu.cz/lf/uom/uom-publikace/sbornik-2016.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b K 92632 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20180604081711 $b ABA008
- 991 __
- $a 20180913062617 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1307434 $s 1017327
- BAS __
- $a 7
- BMC __
- $a 2016 $d 136-137 $z 978-80-7464-826-7 $m Ošetřovatelský výzkum a praxe založená na důkazech $x MED00191969
- LZP __
- $c NLK109 $d 20180730 $a NLK 2018-31/vt