Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Česká verze škály zvídavosti vůči sobě (SCAI-CZ) a její využití u adolescentů: pilotní aplikace, základní psychometrické vlastnosti a normy
[Czech version of the Self-Curiosity Attitude-Interest Scale (SCIS), and its use in adolescents: pilot applications, psychometric properties and normative study]

Martina Friedlová, Martin Lečbych, Daniel Dostál, Martin Dolejš, Jaroslava Suchá, Filippo Aschieri

. 2018 ; 62 (6) : 591-601.

Language Czech Country Czech Republic

Cíl. Cílem studie bylo ověřit faktorovou strukturu české verze Self-Curiosity Attitude-Interest Scale (SCAI-CZ) pro studenty gymnázií, zjistit reliabilitu české verze škály a připravit normy nástroje. Zvídavost vůči sobě, kterou škála SCAI-CZ měří, je postojovou motivací jedinců k poznávání sebe samých a k odhalování nových aspektů svého psychického fungování. Výzkumný soubor. Studie se zúčastnilo 2356 českých studentů gymnázií ve věku 15–19 let. Ve studii participovalo 1406 studentek a 950 studentů. Výzkumný soubor zahrnuje 2,75 % studentů českých gymnázií. Statistická analýza. K ověření faktorové struktury nástroje SCAI-CZ pro adolescenty byla využita konfirmační faktorová analýza. Pro stanovení reliability byly využity koeficienty omega. Výsledky. Konfirmační faktorová analýza potvrdila dvoufaktorovou strukturu české verze nástroje SCAI-CZ. Reliabilita nástroje dosáhla hodnoty 0,72. Byly připraveny normy nástroje SCAI-CZ pro české studenty gymnázií ve věku 15–19 let. Limity. Potvrzení konstruktové validity nástroje bylo pro tuto studii převzato z originální studie autorů škály.

Objectives. The purpose of this study was to verify the factor structure of the Czech translation of Self-Curiosity Attitude-Interest Scale (SCAI) in Czech grammar schools, students and to explore reliability of the scale. Curiosity about self was initially conceptualized as the desire that people have to explore and understand themselves and their psychological functioning beyond what they already know about themselves. Sample and setting. A total of 2356 Czech adolescents, aged 15–19, who studied grammar school participated in the study. The research sample consisted of 1406 female students and 950 male students. The sample covered 2,75 % of the Czech adolescent population at grammar schools. Statistical analysis. Confirmatory factor analysis was used to verify the factor structure of the Self-Curiosity Attitude-Interest Scale. Omega coefficients were used as the estimates of reliability. Results. CFA confirmed two-factor structure of the Czech version of Self-Curiosity Attitude-Interest Scale. Reliability reaches a value of 0.72. Study limitation. The construct validity of the SCAI-CZ was taken over from the study published by the authors of the scale.

Czech version of the Self-Curiosity Attitude-Interest Scale (SCIS), and its use in adolescents: pilot applications, psychometric properties and normative study

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc19007277
003      
CZ-PrNML
005      
20220112130936.0
007      
ta
008      
190225s2018 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Friedlová, Martina, $d 1975- $7 xx0233043 $u Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc
245    10
$a Česká verze škály zvídavosti vůči sobě (SCAI-CZ) a její využití u adolescentů: pilotní aplikace, základní psychometrické vlastnosti a normy / $c Martina Friedlová, Martin Lečbych, Daniel Dostál, Martin Dolejš, Jaroslava Suchá, Filippo Aschieri
246    31
$a Czech version of the Self-Curiosity Attitude-Interest Scale (SCIS), and its use in adolescents: pilot applications, psychometric properties and normative study
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cíl. Cílem studie bylo ověřit faktorovou strukturu české verze Self-Curiosity Attitude-Interest Scale (SCAI-CZ) pro studenty gymnázií, zjistit reliabilitu české verze škály a připravit normy nástroje. Zvídavost vůči sobě, kterou škála SCAI-CZ měří, je postojovou motivací jedinců k poznávání sebe samých a k odhalování nových aspektů svého psychického fungování. Výzkumný soubor. Studie se zúčastnilo 2356 českých studentů gymnázií ve věku 15–19 let. Ve studii participovalo 1406 studentek a 950 studentů. Výzkumný soubor zahrnuje 2,75 % studentů českých gymnázií. Statistická analýza. K ověření faktorové struktury nástroje SCAI-CZ pro adolescenty byla využita konfirmační faktorová analýza. Pro stanovení reliability byly využity koeficienty omega. Výsledky. Konfirmační faktorová analýza potvrdila dvoufaktorovou strukturu české verze nástroje SCAI-CZ. Reliabilita nástroje dosáhla hodnoty 0,72. Byly připraveny normy nástroje SCAI-CZ pro české studenty gymnázií ve věku 15–19 let. Limity. Potvrzení konstruktové validity nástroje bylo pro tuto studii převzato z originální studie autorů škály.
520    9_
$a Objectives. The purpose of this study was to verify the factor structure of the Czech translation of Self-Curiosity Attitude-Interest Scale (SCAI) in Czech grammar schools, students and to explore reliability of the scale. Curiosity about self was initially conceptualized as the desire that people have to explore and understand themselves and their psychological functioning beyond what they already know about themselves. Sample and setting. A total of 2356 Czech adolescents, aged 15–19, who studied grammar school participated in the study. The research sample consisted of 1406 female students and 950 male students. The sample covered 2,75 % of the Czech adolescent population at grammar schools. Statistical analysis. Confirmatory factor analysis was used to verify the factor structure of the Self-Curiosity Attitude-Interest Scale. Omega coefficients were used as the estimates of reliability. Results. CFA confirmed two-factor structure of the Czech version of Self-Curiosity Attitude-Interest Scale. Reliability reaches a value of 0.72. Study limitation. The construct validity of the SCAI-CZ was taken over from the study published by the authors of the scale.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a studenti $7 D013334
650    12
$a pátrací chování $7 D005106
650    _2
$a škály posuzující chování $7 D000067290
650    _2
$a psychologické testy $7 D011581
650    _2
$a klinická studie jako téma $7 D000068456
653    00
$a zvídavost vůči sobě
700    1_
$a Lečbych, Martin, $d 1980- $7 js20050905005 $u Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc
700    1_
$a Dostál, Daniel, $d 1984- $7 mzk2013780214 $u Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc
700    1_
$a Dolejš, Martin $7 xx0100059 $u Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc
700    1_
$a Suchá, Jaroslava $7 mzk2014846640 $u Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc
700    1_
$a Aschieri, Filippo $u Universita Cattolica del Sacro Cuore, Milano
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 62, č. 6 (2018), s. 591-601 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y p $z 0
990    __
$a 20190222141738 $b ABA008
991    __
$a 20220112130932 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1379424 $s 1045519
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2018 $b 62 $c 6 $d 591-601 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK109 $d 20220112 $a NLK 2019-07/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...